PROCEDURY OBOWIĄZUJĄCE NA UŁ W CZASIE PANDEMII

Organizacja pracy:

  • Świadczenie pracy przez pracowników naukowych, dydaktycznych, naukowo-technicznych odbywa się w UŁ w trybie mieszanym, tj. stacjonarnie w miejscu wykonywania pracy z zachowaniem rygorów sanitarnych i zasad dystansu społecznego oraz zdalnie – w innych miejscach za pomocą dostępnych narzędzi komunikacji na odległość.
  • Za zorganizowanie pracy danej jednostki odpowiada jej kierownik.
  • Przy organizacji pracy jednostki w systemie rotacyjnym należy uwzględnić potrzeby pracowników z grupy podwyższonego ryzyka (min. pracownicy 60+ i przewlekle chorzy).
  • Polecamy lekturze materiał – Praca zdalna – poradnik oraz Wytyczne do pracy zdalnej
  • Kierownik jednostki jest zobowiązany do niezwłocznego powiadomienia bezpośredniego przełożonego oraz Działu Spraw Pracowniczych o wystąpieniu okoliczności, które zagrażają ciągłości pracy jednostki.

Organizacja spotkań:

  • Zaleca się ograniczenie kontaktów osobistych i organizowanie spotkań za pomocą środków komunikacji na odległość.
  • Polecamy instrukcję Tworzenie wideokonferencji za pomocą aplikacji Microsoft Teams.
  • W przypadku konieczności organizacji spotkań w budynkach UŁ uczestnicy spotkania zobowiązani są do ścisłego przestrzegania zasad reżimu sanitarnego w tym: posiadania maseczek/przyłbic, dezynfekcji rąk oraz zachowania zalecanego dystansu społecznego.
  • Organizator spotkania sporządza imienną listę osób uczestniczących w spotkaniu i przekazuje ją do administratora obiektu.

Obieg dokumentów i korespondencji:

  • Zaleca się ograniczenie do minimum bezpośrednich kontaktów pracowników w pracy i korzystanie z elektronicznych form komunikacji – służbowej poczty pracowniczej, portalu pracowniczego, usług dostępnych w pakiecie Microsoft Office 365 i innych wykorzystywanych w UŁ systemów informatycznych.
  • Korespondencję wewnętrzną w UŁ należy prowadzić tylko w wersji elektronicznej, z wyłączeniem dokumentów wymaganych w wersji papierowej. o których mowa w § 3 ust. 7 pkt 2 i 3 zarządzenia nr 158 Rektora UŁ z dnia 20.08.2020 r. w sprawie obiegu dokumentów i zasad postępowania z dowodami księgowymi UŁ. W przypadku, gdy konieczne jest przekazanie dokumentów w formie papierowej, należy zorganizować to tak, aby – w miarę możliwości – przekazywać je łącznie, w celu jak najrzadszego kontaktu pomiędzy pracownikami.
  • W przypadku przesyłania w ramach korespondencji elektronicznej plików zawierających dane osobowe, dostęp do nich należy zabezpieczyć hasłem. Hasło pozwalające na dostęp do pliku lub archiwum należy przekazać osobnym kanałem komunikacji.
  • Dokumentów (przesyłek) wpływających do Uniwersytetu nie przekazuje się bezpośrednio adresatowi, lecz pozostawia w wyznaczonym miejscu na co najmniej 24 godziny. W razie konieczności natychmiastowego przekazania, należy odkazić je płynem dezynfekującym.

W budynkach Uniwersytetu mogą przebywać tylko osoby bez objawów chorobowych sugerujących infekcję górnych dróg oddechowych oraz osoby, które nie miały kontaktu z przebywającymi na kwarantannie lub w izolacji.

Każdy pracownik lub interesant zobowiązany jest do śledzenia na bieżąco informacji podawanych przez władze Uniwersytetu, władze państwowe i służby sanitarne, dotyczące zasad postępowania w związku z zagrożeniem epidemicznym.

W budynkach należy przestrzegać poniższych zasad bezpieczeństwa:

  •     zasłanianie nosa i ust maseczką (chirurgiczną lub materiałową) podczas przemieszczania się w budynku lub pomiędzy budynkami;
  •     regularne mycie (dezynfekowanie) rąk, w szczególności podczas wejścia do budynku;
  •     zachowanie bezpiecznej, co najmniej 1,5-metrowej odległości od rozmówcy;
  •     ograniczenie do niezbędnego minimum bezpośredniego kontaktu z innymi użytkownikami obiektu;
  •     ograniczenie korzystania z wind;
  •     częste wietrzenie pomieszczeń;
  •     regularne mycie lub dezynfekowanie powierzchni i przedmiotów często dotykanych;
  •     wyłączenie z użycia klimatyzatorów przenośnych i systemu klimatyzacji oraz suszarek do rąk (o ile system klimatyzacji nie jest niezbędny w budynkach, w których prowadzone są prace laboratoryjne, lub nie jest używany do ogrzewania budynku);
  •     „pomieszczenie izolacji” (przeznaczone dla osób z objawami zakażenia wirusem SARS-COV-2).
  •     dokonanie samooceny stanu zdrowia przed przyjściem do budynku Uniwersytetu;  
  •     zachowanie bezpiecznej, co najmniej 1,5-metrowej odległości od drugiej osoby;
  •     ograniczenie do niezbędnego minimum bezpośredniego kontaktu z innymi osobami;
  •     dezynfekowanie rąk (zwłaszcza przy wejściu do budynku i przy jego opuszczaniu) przy wykorzystaniu aplikatorów płynów dezynfekujących, zlokalizowanych przy drzwiach wejściowych);
  •     regularne mycie rąk;
  •     ograniczanie korzystania z wind;
  •     częste wietrzenie pomieszczeń;
  •     częste dezynfekowanie powierzchni (zwłaszcza wspólnych) oraz sanitariatów;
  •     wyłączanie z użycia klimatyzatory przenośne i systemy klimatyzacji oraz suszarki do rąk (o ile system klimatyzacji nie jest niezbędny w budynkach, w których prowadzone są prace laboratoryjne);
  •     wyrzucanie zużytych środków ochrony indywidualnej (maseczek i rękawiczek) do oznaczonych pojemników;
  •     stosowanie rękawiczek przez pracowników wykonujących operacje z dokumentami, przesyłkami;
  •     dezynfekowanie przedmiotów, których w krótkim czasie dotykały inne osoby;
  •     wyznaczenie w każdym budynku „pomieszczenia izolacji”;
  •     wyznaczenie granica stref bezpiecznych dla interesantów, zwłaszcza w punktach przyjęć;
  •     wyznaczenie oddzielnego wejścia do budynku dla pracowników oraz oddzielnego dla interesantów.

Szczególne zasady bezpieczeństwa pracy w trybie stacjonarnym:

  •     Pracownicy wchodzący do budynku UŁ zobowiązani są do dezynfekcji dłoni.
  •     W budynkach UŁ obowiązuje nakaz zakrywania nosa i ust, za wyjątkiem sytuacji, gdy pracownik świadczy pracę w pokoju sam.
  •     Odległość pomiędzy poszczególnymi stanowiskami pracy nie może być mniejsza niż 1,5 m. W przypadku, gdy jest to niemożliwe wprowadzony zostaje rotacyjny system pracy lub stosowane są ekrany/przesłony ochronne.
  •     Osoby świadczące pracę w obiektach UŁ mają zapewniony stały dostęp do środków higieny osobistej oraz środków dezynfekujących.
  •     Kierownicy jednostek zobowiązani są do propagowania dobrych praktyk sanitarnych oraz egzekwowania obowiązującego reżimu sanitarnego.

Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego


Zmiany w zasadach funkcjonowania budynków:

  • CWFiS ul. Styrska 24/26 – nie prowadzi zajęć komercyjnych oraz dla studentów/doktorantów (do odwołania)
  • CSK ul. Rogowska 26 i 35 – działalność noclegowa/usługowa prowadzona jest w reżimie obowiązującym dla tego typu obiektów 

 

Środki ochronne i organizacyjne

Zapewnienie bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia wszystkich pracowników i uczestników studiów jest najważniejsze. Środki ochronne są stosowane w trakcie przebywania w budynkach uczelni i obejmują:

  • obowiązek zakrywania ust i nosa;
  • przestrzenie zapewniające zachowanie zalecanego przez rząd dystansu społecznego;
  • ekrany ochronne w obszarach, w których zachowanie dystansu społecznego jest trudniejsze do utrzymania;
  • środki do mycia i dezynfekcji rąk (mydło w płynie w sanitariatach oraz dozowniki z płynem do dezynfekcji rąk przy wejściu do budynków i na ich terenie);
  • programy regularnego czyszczenia i dezynfekcji: pomieszczeń, w których odbywają się zajęcia dydaktyczne i badawcze, pomieszczeń administracyjnych, powierzchni ogólnodostępnych (np. korytarzy, pomieszczeń higieniczno-sanitarnych, wind, powierzchni wspólnych typu klamki, włączniki;
  • odpowiednią wentylację pomieszczeń;
  • pomieszczenia do izolacji (jedno w każdym obiekcie);
  • wdrożenie wyraźnego oznakowania budynków/pomieszczeń/powierzchni (przykładowe projekty stosowane na Uniwersytecie Łódzkim znajdziesz w plikach załączonych poniżej);
  • wdrożenie wsparcia psychologicznego.

Pliki do pobrania

Informacja ZUS dotycząca świadczeń z powodu kwarantanny lub izolacji oraz zasiłku opiekuńczego


Dokumenty zamieszczone na stronie internetowej ZUS dotyczące oświadczeń o: sprawowaniu opieki nad dzieckiem lub członkiem rodziny; odbywaniu kwarantanny przez domownika; odbyciu kwarantanny domowej przez pracownika (do złożenia w zakładzie pracy).

Dokumenty do pobrania:

 

Zakład Ubezpieczeń Społecznych będzie pozyskiwać dane o osobach, które obywają kwarantannę lub przebywają w izolacji domowej. ZUS będzie udostępniał te informacje płatnikom składek. Informacje o kwarantannie lub izolacji są niezbędne do wypłaty zasiłków chorobowych i opiekuńczych. Osoby, które zostały skierowane na kwarantannę lub są objęte izolacją domową i ubiegają się o wypłatę zasiłku, nie muszą już dostarczać decyzji sanepidu do ZUS lub pracodawcy. Nie muszą też mieć zwolnienia lekarskiego z powodu przebywania w izolacji domowej.

Osoby skierowane przez jednostkę Państwowej Inspekcji Sanitarnej na kwarantannę mają prawo do świadczeń chorobowych – wynagrodzenia za czas choroby, które finansuje pracodawca, albo zasiłku chorobowego. Dotyczy to osób objętych ubezpieczeniem chorobowym, np. w związku z zatrudnieniem na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia czy prowadzeniem działalności gospodarczej. Świadczenia przysługują także ubezpieczonym, którzy zostali poddani izolacji, w tym izolacji w warunkach domowych.

Podstawą do wypłaty zasiłku opiekuńczego, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2, 2a i 3 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 2020 r. poz. 870), jest złożone przez ubezpieczonego oświadczenie o konieczności opieki nad dzieckiem lub członkiem rodziny, o których mowa w tych przepisach, poddanych obowiązkowej kwarantannie lub izolacji w warunkach domowych. Oświadczenie obejmuje dane, o których mowa w ust. 4 pkt 1 i 2, oraz podpis ubezpieczonego. Pracodawca albo podmiot obowiązany, o którym mowa w ust. 3, może wystąpić do organu Państwowej Inspekcji Sanitarnej o potwierdzenie informacji zawartych w oświadczeniu.


Ważne! Już teraz osoby, które zostały skierowane na kwarantannę lub są objęte izolacją domową i ubiegają się o wypłatę zasiłku, nie muszą dostarczać decyzji sanepidu do ZUS lub pracodawcy. Nie muszą też mieć zwolnienia lekarskiego z powodu przebywania w izolacji domowej. Pracownicy powinni jednak pamiętać o poinformowaniu swojego pracodawcy o przyczynie nieobecności w pracy. Informację tę mogą przekazać na przykład telefonicznie lub mailowo.

Przypominamy też, że aby otrzymać zasiłek z ZUS, trzeba złożyć odpowiedni wniosek bezpośrednio do Zakładu lub za pośrednictwem swojego pracodawcy (tak samo jak po otrzymaniu zwolnienia lekarskiego).

 

Procedury dotyczące kwarantanny oraz wynagrodzenia chorobowego podano w Zasadach obowiązujących na terenie RP w związku z pandemią COVID-19.

 

 

Informacja dotycząca świadczeń opiekuńczych

Od  9 do 29 listopada 2020 r. ponownie przysługuje dodatkowy zasiłek opiekuńczy dla osób sprawujących opiekę:

  • nad dziećmi do lat 8
  • dziećmi niepełnosprawnymi

Poniżej zamieszczamy niezbędne informacje i dokumenty: