• Polski
  • English
 
Uniwersytet
  • O nas
  • Zarządzanie na uczelni
  • Struktura
  • Komisje, rady, zespoły
  • Wyszukaj osobę pracującą w UŁ
  • Historia UŁ
  • Wykłady rektorskie
  • Odznaczenia
  • Nagroda im. Pierwszego Rektora UŁ Prof. Tadeusza Kotarbińskiego
  • HR Excellence in Research
  • 80-lecie UniLodz
Nauka i badania
  • ScienceON
  • Popularyzacja nauki
  • Centra naukowe
  • Wsparcie w nauce i badaniach
  • Etyka badań
  • Nominacje profesorskie
  • Promocje doktorskie i habilitacyjne
Rekrutacja
  • Dla osób kandydujących
  • Nasze kierunki
  • Szkoły doktorskie
  • Studia podyplomowe i MBA
  • Mikropoświadczenia
  • Studia dla osób z zagranicy
Współpraca
  • Współpraca na UŁ
  • Sieci, umowy, programy wymiany, realizowane projekty
  • UniLodz dla szkół
  • Biznes
  • Dla mediów
  • Kultura w UniLodz
  • Transfer technologii
  • Wynajem i sprzedaż
  • Zamówienia publiczne
  • Kariera w UŁ
  • Sygnaliści w UŁ
  • Patronat Rektora
Społeczna odpowiedzialność uczelni
  • Czym jest społeczna odpowiedzialność uczelni
  • UniLodz RAZEM
  • Plan na Rzecz Równych Szans
  • Akcje społeczne
  • Rada Ds. Równego Traktowania
  • Rada Ds. Polityki Klimatyczno-Środowiskowej
  • Zespół Ds. Równowagi Między Pracą A Życiem Prywatnym
Studiuję w UniLodz
  • Moje studia
  • Onboarding
  • Organizacja studiów
  • Jakość kształcenia
  • Tutoring
  • Rozwój
  • Nagrody
  • Pomoc psychologiczna
  • Koła naukowe i organizacje studenckie
  • Osiedle akademickie
  • Biuro Karier
  • Społeczność
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Strefa kandydacka
  • Strefa studencka
  • Strefa doktorancka
  • Strefa pracownicza
  • Strefa absolwencka
  • Poczta UŁ
  • USOSweb
  • Portal Pracowniczy
  • Baza Aktów Własnych
  • Platforma e-learningowa Moodle
  • Dostępność
  • Tłumacz Migam (Tłumacz PJM)
  • Mapa strony
  • O stronie
  • Polityka prywatności
  • Biblioteka UŁ
  • Wydawnictwo UŁ
  • Sklep UŁ
  • Uniwersytet
    • O nas
    • Zarządzanie na uczelni
    • Struktura
    • Komisje, rady, zespoły
    • Wyszukaj osobę pracującą w UŁ
    • Historia UŁ
    • Wykłady rektorskie
    • Odznaczenia
    • Nagroda im. Pierwszego Rektora UŁ Prof. Tadeusza Kotarbińskiego
    • HR Excellence in Research
    • 80-lecie UniLodz
  • Nauka i badania
    • ScienceON
    • Popularyzacja nauki
    • Centra naukowe
    • Wsparcie w nauce i badaniach
    • Etyka badań
    • Nominacje profesorskie
    • Promocje doktorskie i habilitacyjne
  • Rekrutacja
    • Dla osób kandydujących
    • Nasze kierunki
    • Szkoły doktorskie
    • Studia podyplomowe i MBA
    • Mikropoświadczenia
    • Studia dla osób z zagranicy
  • Współpraca
    • Współpraca na UŁ
    • Sieci, umowy, programy wymiany, realizowane projekty
    • UniLodz dla szkół
    • Biznes
    • Dla mediów
    • Kultura w UniLodz
    • Transfer technologii
    • Wynajem i sprzedaż
    • Zamówienia publiczne
    • Kariera w UŁ
    • Sygnaliści w UŁ
    • Patronat Rektora
  • Społeczna odpowiedzialność uczelni
    • Czym jest społeczna odpowiedzialność uczelni
    • UniLodz RAZEM
    • Plan na Rzecz Równych Szans
    • Akcje społeczne
    • Rada Ds. Równego Traktowania
    • Rada Ds. Polityki Klimatyczno-Środowiskowej
    • Zespół Ds. Równowagi Między Pracą A Życiem Prywatnym
  • Studiuję w UniLodz
    • Moje studia
    • Onboarding
    • Organizacja studiów
    • Jakość kształcenia
    • Tutoring
    • Rozwój
    • Nagrody
    • Pomoc psychologiczna
    • Koła naukowe i organizacje studenckie
    • Osiedle akademickie
    • Biuro Karier
    • Społeczność
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Strefa kandydacka
  • Strefa studencka
  • Strefa doktorancka
  • Strefa pracownicza
  • Strefa absolwencka
  • Poczta UŁ
  • USOSweb
  • Portal Pracowniczy
  • Baza Aktów Własnych
  • Platforma e-learningowa Moodle
  • Dostępność
  • Tłumacz Migam (Tłumacz PJM)
  • Mapa strony
  • O stronie
  • Polityka prywatności
  • Biblioteka UŁ
  • Wydawnictwo UŁ
  • Sklep UŁ

Najczęściej wyszukiwane:
  • rekrutacja
  • IDUB #UniLodz
  • poczta
  • szkoły doktorskie
  • kalendarz akademicki
  • lista wydziałów i jednostek
  • GEP - plan na rzecz równych szans
  • Uniwersytet Łódzki

Pracownicy

zdjęcie pracownika
  • Pracownicy Uniwersytetu Łodzkiego

dr hab.

Anna Walczak

STANOWISKO:
profesor uczelni
Katedra Pedagogiki Społecznej i Resocjalizacji, Wydział Nauk o Wychowaniu
e-mail: anna.walczak@now.uni.lodz.pl
  • Czym się zajmuję - opis stanowiska
  • Biogram
  • Zainteresowania
  • Osiągnięcia
  • Dyżury
  • Kontakt

Profile naukowe, dydaktyczne i społecznościowe

  • ScienceOn
  • ORCID
  • usosweb

Czym się zajmuję - opis stanowiska

profesor uczelni

Katedra Pedagogiki Społecznej i Resocjalizacji

działalność naukowa, dydaktyczna i organizacyjna

Biogram

Od 2018r. jestem profesorem UŁ w Katedrze Pedagogiki Społecznej na Wydziale Nauk o Wychowaniu UŁ (do 2013r. adiunkt w tej Katedrze). W latach 2013-2015 byłam kierownikiem Katedry Teorii Wychowania UŁ, a w latach 2015-2018 kierownikiem Zakładu Pedagogiki Filozoficznej w tej Katedrze.

Ukończyłam studia na kierunku: pedagogika na Wydziale Nauk o Wychowaniu UŁ. Napisałam dwie prace magisterskie: „Polskie podręczniki do historii wychowania powstałe na przełomie XIX i XX wieku oraz w okresie międzywojennym” (1993) pod kierunkiem dr Sławomira Sztobryna oraz „Pedagogika personalistyczna Sergiusza Hessena” (1994) pod kierunkiem prof. Ryszarda Więckowskiego.

Stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie nauk humanistycznych uzyskałam w 1998r. na podstawie pracy doktorskiej pt. „Filozoficzna koncepcja człowieka jako bytu ens per se i jej odniesienia pedagogiczne” (promotor prof. Ireneusz Bittner), obronionej na Wydziale Nauk o Wychowaniu.

Stopień doktora habilitowanego w dziedzinie nauk społecznych w zakresie pedagogiki, specjalność: pedagogika ogólna, uzyskałam 2013r. na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Rozprawa habilitacyjna pt. „Spotkanie z wychowankiem. Ku tożsamości ipse pedagoga”, w której podjęłam próbę przedstawienia podstaw antropologiczno-aksjologicznych działania pedagogicznego z jednej strony, z drugiej „bycia pedagogiem” z jego trudną do określenia tożsamością.

Jestem członkiem Towarzystwa Pedagogiki Filozoficznej im. Bronisława Trentowskiego, Środkowoeuropejskiego Towarzystwa Filozofii Wychowania z siedzibą w Pradze oraz Polskiego Towarzystwa Fenomenologicznego.

Zainteresowania

Moje zainteresowania naukowe dotyczą antropologii filozoficznej, filozofii wychowania i etyki z perspektywy fenomenologiczno-hermeneutycznej i dialogicznej. W swoich pracach dokonuję (re)konstrukcji pedagogiki egzystencjalnej (koncentrując się na rekonstrukcji doświadczeń granicznych w cyklu życia), w odwołaniu do narratologii i powiązanych z nią ujęć biograficznych (tożsamość narracyjna), heterologii oraz psychologii kultury inspirowanej głównie myślą C.G. Junga.

Zainteresowania pozanaukowe: niebanalna literatura, muzyka (jazz i muzyka klasyczna), malarstwo impresjonistyczne, prowadzenie domowej galerii obrazów własnych – olej i pastel, smakowanie wykwintnej kuchni, podróże bliższe i dalsze.

Osiągnięcia

Wybrane publikacje ilustrujące główne zainteresowania naukowe:

Pozycje zwarte:

W-obec śmierci. Studium intymności sytuacji granicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023.

Doświadczenie duchowości. Konteksty filozoficzno-literackie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019 (współautor Artur Jocz).

Mistrzostwo duchowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017 (współredakcja Wojciech Mikołajewicz).

Poglądy pedagogiczne Bogdana Nawroczyńskiego i ich współczesne implikacje, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016 (współredakcja Alina Wróbel, Marcin Wasilewski).

Spotkanie z wychowankiem. Ku tożsamości ipse pedagoga, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011.

Inne - redakcja zeszytów tematycznych czasopism:

Cielesność i podmiot, Horyzonty Wychowania, 2023 nr 63.

(Nie)obecność duchowości a nauki o wychowaniu, 2021 nr 12 (współredakcja Marek Budajczak, Artur Jocz)

(Re)konstrukcje codzienności wychowania, 2016 nr 2.


Artykuły w książkach:

Mityczna podróż do czasu dzieciństwa, [w:] M. Okulska, A. Pankalla (red.), Mity kultury współczesnej. Perspektywa psychoantropologiczna, Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych UAM w Poznaniu, Poznań 2020, 221-240.

Człowiek jako swojość i obcość – „słaby” projekt etyczny, [w:] K. Rejman, R. Włodarczyk (red.), Utopia a edukacja. Nadzieje i rozczarowania wyobrażeniami świata możliwego, T. 3, Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2017, s. 32-48.

Filozofia codzienności wychowania jako faktyczność z wpisaną weń fikcję. Perspektywa hermeneutyczna, [w:] S. Sztobryn, K. Kamiński, M. Wasilewski (red.)., Pedagogika filozoficzna. Filozofia wychowania w Europie Środkowej w kontekście uwarunkowań historycznych, społecznych, politycznych i filozoficznych, WN TPF „CHOWANNA”, Łódź 2015, s. 155-174.

Czego można nauczyć się z biografii innych? Przykład Edhit Piaf – istoty dramatycznej porwanej namiętnością, [w:] E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografie i uczenie się, T. 4, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, 85-108.

Etyczny wymiar „bezdomności” działania pedagogicznego – ku etyce sytuacyjnej, T. Kasper, N. Pelcová, S. Sztobryn (ed.), Úloha osobností a institucí v rozvoji vzdělanosti v evropském kontextu (Prezentace školství a vzdělanosti), Nakladatelství Karolinum, Praha 2013, 227-234.

Odsłanianie pedagogicznego ethosu, [w:] S. Sztobryn, K. Kamiński (red.), Rzeczywistość edukacyjna. Tropy i wątki interpretacyjne, T. I, Wydawnictwo Naukowe WSP w Łodzi, Łódź 2013, s. 215-230.

Obecność i ślad pedagoga jako fenomeny wychowania, [w:] S. Sztobryn, M. Wasilewski, M. Rojek, Metamorfozy filozofii wychowania. Od antyku po współczesność, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 185-204.

Koncepcja człowieka jako bytu ens per se i jej wybrane odniesienia pedagogiczne – samo-wychowanie, [w:] S. Sztobryn, E. Łatacz, J. Bochomulska, Filozofia wychowania w XX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010, s. 64-82.

(Samo)świadomość – w kierunku dojrzałości etycznej nauczyciela, [w:] J.M. Michalak (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010, s. 209-235.

Tożsamość narracyjna i „choroby serca” nauczyciela, [w:] J.M., Michalak (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego,
s. 253-281.


Artykuły w czasopismach:

Cielesność i tożsamość podmiotu, [w:] Horyzonty Wychowania, 2023 nr 62, s. 11-20.

(Re)conceptualizing Difference in the Context of the Acting Subject’s Identity, [w:] Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 2021 nr 13, s. 88-108.

Ciało i cielesność – ku doświadcze(a)niu egzystencjalnemu, [w:] Humaniora, 2021 nr 35, s.

„Mocna” i „słaba” interpretacja duchowości a nauki o wychowaniu, [w:] Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 2021 nr 12, s. 20-39

Śmierć w nurtach życia – impresje na temat nie-obecności, [w:] Humaniora, 2018 nr 24, s. 17-32.

Filozoficzne aspekty „bez-względności” słowa w relacji dorosły – małe dziecko, [w:] Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 2017 nr 5, s. 30-47.

Etyka (w) codzienności wychowania – od nieuchronności do możliwości, [w:] Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 2016 nr 2, s. 81-99.

Creation of Pedagogical Knowledge from the Perspective of the Archetypal Dimension of Masculinity and Femininity, [in] Ars Educandi - Pedagogika krytyczna dziś. Podstawy, dylematy i wybrane problemy, (red.) P. Stańczyk, Wydawnictwo Uniwersytettu Gdańskiego, Gdańsk 2012, s. 152-176 / Tworzenie wiedzy pedagogicznej z perspektywy archetypowych wymiarów kobiecości i męskości, [w:] Ars Educandi - Pedagogika krytyczna dziś. Podstawy, dylematy i wybrane problemy, (red.) P. Stańczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2012.

Refleksja jako wyjątkowa przestrzeń aktywności myślowej w perspektywie doświadczeń granicznych, [w:] Kultura i Wychowanie. Międzynarodowe elektroniczne pismo naukowe WSP w Łodzi, Łódź 2012 nr 4.

O symbolu w kulturze i jego rozumieniu, [w:] Kultura i Wychowanie. Międzynarodowe elektroniczne pismo naukowe WSP w Łodzi, Łódź 2011 nr 1, s. 87-101.

Etyczny wymiar bycia sobą pedagoga – ku pedagogicznej mądrości, [w:] Próby i Szkice Humanistyczne - Bliskość i oddalenie horyzontu racjonalności. Codzienność, nauka

i edukacja, red. P. Frąckowiak, J. Spętana, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011 t. 5.

Dialog i mediacja w wychowaniu, [w:] Pedagogika Społeczna, 2009 nr 3-4, s. 7-24 (współautor Lucyna Telka).

Kategoria autorytetu w filozofii Karla Jaspera, [w:] Biuletyn Pedagogiki Filozoficznej, On–Line 2008/2009, s. 27-43.

Spotkanie w perspektywie filozofii dialogu, [w:] Biuletyn Pedagogiki Filozoficznej, On–Line 2008/2009, s. 90-108.

W sprawie filozofii wychowania, [w:] Biuletyn Pedagogiki Filozoficznej, On-Line, 2007, s. 10-25.

Dyżury

profesor uczelni

Katedra Pedagogiki Społecznej i Resocjalizacji

Pomorska 46/48 91-408 Łódź

Kontakt

profesor uczelni

Katedra Pedagogiki Społecznej i Resocjalizacji

www: https://www.uni.lodz.pl

Pomorska 46/48 91-408 Łódź

Powrót
Godło
bip
hr
hr
Wydziały i Jednostki
  • Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
  • Wydział Chemii
  • Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
  • Wydział Filologiczny
  • Wydział Filozoficzno-Historyczny
  • Wydział Fizyki i Informatyki Stosowanej
  • Wydział Matematyki i Informatyki
  • Wydział Nauk Geograficznych
  • Wydział Nauk o Wychowaniu
  • Wydział Prawa i Administracji
 
  • Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych
  • Wydział Zarządzania
  • Filia w Tomaszowie Mazowieckim
  • Centra naukowe i zespoły badawcze
  • Biblioteka UŁ
  • Wydawnictwo UŁ
Na skróty
  • Poczta UŁ
  • USOSWeb
  • Portal Pracowniczy
  • Baza Aktów Własnych
  • Platforma e-learningowa Moodle
  • Eksperci UŁ
  • Polityka Prywatności
  • Dostępność
 
  • Sklep UŁ
  • Lista wydziałów i jednostek
  • Mapa Strony
  • Polityka prywatności
  • O Stronie
  • Dostępność

ul. Narutowicza 68, 90-136 Łódź
NIP: 724 000 32 43
KONTAKT​​​​​​​

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR
Masz pytanie? Wirtualny asystent

Niezbędne pliki cookie umożliwiają podstawowe funkcje i są niezbędne do prawidłowego działania witryny.

Statystyczne pliki cookie zbierają informacje anonimowo. Informacje te pomagają nam zrozumieć, w jaki sposób nasi goście korzystają z naszej strony internetowej.

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje
Przejdź do strony polityka prywatności