O czym jest odcinek
W rozmowie porządkujemy pojęcia: czym jest neuroatypowość w ujęciu naukowym, a dlaczego termin „neuroróżnorodność” bywa trudny do precyzyjnego zdefiniowania.
Dużo miejsca poświęcamy też temu, jak wygląda rzetelna diagnoza – zwłaszcza w kontekście wdrażania w Polsce ICD-11 i konieczności tzw. diagnostyki różnicowej (żeby nie mylić objawów np. z lękiem, kryzysem czy konsekwencjami przeciążenia).
Wyjaśniamy, jakie są kluczowe obszary trudności w spektrum autyzmu (komunikacja społeczna, powtarzalne/sztywne zachowania a także funkcjonowanie sensoryczne). Pojawia się również ważny wątek: dlaczego rośnie liczba rozpoznań i czemu proste skróty typu „ja to mam ADHD” często bardziej zaciemniają obraz niż pomagają.
W odcinku padają też pytania, które regularnie wracają w internecie:
- czy można „nabyć” ADHD w dorosłości i dlaczego w diagnozie dorosłych tak ważny jest wywiad rozwojowy,
- co wiemy o skutecznych oddziaływaniach we wczesnym wsparciu dzieci w spektrum
- dlaczego dieta i suplementy nie są „leczeniem autyzmu”,
- oraz jak rozpoznawać „cudowne terapie” i ryzyka związane z metodami bez dowodów naukowych.
Na koniec poruszamy temat technologii: wpływ ekranów na uwagę (bez uproszczeń i prostych „winnych”), praktyczne zasady dla dzieci – zwłaszcza z ADHD – oraz to, gdzie AI może wspierać terapię (i gdzie pojawia się ryzyko).
Nowy etap podcastu „Nauka inspiruje”
Podcast został zrealizowany w studiu Radia Łódź, gdzie rozmowy prowadzą wspólnie Michał Gruda oraz dziennikarka Radia Łódź – Joanna Karp.
Nagranie zostało zrealizowane w ramach programu Łódzkie dla młodych, prowadzonego przez Urząd Marszałkowski w Łodzi
Redakcja: Michał Gruda (Centrum Współpracy z Otoczeniem i SOU)
