Senat to najważniejszy organ UŁ, w którym reprezentanci wszystkich części naszej wspólnoty – osób studiujących, naukowczyń i naukowców, kadry administracyjnej – wspólnie decydują o kształcie uczelni. Podczas regularnych posiedzeń Senat zatwierdza programy studiów, opiniuje projekty strategii i budżetu, nadaje tytuły honorowe oraz podejmuje uchwały dotyczące najważniejszych spraw organizacyjnych i akademickich.
Skład w kadencji 2024-2028
Przewodniczący
Rektor – prof. dr hab. Rafał Matera
Władze dziekańskie
- Dziekan Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska – prof. dr hab. Agnieszka Marczak
- Dziekan Wydziału Chemii – prof. dr hab. Rafał Głowacki
- Dziekan Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego – dr hab. Mariusz Sokołowicz, prof. UŁ
- Dziekan Wydziału Filologicznego - prof. dr hab. Rafał Zarębski
- Dziekan Wydziału Filozoficzno-Historycznego – dr hab. Marek Gensler, prof. UŁ
- Dziekan Wydziału Fizyki i Informatyki Stosowanej - dr hab. Tomasz Gwizdałła, prof. UŁ
- Dziekan Wydziału Matematyki i Informatyki – dr hab. Grażyna Horbaczewska, prof. UŁ
- Dziekan Wydziału Nauk Geograficznych – prof. dr hab. Marcin Wójcik
- Dziekan Wydziału Nauk o Wychowaniu – dr hab. Alina Wróbel, prof. UŁ
- Dziekan Wydziału Prawa i Administracji – dr hab. Monika Bogucka-Felczak, prof. UŁ
- Dziekan Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych – dr hab. Ryszard Machnikowski, prof. UŁ
Nauczyciele akademiccy posiadający tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego
- dr hab. Michał Bijak, prof. UŁ (W. BiOŚ)
- dr hab. Tomasz Kolwaczyk, prof. UŁ (W. BiOŚ)
- dr hab. Grażyna Chwatko, prof. UŁ (W. Ch.)
- dr hab. Michał Cichomski, prof. UŁ (W. Ch.)
- prof. dr hab. Kaja Kaźmierska (W. Ek-Soc.)
- dr hab. Michał Mackiewicz, prof UŁ (W. Ek-Soc.)
- dr hab. Tomasz Cieślak, prof. UŁ (W. Fil)
- dr hab. Ewa Kobyłecka-Piwońska, prof. UŁ (W. Fil)
- prof. dr hab. Maciej Kokoszko (W. F-H)
- dr hab. Katarzyna de Lazari-Radek, prof. UŁ (W. F-H)
- prof. dr hab. Julian Sitarek (W. Fiz. i Inf. Stos.)
- dr hab. Małgorzata Wrzesień, prof. UŁ (W. Fiz. i Inf. Stos.)
- dr hab. Andrzej Komisarski (W. Mat. i Inf.)
- dr hab. Marek Majewski, prof UŁ (W. Mat. i Inf.)
- prof. dr hab. Krzysztof Fortuniak (W. NG)
- prof. dr hab. Iwona Jażdżewska (W.NG)
- dr hab. Katarzyna Walęcka-Matyja, prof. UŁ (W. NoW)
- dr hab. Monika Wiśniewska-Kin, prof. UŁ (W. NoW)
- dr hab. Łukasz Korporowicz, prof. UŁ (W. PiA)
- dr hab. Ziemowit Kukulski, prof. UŁ (W. PiA)
- dr hab. Grzegorz Bywalec, prof. UŁ (W. SMiP)
- dr hab. Andrzej Dubicki, prof. UŁ (W. SMiP)
- dr hab. Leszek Bohdanowicz, prof. UŁ (W. Zarz.)
- dr hab. Tomasz Czapla, prof. UŁ (W. Zarz.)
- dr hab. Renata Lisowska, prof. UŁ (W. Zarz.)
- dr hab. Jacek Brzózko, prof, UŁ (Filia UŁ)
- vacat (Filia UŁ)
- vacat (Filia UŁ)
Pozostali nauczyciele akademiccy - przedstawiciele wydziałów
- dr hab. Tomasz Kowalczyk (W. BiOŚ)
- dr Sławomir Domagała (W. Ch.)
- dr Piotr Gabrielczak (W. Ek-Soc.)
- dr Aleksandra Różalska (W. Fil)
- dr Andrzej Kompa (W. F-H)
- dr Krzysztof Podlaski (W. Fiz. i Inf. Stos.)
- dr Sebastian Sakowski (W. Mat. i Inf.)
- dr hab. Marta Borowska-Stefańska (W. NG)
- dr Anna Gutowska-Ciołek (W. NoW)
- dr Ewa Staszewska-Kozłowska (W. PiA)
- dr Agata Włodarska-Frykowska (W. SMiP)
- dr Izabela Różańska-Bińczyk (W. Zarz.)
- dr Piotr Smejda (Filia UŁ)
Pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi
Nauczyciele akademiccy z pozostałych jednostek niebędących podstawowymi jednostkami uczelni (niebędących wydziałami)
- wakat
- mgr Krystyna Krzemińska (Centrum Języków i Certyfikacji)
- dr Małgorzata Ossowska-Czader (Centrum Języków i Certyfikacji)
- mgr Adam Panaszek (Centrum Języków i Certyfikacji)
- mgr Leszek Piąstka (Studium Wychowania Fizycznego i Sportu)
- mgr Roman Tarnowski (Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców)
Doktoranci
mgr Joanna Paprzycka
Studenci
- Emilia Białas (W. BiOŚ.)
- Barbara Olszewska (W. CH.)
- Piotr Pacyna (W. ES)
- Piotr Zubrycki (W. ES)
- Zuzanna Kolbus (W. FIL)
- wakat (W. FH)
- wakat (W. Fiz. I Inf. Stos.)
- Maciej Henrykowski (W. M i Inf.)
- Wiktoria Kowalczyk (W. NG)
- Klara Kinga Kawka (W. NoW)
- Michał Bartyzel (W. PiA)
- Małgorzata Niedźwiedź (W. SMiP)
- Zofia Pietrzyk (W. Zarz)
- Iga Chlebos (W. Zarz)
- wakat (Filia UŁ)
Uczestnicy obrad bez prawa do głosowania
- Prorektorka ds. nauki - dr hab. Dorota Golańska, prof. UŁ
- Prorektor ds. relacji akademickich i kontaktów z otoczeniem - dr hab. Radosław Olszewski, prof. UŁ
- Prorektor ds. popularyzacji nauki i kształcenia - dr hab. Krzysztof Pabis, prof. UŁ
- Dziekanka Wydziału Zarządzania - prof. dr hab. Ewa Walińska
- p.o. Dziekana Filii UŁ w Tomaszowie Mazowieckim dr Piotr Seliger, prof. UŁ
- Dyrektorka Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych UŁ - dr hab. Ilona Świątek-Barylska, prof. UŁ
- Dyrektorka Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych UŁ - dr hab. Joanna Sowa, prof. UŁ
- Dyrektorka Szkoły Doktoskiej Nauk Ścisłych i Przyrodniczych - prof. dr hab. Elżbieta Kuźniak-Gębarowska
- Dyrektorka Szkoły Doktorskiej BioMedChem - dr hab. Katarzyna Dzitko, prof. UŁ
- Dyrektorka Studium Języków Obcych - mgr Natalia Rogalska
- Pełnomocnik Rektora UŁ ds. prawnych - dr hab. Marcin Górski, prof. UŁ
- Kanclerz UŁ - mgr Maciej Sysak
- Zastępczyni kanclerza UŁ - mgr Anna Rolczak
- Dyrektorka Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego - mgr Ewa Bluszcz
- Przedstawiciel Komisji Uczelnianej NSZZ „Solidarność”
- Przedstawiciel Rady Zakładowej ZNP
- Przedstawiciel OZZ Inicjatywa Pracownicza
- Sekretarz Senatu (dyrektorka Biura Rektora) - mgr Katarzyna Rubciak
Dodatkowe informacje
Kompetencje Senatu UŁ
- uchwalanie i zmiana statutu;
- uchwalanie regulaminu studiów;
- uchwalanie strategii Uniwersytetu i zatwierdzanie sprawozdania z jej realizacji;
- powoływanie członków rady uczelni;
- opiniowanie kandydatów na rektora;
- przeprowadzanie oceny funkcjonowania Uniwersytetu;
- formułowanie rekomendacji dla rady uczelni i rektora w zakresie wykonywanych przez nich zadań;
- nadawanie tytułu doktora honoris causa, uroczyste odnowienie doktoratów oraz nadawanie medali Uniwersytetu;
- ustalanie warunków, trybu oraz terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na studia i na kształcenie specjalistyczne;
- ustalanie programów studiów i studiów podyplomowych;
- uchwalanie regulaminów szkół doktorskich, zasad rekrutacji oraz ustalanie programów kształcenia w szkołach doktorskich;
- określanie sposobu potwierdzania efektów uczenia się;
- wskazywanie kandydatów do instytucji przedstawicielskich środowiska szkolnictwa wyższego i nauki;
- wykonywanie, zgodnie z właściwymi przepisami, zadań związanych z:
- przypisywaniem poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji do kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych,
- włączeniem do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych i innych form kształcenia;
- zatwierdzanie statutu federacji Uniwersytetu z publiczną uczelnią akademicką, instytutem badawczym, instytutem Polskiej Akademii Nauk lub instytutem międzynarodowym;
- uchwalanie regulaminu zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych Uniwersytetu, z zastrzeżeniem zasad wynikających z odrębnych przepisów;
- ustalanie zasad działania Uniwersytetu oraz wytycznych dla wydziałów w zakresie wykonywania podstawowych zadań Uniwersytetu;
- wyrażanie zgody na zawarcie przez rektora umowy o współpracy z podmiotem zagranicznym;
- wyrażanie zgody na utworzenie akademickiego inkubatora przedsiębiorczości w formie jednostki ogólnouczelnianej lub spółki kapitałowej lub centrum transferu technologii w formie jednostki ogólnouczelnianej oraz zatwierdzanie ich regulaminów;
- wyrażanie opinii w sprawie utworzenia i likwidacji filii Uniwersytetu;
- ustalanie zasad nabywania, zbywania i obciążania papierów wartościowych w zakresie nieuregulowanym odrębnymi przepisami;
- wyrażanie zgody na nabycie, zbycie lub obciążenie mienia Uniwersytetu, jeżeli wymagają tego odrębne przepisy;
- wyrażanie zgody na utworzenie przez Uniwersytet lub przystąpienie Uniwersytetu do spółki, spółdzielni lub innej organizacji gospodarczej oraz utworzenie spółki;
- uchwalanie planu rzeczowo-finansowego;
- opiniowanie utworzenia, przekształcenia i likwidacji wydziałów;
- wyrażenie zgody na przystąpienie Uniwersytetu do Sieci Uniwersytetów Europejskich;
- wykonywanie innych zadań określonych w statucie i przepisach prawa powszechnie obowiązującego.
Terminy posiedzeń Senatu w roku akademickim 2025/2026
Uroczyste posiedzenia Senatu UŁ
- 1 października 2025 r. , godz. 12.00 - Inauguracja roku akademickiego 2025/2026
- 14 października 2025 r. , godz. 14.00 - Dzień Edukacji Narodowej
- 25 maja 2026 r. - Święto Uniwersytetu Łódzkiego
Robocze posiedzenia Senatu UŁ
- 23 września 2025 r. (wtorek), godz. 10.00
- 21 października 2025 r. (wtorek), godz. 10.00
- 18 listopada 2025 r. (wtorek), godz. 10.00
- 16 grudnia 2025 r. (wtorek), godz. 10.00
- 27 stycznia 2026 r. (wtorek), godz. 10.00
- 17 marca 2026 r. (wtorek), godz. 10.00
- 21 kwietnia 2026 r. (wtorek), godz. 10.00
- 19 maja 2026 r. (wtorek), godz. 10.00
- 23 czerwca 2026 r. (wtorek), godz. 10.00
