Pasja wygrywa z pandemią - Zdolny uczeń - świetny student

Helena kocha czytać i uwielbia kulturę anglosaską, a Michał interesuje się giełdą i chciałby skończyć ekonomię. Oboje wzięli udział w III edycji programu Zdolny Uczeń Świetny Student, organizowanego dla młodzieży z województwa łódzkiego. Młodzieży z pasją, dodajmy, niekoniecznie z piątkami od góry do dołu. Nie daliśmy się pandemii i dzięki wykładowcom UniLodz, którzy poświęcali swój czas, tacy uczniowie jak Helena i Michał są już chyba o wiele bliżej wyboru swojej drogi studenckiej.

 

19 stycznia br. odbyło się spotkanie online podsumowujące III edycję programu Zdolny uczeń - świetny student, realizowaną w roku akademickim 2019/2020. Prorektor ds. studentów i jakości kształcenia UŁ dr hab. Robert Zakrzewski, prof. UŁ powitał zebranych w imieniu swoim oraz Rektor prof. Elżbiety Żądzińskiej. Pogratulował wszystkim uczniom, ich mentorom i nauczycielom, którzy wzięli udział w tej edycji. Prorektor ds. współpracy z otoczeniem UŁ dr hab. Agnieszka Kurczewska, prof. UŁ podkreśliła, że program ten jest źródłem satysfakcji dla kadry akademickiej, ale nie tylko - zaangażowanie widać po obu stronach.

- Jest to świetny przykład współpracy Uczelni z otoczeniem. Chcemy dzielić się wiedzą, ale działa to w obie strony. My też uczmy się młodszych pokoleń, naszych przyszłych studentów - dodała.

Agnieszka Piestrzeniewicz, uczelniany koordynator programu, podsumowała realizację III edycji. Wzięło w niej udział 129 uczniów z 33 szkół. Sytuacja pandemiczna w kraju utrudniła tok pracy projektowej, w związku z czym większość uczniów zawiesiła realizację zadań - głównie z braku możliwości przeprowadzania badań w terenie czy kontynuacji badań laboratoryjnych. Niektórzy uczestnicy realizowali swoje projekty w ograniczonym zakresie w formie zdalnej. Część uczniów kontynuuje ubiegłoroczne projekty w bieżącym semestrze. Są także i tacy, którzy pomimo niesprzyjających okoliczności, nie przerwali pracy. Ostatecznie w III edycji swoje projekty ukończyło 25 osób.

Jedną z nich jest Helena Sitarek, uczennica Publicznego Liceum Ogólnokształcącego Uniwersytetu Łódzkiego która ukończyła projekt na Wydziale Filologicznym UŁ, pod merytoryczną opieką dr Pauliny Mirowskiej z Zakładu Angielskiego Dramatu, Teatru i Filmu.

- Interesuję się językiem angielskim i kulturą krajów anglosaskich, ponadto kocham czytać. Tutoring, w którym uczestniczyłam poświęcony dziewiętnastowiecznej literaturze brytyjskiej był więc dla mnie strzałem w dziesiątkę. Pomimo niesprzyjających warunków wywołanych pandemią koronawirusa moja mentorka, dr Paulina Mirowska, z wielkim zaangażowaniem omawiała ze mną kolejne lektury. Szczególnie doceniam to, że nie narzucała mi tematów z góry ani nie prowadziła mnie za rączkę. Przeciwnie, wielokrotnie zachęcała, bym samodzielnie interpretowała fragmenty tekstów, a także szukała informacji na temat życiorysów autorek (sióstr Brontë, Mary Shelley) i kontekstu, w jakim tworzyły. Jednocześnie dr Mirowska zawsze gotowa była odpowiedzieć na moje pytania w serdeczny i wyczerpujący sposób. Jej wskazówki w znaczący sposób rozwinęły moje umiejętności analizy krytycznej tekstu oraz formułowania wniosków - opowiada Helena.

- Jestem niezwykle wdzięczna mojej tutorce i podekscytowana tym, że w roku szkolnym 2020/2021 znów mogę z nią współpracować. Naszym nowym celem jest krytyczna analiza wybranych utworów literatury amerykańskiej - dodaje.

ZUŚS_Helena Sitarek 3

fot. źródło prywatne (Helena Sitarek)

Dr Paulina Mirowska podsumowuje:

- Nasza współpraca, trwająca od października 2019 roku do czerwca 2020, miała na celu poszerzenie wiedzy uczennicy na temat literatury, historii i kultury krajów anglojęzycznych, uwrażliwienie na różne aspekty odmienności kulturowej, stymulowanie otwartości poznawczej, twórczego podejścia i krytycznego myślenia. Naszym celem było też inicjowanie samodzielnej pracy badawczej i przygotowanie krytycznej analizy i interpretacji wybranych tekstów kultury. Szczególny nacisk położony był na kształtowanie wrażliwości uczennicy na literaturę brytyjską XIX wieku i jej twórców (takich jak Mary Shelley, autorka powieści Frankenstein; or, The Modern Prometheus, czy siostry Charlotte i Emily Brontë), a także zachęcanie do świadomego jej studiowania.

W trzeciej edycji Programu "Zdolny uczeń - świetny student" wziął także udział Michał Kubicki z Zespołu Szkół nr 1 w Wieluniu, który realizował program na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym UŁ pod opieką dr Magdaleny Ulrichs z Katedry Ekonometrii.

- Największą zaletą udziału w projekcie była możliwość zobaczenia pracy Uniwersytetu od środka. Okazał się również wielkim wsparciem odnośnie doboru kierunku przyszłych studiów oraz pozwolił poznać personel uczelni. Miałem możliwość wzięcia udziału w zajęciach co było dla mnie bardzo cennym doświadczeniem a pisanie mojej pracy empirycznej pozwoliło zobaczyć na czym polega przygotowanie pracy dyplomowej. Chciałbym zwrócić uwagę, że moja praca została wykonana dzięki ogromnej pomocy Pani dr Magdaleny Ulrichs oraz Pani mgr Edyty Niciejewskiej.

Podczas spotkania Michał zaprezentował projekt "Szacowanie parametru beta dla największych spółek należących do WIG20", nad którym pracował w ramach Programu.

ZUŚS_Michał Kubicki_w

fot. źródło prywatne (Michał Kubicki)

Zespół Szkół nr 1 w Wieluniu reprezentowała także Monika Kalemba, która przedstawiła projekt współtworzony z Natalią Matuszek i zrealizowany pod opieką merytoryczną dr Magdaleny Potocznej z Katedry Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego UŁ. Jego temat to "Poczucie własnej wartości w kontekście podporządkowania normatywnego wpływowi społecznemu grupy rówieśniczej w codziennym życiu szkolnym młodzieży".

Rezultaty kilkumiesięcznej pracy, ukończonej pomimo trudności związanych z sytuacją epidemiczną, przedstawiła także Zuzanna Kolbus. Uczennica Publicznego Liceum Ogólnokształcącego Uniwersytetu Łódzkiego zrealizowała projekt "Życie codzienne cesarzy rzymskich w I w. n.e.". Opieką merytoryczną sprawował dr Paweł Filipczak z Wydziału Filozoficzno-Historycznego UŁ (Katedra Historii Bizancjum).

Zdolny uczeń - świetny student to innowacyjny program Uniwersytetu Łódzkiego skierowany do uczniów szkół średnich, głównie z Łodzi i województwa łódzkiego. Realizowany jest od 2017 roku. Jego celem jest poszerzanie pasji i zainteresowań uczniów szkół średnich poprzez ich indywidualne, cykliczne konsultacje z nauczycielami akademickimi UŁ oraz udział w wybranych zajęciach, badaniach i seminariach dla młodych badaczy, prowadzonych na Uczelni. Program umożliwia uczniom korzystanie z wiedzy i doświadczenia pracowników naukowych, którzy inspirują i zachęcają ich do bardziej kreatywnego działania.

O programie pisaliśmy wcześniej - Zdolni uczniowie realizują swoje pasje naukowe na UŁ

Więcej informacji o projekcie.


Uniwersytet Łódzki to jedna z największych polskich uczelni. Misją UŁ jest kształcenie wysokiej klasy naukowców i specjalistów w wielu dziedzinach humanistyki, nauk społecznych, przyrodniczych, ścisłych, nawet medycznych. UŁ współpracuje z biznesem, zarówno na poziomie kadrowym, zapewniając wykwalifikowanych pracowników, jak i naukowym, oferując swoje know-how przedsiębiorstwom z różnych gałęzi gospodarki. Uniwersytet Łódzki jest uczelnią otwartą na świat - wciąż rośnie liczba uczących się tutaj studentów z zagranicy, a polscy studenci, dzięki programom wymiany, poznają Europę, Azję, wyjeżdżają za Ocean. Uniwersytet jest częścią Łodzi, działa wspólnie z łodzianami i dla łodzian, angażując się w wiele projektów społeczno-kulturalnych.

Zobacz nasze projekty naukowe na https://www.facebook.com/groups/dobranauka/

Redakcja: Centrum Promocji UŁ