Ambasador #Unilodz: Krzysztof M. Maj i Bartosz Filip Malinowski w UŁ

„Czego nie daje nam edukacja, ale daje popkultura i Internet?” brzmiał tytuł spotkania w ramach którego, w połowie maja spotkaliśmy się z rozchwytywanymi twórcami internetowymi: Krzysztofem M. Majem i Bartoszem Filipem Malinowskim. Pomysłodawcą i organizatorem wydarzenia był Mateusz Pietras, Ambasador #Unilodz, we współpracy z Centrum Komunikacji i PR UŁ.

Pełna fotorelacja ze spotkania

Spotkanie rozpoczęło się od wspólnego wystąpienia obu gości, które było dobrym wstępem do ożywionej dyskusji z widownią, podczas którego goście odpowiedzieli na wszystkie, nawet najbardziej nieschematyczne pytania.   

Dyskusja odbywała się wokół pytania, czy popkultura i Internet mogą stanowić wartościowe źródła wiedzy oraz w jaki sposób można je wykorzystać w procesie nauki i rozwoju? Nasi goście podzielili się swoimi doświadczeniami tymi aktualnymi, jak i sięgając własnych czasów studenckich.  

Dzięki obszernej wiedzy i ciekawym spostrzeżeniom, Krzysztofa M. Maja i Bartosza Filipa Malinowskiego, dowiedzieliśmy się, jak ogromny i dotąd niewykorzystany potencjał dla edukacji mają wspomniane popkultura i Internet, które umożliwiają skuteczniejsze i przyjemniejsze uczenie się, niż tradycyjne formy.

W trakcie spotkania omówiono, że nauka poprzez rozrywkę i zainteresowania może być skuteczniejsza i przyjemniejsza od tradycyjnych form. Wybrzmiała teza, że każde dzieło kultury, nie tylko literatura wyższa, ma potencjał do analizy i interpretacji występujących tam motywów, co można wykorzystać w procesie edukacji. Padło również, że popkultura i Internet dają możliwości wyrażania siebie i identyfikowania się dzięki czemu każdy, ma szansę odkryć swoje pasje, zainteresowania i budować swoją tożsamość. Zwrócono również uwagę na pozytywny wpływ pandemii na rozwój edukacji zdalnej i nawet możliwość wykorzystania memów internetowych w przekazywaniu wiedzy. W niektórych aspektach jednak edukacja formalna okazała się trudna do zastąpienia.  

Dobry uniwersytet robi się społecznością, a nie rankingami

– Krzysztof M.. Maj

Goście i widownia wspólnie przedstawili również bolączki polskiego systemu edukacji i rozważali możliwe tego rozwiązania. Pojawił się temat, jak studenci mogą walczyć o swoje prawa i konfrontować się z patologiami systemu edukacji. Goście podkreślili również wagę skracania dystansu między kadrą naukową a studentami.  

Wnioskiem płynącym ze spotkania jest to, że popkultura i Internet mają ogromny potencjał, jako źródła wiedzy i narzędzia edukacyjne. Świadomie wykorzystane mogą wzbogacić proces nauki i rozwoju. Jednakże, nadal ważne jest zachowanie umiaru i świadome korzystanie z technologii. 

Spotkanie, które odbyło się w strefie coworkingowej Rossmann w Bibliotece Uniwersytetu Łódzkiego zgromadziło komplet publiczności – społeczność Uniwersytetu Łódzkiego.  


Krzysztof M. Maj jest doktorem nauk humanistycznych, wykładowcą Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie i Kolegium Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego. Jego zainteresowania badawcze krążą wokół gier wideo i światotwórstwa, filozofii i teorii literatury, współczesnej narratologii, poetyki gatunków fantastycznych.

Jest autorem książek "Allotopie. Topografia światów fikcjonalnych" (2015) i "Światotwórstwo w fantastyce. Od przedstawienia do zamieszkiwania" (2019); współredaktorem książek "More After More. Essays Commemorating the Five-Hundredth Anniversary of Thomas More’s Utopia" (2016),"Narracje fantastyczne" (2017),"Ksenologie" (2018) oraz "Dyskursy gier wideo" (2019).

Bartosz Filip Malinowski jest konsultantem strategicznym, trenerem-praktykiem biznesu i doktorem nauk o zarządzaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Założyciel studia Boxless, vloger i podcaster w Bez/Schematu. Od dekady zawodowo doradza organizacjom. Prowadzi bloga uzupełnionego o podcast, w którym opowiada o: strategii, przywództwie, zarządzaniu projektami, produktywności osobistej i zespołowej.

Tekst źródłowy: Mateusz Pietras, WF-H UŁ, Ambasador #Unilodz; redakcja: Honorata Ogieniewska,  Centrum Komunikacji i PR; zdjęcia: dr Bartosz KałużnyCentrum Komunikacji i PR ;