Tworząc artykuły/treści należy pamiętać nie tylko o ich czytelności (odpowiednie formatowanie tekstu), ale także o zrozumiałości zawartości dla jak najszerszego grona odbiorców.
Pamiętaj, aby za każdym razem, gdy wklejasz wcześniej przygotowany teskt, usunąć jego formatowanie.
Konieczne jest wklejania czystego, niesformatowanego wcześniej tekstu, dzięki czemu treści zapisane zostają odpowiednim, ustalonym dla całego serwisu, krojem.
Treści powinny być wyrównane do lewej strony. Pomimo dostępności opcji „równaj do prawej” bądź „środkuj” wszystkie teksty powinny być wyrównane do lewego marginesu
Pamiętaj - nie justuj tekstów.
Korzystaj z funkcji „lista”. Twórz listy punktowe lub numerowane, w przypadku, gdy wymieniasz elementy treści.
Nie zastępuj punktorów/numeracji innymi graficznymi odpowiednikami wpisywanymi bezpośrednio przez użytkownika (np. nie wstawiaj sam myślników zamiast punktów, dostępnych przy wyborze opcji „lista”).
Zaleca się, żeby listy nie były zbyt rozbudowane – powinny dochodzić do maksymalnie trzeciego poziomu zagnieżdżenia (1.1.1).
Najważniejsze, kluczowe słowa w tekście można zaznaczać np. pogrubieniem (bold), ułatwia to orientację i powrót do przerwanego czytania. Należy pamiętać o zachowaniu umiaru - zbyt dużo pogrubień w tekście zmniejsza jego czytelność.
Zmiana koloru czcionki nie może być jedynym wyróżnikiem dla treści – może pełnić jedynie rolę ozdobną. Informacje wyróżnione zapisuj grubszą odmianą kroju (bold).
Pamiętaj, że linki, które wstawiasz w treści są zrozumiałe wtedy, kiedy czytając ich opis jesteś w stanie wskazać w jakie miejsce zostaniesz przekierowany po ich kliknięciu. Więcej na informacji na temat tworzenia hiperłączy znajdziesz poniżej.
Korzystaniu ze znacznika <lang> przy wprowadzaniu pojedynczych słów albo cytatów w języku obcym. Programy czytające poprawnie wczytają słowa w języku obcym, tylko jeżeli zostanie zaznaczone konkretne słowo i wybrany język źródłowy z listy dostępnej po wciśnięciu przycisku „Ustaw język” w edytorze.

Pliki graficzne (m.in. zdjęcia, grafiki, wykresy, infografiki, pliki PDF) zamieszczane zarówno bezpośrednio na stronach internetowych, jak i te wstawiane do treści dokumentów z założenia nie są dostępne dla osób z niepełnosprawnościami wzroku. Aby każdy element spełniał wymogi WCAG 2.1 powinien zostać dodatkowo opisany za pomocą zwięzłego, treściwego opisu nazywanego „tekstem alternatywnym”.
Tekst alternatywny to tekstowa informacja dotycząca tego, co widać na elemencie graficznym, a co jest ważne dla tekstu czy tematu, który ten element ilustruje. Teksty alternatywne są odczytywane przez czytnik ekranu i pozwalają osobom niewidomym zorientować się, co jest np. na grafice, zdjęciu, wykresie.
Elementy graficzne nieposiadające opisu alternatywnego zostaną odczytane przez oprogramowanie wspomagające osoby z niepełnosprawnością wzroku jako słowo „grafika”, zatem nie uzyskają one żadnych innych informacji, które ta „grafika” ma przekazać.
Tekst alternatywny ma „przezroczysty” charakter i nie będzie widoczny podczas normalnego korzystania ze strony.
W wypadku tworzenia tekstów alternatywnych dla wykresów oraz infografik pamiętaj o zawarciu w nim, oprócz tytułu, streszczenia i opisu trendów płynących z grafiki. Często, ze względu na długość i poziom skomplikowania opisywanych danych, warto umieścić opis wykresu w treści właściwej, pod samą grafiką.
Multiportal został utworzony zgodnie z wytycznymi zawartymi w WCAG 2.1. Dzięki temu, pole, w którym powinien znaleźć się tekst alternatywny pojawia się automatycznie w momencie dodawania przez użytkownika grafiki:




Wszystkie plik i grafiki zamieszczane w Multiportalu muszą spełniać wymogi dostępności.
Tabele twórz wyłącznie dla prezentowania danych lub dla treści, których ujęcie nie jest możliwe w inny sposób.
Tworząc tabelę, korzystaj z funkcji „Wstaw tabelę”. Zadbaj o to, aby tabele były jednorodne (taka sama liczba komórek w każdym wierszu i kolumnie), a linie siatki widoczne, aby wizualnie rozpoznawać wiersze i kolumny (niedozwolone jest tworzenie układu dwóch kolumn za pomocą tabeli o przezroczystych obramowaniach i wypełnieniu).

Wstawiając tabelę pamiętaj, aby zdefiniować wiersz nagłówka/ów tabeli - osobom niewidomym korzystającym z czytnika ekranu pozwoli to zrozumieć znaczenie treści odczytywanych komórek tabeli.
Właściwie wyrównywaj również zawartość tabeli:
Pamiętaj, że tabele nie mogą służyć do tworzenia struktury strony.
Przedstawione w ten sposób treści mogą stać się nieczytelne w przypadku więszkszego nagromadzenia tekstu. W dodatku osobom niewidomym korzystającym z czytnika ekranu będzie trudno zorientować się na zawartości, gdy kolumny nie będą posiadały odpowiednich nagłówków.
Poniższy zrzut ekranu pokazuje niewłaściwe zastosowanie tabeli jako struktury strony.

Przy tworzeniu odnośników również należy pamiętać o odpowiednim wprowadzaniu hiperłączy (linków):
Nie wolno stosować sformułowań „kliknij”, „czytaj więcej” lub „tutaj”, zamiast tego odpowiednią formą będzie „więcej informacji o … (określ o czym?) znajduje się na stronie XYZ.pl”. Podlinkowana treść musi wyraźnie opisywać, jaki będzie efekt kliknięcia linka.
Nie należy wklejać samych hiperłączy – niezbędne jest wskazanie ich celu, czyli zamieszczenie informacji w etykiecie lub opisie linku, co znajduje się pod tym linkiem.
Dodając załączniki pamiętaj o ich odpowiednim i unikatowym nazewnictwie – nie dodawaj plików z nazwami roboczymi. Tytuły załączników muszą być zrozumiałe i opisywać wskazany plik.
W odnośniku, który pozwala pobrać zamieszczony w serwisie plik, pamiętaj by wpisać jaki jest typ załącznika (np. PDF) i jaki ma rozmiar w KB.
Dostępność plików PDF uzależniona jest nie tylko od sposobu sformatowania samej ich treści, ale także od sposobu, w jaki plik został utworzony. Skany plików oraz pliki, w których teksty zostały zamienione na krzywe nie są dostępne (dla programów wspomagających/czytających będą widoczne jako zdjęcie/grafika). Ze względu na to dokumenty w formacie PDF twórz na podstawie odpowiednio sformatowanych plików DOC (czyli stosując się do wymienionych zasad). Tylko wtedy będą one możliwe do odczytania przez osoby niewidome.