Zarządzanie na uczelni

Senat to najważniejszy organ UŁ, w którym reprezentanci wszystkich części naszej wspólnoty – osób studiujących, naukowczyń i naukowców, kadry administracyjnej – wspólnie decydują o kształcie uczelni. Podczas regularnych posiedzeń Senat zatwierdza programy studiów, opiniuje projekty strategii i budżetu, nadaje tytuły honorowe oraz podejmuje uchwały dotyczące najważniejszych spraw organizacyjnych i akademickich. 

Skład w kadencji 2024-2028

Przewodniczący
Władze dziekańskie
Pozostali nauczyciele akademiccy - przedstawiciele wydziałów
Nauczyciele akademiccy z pozostałych jednostek niebędących podstawowymi jednostkami uczelni (niebędących wydziałami)
Doktoranci

mgr Joanna Paprzycka

Studenci
  • Emilia Białas (W. BiOŚ.)
  • Barbara Olszewska (W. CH.)
  • Piotr Pacyna (W. ES)
  • Piotr Zubrycki (W. ES)
  • Zuzanna Kolbus (W. FIL)
  • wakat (W. FH)
  • wakat (W. Fiz. I Inf. Stos.)
  • Maciej Henrykowski (W. M i Inf.)
  • Wiktoria Kowalczyk (W. NG)
  • Klara Kinga Kawka (W. NoW)
  • Michał Bartyzel (W. PiA)
  • Małgorzata Niedźwiedź (W. SMiP)
  • Zofia Pietrzyk (W. Zarz)
  • Iga Chlebos (W. Zarz)
  • wakat (Filia UŁ)
Uczestnicy obrad bez prawa do głosowania

Dodatkowe informacje

Kompetencje Senatu UŁ
  1. uchwalanie i zmiana statutu;
  2. uchwalanie regulaminu studiów;
  3. uchwalanie strategii Uniwersytetu i zatwierdzanie sprawozdania z jej realizacji;
  4. powoływanie członków rady uczelni;
  5. opiniowanie kandydatów na rektora;
  6. przeprowadzanie oceny funkcjonowania Uniwersytetu;
  7. formułowanie rekomendacji dla rady uczelni i rektora w zakresie wykonywanych przez nich zadań;
  8. nadawanie tytułu doktora honoris causa, uroczyste odnowienie doktoratów oraz nadawanie medali Uniwersytetu;
  9. ustalanie warunków, trybu oraz terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na studia i na kształcenie specjalistyczne;
  10. ustalanie programów studiów i studiów podyplomowych;
  11. uchwalanie regulaminów szkół doktorskich, zasad rekrutacji oraz ustalanie programów kształcenia w szkołach doktorskich;
  12. określanie sposobu potwierdzania efektów uczenia się;
  13. wskazywanie kandydatów do instytucji przedstawicielskich środowiska szkolnictwa wyższego i nauki;
  14. wykonywanie, zgodnie z właściwymi przepisami, zadań związanych z:
    1. przypisywaniem poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji do kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych,
    2. włączeniem do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych i innych form kształcenia;
  15. zatwierdzanie statutu federacji Uniwersytetu z publiczną uczelnią akademicką, instytutem badawczym, instytutem Polskiej Akademii Nauk lub instytutem międzynarodowym;
  16. uchwalanie regulaminu zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych Uniwersytetu, z zastrzeżeniem zasad wynikających z odrębnych przepisów;
  17. ustalanie zasad działania Uniwersytetu oraz wytycznych dla wydziałów w zakresie wykonywania podstawowych zadań Uniwersytetu;
  18. wyrażanie zgody na zawarcie przez rektora umowy o współpracy z podmiotem zagranicznym;
  19. wyrażanie zgody na utworzenie akademickiego inkubatora przedsiębiorczości w formie jednostki ogólnouczelnianej lub spółki kapitałowej lub centrum transferu technologii w formie jednostki ogólnouczelnianej oraz zatwierdzanie ich regulaminów;
  20. wyrażanie opinii w sprawie utworzenia i likwidacji filii Uniwersytetu;
  21. ustalanie zasad nabywania, zbywania i obciążania papierów wartościowych w zakresie nieuregulowanym odrębnymi przepisami;
  22. wyrażanie zgody na nabycie, zbycie lub obciążenie mienia Uniwersytetu, jeżeli wymagają tego odrębne przepisy;
  23. wyrażanie zgody na utworzenie przez Uniwersytet lub przystąpienie Uniwersytetu do spółki, spółdzielni lub innej organizacji gospodarczej oraz utworzenie spółki;
  24. uchwalanie planu rzeczowo-finansowego;
  25. opiniowanie utworzenia, przekształcenia i likwidacji wydziałów;
  26. wyrażenie zgody na przystąpienie Uniwersytetu do Sieci Uniwersytetów Europejskich;
  27. wykonywanie innych zadań określonych w statucie i przepisach prawa powszechnie obowiązującego.
Terminy posiedzeń Senatu w roku akademickim 2025/2026

Uroczyste posiedzenia Senatu UŁ

  • 1 października 2025 r. , godz. 12.00 - Inauguracja roku akademickiego 2025/2026
  • 14 października 2025 r. , godz. 14.00 - Dzień Edukacji Narodowej
  • 25 maja 2026 r. - Święto Uniwersytetu Łódzkiego

Robocze posiedzenia Senatu UŁ

  • 23 września 2025 r. (wtorek), godz. 10.00
  • 21 października 2025 r. (wtorek), godz. 10.00
  • 18 listopada 2025 r. (wtorek), godz. 10.00
  • 16 grudnia 2025 r. (wtorek), godz. 10.00
  • 27 stycznia 2026 r. (wtorek), godz. 10.00
  • 17 marca 2026 r. (wtorek), godz. 10.00
  • 21 kwietnia 2026 r. (wtorek), godz. 10.00
  • 19 maja 2026 r. (wtorek), godz. 10.00
  • 23 czerwca 2026 r. (wtorek), godz. 10.00

ul. Narutowicza 68, 90-136 Łódź
NIP: 724 000 32 43
KONTAKT​​​​​​​

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR