UŁ partnerem Letniego Festiwalu Filmowego TME Polówka

Uniwersytet Łódzki dołączył do grona partnerów Letniego Festiwalu Filmowego TME Polówka. Po raz pierwszy w programie festiwalu pojawi się sekcja Art & Science – a w niej starannie wyselekcjonowane filmy odznaczające się zarówno walorami artystycznymi jak i poznawczymi. Piętnasta edycja festiwalu TME Polówka wystartuje 28 czerwca i potrwa do połowy września. Projekcje tradycyjnie rozpoczynać się będą po godzinie 21:00.

W tym roku w sekcji Art & Science skupimy się na najciekawszych naukowych odkryciach, eksperymentach, wynalazkach i badaniach. W tej kategorii znajdą się takie tytuły jak „Kinsey”, którego szokujące badania skutecznie podzieliły amerykańską społeczność, „iHuman” – dokument przybliżający ideę sztucznej inteligencji, czy kultowy już „Interstellar” Christophera Nolana. 

W lipcu, w sobotnie wieczory, widzowie Polówki spotykać się będą w pięknym ogrodzie Pałacu Biedermanna (ul. Franciszkańska 1/5), natomiast w sierpniu zaprosimy do urokliwego ogrodu Willi Oskara Zieglera (ul. Marii Skłodowskiej-Curie 11).

W sekcji Art & Science znalazło się osiem filmów:

Ogród pałacu Biedermanna, ul. Franciszkańska 1/5

  • 2 lipca - Kinsey, reż. Bill Condon 

Oscarowa klasyka. Film opowiada o pracy Alfreda Kinseya, który w latach czterdziestych XX wieku podjął pierwsze poważne badania nad ludzką seksualnością. Sam Alferd Kinsey był postacią kontrowersyjną i nietuzinkową. Dla wielu jego metody badań pozostawiały wiele do życzenia, zarzucano mu między innymi, że grupa, którą wybierał do testów nie była reprezentatywna, nie mniej jednak nie sposób przecenić jego zasług w badaniach nad seksualnością. Podejście do tematu ujęte w filmie jest natomiast naukowe i zobiektywizowane, nie prowokacyjne i tak też jest pokazany główny bohater.

  • 9 lipca - Przebłysk geniuszu, reż. Marc Abraham

Film oparty na prawdziwych wydarzeniach jakie miały miejsce w Detroit w latach sześćdziesiątych XX wieku. Opowieść o Robercie Kearnsie, wykładowcy uniwersyteckim i jednocześnie wynalazcy, który podczas swojej nocy poślubnej uszkadza sobie oko. Dekadę później, podczas dyskusji na temat samochodowych wycieraczek, Kearns doznaje przebłysku geniuszu. Zainspirowany budową gałki ocznej i kanalików łzowych dochodzi do wniosku, że świat można ulepszyć za pomocą automatycznych wycieraczek. Wkrótce koncern Forda przechwytuje opatentowany przez Kearnsa wynalazek, a on sam pozywa do sądu koncern samochodowy za bezprawne wykorzystywanie jego wynalazku.

  • 16 lipca - Mój rok z Salingerem, reż. Philippe Falardeau

Film fantastycznonaukowy opowiadający historię grupy naukowców odkrywających tunel czasoprzestrzenny, który umożliwia poszukiwanie nowego domu. Przyszłość Ziemi stoi pod wielkim znakiem zapytania. Jest tylko jeden sposób na zapewnienie ludzkości przetrwania: podróże międzygwiezdne. Nowo odkryty tunel czasoprzestrzenny w odległych zakątkach układu słonecznego pozwala zespołowi astronautów udać się tam, gdzie żaden człowiek nie był wcześniej, na planetę, która może mieć odpowiednie środowisko do podtrzymania ludzkiego życia. „Interstellar” został wyróżniony m.in. Oscarem za efekty specjalne.

  • 23 lipca - Interstellar, reż. Christoper Nolan

Absolwentka collage’u przyjmuje pracę biurową u agenta literackiego, którego podopiecznym jest słynny pisarz J.D. Salinger. Podczas gdy ekscentryczna szefowa zleca jej odczytywanie i niszczenie obszernej korespondencji od fanów Salingera. Lektura zaczyna jednak coraz mocniej ją pochłaniać, zaczyna im odpisywać. Jednocześnie zaangażowanie w pracę coraz mocniej oddala ją od realizacji własnych planów.

Ogród Willi Oskara Zieglera, ul. Marii Curie-Skłodowskiej 11

  • 9 sierpnia - Analogowy wizjoner, reż. Jens Meurer

Dr Florian „Doc” Kaps to ekscentryczny wiedeński biolog, który od zawsze zafascynowany był analogowymi nośnikami obrazu i dźwięku. Gdy w 2008 roku, w rok po pojawieniu się na rynku pierwszego iPhone’a, ostatniej fabryce Polaroida w Enschede w Niderlandach groziła rozbiórka, postanowił zebrać 180 000 euro potrzebnych do jej odkupienia, żeby uratować ją od upadku. Film dokumentuje działalność Doca i innych pasjonatów analogowej rewolucji oraz pokazuje, że w epoce cyfrowej Polaroid jest alternatywną rozrywką, ale także szansą na ponowne zaufanie naszym zmysłom. 

  • 16 sierpnia - Beuys. Sztuka to rewolucja, reż. Andres Veiel

Opowieść o charyzmatycznym niemieckim artyście, teoretyku sztuki, pedagogu, aktywiście Josephie Beuysie, który twierdził, że każdy z nas jest artystą w życiu, każdy może tworzyć sztukę i wpływać na nią oraz otaczający go świat. Film jest wnikliwym portretem jego życia i twórczości opartym niemal w całości na materiałach archiwalnych. Realizacja udowadnia, że Beuys był wizjonerem daleko wykraczającym poza czasy, w których żył.

  • 23 sierpnia - iHuman, reż. Tonje Hessen Schei

Dokument śledzi dynamicznie rozwijającą się branżę sztucznej inteligencji, jakie możliwości i wyzwania niesie ze sobą oraz jej wpływ na globalną społeczność. I stawia pytanie, czy sztuczna inteligencja jest dla nas bezpieczna? Jak wpływa na to, kim jesteśmy? Jakie cele i wartości w niej kodujemy i czy mamy nad nią w ogóle kontrolę? W miarę wzrostu liczby przetwarzanych danych i mocy obliczeniowej komputerów, stoimy w obliczu rewolucji. Sztuczna inteligencja bez wątpienia zmieni nasze życie oraz świat nie do poznania i będzie to proces nieodwracalny.

  • 30 sierpnia - Nowy, lepszy człowiek, reż. Tommy Pallotta, Femke Wolting

Film inicjuje debatę o potencjale sztucznej inteligencji. Konfrontuje nas również z etycznymi dylematami dotyczącymi sposobu, w jaki jest programowana. Szybki rozwój sztucznej inteligencji i jej znaczący wpływ na nasze życie jest faktem. Kiedyś była domeną science fiction, dziś jest częścią naszej rzeczywistości. Jesteśmy otoczeni przez inteligentne maszyny. Z jednej strony sztuczna inteligencja to triumf ludzkiego umysłu, z drugiej przynosi poważne społeczne i etyczne zmiany będące konsekwencjami jej powstania.

Tegoroczna edycja to ponad 100 projekcji filmowych w 15 lokalizacjach.

Pierwsza łódzka polówka odbyła się w 2007 roku na polance przy amfiteatrze w Parku na Zdrowiu. Zorganizowała ją grupa entuzjastów prowadząca słynne Kino Cytryna. Na pierwszą projekcję wybrano hiszpański dramat „Granatowy prawie czarny” w reżyserii Daniela Sancheza Arevalo. W 2007 roku odbyło się tylko osiem seansów. Rok 2022 to już XV edycja Letniego Festiwalu Filmowego TME Polówka, najpopularniejszego filmowego wydarzenia w Łodzi, które potrwa od 28 czerwca aż do połowy września. Łącznie na amatorów kina czekać będzie ponad 100 filmów w 15 lokalizacjach. 

Regulamin udziału w pokazach Polówki

Więcej informacji o festiwalu i programie wydarzeń.

Redack: Centrum Promocji UŁ