Podsumowanie V edycji programu „Zdolny uczeń – świetny student”

Młodzi, niezwykle zdolni, z pasją – kolejni absolwenci uniwersyteckiego programu „Zdolny uczeń – świetny student” zaprezentowali efekty całorocznej współpracy z mentorami UŁ. W V edycji swoje projekty ukończyło 122 uczniów z 35 szkół z Łodzi i okolic.

W dniach 13 i 14 czerwca 2022 r. w Sali Senatu UŁ odbyło się uroczyste podsumowanie V edycji programu UŁ „Zdolny uczeń – świetny student”. Na uroczystość licznie przybyli uczniowie-prelegenci, jak również ich koleżanki i koledzy. Nie zabrakło wydziałowych koordynatorów programu i opiekunów naukowych uczniów.

Informacje na temat rekrutacji do VI edycji programu znajdują się na końcu artykułu.

podsumowanie programu w Sali Senatu UŁ

To były niezwykłe dwa dni zgłębiania tajników różnych obszarów zainteresowań naukowo-badawczych młodych, bardzo zdolnych uczniów szkół średnich. Poczynając od analizy filozoficzno-historycznych kontekstów różnych wydarzeń i sytuacji na przestrzeni epok poprzez społeczno-polityczne rozważania nt. współczesnej Japonii i reakcji sportowców na działania wojenne w Ukrainie, perspektywy inwestycyjne, dramat przejścia w poezji Leśmiana, aż po przedstawienie wybranych badań mikrobiologicznych, przedstawienie internetowych aplikacji dotyczącej zdrowego trybu życia czy niełatwych dla przeciętnego obserwatora doświadczeń chemicznych

– ocenia Agnieszka Piestrzeniewicz, uczelniany koordynator programu (na zdjęciu poniżej).

Agnieszka Pietrzeniewicz
V EDYCJA W LICZBACH
W V edycji do programu „Zdolny uczeń – świetny student” zgłosiło się 170 uczniów z 36 szkół w Łodzi i województwa łódzkiego (odpowiednio – 22 i 14 szkoły), z czego program realizowało łącznie na wszystkich wydziałach UŁ 142 uczniów z 35 szkół (23 z Łodzi i 12 spoza). 
Swoje projekty ukończyło 122 uczniów, z czego:

  • na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska UŁ – 22
  • na Wydziale Chemii UŁ – 21
  • na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym UŁ – 11
  • na Wydziale Prawa i Administracji UŁ – 14
  • na Wydziale Filozoficzno-Historycznym UŁ – 14
  • na Wydziale Matematyki i Informatyki UŁ – 13
  • na Wydziale Filologicznym UŁ – 7
  • na Wydziale Zarządzania UŁ – 6  
  • na Wydziale Nauk o Wychowaniu UŁ – 5

zdjęcie grupowe uczestników

zdjęcie grupowe uczestników

CO SĄDZĄ UCZESTNICZKI I UCZESTNICY?

Zapytaliśmy kilkoro uczestników o ich projekty.

Sądzę, że każdy powinien sobie zdawać sprawę z tego, jak obecnie wygląda świat rosyjskiego sportu. Agresja Rosji na Ukrainę to niezwykle istotne wydarzenie i warto mieć na uwadze, kto tak naprawdę chce pomóc, a kogo należy wykluczyć na długo ze sportowego świata. 


Przedstawione w moim badaniu piłka nożna i tenis to jedne z najpopularniejszych sportów na świecie, a ich reprezentanci mają ogromny wpływ na szerokie rzesze ludzi. Powinni dawać tylko dobry przykład, szczególnie w takiej sytuacji 

– tłumaczy Oskar Śmiechowicz (uczeń XXXIV LO w Łodzi, który pisał o sytuacji rosyjskich sportowców w obliczu wojny w Ukrainie. Analizował media społecznościowe pod opieką dra hab. Michała Kobiereckiego, prof. UŁ (WSMiP).

Julia Chuchler

W pracy skupiałam się przede wszystkim na zależnościach między intensywnie zmieniającą się trendami związanymi z ubiorem a przemianami w życiu codziennym kobiet I połowy XX wieku. To w końcu nurty artystyczne, wydarzenia historyczne, gospodarcze, czy ikony kultury popularnej kształtowały zarówno modę, jak i postawę czy wizerunek kobiety XX wieku.


Przykładem może być Coco Chanel, która ostatecznie uwolniła kobiety od gorsetu i wypromowała nowoczesna sylwetkę – bez mocno zaznaczonej linii biustu i bioder. Tworzyła i lansowala proste  kostiumy oraz garnitury o luźnym kroju, a także spodnie, które kobiety powszechnie zaczęły nosić, będąc na froncie I wojny światowej. Spódnice okazały się bowiem niepraktyczne. Wojna się skończyła, lecz kobiety nie rozstały się z nowym elementem ubioru

 – opowiada o swojej pracy Julia Chuchler z VIII LO (na zdjęciu powyżej), która zrealizowała projekt ,,Igłą malowane. Wielka rewolucja modowa 1900-1950”. Opiekę merytoryczną sprawowała dr Ewelina Maria Kostrzewska (WF-H UŁ).

Anna Gul

Wybrany przeze mnie temat obejmuje zagadnienia zoologiczne związane z opisem gatunku morskiego skorupiaka z grupy kleszczugowców. Kleszczugowce to zazwyczaj kilkumilimetrowe organizmy, które występują we wszystkich strefach klimatycznych (od polarną przez umiarkowane po tropikalne). Badany przeze mnie gatunek został po raz pierwszy opisany przez Robbiego Kossmana w 1880 roku. Wtedy jednak opis tego gatunku obejmował jedynie rycinę szczypiec i kilkuzdaniowy opis. W dodatku deskrypcja dotyczyła jedynie samca. Przez kolejne kilkanaście dekad badacze wciąż nie mieli wystarczających możliwości, by rzetelnie opisać wspomnianego kleszczugowca.


Wiedza o różnorodności całej grupy Leptocheliidae jest obecnie o wiele większa. Przy braku podstawowych informacji o budowie Leptocheli erythrea jej klasyfikacja do rodzaju nastręczała badaczom wielu trudności. Dlatego konieczna jest redeskrypcja tego gatunku.
Poznawanie bioróżnorodności jest bardzo ważne. 100 lat temu nie dało się zbadać wszystkiego aż tak dokładnie, a przy dzisiejszej technologii jest to możliwe. Na Ziemi występuje około 20 mln gatunków, z czego opisano tylko 2 mln. To niewiele, a przecież warto wiedzieć, co zamieszkuje naszą planetę i nas otacza 

– wyjaśnia Anna Gul z XXVI LO w Łodzi (na zdjęciu powyżej), która swoją prezentację („Re-deskrypcja jednego z gatunków kleszczugowców”) realizowała pod opieką dr Anny Stępień (Katedra Zoologii Bezkręgowców i Hydrobiologii).

Aleksander Woicki

Spotkania z mentorką uświadomiły mi, w jak dużym stopniu światowa gospodarka jest zależna od największych korporacji. Moim zdaniem każdy człowiek powinien mieć świadomość, jakie pozytywne i negatywne skutki przynosi działalność tych ogromnych przedsiębiorstw, ponieważ niektóre z nich – np. koncerny farmaceutyczne – dbają o nasze życie i zdrowie.

Dzięki zajęciom w ramach programu nauczyłem się analizować artykuły naukowe w języku angielskim i poznałem ciekawe historie powstawiania wielu korporacji. Satysfakcję przyniosło mi samodzielne opracowywanie rankingu największych korporacji, wykazywanie ich wpływu na światowe PKB czy szukanie przykładów negatywnego wpływu korporacji na świat. To właśnie to ostatnie zagadnienie było kluczowe podczas mojej finalnej prezentacji. 

tłumaczy Aleksander Woicki (na zdjęciu powyżej) z I LO w Tomaszowie Mazowieckim. Aleksadner opracował temat Corporatocracy - czy korporacje międzynarodowe rządzą światem?” pod opieką dr Klaudii Zielińskiej-Lont (Ek-Soc).

Podczas spotkania wielokrotnie wybrzmiewały zasłużone dla prelegentów brawa. Spontanicznie padły także gratulacje i podziękowania dla wszystkich osób zaangażowanych w działania związane z programem „Zdolny uczeń – świetny student”, odpowiedzialnych za stworzenie uczniom tak pięknej przestrzeni do realizacji pasji. Zapytani swój udział w programie prelegenci odpowiedzieli:

Projekt „Zdolny uczeń świetny student” zmienił moje postrzeganie świata – wiem teraz dużo więcej nt. redeskrypcji (odkrywania i opisywania) nowych gatunków. Poznałam wielu ludzi z szeroką wiedzą, którzy chętnie się nią dzielili. Już wiem, jak wygląda praca ludzi w laboratoriach, dzięki czemu mam pomysł na siebie i zrozumiałam, co mnie naprawdę interesuje. Interesuję się gatunkami morskimi, ciekawi mnie odkrywanie nowych zwierząt. Praca, którą wykonuje prof. Anna Stępień, to moje wymarzone zajęcie 

– podsumowuje Anna Gul.

– Projekt pozwolił mi na połączenie dwóch pasji – zgłębiania teorii mody i szycia. Dzięki temu, jako dopełnienie projektu, uszyłam strój z początku XX wieku – składał się z popularnej wówczas bluzki i spódnicy. Z pewnością jest to po części przełożenie zgromadzonej podczas projektu wiedzy na praktykę! ,,ZUŚS” to niesamowita okazja dla każdego młodego człowieka, aby zgłębić i poszerzyć swoje zainteresowania z wielu, różnorodnych dziedzin oraz poznać akademicki świat jeszcze przed rozpoczęciem studiów 

– ocenia Julia Chuchler.

Najbardziej w programie podobało mi się to, że mogłem poznać życie na uniwersytecie zarówno z punktu widzenia wykładowcy, jak i samych studentów, którzy oprowadzili mnie po wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym. Świetnie jest również móc podzielić z szerszym gronem tym, co nas interesuje! 

– twierdzi Aleksander.

– Uważam, że poświęcony czas i włożona praca były tego warte. Począwszy od pogłębienia moich zainteresowań przez zajęcia ze studentami aż po wystąpienie. To właśnie wystąpienie chyba najbardziej mnie zaskoczyło – nie zdawałem sobie sprawy z tego, jak wielki jest to stres. Znacznych rozmiarów Sala Senatu UŁ oraz licznie zgromadzona podczas wydarzenia publiczność i uczestnicy – to zrobiło na mnie ogromne wrażenie. A stres przecież trzeba umieć opanować. Także jest to dobre przygotowanie do kolejnych wyzwań 

– mówi Oskar Śmiechowicz.


– Zdecydowanie też zmieniłem zdanie co do studenckiego życia. Myślałem, że wygląda ono na co dzień znacznie poważniej – w złym tego słowa znaczeniu. A czułem się, jakbym przychodził do normalnej szkoły. Poleciłbym każdemu wzięcie udziału ze względu na to przeżycie, ale też na korzyści, które za tym idą. Na te trzeba jednak najpierw zapracować. 

– kontynuuje uczeń XXXIV LO w Łodzi.

Oprócz uczniów-prelegentów, opiekunów naukowych oraz wydziałowych koordynatorów programu na sali nie zabrakło nauczycieli i dyrektorów uczestniczących w programie szkół. Obecni byli również przedstawiciele UŁ: Prorektor ds. studentów i jakości kształcenia dr hab. Robert Zakrzewski, prof. UŁ, zastępca kanclerza Uniwersytetu Łódzkiego ds. socjalnych i ogólnych dr Jarosław Grabarczyk, Dyrektor Centrum Obsługi Studentów i Doktorantów UŁ p. Anna Felisiak, Kierownik Akademickiego Centrum Wsparcia UŁ dr Anna Gutowska-Ciołek, Prodziekan Wydziału Nauk o Wychowaniu dr hab. Arkadiusz Wąsiński, prof. UŁ.

prorektor Zakrzewski podczas ceremonii

Pełna fotorelacja z uroczystego podsumowania programu „Zdolny uczeń – świetny student”

prezentujący swój projekt uczeń

Pełna lista wystąpień  prelegenci, tytuły projektów i opiekunowie merytoryczni

REKRUTACJA DO VI EDYCJI PROJEKTU „ZDOLNY UCZEŃ – ŚWIETNY STUDENT”
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół średnich – młodych pasjonatów, którzy wykazują się sprecyzowanymi zainteresowaniami naukowo-badawczymi, uczestników olimpiad przedmiotowych, uczniów uzyskujących wysokie wyniki w nauce, a przede wszystkim młodzieży ciekawej otaczającego świata!
Jak się zgłosić? Informacje znajdują się na stronie ZUŚS.
Można także pisać na adres: zdolnyuczen@uni.lodz.pl. 


O PROGRAMIE
„Zdolny uczeń – świetny student” to innowacyjny program Uniwersytetu Łódzkiego skierowany do uczniów szkół średnich, głównie z Łodzi i województwa łódzkiego. Realizowany jest od 2017 roku. Jego celem jest poszerzanie pasji i zainteresowań uczniów szkół średnich poprzez ich indywidualne, cykliczne konsultacje z nauczycielami akademickimi UŁ oraz udział w wybranych zajęciach, badaniach i seminariach dla młodych badaczy, prowadzonych na Uczelni. Program umożliwia uczniom korzystanie z wiedzy i doświadczenia pracowników naukowych, którzy inspirują i zachęcają ich do bardziej kreatywnego działania.

Wcześniejsze wpisy dotyczące projektu: 

 

Tekst źródłowy: Agnieszka Piestrzeniewicz (Akademickie Centrum Wsparcia UŁ)
Redakcja: Bartosz Kałużny (Centrum Promocji UŁ)
Zdjęcia: Bartosz Kałużny (Centrum Promocji UŁ)