PROFIL PRACOWNIKA: Anna Walczak

PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE

CZYM SIĘ ZAJMUJĘ

działalność naukowa, dydaktyczna i organizacyjna

BIOGRAM

Od 2018r. jestem profesorem UŁ w Katedrze Pedagogiki Społecznej na Wydziale Nauk o Wychowaniu UŁ (do 2013r. adiunkt w tej Katedrze). W latach 2013-2015 byłam kierownikiem Katedry Teorii Wychowania UŁ, a w latach 2015-2018 kierownikiem Zakładu Pedagogiki Filozoficznej w tej Katedrze.

Ukończyłam studia na kierunku: pedagogika na Wydziale Nauk o Wychowaniu UŁ. Napisałam dwie prace magisterskie: „Polskie podręczniki do historii wychowania powstałe na przełomie XIX i XX wieku oraz w okresie międzywojennym” (1993) pod kierunkiem dr Sławomira Sztobryna oraz „Pedagogika personalistyczna Sergiusza Hessena” (1994) pod kierunkiem prof. Ryszarda Więckowskiego.

Stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie nauk humanistycznych uzyskałam w 1998r. na podstawie pracy doktorskiej pt. „Filozoficzna koncepcja człowieka jako bytu ens per se i jej odniesienia pedagogiczne” (promotor prof. Ireneusz Bittner), obronionej na Wydziale Nauk o Wychowaniu.

Stopień doktora habilitowanego w dziedzinie nauk społecznych w zakresie pedagogiki, specjalność: pedagogika ogólna, uzyskałam 2013r. na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Rozprawa habilitacyjna pt. „Spotkanie z wychowankiem. Ku tożsamości ipse pedagoga”, w której podjęłam próbę przedstawienia podstaw antropologiczno-aksjologicznych działania pedagogicznego z jednej strony, z drugiej „bycia pedagogiem” z jego trudną do określenia tożsamością.

Jestem członkiem Towarzystwa Pedagogiki Filozoficznej im. Bronisława Trentowskiego, Środkowoeuropejskiego Towarzystwa Filozofii Wychowania z siedzibą w Pradze oraz Polskiego Towarzystwa Fenomenologicznego.

ZAINTERESOWANIA

Moje zainteresowania naukowe dotyczą antropologii filozoficznej, filozofii wychowania i etyki z perspektywy fenomenologiczno-hermeneutycznej i dialogicznej. W swoich pracach dokonuję (re)konstrukcji pedagogiki egzystencjalnej (koncentrując się na rekonstrukcji doświadczeń granicznych w cyklu życia), w odwołaniu do narratologii i powiązanych z nią ujęć biograficznych (tożsamość narracyjna), heterologii oraz psychologii kultury inspirowanej głównie myślą C.G. Junga.

Zainteresowania pozanaukowe: niebanalna literatura, muzyka (jazz i muzyka klasyczna), malarstwo impresjonistyczne, prowadzenie domowej galerii obrazów własnych – olej i pastel, smakowanie wykwintnej kuchni, podróże bliższe i dalsze.

OSIĄGNIECIA

Wybrane publikacje ilustrujące główne zainteresowania naukowe:

Pozycje zwarte:

W-obec śmierci. Studium intymności sytuacji granicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023.

Doświadczenie duchowości. Konteksty filozoficzno-literackie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019 (współautor Artur Jocz).

Mistrzostwo duchowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017 (współredakcja Wojciech Mikołajewicz).

Poglądy pedagogiczne Bogdana Nawroczyńskiego i ich współczesne implikacje, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016 (współredakcja Alina Wróbel, Marcin Wasilewski).

Spotkanie z wychowankiem. Ku tożsamości ipse pedagoga, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011.

Inne - redakcja zeszytów tematycznych czasopism:

Cielesność i podmiot, Horyzonty Wychowania, 2023 nr 63.

(Nie)obecność duchowości a nauki o wychowaniu, 2021 nr 12 (współredakcja Marek Budajczak, Artur Jocz)

(Re)konstrukcje codzienności wychowania, 2016 nr 2.


Artykuły w książkach:

Mityczna podróż do czasu dzieciństwa, [w:] M. Okulska, A. Pankalla (red.), Mity kultury współczesnej. Perspektywa psychoantropologiczna, Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych UAM w Poznaniu, Poznań 2020, 221-240.

Człowiek jako swojość i obcość – „słaby” projekt etyczny, [w:] K. Rejman, R. Włodarczyk (red.), Utopia a edukacja. Nadzieje i rozczarowania wyobrażeniami świata możliwego, T. 3, Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2017, s. 32-48.

Filozofia codzienności wychowania jako faktyczność z wpisaną weń fikcję. Perspektywa hermeneutyczna, [w:] S. Sztobryn, K. Kamiński, M. Wasilewski (red.)., Pedagogika filozoficzna. Filozofia wychowania w Europie Środkowej w kontekście uwarunkowań historycznych, społecznych, politycznych i filozoficznych, WN TPF „CHOWANNA”, Łódź 2015, s. 155-174.

Czego można nauczyć się z biografii innych? Przykład Edhit Piaf – istoty dramatycznej porwanej namiętnością, [w:] E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografie i uczenie się, T. 4, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, 85-108.

Etyczny wymiar „bezdomności” działania pedagogicznego – ku etyce sytuacyjnej, T. Kasper, N. Pelcová, S. Sztobryn (ed.), Úloha osobností a institucí v rozvoji vzdělanosti v evropském kontextu (Prezentace školství a vzdělanosti), Nakladatelství Karolinum, Praha 2013, 227-234.

Odsłanianie pedagogicznego ethosu, [w:] S. Sztobryn, K. Kamiński (red.), Rzeczywistość edukacyjna. Tropy i wątki interpretacyjne, T. I, Wydawnictwo Naukowe WSP w Łodzi, Łódź 2013, s. 215-230.

Obecność i ślad pedagoga jako fenomeny wychowania, [w:] S. Sztobryn, M. Wasilewski, M. Rojek, Metamorfozy filozofii wychowania. Od antyku po współczesność, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 185-204.

Koncepcja człowieka jako bytu ens per se i jej wybrane odniesienia pedagogiczne – samo-wychowanie, [w:] S. Sztobryn, E. Łatacz, J. Bochomulska, Filozofia wychowania w XX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010, s. 64-82.

(Samo)świadomość – w kierunku dojrzałości etycznej nauczyciela, [w:] J.M. Michalak (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010, s. 209-235.

Tożsamość narracyjna i „choroby serca” nauczyciela, [w:] J.M., Michalak (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego,
s. 253-281.


Artykuły w czasopismach:

Cielesność i tożsamość podmiotu, [w:] Horyzonty Wychowania, 2023 nr 62, s. 11-20.

(Re)conceptualizing Difference in the Context of the Acting Subject’s Identity, [w:] Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 2021 nr 13, s. 88-108.

Ciało i cielesność – ku doświadcze(a)niu egzystencjalnemu, [w:] Humaniora, 2021 nr 35, s.

„Mocna” i „słaba” interpretacja duchowości a nauki o wychowaniu, [w:] Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 2021 nr 12, s. 20-39

Śmierć w nurtach życia – impresje na temat nie-obecności, [w:] Humaniora, 2018 nr 24, s. 17-32.

Filozoficzne aspekty „bez-względności” słowa w relacji dorosły – małe dziecko, [w:] Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 2017 nr 5, s. 30-47.

Etyka (w) codzienności wychowania – od nieuchronności do możliwości, [w:] Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 2016 nr 2, s. 81-99.

Creation of Pedagogical Knowledge from the Perspective of the Archetypal Dimension of Masculinity and Femininity, [in] Ars Educandi - Pedagogika krytyczna dziś. Podstawy, dylematy i wybrane problemy, (red.) P. Stańczyk, Wydawnictwo Uniwersytettu Gdańskiego, Gdańsk 2012, s. 152-176 / Tworzenie wiedzy pedagogicznej z perspektywy archetypowych wymiarów kobiecości i męskości, [w:] Ars Educandi - Pedagogika krytyczna dziś. Podstawy, dylematy i wybrane problemy, (red.) P. Stańczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2012.

Refleksja jako wyjątkowa przestrzeń aktywności myślowej w perspektywie doświadczeń granicznych, [w:] Kultura i Wychowanie. Międzynarodowe elektroniczne pismo naukowe WSP w Łodzi, Łódź 2012 nr 4.

O symbolu w kulturze i jego rozumieniu, [w:] Kultura i Wychowanie. Międzynarodowe elektroniczne pismo naukowe WSP w Łodzi, Łódź 2011 nr 1, s. 87-101.

Etyczny wymiar bycia sobą pedagoga – ku pedagogicznej mądrości, [w:] Próby i Szkice Humanistyczne - Bliskość i oddalenie horyzontu racjonalności. Codzienność, nauka

i edukacja, red. P. Frąckowiak, J. Spętana, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011 t. 5.

Dialog i mediacja w wychowaniu, [w:] Pedagogika Społeczna, 2009 nr 3-4, s. 7-24 (współautor Lucyna Telka).

Kategoria autorytetu w filozofii Karla Jaspera, [w:] Biuletyn Pedagogiki Filozoficznej, On–Line 2008/2009, s. 27-43.

Spotkanie w perspektywie filozofii dialogu, [w:] Biuletyn Pedagogiki Filozoficznej, On–Line 2008/2009, s. 90-108.

W sprawie filozofii wychowania, [w:] Biuletyn Pedagogiki Filozoficznej, On-Line, 2007, s. 10-25.

KONTAKT I DYŻURY

Pomorska 46/48 91-408 Łódź