PROFIL PRACOWNIKA: Agnieszka Gralińska-Toborek

PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE

CZYM SIĘ ZAJMUJĘ

Pracownik naukowo-dydaktyczny

Zajęcia z historii estetyki, teorii sztuki, metodologii historii sztuki, sztuki w przesztrzeni publicznej.

BIOGRAM

Posiadane stopnie naukowe

2020- doktor habilitowany, stopień nadany uchwałą Komisji Uniwersytetu Łódzkiego do spraw stopni naukowych w dyscyplinach literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii.

2004 – doktor filozofii, stopień nadany przez Radę Wydziału Filozoficzno-Historycznego Uniwersytetu Łódzkiego na podstawie rozprawy Świadomość ikonograficzna a nowoczesna praktyka artystyczna i refleksja nad sztuką

1998 –magister historii sztuki, dyplom uzyskany na Wydziale Filozoficzno-Historycznym Uniwersytetu Łódzkiego

1995- magister historii, dyplom uzyskany na Wydziale Filozoficzno-Historycznym Uniwersytetu Łódzkiego

Dotychczasowe zatrudnienie w jednostkach naukowych.

2023 - profesor nadzwyczajny, Katedra Historii Malarstwa i Rzeźby Uniwersytetu Łódzkiego

2021 - adiunkt, Katedra Historii Malarstwa i Rzeźby Uniwersytetu Łódzkiego

2013 – adiunkt, Katedra Etyki Uniwersytetu Łódzkiego

1996 – asystent (od 2004 – adiunkt), Katedra Estetyki Uniwersytetu Łódzkiego

ZAINTERESOWANIA

Zainteresowania badawcze: estetyka środowiskowa, bezpośrednie przeżycie estetyczne w przestrzeni miejskiej, DIY urbanism, sztuka w przestrzeni publicznej, relacje pomiędzy sztuką współczesną a sztuką dawną oraz estetyczne interpretacje antyku we współczesności.

OSIĄGNIECIA

Dorobek naukowy

Monografie:

Agnieszka Gralińska-Toborek, Graffiti i street art. Słowo, obraz, działanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019

Agnieszka Gralińska-Toborek, Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Doświadczenie sztuki w przestrzeni miejskiej. Galeria Urban Forms 2011-2013/ Experience of Art in Urban Space. Urban Forms Gallery 2011-2013, Łódź 2014

Redakcje:

Aesthetic Energy of the City. Experiencing Urban Art And Space, red. Agnieszka Gralińska-Toborek, Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.

„Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica.Ethica – Aesthetica – Practica” 2017, nr 30, Ideas, Forms, Places in Public Space, red. Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Agnieszka Gralińska-Toborek

„Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica.Ethica – Aesthetica – Practica, 2022, nr 40, Urban Images II, red. Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Agnieszka Gralińska-Toborek

„Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica.Ethica – Aesthetica – Practica, 2022 nr 41, Viewing and Reading as an Aesthetic Challenge. Static and Dynamic Qualities of the City red. Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Agnieszka Gralińska-Toborek

Practica et Speculativa. Studies Offered to Professor Andrzej M. Kaniowski, red. Marek Gensler, Agnieszka Gralińska-Toborek, Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Krzysztof Kędziora, Joanna Miksa, Wyd. UŁ, Łódź 2022

Artykuły naukowe (wybrane)

Znaczenie obrazu w koncepcji kultury Aby Warburga, „Przegląd Filozoficzny- Nowa Seria”, r.2006, nr 3, s. 69-83

Gesty symboliczne w sztuce współczesnej w świetle koncepcji Aby’ego Warburga, „Kultura Współczesna”, 2007, nr 2 (52), s. 51-61

Idea a obraz. Ikonoklastyczny aspekt konceptualizmu [w:] „ Sztuka i Dokumentacja” nr 6 r. 2012

The aesthetic of performance – as exemplified by performative patriotism, Art. Inquiry , vol. XIV (XXII),2012, ss. 253-268.

Nowy Stary Rynek w Łodzi – nieudane miejsce, Czasopismo Naukowe „Kultura i Historia” nr 30 r. 2016

Dual Place of Street Art- the City vc the Internet, “Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Ptactica. Ideas, Forms. Places in Public Spaces” ,red. Agnieszka Gralińska -Toborek, Wioletta KazimierskaJerzyk. 30/2017, s. 99-109.

An Independent Artistic Movement in the Last Decade of Communistic System in Poland. “West Bohemian Historical Review”X | 2020 | 1, p. 123-137.

The aesthetics of green guerrilla. From activism to fine art, On the w@terfornt”, vol.63, no.1 (2021), p.3-28, revistes.ub.edu/index.php/waterfront/artic...

Ecology and art – in the network of discourses,: “Art Inquiry. Recherches sur les arts” 2021 T. 23

BordaloII – sztuka prosto z wysypiska, „Powidoki”, nr 6, 2021-2022, s.83-93.

Street Art: Between Integration And Dispersion. A Global Collective of Individualities

„Art Inquiry. Recherches sur les arts”, 2022,vol. XXIV, p.p.319-332

(Post)klasycyzm Igora Mitoraja, „Pamiętnik Sztuk Pięknych” t. 17 2022.

Pawłowska, Aneta; Gralińska-Toborek, Agnieszka; Gryglewski, Piotr; Sleptsov, Oleg; Ivashko, Oleksandr; Molodid, Oleksandr; Poczatko, Marek,

Problems of expositions and protection of Banksy’s murals in Ukraine,

“International Journal of Conservation Science” vol. 14, nr 1, 2023, s.91-114.

Rozdziały w monografiach (wybrane)

Barwy realizmu: władza, ciało, myśl, [w:] Artysta wobec siebie i społeczeństwa- twórczość Zbyluta Grzywacza i jej konteksty. Meteriały z konferencji naukowej w Muzeum Narodowym w Krakowie 7-8 maja 2009, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2010ss 173-184

Transmedialne strategie street artu- obrona czyutrata tożsamości? [w:] Sztuki w przestrzeni transmedialnej, red. T. Załuski, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Łódź 2010, s.180-188

Performans-działanie, które działa, [w:] Zwrot performatywny w estetyce, red. L.Bieszczad, WydawnictwoLibron, Kraków 2013, ss.119-127

Mit jako pretekst do refleksji nad kryzysem kultury, [w:] Acta Artis. Studia ofiarowane Profesor Wandzie Nowakowskiej, red. A.Pawłowska, E.Jedlińska, K.Stefański, Wyd. UŁ, Łódź 2016, s. 117-12.

Art of Serenity: Aesthetic Function of Humor in Street Art[w:] , Urban Art: Creating the Urban with Art. Proceedings of the International Conference at Humboldt-Universtität zu Berlin 15-16 July 2016, Urbancreativity.org,

KONTAKT I DYŻURY

Dyżury

wtorek: 15:45-17:00 Instytut Historii Sztuki, pokój 202