PROFIL PRACOWNIKA: Artur Modliński

PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE

CZYM SIĘ ZAJMUJĘ

Doktorat obronił w obszarze nauk ekonomicznych w roku 2018, a stopień doktora habilitowanego uzyskał w roku 2024. Pracował w Katedrze Zarządzania w Społeczeństwie Sieciowym na Akademii Leona Koźmińskiego, aby następnie przenieść się do Katedry Zarządzania, na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, gdzie od 2019 roku pełni funkcję kierownika Centrum Badań nad Sztuczną Inteligencją i Cyberkomunikacją. Jednocześnie jest badaczem w Międzynarodowym Centrum Badawczym (CITAD) przy Uniwersytecie Lusiada, Laboratorium Urban Sensorial w Lizbonie, Instytucie Iris Ankona w Rydze, Laboratorium Augmented Human Intelligence & Digital Ergonomics Lab przy Universita di Pavia we Włoszech, Fundacji Romualdo del Bianco we Florencji oraz Europejskiej Fundacji Rozwoju Człowieka. Jest członkiem Komitetu Sterującego Konsorcjum Naukowego Ad Astra, członkiem Komisji ds. Jakości Badań Naukowych WZ UŁ oraz Komisji Młodych Naukowców czy Rektorze UŁ. Współpracuje z Państwową Wyższą Szkołą Filmową w Łodzi. Od 2019 roku kieruje studiami Automatyzacja Procesów Biznesowych - BPA, które zostały nagrodzone przez biznes ze względu na swoją praktyczną formułę (studia realizowane są przy współpracy z firmami Nordea, Bosch, Fujitsu, DXC technology, Digital Workforce, Digital Teammates). Dumny ze swoich wychowanków i wychowanek promotor 50 prac licencjackich. W 2023 roku otrzymał nagrodę "Zawsze dla nas" przyznawaną wykładowcom wspierającym studentów w ich rozwoju przez absolwentów Wydziału Zarządzania.

Jest laureatem ponad 40 stypendiów i nagród naukowych (w tym dwukrotnym Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Stypendium I Stopnia Marszała Województwa Łódzkiego, Stypendium VIP Fundacji DAAD, Stypendium Santander), organizował liczne konferencje branżowe (w tym w Oxfordzie, Lizbonie, Florencji). Był zaangażowany w realizację dziesięciu grantów finansowych z zasobów NCN, Campus Culturae, Horyzont Europa, FCP. Współpracuje z biznesem (w tym ze start-upami) w zakresie rozwoju produktów technologicznych i ucyfrowienia organizacji. Prowadzi zajęcia na licznych kursach podyplomowych i MBA oraz recenzuje artykuły w czasopismach naukowych z listy JCR (Social Network Analysis and Mining, Computers in Human Behavior, International Journal of Human-Computer Interaction).

Podczas swojej pracy badawczo-wdrożeniowej odkrył i skonceptualizował takie zjawiska jak techno-empowerment, technoizacja, konformizm algorytmiczny, carnal collapse effect. Podczas badań terenowych zaobserwował fenomen HRR (human robbing robot), odkrył i skonceptualizował Re-Manualizację Procesów Biznesowych, opisał konflikt ról organizacyjnych zachodzących między człowiekiem i maszyną (HMTRC – human machine trans role conflict). Wraz z posthumanistą Matthew Gladdenem stworzył metaforę organizacji jako cyborga.

Posługuje się językiem angielskim, francuskim, niemieckim, hiszpańskim, szwedzkim, włoskim i rosyjskim. Współpracuje z badaczami i badaczkami ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Portugalii, Hiszpanii, Włoch, Holandii, Niemiec, Łotwy, Szwecji, Finlandii, Pakistanu i Sri Lanki.

Aktywnie angażuje się w działalność biznesową wspierając firmy w ich transformacji cyfrowej pisząc wnioski grantowe, tworząc raporty, prowadząc szkolenia, warsztaty i powerspeeche, a także prowadząc ewaluacje i ekspertyzy wdrożeniowe z zakresu nowych technologii.

Najważniejsze publikacje:

  • Modliński, A., Fortuna, P., & Rożnowski, B. (2023). Robots onboard? Investigating what individual predispositions and attitudes influence the reactions of museums’ employees towards the adoption of social robots. Museum Management and Curatorship, 1-25.
  • Modliński, A. (2023). The psychological and ethological antecedents of human consent to techno-empowerment of autonomous office assistants. AI & SOCIETY, 38(2), 647-663.
  • Modliński, A., & Skowroński, D. (2023). The phenomenon of techno-empowerment in the socio-organizational context. World Futures, 79(6), 669-685.
  • Fortuna, P., Modliński, A., & McNeill, M. (2023). Creators matter. perception and pricing of art made by human, cyborgs and humanoid robots. Empirical Studies of the Arts, 41(2), 331-351.
  • Modliński, A., Fortuna, P., & Rożnowski, B. (2023). Human–machine trans roles conflict in the organization: How sensitive are customers to intelligent robots replacing the human workforce?. International Journal of Consumer Studies, 47(1), 100-117.
  • Modliński, A., & Gladden, M. E. (2022). An organizational metaphor for the 4th industrial revolution: the organization as Cyborg. World Futures, 78(6), 372-391.
  • Gladden, M., Fortuna, P., & Modliński, A. (2022). The empowerment of artificial intelligence in post-digital organizations: exploring human interactions with supervisory AI. Human Technology, 18(2), 98-121.
  • Modliński, A., Gwiaździński, E., & Karpińska-Krakowiak, M. (2022). The effects of religiosity and gender on attitudes and trust toward autonomous vehicles. The Journal of High Technology Management Research, 33(1), 100426.
  • Bartosiak, M. L., & Modlinski, A. (2022). Fired by an algorithm? Exploration of conformism with biased intelligent decision support systems in the context of workplace discipline. Career Development International, 27(6/7), 601-615
  • Fortuna, P., & Modliński, A. (2021). A (I) rtist or counterfeiter? artificial intelligence as (D) evaluating factor on the art market. The Journal of Arts Management, Law, and Society, 51(3), 188-201.
  • Modliński, A., & Gladden, M. (2021). Applying ethology to design human-oriented technology. Experimental study on the signalling role of the labelling effect in technology’s empowerment. Human Technology, 17(2), 164-189.
  • Karpinska-Krakowiak, M., & Modlinski, A. (2020). Popularity of branded content in social media. Journal of Computer Information Systems, 60(4), 309-315.
  • Modlinski, A., & Pinto, L. M. (2020). Managing substitutive and complementary technologies in cultural institutions: Market/mission perspectives. Management: Journal of Contemporary Management Issues, 25(Special issue), 1-10.
  • Markova, M., Modliński, A., & Pinto, L. M. (2020). Creative or analitical way for career development? Relationship marketing in the field of international business education. Creativity Studies, 13(1), 99-113.
  • Czajkowska, M., & Modliński, A. (2019). Znaczenie trendu dzielenia się dla współczesnej ekonomii i przywództwa organizacyjnego. Studia Prawno-Ekonomiczne, 111, 225-242.
  • Karpińska-Krakowiak, M., & Modliński, A. (2018). The effects of pranks in social media on brands. Journal of Computer Information Systems, 58(3), 282-290.
  • Modliński, A. (2018). Decyzje konsumenckie w dobie rewolucji cyfrowej i sztucznej inteligencji—przegląd trendów. In Forum Socjologiczne (Vol. 9, pp. 181-189). Wydawnictwo Uniwersytetu Wroclawskiego.
  • Karpinska-Krakowiak, M., & Modliński, A. (2014). Prankvertising–pranks as a new form of brand advertising online, Modern Management Review XIX(21):31-44

BIOGRAM

Doktorat obronił w obszarze nauk ekonomicznych w roku 2018, a stopień doktora habilitowanego uzyskał w roku 2024. Pracował w Katedrze Zarządzania w Społeczeństwie Sieciowym na Akademii Leona Koźmińskiego, aby następnie przenieść się do Katedry Zarządzania, na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, gdzie od 2019 roku pełni funkcję kierownika Centrum Badań nad Sztuczną Inteligencją i Cyberkomunikacją. Jednocześnie jest badaczem w Międzynarodowym Centrum Badawczym (CITAD) przy Uniwersytecie Lusiada, Laboratorium Urban Sensorial w Lizbonie, Instytucie Iris Ankona w Rydze, Laboratorium Augmented Human Intelligence & Digital Ergonomics Lab przy Universita di Pavia we Włoszech, Fundacji Romualdo del Bianco we Florencji oraz Europejskiej Fundacji Rozwoju Człowieka. Jest członkiem Komitetu Sterującego Konsorcjum Naukowego Ad Astra, członkiem Komisji ds. Jakości Badań Naukowych WZ UŁ oraz Komisji Młodych Naukowców czy Rektorze UŁ. Współpracuje z Państwową Wyższą Szkołą Filmową w Łodzi. Od 2019 roku kieruje studiami Automatyzacja Procesów Biznesowych - BPA, które zostały nagrodzone przez biznes ze względu na swoją praktyczną formułę (studia realizowane są przy współpracy z firmami Nordea, Bosch, Fujitsu, DXC technology, Digital Workforce, Digital Teammates). Dumny ze swoich wychowanków i wychowanek promotor 50 prac licencjackich. W 2023 roku otrzymał nagrodę "Zawsze dla nas" przyznawaną wykładowcom wspierającym studentów w ich rozwoju przez absolwentów Wydziału Zarządzania.

Jest laureatem ponad 40 stypendiów i nagród naukowych (w tym dwukrotnym Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Stypendium I Stopnia Marszała Województwa Łódzkiego, Stypendium VIP Fundacji DAAD, Stypendium Santander, Nagród JM Rektora UŁ za działalność naukową, organizacyjną i dydaktyczną), organizował liczne konferencje (w tym w Oxfordzie, Lizbonie, Florencji, Rydze). Był zaangażowany w realizację dziesięciu grantów finansowych z zasobów NCN, Campus Culturae, Horyzont Europa, FCP. Współpracuje z biznesem (w tym ze start-upami) w zakresie rozwoju produktów technologicznych i ucyfrowienia organizacji. Prowadzi zajęcia na licznych kursach podyplomowych i MBA oraz recenzuje artykuły w czasopismach naukowych z listy JCR (Social Network Analysis and Mining, Computers in Human Behavior, International Journal of Human-Computer Interaction).

Podczas swojej pracy badawczo-wdrożeniowej odkrył i skonceptualizował takie zjawiska jak techno-empowerment, technoizacja, konformizm algorytmiczny, carnal collapse effect. Podczas badań terenowych zaobserwował fenomen HRR (human robbing robot), odkrył i skonceptualizował Re-Manualizację Procesów Biznesowych, opisał konflikt ról organizacyjnych zachodzących między człowiekiem i maszyną (HMTRC – human machine trans role conflict). Wraz z posthumanistą Matthew Gladdenem stworzył metaforę organizacji jako cyborga.

Posługuje się językiem angielskim, francuskim, niemieckim, hiszpańskim, szwedzkim, włoskim i rosyjskim. Współpracuje z badaczami i badaczkami ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Portugalii, Hiszpanii, Włoch, Holandii, Niemiec, Łotwy, Szwecji, Finlandii, Pakistanu i Sri Lanki.

Aktywnie angażuje się w działalność biznesową wspierając firmy w ich transformacji cyfrowej pisząc wnioski grantowe, tworząc raporty, prowadząc szkolenia, warsztaty i powerspeeche, a także prowadząc ewaluacje i ekspertyzy wdrożeniowe z zakresu nowych technologii.

Współtwórca raportu badawczego z firmą Mentiway:

Raport o mentoringu w Polsce i nowych technologiach w rozwoju pracowników - Treść raportu

ZAINTERESOWANIA

Naukowe
  • Metody rozwijania kompetencji cyfrowych pracowników (technoexcellence)
  • Modele budowania akceptacji dla inteligentnych technologii
  • Strategie adopcji inteligentnych technologii do organizacji
  • Metody integracji pracowników wokół technologii (metodyka CRI)
  • Interakcje człowieka z maszyną wspierające dobrostant
Metodyczne
  • Badania eksperymentalne (laboratoryjne)
  • Budowanie i walidacja narzędzi pomiarowych
  • Etnografia organizacyjna (prakseografia, kolaż narracyjny)
  • Badania projekcyjne
Biznesowe
  • Adopcja inteligentnych systemów do organizacji (budowanie wiarygodnej technologii i zaufania pracowników)
  • Budowanie i rozwój technoexcellence organizacji (doskonalenie procesów z wykorzystaniem technologii)
  • Rozwój kompetencji cyfrowych pracowników (diagnoza i szkolenia rozwojowe)
  • Mentoring technologiczny (wspieranie rozwoju pracowników z obszaru IT)
  • Technowzmocnienie organizacji (zwiększanie efektywność poprzez adopcję technologii)

OSIĄGNIECIA

Najważniejsze publikacje:

  • Modliński, A., Fortuna, P., & Rożnowski, B. (2023). Robots onboard? Investigating what individual predispositions and attitudes influence the reactions of museums’ employees towards the adoption of social robots. Museum Management and Curatorship, 1-25.
  • Modliński, A. (2023). The psychological and ethological antecedents of human consent to techno-empowerment of autonomous office assistants. AI & SOCIETY, 38(2), 647-663.
  • Modliński, A., & Skowroński, D. (2023). The phenomenon of techno-empowerment in the socio-organizational context. World Futures, 79(6), 669-685.
  • Fortuna, P., Modliński, A., & McNeill, M. (2023). Creators matter. perception and pricing of art made by human, cyborgs and humanoid robots. Empirical Studies of the Arts, 41(2), 331-351.
  • Modliński, A., Fortuna, P., & Rożnowski, B. (2023). Human–machine trans roles conflict in the organization: How sensitive are customers to intelligent robots replacing the human workforce?. International Journal of Consumer Studies, 47(1), 100-117.
  • Modliński, A., & Gladden, M. E. (2022). An organizational metaphor for the 4th industrial revolution: the organization as Cyborg. World Futures, 78(6), 372-391.
  • Gladden, M., Fortuna, P., & Modliński, A. (2022). The empowerment of artificial intelligence in post-digital organizations: exploring human interactions with supervisory AI. Human Technology, 18(2), 98-121.
  • Modliński, A., Gwiaździński, E., & Karpińska-Krakowiak, M. (2022). The effects of religiosity and gender on attitudes and trust toward autonomous vehicles. The Journal of High Technology Management Research, 33(1), 100426.
  • Bartosiak, M. L., & Modlinski, A. (2022). Fired by an algorithm? Exploration of conformism with biased intelligent decision support systems in the context of workplace discipline. Career Development International, 27(6/7), 601-615
  • Fortuna, P., & Modliński, A. (2021). A (I) rtist or counterfeiter? artificial intelligence as (D) evaluating factor on the art market. The Journal of Arts Management, Law, and Society, 51(3), 188-201.
  • Modliński, A., & Gladden, M. (2021). Applying ethology to design human-oriented technology. Experimental study on the signalling role of the labelling effect in technology’s empowerment. Human Technology, 17(2), 164-189.
  • Karpinska-Krakowiak, M., & Modlinski, A. (2020). Popularity of branded content in social media. Journal of Computer Information Systems, 60(4), 309-315.
  • Modlinski, A., & Pinto, L. M. (2020). Managing substitutive and complementary technologies in cultural institutions: Market/mission perspectives. Management: Journal of Contemporary Management Issues, 25(Special issue), 1-10.
  • Markova, M., Modliński, A., & Pinto, L. M. (2020). Creative or analitical way for career development? Relationship marketing in the field of international business education. Creativity Studies, 13(1), 99-113.
  • Czajkowska, M., & Modliński, A. (2019). Znaczenie trendu dzielenia się dla współczesnej ekonomii i przywództwa organizacyjnego. Studia Prawno-Ekonomiczne, 111, 225-242.
  • Karpińska-Krakowiak, M., & Modliński, A. (2018). The effects of pranks in social media on brands. Journal of Computer Information Systems, 58(3), 282-290.
  • Modliński, A. (2018). Decyzje konsumenckie w dobie rewolucji cyfrowej i sztucznej inteligencji—przegląd trendów. In Forum Socjologiczne (Vol. 9, pp. 181-189). Wydawnictwo Uniwersytetu Wroclawskiego.
  • Karpinska-Krakowiak, M., & Modliński, A. (2014). Prankvertising–pranks as a new form of brand advertising online, Modern Management Review XIX(21):31-44

KONTAKT I DYŻURY

tel: 42-635-52-35

Matejki 22/26 90-237 Łódź