PROFIL PRACOWNIKA: Ewa Linek

PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE

CZYM SIĘ ZAJMUJĘ

BIOGRAM

2020-2021, od X 2022: adiunkt w Katedrze Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki, WSMiP UŁ
2021-2022: adiunkt w Katedrze Teorii Polityki i Myśli Politycznej

2006-2011: studia stacjonarne 3-go stopnia w zakresie językoznawstwa, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa, Wydział Filologiczny UŁ, stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie kulturoznawstwa
2005: studia w Université de Metz, Francja – program Socrates- Erasmus
2002-2006: jednolite studia magisterskie – kulturoznawstwo (filmoznawstwo i wiedza o mediach), Instytut Teorii Filmu, Teatru i Sztuk Audiowizualnych (obecnie Instytut Kultury Współczesnej) UŁ
1998-2003: jednolite studia magisterskie – filozofia, Instytut Filozofii UŁ

ZAINTERESOWANIA

społeczne, polityczne, kulturowe i religijne konteksty kina w obszarze Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki (MENA)
(
m.in. kino palestyńskie i izraelskie w kontekście konfliktu; film w krajach MENA w kontekście postkolonialnym; wpływ egipskiej produkcji filmowej na kulturę popularną krajów muzułmańskich; wpływ kultury Zachodu i procesy sekularyzacyjne; wschodząca kinematografia saudyjska)

kultura popularna w krajach MENA
twórczość filmowa imigrantów z obszaru MENA we Francji (m.in. Rabah Ameur-Zaïmeche, Abdellatif Kechiche, Yamina Benguigui, Mahmoud Zemmouri, Mehdi Charef)

OSIĄGNIECIA

Realizowane projekty badawcze:
Kierownik w projekcie pt. Kino wybranych krajów Bliskiego Wschodu w pierwszych dekadach XXI wieku, finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki w ramach programu MINIATURA (2022-2023)

Wystąpienia konferencyjne:
2022 Les exilés dans l’œuvre cinématographique de Rabah Ameur-Zaïmeche, „Les nouvelles représentations de l'exil (Maghreb, Machrek)”, Institut national des langues et civilisations orientales (INALCO), Paryż, 13.09.2022

Publikacje:

  • 2021 Rozumienie i znaczenie honoru oraz pudeur w muzułmańskich społecznościach Maghrebu (w druku),„Studia Religiologica. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego”, 2021, Tom 54, Numer 4, s. 285-306, DOI: https://doi.org/10.4467/20844077SR.21.018.17240 (100 pkt. w skali MEiN)
  • 2021 Głos z francuskich przedmieść – Wesh wesh, qu’est-ce qui se passe? i Bled Number One Rabaha Ameur-Zaïmeche, „Kwartalnik Filmowy” Nr 116 (2021): Kino i tożsamość społeczna, s. 80-102, DOI: https://doi.org/10.36744/kf.928 (100 pkt. w skali MEiN)
  • 2021 Childbirth in Maghreb Communities: Chosen Female Body Practices. An Attempt at Characterisation, „The Maghreb Review” vol. 46 no. 2, 2021, s. 207-221.
  • 2015 Ontologia świata przedstawionego w dyptyku Tahara Ben Jellouna Dziecko z piasku i Święta noc, [w:] „Współczesne literatury afrykańskie i inne teksty kultury w świetle badań postkolonialnych”, W. Charchalis, R. Díaz-Szmidt, E. Siwierska, M. Szupejko (red.), Warszawa-Poznań: ASPRA-JR, 2015, s. 267-282.
  • 2010 Historia i specyfika kinematografii Maghrebu, „Bliski Wschód. Społeczeństwa–polityka– tradycje” nr 7 (2010), s. 146-168.
  • 2009 Kulturowe konteksty dojrzewania. Próba analizy i interpretacji filmu Halfaouine, l’enfant des terrasses, „ALBO albo. Problemy psychologii i kultury”, 2-3/2009, s. 179-184.
  • 2009 Dyskurs tożsamościowy w twórczości filmowej Mahmouda Zemmouriego, „Między Wschodem a Zachodem. Łódzkie Studia Wschodoznawcze" t. III (2009), s. 107-116.
  • 2008 Wizerunki kobiet w kinie Maghrebu, „Między Wschodem a Zachodem. Łódzkie Studia Wschodoznawcze" t. I (2008), s. 133-144.
  • 2006 Między racjonalnością a moralnością. O rozważaniach Leszka Kołakowskiego nad językiem wiary, „Folia Philosophica” nr 17/2006, s. 117-123.

2004 Ricoeurowska totalność rozpoznania, „Kultura Współczesna. Teoria, Interpretacje, Praktyka” nr 3(41)/2004, s. 288-293.

Członkostwo w towarzystwach i instytucjach naukowych:
Polskie Towarzystwo Kulturoznawcze - 2007-2010, od 2020

KONTAKT I DYŻURY