Profesor zw. dr hab. Dorota Klus-Stańska jest absolwentką pedagogiki kulturalno-oświatowej. Stopnie naukowe doktora i doktora habilitowanego nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki uzyskała na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego (1990, 2001). Początkowo swoją karierę naukową związała z Wydziałem Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, z czasem z Wydziałem Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. W latach 2008–2009 była wicedyrektorem Instytutu Pedagogiki UG ds. naukowych, a od 2004 r. do chwili obecnej jest kierownikiem Zakładu Badań nad Dzieciństwem i Szkołą (wcześniej pod nazwą Zakład Wczesnej Edukacji).

Od 2007 r. prof. Klus-Stańska wchodzi w skład Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN (w latach 2011–2019 w funkcji zastępcy przewodniczącego), jest przewodniczącą Zespołu Edukacji Elementarnej (w kadencji 2008–2011) oraz Zespołu Dydaktyki (w kadencji 2015–2018) działających przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN. Pełniła funkcję wiceprezes Trójmiejskiego Oddziału PK OMEP (World Organization for Early Childhood Education) oraz należy do Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego. 

Zagadnienia, którym Pani Profesor poświęca uwagę, koncentrują się wokół trzech subdyscyplin (pedagogiki wczesnej edukacji, dydaktyki ogólnej oraz pedeutologii) – są to m.in.: analiza warunków rozwoju poznawczego młodszych uczniów (założeń i skutków poznawczych różnych modeli edukacji szkolnej), instytucjonalne bariery rozwoju uczniów klas początkowych, alternatywne rozwiązania edukacyjne, paradygmaty i dyskursy dydaktyki jako subdyscypliny pedagogicznej, model kształcenia szkolnego i jego poznawcze, wiedzotwórcze i tożsamościowe skutki, konstruowanie wiedzy w szkole i jego ograniczenia, kultura dydaktyczna szkoły i bariery jej zmiany, pedagogiczna wiedza potoczna nauczycieli, źródła i mechanizmy metodycznej inercji nauczycieli. 

Kategorie i pojęcia autorsko (re)konceptualizowane stanowiły przedmiot badań podejmowanych w ramach indywidualnych i zespołowych grantów i projektów badawczych oraz programów międzynarodowych. Pani Profesor pełniła funkcję polskiego eksperta i konsultanta w kilkuletnich kontraktowych międzynarodowych programach unijnych PHARE, podejmowanych we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych, Centralnym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli, poświęconych Osiąganiu wysokiej jakości w kształceniu nauczycieli (we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych i Brunel University w Londynie), Doskonaleniu systemu edukacji i kształcenia w Polsce (we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej i West London Institute of Higher Education) oraz Wspieraniu demokratycznej edukacji polskich nauczycieli (we współpracy z Centralnym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli).

Profesor Klus-Stańska realizowała i realizuje jako kierownik, ekspert akademicki i członek zespołów międzyuczelniane projekty badawcze i badawczo-wdrożeniowe, w tym projekty krajowe („Bariery zmiany modelu edukacji matematycznej w klasach początkowych”, „Nauczyciel w procesach dydaktycznych zreformowanej szkoły”, „Pozwólmy dzieciom odczarować matematykę”) oraz we współpracy międzynarodowej: z Uniwersytetem w Rostocku („Rostock Model” – Scientific Learning in Elementary Schools), Uniwersytetem Michigan („Comparative Analysis on Preschool Culture in the USA and Poland”), Białoruskim Uniwersytetem Państwowym („Transformation of University Communicative Practices as a Leading Factor of Students Professional Socialization in the Dynamic Conditions of Modern Culture” oraz „Symbolizacja przestrzeni edukacyjnej przez uczestników interakcji wychowawczych”), a także z Marino Institute of Education w Dublinie, Trinity College w Dublinie oraz Uniwersytetem w Porto („Teaching for Holistic, Relational and Inclusive Early Childhood Education”).

Profesor Klus-Stańska jest autorką kilkunastu książek autorskich oraz ponad stu artykułów i rozdziałów, które ukazały się w Polsce i za granicą. Zredagowała kilkanaście prac zbiorowych. Założyła i redaguje kwartalnik „Problemy Wczesnej Edukacji”, będący jednym z najważniejszych w Polsce pism naukowych w subdyscyplinie pedagogika wczesnoszkolna. Wśród publikujących tam autorów są najwybitniejsi polscy pedagodzy, a także badacze z zagranicy (w tym z Wielkiej Brytanii, Szwecji, Finlandii, Hiszpanii, Portugalii, Grecji, Niemiec, Kanady, USA). 

Wypromowała dziesięciu doktorów, opiekuje się naukowo trzema kolejnymi doktoratami z otwartymi przewodami. Pełniła funkcję recenzenta w procedurach i postępowaniach awansowych, w dwudziestu siedmiu przewodach doktorskich prowadzonych w Polsce (m.in. Uniwersytet Gdański, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Uniwersytet Łódzki, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Uniwersytet Szczeciński) i jednym na Litwie (Šiaulių Universitetas), w trzydziestu czterech przewodach i postepowaniach habilitacyjnych (w tym wielokrotnie jako recenzent wyznaczony przez Centralną Komisję do Spraw Stopni i Tytułów) oraz w dziewięciu przewodach na tytuł profesora. Była też zaproszona do funkcji recenzenta w postępowaniu awansowym w Villanova University, Department of Education and Human Services (USA). 

Działalność naukową prof. Klus-Stańska wzmacnia innowacyjną działalnością praktyczną, tworząc koncepcje alternatywnych modeli kształcenia szkolnego. Założyła i prowadziła Autorską Szkołę Podstawową „Żak” w Olsztynie, oferującą innowacyjny poszerzony program kształcenia i dydaktykę konstruktywistyczną. Była współautorem i ekspertem akademickim w projekcie „Szkoła krokiem w przyszłość: innowacyjne nauczanie w klasach wczesnoszkolnych”. Systematycznie współpracowała z Centrum Inicjatyw Edukacyjnych w Kartuzach, licznymi nauczycielami innowatorami i szkołami poszukującymi nowych rozwiązań. Pani Profesor należy do grona najpopularniejszych i niezwykle cenionych wykładowców. W 2010 r. została nominowana w ogólnopolskim konkursie Osobowość Pedagogiczna Edukacji. 

Praca i osiągnięcia prof. Doroty Klus-Stańskiej były wielokrotnie doceniane i wyróżniane, m.in. Nagrodą Rektora Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Olsztynie II stopnia za osiągnięcia naukowe (1990, 1993), Złotym Krzyżem Zasługi za osiągnięcia naukowe i dydaktyczne (1999), nagrodą indywidualną Ministra Edukacji i Sportu oraz Nagrodą im. Władysława Spasowskiego Wydziału Nauk Społecznych PAN za opublikowaną w 2000 r. książkę Konstruowanie wiedzy w szkole (2002, 2003). Pani Profesor została też uhonorowana Nagrodą Rektora i Kanclerza Pomorskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej w Gdyni za działalność dydaktyczną (2005), Medalem Komisji Edukacji Narodowej za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania (2006) oraz Złotą Odznaką Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN (2016). 


Oprac. dr hab. Monika Wiśniewska-Kin, prof. UŁ