Warsztaty: Jak wdrażać grywalizację i gry edukacyjne na zajęciach?

CELE
  • Poznanie znaczenia i założeń włączania grywalizacji i gier edukacyjnych do zajęć dydaktycznych jako formy zwiększania skuteczności uczenia się i utrzymywania zainteresowania studentów. 

  • Poznanie przykładowych inspirujących koncepcji grywalizacji oraz gier edukacyjnych, które można zaadaptować do dowolnych zajęć na poziomie edukacji wyższej. 

  • Poznanie rozwiązań cyfrowych ułatwiających projektowanie grywalizacji i gier edukacyjnych. 

  • Nabycie umiejętności projektowania materiałów dydaktycznych użytecznych w  grywalizacji i grach edukacyjnych. 

  • Nabycie umiejętności projektowania prowadzonej serii zajęć w formacie grywalizacji. 

  • Nabycie umiejętności projektowania merytorycznych gier edukacyjnych w środowisku stacjonarnym i wirtualnym. 

GRUPA DOCELOWA

 

  1. Nauczyciele akademiccy uczelni zrzeszonych w UNIC

  2. Doktoranci z uczelni zrzeszonych w UNIC 

  3. Inne osoby prowadzące zajęcia dydaktyczne w uczelniach zrzeszonych w UNIC

 

Kurs dla osób, które już stosują metody aktywizujące oraz formy bieżącej weryfikacji efektów uczenia się, ale poszukują ich urozmaicenia.

ZAKRES TEMATYCZNY
  1. Znaczenie przyjemności w skutecznym uczeniu się. Elementy gier edukacyjnych wspomagające zaangażowanie i zapamiętywanie (emocje, wyobraźnia, motywacja, czas, umiarkowana rywalizacja, ruch). 

  2. Gra na krótko czy na długo? Różnice między grywalizacją a grami edukacyjnymi na pojedyncze zajęcia. 

  3. Projektowanie grywalizacji - założenia grywalizacji, nagrody, etapy i cele, budowanie fabuły i przydzielanie ról, zadania i wyzwania, reguły gry. Przykłady wdrażania grywalizacji na uczelni. /

  4. Story-driven quest – jak budować długofalową narrację z elementami gry i interakcji. 

  5. Gry edukacyjne w sali zajęciowej - escape roomy, kości opowieści, klocki typu Lego, bingo, gry planszowe, krzyżówki. 

  6. Gry edukacyjne na platformach: Genially, Miro.

  7. Gry wzorowane na teleturniejach telewizyjnych: Milionerzy, Familiada (Family Feud).

  8. Hybrydowe projekty zespołowe z elementami gry – jak połączyć aktywności online i offline w jedną narrację.

  9. Jak wdrażać grywalizację i gry edukacyjne z wykorzystaniem memów, GIF-ów i humoru podczas zajęć online?

  10. Grywalizacja i gry edukacyjne – obszary ryzyka i dylematy Nauczyciela Akademickiego.

 

Język: angielski

EFEKTY UCZENIA SIĘ

WIEDZA - Uczestnik warsztatów

  1. Rozumie założenia wdrażania grywalizacji i gier edukacyjnych w toku zajęć dydaktycznych. 

  2. Zna rodzaje gier edukacyjnych w środowisku realnym i wirtualnym, które może dopasować do specyfiki własnych zajęć.

  3. Zna narzędzia informatyczne użyteczne w procesie projektowania grywalizacji na potrzeby zajęć dydaktycznych.

UMIEJĘTNOŚCI – Uczestnik warsztatów

  1. Potrafi planować wdrażanie grywalizacji i gier edukacyjnych dopasowanych do własnych zajęć, właściwie formułować ich cele oraz dobierać metody i narzędzia służące ich realizacji. 

  2. Potrafi przygotowywać materiały dydaktyczne do stacjonarnych gier edukacyjnych. 

  3. Potrafi zaprojektować krótką grę edukacyjną oraz stworzyć środowisko do grywalizacji z wykorzystaniem platform internetowych. 

KOMPETENCJE SPOŁECZNE – Uczestnik warsztatów

  1. Jest gotów do reorganizacji prowadzonych zajęć dydaktycznych w kierunku zwiększania aktywizacji Studentów oraz utrzymania zaangażowania Studentów w toku całej serii zajęć.

  2. Jest to gotów do doskonalenia swoich materiałów dydaktycznych elektronicznych i tradycyjnych.

  3. Jest gotów do ciągłego unowocześniania stosowanych metod i rozwiązań dydaktycznych.

ORGANIZACJA WARSZTATÓW

Warsztaty są prowadzone z wykorzystaniem MS Teams – do spotkania należy dołączać z tych adresów mailowych, na które otrzymacie Państwo zaproszenia (przez link z maila lub kalendarz Outlook). Dodatkowo, tydzień przed danymi zajęciami cyklu, na adresy mailowe uczestników zostanie przesłane przypomnienie o nadchodzącym spotkaniu.

Warsztaty obejmują serię 10 spotkań trwających po 120 minut każde (według podanego harmonogramu) – łącznie spotkania stanowią spójną całość.

W ramach pracy samodzielnej (przewidzianej na 5 godzin, czyli łącznie 300 minut) Uczestnicy zapoznają się z materiałami dydaktycznymi oraz przygotowują koncepcję grywalizacji i gry edukacyjnej. Zapoznanie się z materiałami przed warsztatami jest konieczne – warsztaty mają charakter wyłącznie praktyczny i nie są na nich powtarzane treści z przekazanych uprzednio materiałów.

 

Planowane metody dydaktyczne: dyskusja, burza mózgów, pokaz i aktywne naśladowanie oraz inspirowanie się, praca zespołowa i indywidualna, ocenianie materiałów (stoliki eksperckie), studium przypadku (analiza źródeł sukcesu i porażki), metoda portfolio, gra symulacyjna, inne metody aktywizujące.

 

Materiały szkoleniowe, z którymi należy zapoznać się przed warsztatami, po nich oraz materiały z warsztatów będą zamieszczone na tej stronie w zakładce "Materiały szkoleniowe" i zostaną zabezpieczone hasłem (zostanie ono przekazane uczestnikom mailowo w dniu wysłania zaproszenia na warsztaty). Dodatkowo wszystkie materiały będą wysyłane na adresy mailowe podane w zgłoszeniu.

TERMINY I ZAPISY

Terminy:

 

  • 7.10.2025 (wtorek) w godz. 13-15 (120 minut) CET UTC1+ 

  • 21.10.2025 (wtorek) w godz. 13-15 (120 minut) CET UTC1+ 

  • 4.11.2025 (wtorek) w godz. 13-15 (120 minut) CET UTC1+

  • 18.11.2025 (wtorek) w godz. 13-15 (120 minut) CET UTC1+ 

  • 9.12.2025 (wtorek) w godz. 13-15 (120 minut) CET UTC1+

  • 16.12.2025 (wtorek) w godz. 13-15 (120 minut) CET UTC1+ 

  • 13.01.2026 (wtorek) w godz. 13-15 (120 minut) CET UTC1+ 

  • 20.01.2026 (wtorek) w godz. 13-15 (120 minut) CET UTC1+ 

  • 3.02.2026 (wtorek) w godz. 13-15 (120 minut) CET UTC1+ 

  • 17.02.2026 (wtorek) w godz. 13-15 (120 minut) CET UTC1+

 

ZAPISY

 

Zapisy odbywają się przez formularz.

Rejestracja jest jednorazowa – zapis dotyczy całości warsztatów (10 spotkań).

 

W przypadku pytań zachęcamy do kontaktu z osobami prowadzącymi: mgr Magdalena Boroń (magdalena.boron@uni.lodz.pl) lub dr Kamila Pytka (kamila.pytka@uni.lodz.pl)

ZAŚWIADCZENIE O UKOŃCZENIU WARSZTATÓW

Warunkiem uzyskania zaświadczenia o ukończeniu szkolenia jest opracowanie i przesłanie mailowo (kamila.pytka@uni.lodz.pl oraz magdalena.boron@uni.lodz.pl) w terminie do 06.03.2026 r.:

  • autorskiej koncepcji możliwej do wdrożenia grywalizacji – z uwzględnieniem nagród dla Studentów, etapów gry, fabuły i określonych ról Nauczyciela i Studentów, 2 przykładowych gotowych zadań, wskazania reguł gry,
  • koncepcji wdrożenia jednej merytorycznej gry edukacyjnej (stacjonarnej lub cyfrowej) – z uwzględnieniem opisu gry, 2 przykładowych zadań dla Studentów i organizacji gry (czas, zasady, określenie pracy grupowej lub indywidualnej itd.) 

Przesłane koncepcje będą oceniane pod względem poprawności merytorycznej, kreatywności oraz kompletności opisu. 

Dodatkowo celem wystawienia zaświadczenia konieczny jest aktywny udział w warsztatach i pracy zespołowej oraz indywidualnej w ramach spotkań oraz udział w minimum 7 z 10 spotkań. 

ul. Narutowicza 68, 90-136 Łódź
NIP: 724 000 32 43
KONTAKT​​​​​​​

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR