PROFIL PRACOWNIKA: Tomasz Kaczmarek

PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE

CZYM SIĘ ZAJMUJĘ

Zajęcia z historii literatury francuskiej i włoskiej XIX i XX wieku (wykłady i ćwiczenia), praktyczna nauka języka francuskiego i włoskiego (gramatyka opisowa, sprawności zintegrowane, elementy historii i kultury obszaru językowego), konwersatoria, wykłady monograficzne, seminaria licencjackie i magisterskie, zajęcia specjalizacyjne (literaturoznawstwo, literatura faktu, dziennikarstwo).

BIOGRAM

2011 rozprawa habilitacyjna Le personnage dans le drame français du XXe siècle face à la tradition de l’expressionnisme européen

2009-2015 wykładowca w Wyższej Szkole Studiów międzynarodowych (Filologia włoska)

2006 stypendium badawcze rządu francuskiego (Université de Paris IV)

2004 stypendium badawcze rządu francuskiego (Université de Paris IV)

2002 stypendium badawcze rządu francuskiego (Université de Lyon 2)

2000-2011 adiunkt w Katedrze Filologii Romańskiej UŁ, Zakład Literatury Francuskiej

1999 rozprawa doktorska w systemie co-tutelle między Uniwersytetem Łódzkim i Sorboną (Paryż IV), Henri-René Lenormand et l'expressionnisme dramatique, pod kierunkiem prof. dra hab. Zbigniewa Naliwajka i prof. Pierre’a Brunela

1997 Diplôme d’études approfondies (DEA), Université de Paris IV, Sorbonne

1997 stypendium rządu francuskiego (Université de Paris IV, Sorbonne)

1995-1996 stypendium rządu francuskiego (Université de Paris IV, Sorbonne)

1994-1995 stypendium Fundacji Batorego (Università degli Studi di Bologna, DAMS)

1994-1999 studia doktoranckie w Katedrze Filologii Romańskiej UŁ

1996-1999 studia doktoranckie na Sorbonie, Paris IV

1991stypendium rządu włoskiego (Università degli Studi di Macerata)

1989-1994 studia w Katedrze Filologii Romańskiej UŁ. Praca magisterska: L’anéantissement du dialogue dans le théâtre de Ionesco, pod kierunkiem prof. dra hab. Józefa Sypnickiego

ZAINTERESOWANIA

teatr i dramat europejski XIX i XX wieku, poetyka dramatu współczesnego, awangardy teatralne, język teatru, język widowisk artystycznych, współczesna literatura włoska i francuska, literatura porównawcza, teatr a nauczanie języka obcego (francuski, włoski), przekład literacki / przekład teatralny, języki obce.

OSIĄGNIECIA

Monografie

François de Curel et la crise du drame : de la « pièce bien faite » à la « pièce bien défaite », Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2022.

Francuski teatr kontestacji społecznej na przełomie XIX i XX wieku. Bunt kobiet, (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2022.

Tomasz Kaczmarek, Anna Jarosz, Il linguaggio dello spettacolo. Lessico italiano-polacco del teatro, del cinema, della radio e della televisione / Język widowisk artystycznych. Włosko-polski leksykon teatru, kina, radia i telewizji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2022.

Sperimentare ed esprimere l’italianità. Aspetti letterari e culturali / Doświadczanie i wyrażanie włoskości. Aspekty literackie i kulturowe, (red. Tomasz Kaczmarek, Dominika Kobylska, Katarzyna Kowalik, Stefano Cavallo), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021.

Teatr lęków André de Lorde’a, (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020.

André de Lorde et son théâtre de la peur, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019.

Być w mniejszości, być mniejszością (red. Tomasz Kaczmarek, Joanna Raźny), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019.

La Folie au théâtre, ou l’esthétique de l’épouvante selon André de Lorde, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018.

Francuski teatr społeczny z przełomu XIX i XX wieku. Bunt wykluczonych (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018.

Francuski teatr społeczny z przełomu XIX i XX wieku. Twarze i maski kultury mieszczańskiej, (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.

Farsy i moralitety Octave’a Mirbeau. Francuski teatr anarchistyczny (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015.

Dizionario italiano-polacco della terminologia teatrale. Słownik włosko-polski terminologii teatralnej, (Tomasz Kaczmarek, Anna Jarosz), Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Filologii Romańskiej, Zakład Italianistyki, 2015.

Anarchia i francuski teatr sprzeciwu społecznego 1880-1914, (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014.

Le personnage dans le drame français du XXe siècle face à la tradition de l’expressionnisme européen, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010.

Henri-René Lenormand et l’expressionnisme dramatique, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008.


Ważniejsze publikacje (artykuły)Rigenerazione

« Tra La Rigenerazione e La coscienza di Zeno di Italo Svevo: alla ricerca del nuovo paradigma drammatico », in: ItaliAMO: Upowszechnianie wiedzy italianistycznej w środowisku akademickim i pozaakademickim, pod redakcją Justyny Groblińskiej, Dominiki Kobylskiej, Katarzyny Kowalik, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódż 2023.

« Nadine de Louise Michel et de Jean Winter : une approche anarchiste du théâtre au féminin, ou comment contourner la censure », Academic Journal of Modern Philology, vol. 20, 2023.

« De la Commune à l’anarchie de Charles Malato : le destin de l’écrivain libertaire », Cahiers ERTA, numéro 3, 2023.

„Les dramaturgies de l’existence, ou le tragique quotidien au théâtre » : Karolina Czerska, Tadeusz Kantor i Maurice Maeterlinck. Dramaturgie istnienia [Tadeusz Kantor et Maurice Maeterlinck. Dramaturgies de l’existence]”, Romanica Cracoviensia, 4, 2023.

Théâtre d’amour de Georges de Porto-Riche face à un nouveau paradigme : « drame-de-la-vie », (Theater of love by Georges de Porto-Riche in front of a new paradigm: “drama-of-life”), Estudios Románicos, Volumen 32, 2023.

« Écrire la fragilité de l’existence humaine ou comment exprimer l’agonie (Bataille navale de Reinhard Goering, Pique-nique en campagne et Guernica de Fernando Arrabal) », in : L’art de vivre, de survivre, de revivre / L’arte di vivere, di sopravvivere, di rivivere / El arte de vivir, de sobrevivir, de revivir. Approches littéraires, 50e anniversaire des études romanes à l’Université de Łódź / 50º anniversario degli studi di romanistica all’Università di Łódź / 50º aniversario de los estudios románicos en la Universidad de Łódź, sous la direction de Magdalena Koźluk et Anita Staroń, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022.

« Extérioriser l’intime ou la crise permanente du théâtre. La Maison d’os de Roland Dubillard : “monodrame polyphonique” ? », (red. Anita Staroń, Laure Lévêque), Acta Universitatis Lodziensis, „Folia Litteraria Romanica”, nr 17 (1), 2022.

« Les Résignés d’Henry Céard, exemple du drame décomposé », in : Pour une histologie de la -crise, sous la direction scientifique de Laure Lévêque et Anita Staroń, Effigi Edizioni, Arcidosso, 2021.

« Traduire le sarcasme et la répulsion, ou le bourgeois discrédité par Michel Provins / Translating sarcasm and repulsion, or the discredited bourgeois by Michel Provins », in Łukasz Jan Berezowski (a cura di), Traduttologia e Traduzioni, vol. III, Interdisciplinarietà della traduzione, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021.

« L’Inconnue d’Arras d’Armand Salacrou : du ‘drame-dans-la-vie’ au ‘drame-de-la-vie’ », in : Wiesław Kroker, Judyta Zbierska-Mościcka (red.), Au croisement des cultures, des discours et des langues. Cent ans d’études romanes à l’Université de Varsovie (1919-2019), t. I Études littéraires, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2021.

« La Danse devant le miroir de François de Curel, ou d’une “pièce bien faite” à une “pièce bien défaite” », Anales de Filología Francesa, n.º 29, 2021, (« Le monde connecté et les approches interculturelles: vers un nouveau paradigme des frontières ? »).

« Les Animals ou la zoologie sur scène : La Dame au petit chien et Un Mouton à l’entresol d’Eugène Labiche », in : Anna Kaczmarek-Wiśniewska (éd.), Animal(ité) Études dix-neuvièmistes, Peter Lang, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Warszawa, Wien, 2021.

« La Figurante de François de Curel. Comédie des apparences ou jeu de rôles Sur les traces du grotesque pirandellien », Revue Romane, Langue et littérature. International Journal of Romance Languages and Literatures, volume 56, issue 2, John Benjamins Publishing Company, 2021.

« François de Curel ou la ‘dédramatisation du drame’ », Études françaises 57,1, « L’insurrection kabyle de 1871. Représentations, transmissions, enjeux identitaires en Algérie et en France », Les Presses de l’Université de Montréal, 2021.

« Orage mystique de François de Curel : mise en question de la “pièce bien faite” », Estudios Románicos, Volumen 30, 2021.

“Pirandello a Łódź, ovvero Adam Hanuszkiewicz mette in scena Così è (se vi pare)”, in: Sperimentare ed esprimere l’italianità. Aspetti letterari e culturali / Doświadczanie i wyrażanie włoskości. Aspekty literackie i kulturowe, (red. Tomasz Kaczmarek, Dominika Kobylska, Katarzyna Kowalik, Stefano Cavallo), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021.

„W szponach lęku, czyli niepokojące dramaty André de Lorde’a” w: (Nie)pokój w tekstach kultury XIX-XXI wieku, pod redakcją Barbary Zwolińskiej i Krystiana Macieja Tomali, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2021.

« Le théâtre français de contestation sociale autour de 1900 : l’exemple de Dégénérés ! de Michel Provins », (red. Witold Konstanty Pietrzak), Acta Universitatis Lodziensis, „Folia Litteraria Romanica”, nr 15, 2020.

« L’Âme en folie de François de Curel : à la recherche d’un nouveau paradigme dramatique », Romanica Cracoviensia, 4, 2020.

« Armand Salacrou : de la “dédramatisation” à la “redramatisation” du drame », Anales de Filología Francesa, n.º 28, 2020.

*« André de Lorde : anatomia lęku », in : Teatr lęków André de Lorde’a, (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020.

„L’Envers d’une sainte de François de Curel, ou du « personnage agissant » au « personnage réflexif »”, Kwartalnik Neofilologiczny, 2020, no 2.

« La Pologne dans Les Caves du Vatican, ou Jan Klata relecteur d’André Gide », in Jakubowska (Joanna), Solová (Regina) (dir.), André Gide à (re)découvrir ?, Bibliothèque gidienne, Classiques Garnier, Paris, 2020.

“To break “the Black Wall”. The motif of fear in plays by Henri-René Lenormand”, Acta Universitatis Lodziensis, Folia Litteraria Polonica, 2(57), (red.) Marzena Woźniak-Łabieniec, Walls and Ceilings in Literature and Culture, Łódź, 2020.

« La propaganda sul palcoscenico: teatro della contestazione sociale in Francia a cavallo tra l’800 e il 900 », in: Populismo y propaganda: entre el presente y el pasado, (bajo la dirección de Łukasz Szkopiński & Agnieszka Woch), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020.

BarbapouxdeCharlesMalato,oucommenttraduire lethéâtredecontestationsociale”, (współautorka Joanna Ciesielka), in: Translatoryka i Translacje. Przekład w XXI wieku: wyzwania, możliwości, trendy, (redakcja naukowa Łukasz Jan Berezowski), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020.

« Strindberg et Sartre : l’enfer de la solitude, la solitude en enfer »,[in:] Krystyna Modrzejewska (dir.), La solitude dans la litterature francaise et francophone, "Literaport. Revue annuelle de litterature francophone" no. 6 (2019).

« Georg Kaiser et Jean-Victor Pellerin face à l’aliénation de l’homme ou deux conceptions du drame expressionniste », Romanica Cracoviensia, 2019.

« Boris Vian et René de Obaldia : enquête sur les résurgences de l’expressionnisme », Acta Philologica, tom 54, 2019.

« Voyages chez les morts d’Eugène Ionesco : exemple d’un drame à station », Écho des études romanes, 2019.

« La lutte des sexes », ou les stéréotypes sur les femmes dans Une vie secrète de Lenormand, La Valse des toréadors d’Anouilh et Capitaine Bada de Vauthier, Romanica Silesiana, No 2 (16) 2019.

„Comment « faire sursauter le spectateur sur sa chaise », ou l’art de faire peur” in: André de Lorde et son théâtre de la peur, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019.

„Le « théâtre d’évasion » de Gaston Baty, ou comment dépasser la sécularité” in: „Acta Universitatis Wratislaviensis” No 3911, Romanica Wratislaviensia, LXVI, Wrocław 2019.

„Enfants, victimes de la ‘bêtise au front de taureau’, ou la guerre des mômes n’aura pas lieu (Vitrac, Beckett)” in : L’enfant dans la littérature d’expression française et francophone, (études rassemblées et présentées par Anna Ledwina), Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, 2019.

„Francuski teatr feministyczny na przełomie XIX i XX wieku” w: Być w mniejszości, być mniejszością, (red. Tomasz Kaczmarek, Joanna Raźny), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019.

„Poskromienie mężczyzny, czyli motyw walki płci w dramacie francuskim XX wieku” w: (Nie)męskość w tekstach kultury XIX-XXI wieku, (pod redakcją Barbary Zwolińskiej i Krystiana Macieja Tomali), Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2019.

Grand-Guignol – teatr grozy”, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, vol. 61, issu: 4(128), Łódź 2018.

„Entre l’art et l’artisanat, ou en quête de l’esthétique du Grand-Guignol” in : Art, artiste, artisant au XIXe siècle, (red. Anita Staroń), Acta Universitatis Lodziensis, „Folia Litteraria Romanica”, nr 13, 2018.

Alienatio mentis ou la fuite devant le danger : une scène traumatique d’Arthur Adamov ” in : Le traumatisme dans la littérature française et francophone, (red. Krystyna Modrzejewska, Elżbieta Porada), „Literaport”, Opole, 2018.

„Szkalowanie władzy, czyli francuski teatr kontestacji społecznej na przełomie XIX i XX wieku”, w: Teatr wart przypomnienia, (red. Jarosław Cymerman, Witold Wołowski), Wydawnictwo KUL, 2018.

Wojna w burdelu, czyli Agata Duda-Gracz wystawia Jeana Geneta”, in: Współczesny dramat i teatr wobec wojny, przemocy i uchodźctwa, t. 2, (redakcja Andriej Moskwin), Studia Teatralne i Dramaturgiczne, „SOWA”, Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej, Uniwersytet Warszawski, 2018.

« André de Lorde à la recherche de l’esthétique de l’épouvante », in : La Folie au théâtre, ou l’esthétique de l’épouvante selon André de Lorde, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018

„Le prolétaire révolté dans le théâtre français au tournant du XXe siècle”, in : Les (r)évolutions de l’homme engagé – perspective littéraire et culturelle, (sous la rédaction : Beata Kędzia-Klebeko, Anna Kricka, Pierre-Frédéric Weber), Éditions de l’Université de Szczecin, 2018.

https://pbn-ms.opi.org.pl/pbn-report-web/pages/publication/id/5b6184d4d5de1857848804af

„Détruire le signe. Le théâtre face à la sémantique générale, ou comment parler pour éviter les ulcères à l’estomac” (Destroying the sign. The theater and the general semantics, or how to talk in order to avoid the stomach ulcers), in: Semiotica generale – semiotica specifica (pod red. Artura Gałkowskiego i Tamary Roszak), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018.

https://pbn-ms.opi.org.pl/pbn-report-web/pages/publication/id/5b6184d4d5de1857848804af

„Farces et moralités, ou Mirbeau en traduction polonaise” in : Octave Mirbeau en toutes langues (red. Pierre Michel, Lola Bermúdez), Société Octave Mirbeau, 2018.

Śmierć na gruszy Witolda Wandurskiego, czyli polska wersja teatru ekspresjonistycznego”, in: Adaptacje III. Implementacje, konwergencje, dziedziczenie (pod. red. Wioletty Hajduk-Gawron i Karoliny Pospiszil), „Biblioteka Postscriptum Polonistycznego”, Uniwersytet Śląski w Katowicach, 2018.

„Le dénigrement du pouvoir, ou le théâtre de contestation sociale en France au tournant du XXe siècle”, in : Le théâtre à (re)découvrir I. Intermédia Intercultures, (éd. Witold Wołowski), Peter Lang, 2018.

„Teatr w czasach anarchii: od krytyki do buntu” w: Francuski teatr społeczny z przełomu XIX i XX wieku. Bunt wykluczonych, (red.) Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018.

« Intimité de Jean-Victor Pellerin, ou à la recherche du ‘théâtre du silence’ », in : « Le silence en mots, les mots en silence », Quêtes littéraires, n° 7, Edyta Kociubińska, Judyta Niedokos (éds.), Lublin, Wydawnictwo Werset, 2017.

„Przerażające obrazy choroby w teatrze Grand-Guignol”, w: Zdrowie i choroba w badaniach humanistycznych i społecznych, (red. Katarzyna Szmigiero, Dorota Gonigroszek), Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Filia w Piotrkowie Trybunalskim, Piotrków Trybunalski, 2017.

„La voix des femmes dans le théâtre français de contestation sociale au tournant du XXe siècle”, w: Être en minorité, être minorité, (red. Anita Staroń, Sebastian Zacharow), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017.

„Anioł czy wampir? Postać kobiety w teatrze Henri-René Lenormanda”, w: Wiedźmy i anioły. Postrzeganie kobiet w dawnej i współczesnej kulturze, (red. Agnieszka Stanecka, Jolanta Dybała), Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Filia w Piotrkowie Trybunalskim, Piotrków Trybunalski, 2017.

„Jak Napoleon stał się anarchistą: Parweniusz Georges’a Dariena”, Przegląd Dziennikarski Paweł Rogaliński, październik 2017.

„Simon Gantillon i jego ‘teatr ucieczki’, czyli w poszukiwaniu francuskich tekstów ekspresjonistycznych”, w: Metateksty i parateksty teatru i dramatu. Od antyku do współczesności, (red. Jadwiga Czerwińska, Katarzyna Chiżyńska, Małgorzata Budzowska), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017.

Degeneraci Michela Provinsa, czyli rzecz o elitach”, Przegląd Dziennikarski Paweł Rogaliński, sierpień 2017.

« L’exclusion dans le drame Les reponsabilités ! de Jean Grave », in : La communauté et l’exclusion dans la littérature française et phrancophone, (red. Tomasz Różycki), „Literaport”, Opole, 2017.

„Jak ‘wymyślić wroga’, czyli wyobrażenia o homoseksualistach w czasach belle époque”, Przegląd Dziennikarski Paweł Rogaliński, maj 2017.

„Edgar Allan Poe e André de Lorde: alla ricerca dello spavento” in: Poe, Grabiński, Ray, Lovercraft. Visions, Correspondences, Transitions, Katarzyna Gadomska, Agnieszka Loska (eds), Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 2017.

„Octave Mirbeau – bezkompromisowy krytyk religii”, Przegląd Dziennikarski Paweł Rogaliński, marzec 2017.

„Yvan Goll and Ancient Legacy in His Work”, in: The Metamorphoses of Ancient Myths, Małgorzta Budzowska, Burç İdem Dinçel, Jadwiga Czerwińska, Katarzyna Chiżyńska (eds), Peter Lang Edition, 2017.

„Buntowniczy teatr Nelly Roussel, czyli Kościół i społeczeństwo okiem kobiety”, Przegląd Dziennikarski Paweł Rogaliński, luty 2017.

“L’acqua nella letteratura italiana e la crisi dell’io”, in: I quattro elementi nella lingua, nella letteratura e nell’arte italiana e polacca. Approccio interdisciplinare ed interculturale, (red. K. Kwapisz-Osadnik). Wydawnictwa: Franco Cesati Editore, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2017.

„Twarze i maski kultury mieszczańskiej” w: Francuski teatr społeczny z przełomu XIX i XX wieku. Twarze i maski kultury mieszczańskiej, (red.) Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.

« Cris des cœurs de Jean-Victor Pellerin, exemple d'une pièce hybride », in : « Hybride(s) », Quêtes littéraires, n° 6, Edyta Kociubińska, Judyta Niedokos (éds.), Lublin, Wydawnictwo Werset, 2016.

„Octave Mirbeau jako pisarz anarchistyczny”, w: Apetyt na rzeczywistość. Między literaturą a dziennikarstwem – relacje, interakcje, perspektywy, (red. Agnieszka Kłosińska-Nachin, Ewa Kobyłecka-Piwońska), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016.

« La Folie au théâtre ou les peurs de la Belle Époque », in : La peur, (pod redakcją naukową: Katarzyna Gadomska, Krzyszof Jarosz, Romanica Silesiana, nr. 11, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2016.

„Ionesco a semantyka ogólna”, in: Acta Philologica, Jubileusz 200-lecia Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2016.

„À la recherche du bonheur ou le théâtre d’évasion de Jean-Victor Pellerin”, in : La quête du bonheur, Éditions de l'Université de Szczecin, 2016.

« La Maison des Remparts, ou le tragique dans le théâtre de Henri-René Lenormand » in : Literaport, Opole 2016.

« Simon Gantillon et l’expressionnisme dramatique », in : Études romanes de Brno vol. 37, 2016.

„Na pograniczu kultur: polski teatr ekspresjonistyczny a sekularyzacja motywów biblijnych”, in: Adaptacje II. Transfery kulturowe, (pod. red. Wioletty Hajduk-Gawron), „Biblioteka Postscriptum Polonistycznego”, Uniwersytet Śląski w Katowicach, 2015.

„Sceny z heroicznego życia kołtuna, czyli Farsy i Moralitety Octave’a Mirbeau”, w: Farsy i moralitety Octave’a Mirbeau. Francuski teatr anarchistyczny, (red.) Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015.

« Henri-René Lenormand et August Strindberg ou, la cruauté du langage, le langage de la cruauté », in : Études romanes de Brno vol. 36, 2015.

« Transgresser la transgression, ou Le Balcon de Jean Genet d'après Agata Duda-Gracz », in : La transgression dans la littérature française et francophone, (red. Anna Ledwina), „Literaport”, Opole 2015.

« ‘On ne peut pas éviter d’écrire simplement parce qu’il y a des imbéciles !’, ou la récéption des œuvres d’Umberto Eco sur les sites catholiques en Pologne », in : Potęga intelektu. -Umberto Eco: recepcja i reminiscencje w Polsce (red. Artur Gałkowski), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015.

„Postać melancholika w teatrze francuskim pierwszej połowy XX wieku, czyli reaktywacja bohatera romantycznego”, Noce Romantyków. Literatura – Kultura – Obyczaj (red. D. Skiba, A. Rej, M. Ursela), Universitas, Kraków 2015.

« La déconstruction du mythe dans le théâtre francais », in: Croyance-Verité-Mensonge, Éditions de l'Université de Szczecin, 2014.

Mężczyzna i jego upiory Henri-Rene Lenormanda, przykład dramatu stacyjnego”, [w:] „Czytanie Literatury”, nr 3, 2014.

„Cain, Or the Secularization of Myth”, in: Ancient Myths in the Making of Culture, Małgorzata Budzowska, Jadwiga Czerwińska (eds.), Warsaw Studies in Classical Literature and Culture, vol. 3, Peter Lang, 2014.

« Le vagabondage moderne dans le théâtre de Henri-René Lenormand », in : « Sur les traces du vagabond », Quêtes littéraires, n°4, E. Kociubińska, J. Niedokos (éds.), Lublin, Wydawnictwo Werset, 2014.

« Goll et Witkacy : entre l’expressionnisme et le surréalisme », in : Pluralités des cultures : chances ou menaces ?, (red. Justyna Giernatowska, Witold Konstanty Pietrzak), Acta Universitatis Lodziensis, „Folia Litteraria Romanica”, nr 9, 2014.

„Ce soir on joue Albert Camus, ou la réception de son œuvre dans les théâtres polonais” (1989-2013), in :Camus de l’autre côté du Mur, réceptions de l’œuvre camusienne, « Cahiers de la Nouvelle Europe », L’Harmattan, 2014.

Recenzja książki : Sebastian Zacharow, La rhétorique dans la théorie de l’art à l’époque des Lumières en France, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, [w :] „e-Sripta Romanica”, Łódź 2014.

„Francuski teatr sprzeciwu społecznego” w : Anarchia i francuski teatr sprzeciwu społecznego 1880-1914, (red.) Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014.

Przekład i opracowanie krytyczne sztuki Octave’a Mirbeau „Wywiad”, [w:] „Czytanie Literatury”, nr 2, 2013.

„Henri-René Lenormand ou les paradoxes d'un mélancolique”, in: Paradoxe et mélancolie, (red. Witold Konstanty Pietrzak), Acta Universitatis Lodziensis, „Folia Litteraria Romanica”, nr 7, 2012.

„Obraz władzy w czasach anarchizmu, czyli francuski dramat sprzeciwu społecznego”, w : Władca, władza. Literackie doświadczenia Europejczyków, Katedra Edytorstwa Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011.

„Le triomphe de la raison? Entre la déhumanisation et la révolte”, [w:] Être moderne : les écrivains face aux nouveautés artistiques littéraires et technologiques des troubadours à nos jours, Eurédit, Lyon, 2011.

„Le théâtre polonais dans le contexte de l’expressionisme européen”, in : Europe Centrale, carrefour des cultures dans la tradition littéraire, (red. Miroslava Novotná, Colette Gauthier), Brno 2010.

„Entre le temps de Kant et le temps d'Einstein, ou requête pour un texte expressionniste français”, [w:] « Études Romanes de Brno », Brno, 2010.

Recenzja wydawnicza przekładu dr Joanny Raźny, „Stéphanie Félicité de Genlis, Cudowny szafir, czyli talizman szczęścia. Powiastka wschodnia”, Wydawnictwo Tercja, 2009.

„Art de séduire, art de détruire”, L’art de séduire dans la littérature française, (red. Krystyna Modrzejewska), Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2008.

„La fascination du théâtre pour l’eau”, in: L’Avant-scène théâtre, nr. 1235-1236, Paris 1er janvier 2008.

„Strindberg i Beckett w kontekście dramatu ekspresjonistycznego” [“Strindberg and Beckett in the context of expressionist drama], Drama of the Mind, (red. K. Stamirowska i K. Bazarnik), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.

„Strindberg et Adamov”, [w:] „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, tom L; zeszyt 1-2 (99-100), Łódź 2007.

„La Parodie d’Arthur Adamov, exemple d’une pièce onirique”, (red. K. Drskovà et H. Zbudilovà), in: « Opera Romanica », České Budějovice 2007.

„Taniec śmierci w Wędrówce mistrza Kościeja Michela de Ghelderode”, (red. Witold Konstanty Pietrzak), Acta Universitatis Lodziensis, „Folia Litteraria Romanica”, nr 4, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2006.

„À la recherche de l’expressionnisme théâtral en France”, in : « Écho des études romanes », České Budějovice 2006.

List i krytyka, „Przegląd Humanistyczny”, nr 3 (390), rok XLIX, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.

„L’eau et la métamorphose du personnage dans le théâtre moderne”, in: In acqua scribis, le thème de l’eau dans la littérature, (red. Michał Piotr Mrozowicki), Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2005.

Farces et Moralités d’Octave Mirbeau”, „Studia Romanica Posnaniensia”, Wydawnictwo Uniwersytetu Poznańskiego, Poznań 2005.

Le Jardin des Supplices: de l’art romanesque de Mirbeau au drame expressionniste manqué”, (red. Pierre Michel), Cahiers Octave Mirbeau, n° 12, Angers 2005.

Les ratés de Henri-René Lenormand ou la misère de l’homme sans Dieu”, Littérature de la misère. Misère de la littérature, (red. Zbigniew Naliwajek i Witold Konstanty Pietrzak), Acta Universitatis Lodziensis, „Folia Litteraria Romanica” nr 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2004.

„Les hésitations théâtrales de Jean-Victor Pellerin”, in : Écrire la rupture, (red. Ch. Queffélec i R.-P. Colin), Université Lumière-Lyon 2, Université de Łódź – Éditions du Lérot, Lyon – Tusson (Charente) 2003.

Recenzja: Obrazy śmierci według Alberta Camus, „Nowa Krytyka”, Czasopismo filozoficzne, Instytut Filozofii Uniwersytety Szczecińskiego, nr 12, 2001.

„L’épisode parisien de Gabriela Zapolska”, in : La France et la Pologne – mythe, histoire, représentations, (textes réunis et présentés par Françoise Lavocat), Presses Universitaires de Lyon, Lyon 2000.

Les idées sur le théâtre de Henri-René Lenormand (Introduction au théâtre de H.-R. Lenormand), « Studia Romanica Posnaniensia », Poznań 1998.

« Le temps vivant d’Arthur Adamov », in : „Studia Romanica Posnaniensia”, XXII, Poznań 1997.

„Qualche riflessione sull’Enrico IV di Luigi Pirandello”, (a cura di Giulio Cesare Carloni), „Contributi, Quaderni Italo-Ungheresi”, Bologna 1996.

«Le théâtre de Jean Genet », in : Entrefilets, Katedra Filologii Romańskiej, Uniwersytet Łódzki, 1992.


Inne publikacje

„Dyskusja panelowa z udziałem: Krisztiny Báby, Piotra Cieplaka, Tomasza Kaczmarka, Andrzeja Łapickiego, Tadeusza Słobodzianka i Michała Zadary”, w: Wojciech Bogusławski i jego późne prawnuki, redakcja naukowa prof. dr hab. Anna Kuligowska-Korzeniowska, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Polskie Towarzystwo Historyków Teatru, Warszawa 2007.

„Sztuka jest tuż obok nas” (współautor Sebastian Zacharow), [w:] Kronika Uniwersytetu Łódzkiego, 2013, nr 4.

„Jednodniowy Teatr Absurdu” (współautor Sebastian Zacharow), [w:] Kronika Uniwersytetu Łódzkiego, 2014, nr 3.

Zaproszenie na międzynarodową konferencję „Być w mniejszości, być mniejszością” w Łodzi w: „Słowo żydowskie”, luty 2016.

„Dla zafascynowanych twórczością francuskiego pisarza”, [w:] Kronika Uniwersytetu Łódzkiego, 2017, nr 3.

„Aktorstwo ma wiele wspólnego z polityką”, [w:] Przegląd Dziennikarski Paweł Rogaliński, -grudzień 2018.

„Teatro che vai, usanze che trovi”, przekład (z włoskiego na polski) Dominiki Kobylskiej, (Co teatr, to obyczaj. Przesądy teatralne w Polsce i we Włoszech), ItaliAMO Periodyk Popularnonaukowy Studenckiego Koła Italianistów UŁ, nr. XVIII, 2021.


Przekłady, edycje krytyczne tekstów literackich

Véra Starkoff, „Jedyne wyjście” [wersja poprawiona i uzupełniona], w: Francuski teatr kontestacji społecznej na przełomie XIX i XX wieku. Bunt kobiet, (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2022.

André de Lorde, Telefon, in: Teatr lęków André de Lorde’a, (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020

André de Lorde, La Dormeuse, pièce en deux actes, in: André de Lorde et son théâtre de la peur, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019

André de Lorde, L’Acquittée, drame en un acte, in: André de Lorde et son théâtre de la peur, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019

André de Lorde, La Dernière torture, drame en un acte en collaboration avec Eugène Morel, in: André de Lorde et son théâtre de la peur, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019

André de Lorde, L’Horrible expérience, drame en deux actes en collaboration avec Alfred Binet, in: André de Lorde et son théâtre de la peur, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019

André de Lorde, Une leçon à la Salpêtrière, tableau dramatique en deux actes, in: André de Lorde et son théâtre de la peur, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019

André de Lorde, Le Système du docteur Goudron et du professeur Plume, drame en un acte, in: André de Lorde et son théâtre de la peur, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019

André de Lorde, L’Obsession, drame en deux tableaux en collaboration avec Alfred Binet, in : La Folie au théâtre, ou l’esthétique de l’épouvante selon André de Lorde, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018

André de Lorde, L’Homme mystérieux, pièce en trois actes en collaboration avec Alfred Binet, in : La Folie au théâtre, ou l’esthétique de l’épouvante selon André de Lorde, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018

André de Lorde, La Petite Roque, drame en trois actes d’après la nouvelle de Guy de Maupassant en collaboration avec Pierre Chaine, in : La Folie au théâtre, ou l’esthétique de l’épouvante selon André de Lorde, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018

Michel Provins, „Degeneraci”, w: Francuski teatr społeczny z przełomu XIX i XX wieku. Bunt wykluczonych, (red.) Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018.

Michel Provins, „Reorganizacja w administracji”, w: Francuski teatr społeczny z przełomu XIX i XX wieku. Bunt wykluczonych, (red.) Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018.

Michel Provins, „Obiad przed polowaniem”, w: Francuski teatr społeczny z przełomu XIX i XX wieku. Bunt wykluczonych, (red.) Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018.

Véra Starkoff, „Jedyne wyjście”, w: Francuski teatr społeczny z przełomu XIX i XX wieku. Twarze i maski kultury mieszczańskiej, (red.) Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.

Octave Mirbeau, „Portfel” (drugi tłumacz: Sebastian Zacharow) [wersja poprawiona i uzupełniona], w: Farsy i moralitety Octave’a Mirbeau. Francuski teatr anarchistyczny, (red.) Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015.

Octave Mirbeau, „Wywiad”, [wersja poprawiona i uzupełniona] w: Farsy i moralitety Octave’a Mirbeau. Francuski teatr anarchistyczny, (red.) Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015.

Octave Mirbeau, „Portfel” (drugi tłumacz: Sebastian Zacharow) [pierwsze wydanie], w: Anarchia i francuski teatr sprzeciwu społecznego 1880-1914, (red.) Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014.

Octave Mirbeau, „Wywiad” [pierwsze wydanie], w: Anarchia i francuski teatr sprzeciwu społecznego 1880-1914, (red.) Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014.


Przekłady artykułów

Marie-Thérèse Champesme, „Introduction à l’œuvre de Peter Downsbrough”, [„Wprowadzenie do dzieła Petera Downsbrough”], Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2004

„Antoni Starczewski 1924-2000”, red. katalogu Andżelika Wesołek, Marcin Bauer, Andrzej Miastkowski, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2002

„Modernisme européen : la collection du Muzeum Sztuki de Łódź : Musée des Beaux-Arts de Gand du 10 octobre au 30 décembre 2001, [oprac. Mirosław Borusiewicz], 2002

Grzegorz Gazda, „Sytuacja literatury w kulturze XX wieku”, [“La situazione della letteratura nella cultura del ventesimo secolo”], Slavica Viterbiensia, Gangemi Editore, Viterbo, 2007


Organizacja konferencji

2016 Międzynarodowa interdyscyplinarna konferencja naukowa: „Być w mniejszości, być mniejszością” (Être en minorité, être minorité, To be in the minority, to be the minority) – Uniwersytet Łódzki (Manufaktura, Muzeum Sztuki, Muzeum Fabryki)


Ważniejsze wystąpienia naukowe


Krajowa Konferencja Naukowa – IXe Rencontre des Dix-Neuviémistes : « Le souterrain et le caché leurs représentations littéraires au XIXe », Uniwersytet Szczeciński, Instytut literatury i nowych mediów, Pobierowo 2023. Tytuł referatu : « L’Holocauste d’Henry Bataille, ou comment exprimer les ‘souterrains de l’inconscient’ ».

Międzynarodowa Konferencja Naukowa – La Pensée humaniste hier et aujourd’hui – tradition et (r)évolution dans les langues et littératures romanes, Sosnowiec 2023, Uniwersytet Śląski, Tytuł referatu : « Eugène Brieux et Georges Ancey : de la ‘pièce à thèse’ au ‘drame décomposé’ ».

Międzynarodowa Konferencja Naukowa – Colloque international linguistique et littéraire Au Carrefour Des Sens, 2023 sixième édition, Wrocław 2023, Uniwersytet Wrocławski, Tytuł referatu : « Le théâtre de boulevard et la remise en cause de la progression dramatique (Le Passé de Georges de Porto-Riche, Le Phalène d’Henry Bataille et Le Voleur d’Henry Bernstein) ».

Colloque à l’occasion du 20e anniversaire de l’Association académique des romanistes polonais « Plejada ». Le français en Pologne : texte, contextes, prétextes, Poznań 2022, Université Adam Mickiewicz, Tytuł referatu: « Nadine de Louise Michel et de Jean Winter : une approche anarchiste du théâtre au féminin, ou comment contourner la censure ».

Krajowa Konferencja Naukowa – VIIIe Rencontre des Dix-Neuviémistes : « Destins, desseins et vocations », Université Jagellonne, Institut de Philologie Romane, Kraków 2022, Tytuł referatu: « De la Commune à l’anarchie de Charles Malato : le destin de l’écrivain libertaire ».

Międzynarodowa Konferencja Naukowa – Les survivances et les racines de Molière – Uniwersytet Wrocławski (Instytut Romanistyki), Wrocław, 2022. Tytuł referatu: « L’École des veufs de Georges Ancey : à la recherche de l’héritage moliéresque ».

Krajowa Konferencja Naukowa – VIIe Rencontre des Dix-Neuviémistes : « Héritages / subterfuges », Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2021, Tytuł referatu: Le passage du dramatique à l’ère de l’infradramatique, ou l’héritage du théâtre de boulevard”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa – Penser / Panser la crise. Récits et fictions de crise (XIXe-XXe s.) – Uniwersytet Łódzki (Instytut Romanistyki), Pôle stratégique ESMED de l’Université de Toulon (France), 2020, online (Microsoft Teams). Tytuł referatu: « Extériorisez l’intime ou la crise permanente du théâtre. La Maison d’os de Roland -Dubillard : ‘monodrame polyphonique’ ? ».

Krajowa Konferencja Naukowa – VIe Rencontre des Dix-Neuviémistes : « Animal(ité) », Uniwersytet Opolski, 2020, online (Microsoft Teams). Tytuł referatu: „Les Animals ou la zoologie sur scène : La Dame au petit chien et Un Mouton à l’entresol d’Eugène Labiche”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa – „Sperimentare ed esprimere l’italianità” in occasione del II incontro della SIP, Uniwersytet Łódzki, 2019. Tytuł referatu: „Il teatro di Pirandello a Łódź”.

Krajowa Konferencja Naukowa – VeRencontre des Dix-Neuviémistes : « Volonté, puissance, désir », Uniwersytet Warszawski, 2019. Tytuł referatu: „Du « personnage agissant » au « personnage réflexif » ou les abouliques de François de Curel”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa – „Au croisement des cultures, des discours et des langues. Cent ans d’études romanes à l’Université de Varsovie (1919-2019)”, Uniwersytet Warszawski, 2019. Tytuł referatu: „Du « drame-dans-la-vie » au « drame-de-la-vie » ou à la recherche des pièces expressionnistes françaises (Armand Salacrou, Boris Vian, René de Obaldia)”.

Ogólnopolska Konferencja Naukowa – „(Nie)pokój w tekstach kultury XIX-XXI wieku”, Uniwersytet Gdański, 2019. Tytuł referatu: „W szponach lęku, czyli niepokojące dramaty André de Lorde’a”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa – „5° Convegno Internazionale Traduttologia e Traduzioni, Lingua – Traduzione – Identità”, (5th International Conference Translatology and Translations, Language – Translation – Identità), Uniwersytet Łódzki, 2018. Tytuł referatu: „Traduire le sarcasme et le répulsion, ou le bourgeois dicrédité par Michel Provins”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa – „Le Mépris”, Instytut Romanistyki Uniwersytetu Łódzkiego (we współpracy z Université Lumière-Lyon 2), Łódź, 2018. Tytuł referatu: „Les Dégénérés dans le théâtre français de contestation sociale autour de 1900”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa – “Stéréotypes, idées reçues et lieux communs dans les littératures d’expression française”, Uniwersytet Śląski w Katowicach, 2018. Tytuł referatu: „La lutte des sexes, ou les stéréotypes sur les femmes dans le théâtre français de la première moitié du XXe siècle”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa – „Populismo y Propaganda: entre el Pasado y el presente” (Populismo e Propaganda: tra il passato ed il presente), Uniwersytet Łódzki, 2018. Tytuł referatu: „La propaganda sul palcoscenico: teatro della contestazione sociale in Francia a cavallo tra l’800 e il 900”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa – „L’enfant dans la littérature française et francophone”, Uniwersytet Opolski, Opole, 2018. Tytuł referatu: „Enfants, victimes de la ‘bête au front de taureau’, ou la guerre des mômes n’aura pas lieu (Vitrac, Beckett)”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa – „Współczesny dramat i teatr wobec wojny, przemocy i uchodźstwa”, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 2017. Tytuł referatu: „’Wojna w burdelu’, czyli Agata Duda-Gracz wystawia Jeana Geneta”

II Ogólnopolska Konferencja Naukowa – „Komizm historyczny”, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Wydział Nauk Humanistycznych, Warszawa, 2017. Tytuł referatu: „Komizm we francuskim teatrze sprzeciwu społecznego na przełomie XIX i XX wieku”

Ogólnopolska Konferencja Naukowa – „(Nie)męskość w tekstach kultury XIX-XXI wieku”, Uniwersytet Gdański, Instytut Filologii Polskiej, Gdańsk, 2017. Tytuł referatu: „Poskromienie mężczyzny, czyli motyw walki płci w teatrze francuskim XX wieku”.

Ogólnopolska Konferencja Naukowa – Translatoryka i Translacje TiT IV „Przekład w XXI wieku: Wyzwania, Możliwości, Trendy”, Uniwersytet Łódzki, 2017. Tytuł referatu: „Le théâtre français de contestation sociale au tournant du XXe siècle: quelques problèmes de traduction” (drugi prelegent: Joanna Ciesielka).

Międzynarodowa Konferencja Naukowa – “Le passé et le présent : rencontre des idées” (125 ans de Philologie Romane à Cracovie), Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, 2017. Tytuł referatu: “Georg Kaiser et Jean-Victor Pellerin face à l’aliénation de l’homme ou deux conceptions du drame expressionniste”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa – “Adaptacje III. Implementacje, konwergencje, dziedziczenie”, Katowice, 2017. Tytuł referatu: “Śmierć na gruszy Witolda Wandurskiego, czyli polska wersja teatru ekspresjonistycznego”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa – „André Gide à (re)découvrire ?” (André Gide – współczesny niewspółczesny?) – Uniwersytet Wrocławski, Wrocław, 2017. Tytuł referatu: „La Pologne dans les caves du Vatican, ou Jan Klata relit André Gide”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa – „Obrazy choroby w języku i kulturze” (Representations of illness in culture and language) – Uniwersytet Jana Kochanowskiego, Piotrków Trybunalski, 2016. Tytuł referatu: „Przerażające obrazy choroby w teatrze Grand-Guignol”.

Krajowa Konferencja Naukowa – IIe Rencontre des Dix-Neuviémistes : « Art, artiste, artisan », Uniwersytet Łódzki, 2016. Tytuł referatu: „Entre l'art et l'artisanat, ou en quête de l'esthétique du Grand-Guignol”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa – „L’homme révolutionnaire et son émanation dans la littérature, la langue et la culture”, Uniwersytet Szczeciński, Pobierowo, 2016. Tytuł referatu : „Le prolétaire révolté dans le théâtre français au tournant du XXe siècle”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa – „Witches and angels – the perception of women in ancient and modern cultures” (Wiedźmy i anioły – postrzeganie kobiet w dawnej i współczesnej kulturze) – Uniwersytet Jana Kochanowskiego, Piotrków Trybunalski, 2016. Tytuł referatu: „Anioł czy wampir? Postać kobiety w teatrze Henri-René Lenormanda”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa – „Poe, Grabiński, Ray, Lovecraft. Correspondences, Parallels, Comparisons” (Poe, Grabiński, Ray, Lovecraft. Współzależności, paralele, przenikanie) – Uniwersytet Śląski, Sosnowiec, 2016. Tytuł referatu: „Edgar Allan Poe e André de Lorde: alla ricerca dello spavento”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa – „Le théâtre à (re)découvrir” (Teatr warty przypomnienia) – Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawłą II, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2016. Tytuł referatu: „Le dénigrement du pouvoir ou le théâtre de contestation sociale en France Au tournant du XXe siècle”.

Ogólnopolska interdyscyplinarna konferencja naukowa „Metateksty i parateksty teatru i dramatu (od Antyku do współczesności), Uniwersytet Łódzki, 2016. Tytuł referatu: „Simon Gantillon i jego „teatr ucieczki”, czyli w poszukiwaniu francuskich tekstów ekspresjonistycznych”.

Międzynarodowa interdyscyplinarna konferencja naukowa: „Być w mniejszości, być mniejszością” – Uniwersytet Łódzki, 2016. Tytuł referatu: „Francuski teatr feministyczny na przełomie XIX i XX wieku”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa – “Supplices et tortures à l’œuvre depuis l’antiquité (Littérature, Théâtre, Cinéma)”, Lyon, 2015. Tytuł referatu: « Georges Ribemont-Dessaignes et Witkacy ou à la recherche du “théâtre de la cruauté” ».

Międzynarodowa Konferencja Naukowa – Colloque international pluridisciplinaire „Migrations et intégrations”, Budapest, 2015. Tytuł referatu: „Comment éviter l'imposition fiscale, ou le nouveau phénomène de la migration”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa –Conferenza Internazionale di Semiotica “Segno-Pensiero-Parola-Opera”, Łódź, 2015. Tytuł referatu: “Détruire le signe. Le théâtre face à la Sémantique Générale, ou comment parler pour éviter les ulcères à l’estomac”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa –“Legacy of Antiquity In Visual and Performing Arts”, Łódź, 2015. Tytuł referatu: „Yvan Goll and ancient legacy In his work”.

Krajowa Konferencja – „Kompetencje akademickie i profesjonalne italianistów”, Łódź, 2015. Tytuł wystąpienia: „Prezentacja książki Dizionario italiano-polacco della terminologia teatrale”.

X Międzynarodowa Konferencja Naukowa – „Wschód-Zachód. Dialog Języków i Kultur”, Słupsk, 2015 Tytuł referatu: „Das expressionistische Theater Und die Säkularisierung von biblischen Motiven auf dem deutsch-polnischen Grenzgebiet”.

IV Międzynarodowa Konferencja Pragmalingwistyczna – „Komunikacja międzyludzka. Leksyka. Semantyka. Pragmatyka”, Pobierowo, 2014. Tytuł referatu: „The problems of interpersonal communication in the contemporary theatre and General Semantics”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa – “I quattro elementi nella lingua, nella letteratura e nell’arte italiana e polacca”, Katowice, 2014. Tytuł referatu: “L’acqua nella letteratura italiana e la crisi dell’io”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Colloque International – „La quête du bonheur”, Uniwersytet Szczeciński, Pobierowo, 2014. Tytuł referatu: „À la recherche du bonheur ou le théâtre d’évasion de Jean-Victor Pellerin”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa, – “Adaptacje. Transfery kulturowe”, Katowice, 2014. Tytuł referatu: “Na pograniczu kultur: polski teatr ekspresjonistyczny a sekularyzacja motywów biblijnych”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Colloque International –Pouvoir des mots – Mots du pouvoir, Pecs (Węgry), 2013. Tytuł referatu : „La cruauté du langage, le langage de la cruauté (au théâtre français contemporain)”

Konferencja Naukowa – „Noce Romantyków. Literatura – kultura – obyczaj”, Wrocław, 2013. Tytuł referatu: „Postać melancholika w teatrze francuskim pierwszej połowy XIX wieku czyli reaktywacja bohatera romantycznego”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa – „Camus – Budapest, Les visages de la réception européenne de l’oeuvre d’Albert Camus”. Budapest, 2013. Tytuł referatu : „Ce soir on joue Albert Camus, ou la réception de son œuvre dans les théâtres polonais”.

Pierwsza Międzynarodowa Konferencja Naukowa – 1st International Interdisciplinary Conference – “Reception of ancient myths in ancient, modern and postmodern culture”, Łódź, 2013. Tytuł referatu: “Cain or Secularization of Mythe”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa – „Croyance – Vérité – Mensonge”, Pobierowo, Uniwersytet Szczeciński, 2012. Tytuł referatu: „La déconstruction du mythe dans le théâtre français”.

Konferencja Międzynarodowa Naukowa – „Pluralité des cultures : chances ou menaces ? ”, Łódź, 2011. Tytuł referatu : „Goll et Witkacy: entre l’expressionnisme et le surréalisme”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa – „Europe Centrale, carrefour des cultures dans la tradition littéraire”, Brno (Czechy), 2010. Tytuł referatu : „Le théâtre polonais dans le contexte de l’expressionisme européen”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa – „Władca, władza. Literackie doświadczenia Euro-pejczyków”, Łódź, 2010. Tytuł referatu: „Obraz władzy w czasach anarchizmu, czyli francuski dramat sprzeciwu społecznego”.


Recenzje rozpraw, recenzje wydawnicze, opinie dorobku naukowego, recenzje grantów…

Opinia w sprawie przewodu habilitacyjnego Anity Staroń, 2015

Recenzja rozprawy doktorskiej mgr Joanny Ozimskiej pt. Le denominazioni proprie nelle traduzioni Italiano della narrativa contemporanea polacca, 2016

Opinia dorobku naukowego dr Katii Vandenborre, 2018

Opinia w sprawie przewodu habilitacyjnego pani doktor Judyty Niedokos, 2018

Recenzja rozprawy doktorskiej mgr Joanny Roś pt. Albert Camus w polskiej kulturze literackiej i teatralnej w latach 1945-2000, 2018

Recenzja rozprawy doktorskiej mgr Agnieszki Loski pt. Le néofantastique féminin d’Anne Duguël, 2018

Opinia dorobku naukowego dr Doroty Chłandy, 2019

Recenzja rozprawy doktorskiej mgr Anny Swobody pt. La prose de Ken Bugul : entre le réel et le surnaturel, 2019

Recenzja wydawnicza monografii naukowej: Agnieszka Liszka-Drążkiewicz, Władza w późnej twórczości Piera Paola Pasoliniego (1965-1975), 2019

Recenzja wydawnicza monografii naukowej: Anna Ledwina, Du duo vers trio amoureux : figures beauvoiriennes de l’altérité, 2019

Recenzja dorobku naukowego i rozprawy habilitacyjnej pani doktor Sylwii Kucharuk, Jean Anouilh. En quête de la métathéâtralité, 2019

Recenzja grantu na badania wstępne (grant wewnętrzny), Tomasz Wysłobocki, „Sztuki sceniczne w czasach Rewolucji Francuskiej – między naturą a polityką”, 2020

Recenzja wydawnicza monografii naukowej Katarzyny Gadomskiej pt. Le nouveau fantastique de Jean-Pierre Andrevon (Wydawnictwo Brill Publishers), 2020

Recenzja rozprawy doktorskiej mgr Aleksandry Koman pt. Teatralne interpretacje dramaturgii włoskiej na scenach Krakowa w latach 1956-1989, 2022

Recenzja wydawnicza monografii naukowej pt. Za kulisami. Toruńskie spotkania wokół dramatu. III, 2023

Recenzja rozprawy doktorskiej mgr Natalii Partykowskiej pt. Zbrodnia i intryga jako strategie emancypacyjne w literaturze francuskiej XIX i XX wieku, 2023

Opinia w sprawie przewodu habilitacyjnego Łukasza Szkopińskiego, 2023


Wykłady dla szkół średnich

Antonin Artaud: w poszukiwaniu teatru okrucieństwa

Kiedy szaleńcy pojawiają się na scenie, czyli Teatr Absurdu

Anarchiści w akcji, czyli francuski teatr sprzeciwu społecznego na przełomie XIX i XX wieku

Czego boją się Francuzi? Teatr Grand-Guignol, u źródeł horroru

Kobieta zbuntowana, czyli feministyczny teatr francuski na przełomie XIX i XX wieku

Bohater ma depresję, czyli ekspresjonizm w teatrze francuskim

Jak André Gide może zmienić Twoje życie?

Teatr okrucieństwa Augusta Strindberga

Poetyka współczesnego dramatu

Rapsodyczne przekraczanie granic, czyli dlaczego teatr postdramatyczny nie przyczynił się do śmierci dramatu

Wykłady i seminaria naukowe; prowadzenie (udział w prowadzeniu) warsztatów, szkoły letniej

Antonin Artaud aux sources d’un théâtre nouveau

Hanokh Levin et le vaudeville français

Le théâtre expressionniste en Pologne

Arrabal, Topor ou le « théâtre panique »

La cruauté et le théâtre de Strindberg

Artaud, Witkacy : à la recherche de la « forme pure »

Le théâtre de contestation sociale autour de 1900

Luigi Pirandello e l’espressionismo drammatico

Pier Paolo Pasolini: scritti di polemica sociale

Le théâtre polonais au tournant du XXIe siècle

La concezione della vita e della società nell’opera di Italo Svevo

Yvan Goll i Witkacy: między nadrealizmem a ekspresjonizmem

Francuski teatr naturalistyczny

Michel de Ghelderode: fantazja i fantastyczność

Sztuka dialogu z Szekspirem

„Poszukiwanie chłodnego miejsca na poduszce”: twórczość Jeana Cocteau

Włoski teatr groteski

Jean Genet: między rytuałem a psychodramą

Le théâtre en cours de FLE

Écrire pour le théâtre

Spektakle teatralne

La Mère souffrante, l’histoire d’une mère Courage dans un H.L.M. [Matka cierpiąca, czyli Matka Courage w bloku], [reżyseria, współpraca: Béatrice Merle], premiera 12 kwietnia 2004 r., Poleski Ośrodek Sztuki (Łódź)

Da Vinci avait raison [Da Vinci miał rację] na podstawie sztuki Rolanda Topora, [współreżyseria Sebastian Zacharow] premiera 26 czerwca 2013 r., Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi

Ce soir, on joue Le roi se meurt [Dziś zagramy Król umiera], na motywach sztuki Ionesco oraz Wariata i zakonnicy Witkacego, [współreżyseria Sebastian Zacharow], premiera 14 czerwca 2014 r., Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi

Casimir Le Martyr [Obywatel Męczennik], na motywach sztuki Tomasza Kaczmarka, [współreżyseria Sebastian Zacharow], premiera 12 czerwca 2015 r., Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi

C’était mieux avant [Kiedyś szło lepiej], na podstawie sztuki Emmanuela Darleya, [współreżyseria Sebastian Zacharow], premiera 24 czerwca 2016 r., Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi

Les Bonnes [Pokojówki], na podstawie sztuki Jeana Geneta, [współreżyseria Sebastian Zacharow], premiera 22 czerwca 2017 r., Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi

Kochankowie [Les Amants] Octave’a Mirbeau (tłum. Joanna Raźny), [reżyseria Anita Staroń, Tomasz Kaczmarek], prapremiera 22 listopada 2017, Pałac Biedermanna, Łódź

Kochankowie [Les Amants] Octave’a Mirbeau (tłum. Joanna Raźny), [reżyseria Anita Staroń, Tomasz Kaczmarek], premiera 4 grudnia 2017, Łódzki Dom Kultury, Łódź

Délire à (deux) douze, na podstawie sztuki Eugène’a Ionesco Szaleństwo we dwoje, [współreżyseria Sebastian Zacharow], premiera 28 czerwca 2019 r., Teatr Mały w Manufakturze (dyr. Mariusz Pilawski) w Łodzi

Wykłady w ramach programu Erasmus+ Teaching Mobility


2019 Masarykova Univerzita

2018 Masarykova Univerzita

2017 Masarykova Univerzita

2016 Masarykova Univerzita

2015 Université Lyon 2

2015 Masarykova Univerzita

2015 Université de Paris 7

2014 Masarykova Univerzita

2013 Université Lyon 2

2013 Masarykova Univerzita

2013 Université de Paris 7

2012 Masarykova Univerzita

2010 Université Lyon 2

2006 Université de Paris 7

2005 Université Lyon 2

2005 Université Jean Moulin Lyon 3

2002 Université Lyon 2

2000 Université Paris-Sorbonne




KONTAKT I DYŻURY

Dyżury

wtorek: 16:00-17:00
czwartek: 18:00-18:30