Opis zadań
Katedra Pedagogiki Społecznej i Resocjalizacji została założona na UŁ w 1945 roku przez prof. Helenę Radlińską. Obecnie w Katedrze prowadzone są badania w następujących tematach:
Antropologia filozoficzna i pedagogika egzystencjalna, etyka, kategoria Innego w dyskursie społeczno-pedagogicznym
Pedagogizacja rzeczywistości społecznej, rządomyślność i (Auto) Krytyczna Pedagogika Społeczna
Interpretatywne metody badań i diagnozowania, Participatory Action Research
Doświadczenia życiowe byłych wychowanek i wychowanków placówek resocjalizacyjnych oraz użytkowników mieszkań treningowych
Przedwczesne macierzyństwo wychowanek placówek resocjalizacyjnych
Dorosłe dzieci z rodzin rozbitych
Kariery instytucjonalne recydywistów
Rodzice (dorosłych) osób pijących alkohol problemowo oraz osadzonych w zakładach karnych
Przemoc domowa, dręczenie rówieśnicze z perspektywy świadków
Praca/edukacja anty-dyskryminacyjna ( http://allinc.eu; http://wiselifeproject.com) oraz równościowa ( https://www.xamk.fi/tutkimus-ja-kehitys/empowering...)
Empowerment w pracy z młodzieżą, "Mała rewitalizacja podwórek" ( https://www.t-factor.eu/), zubożałe sąsiedztwa, świetlice środowiskowe
Zrozumieć bezdomność: społeczne położenie osób w kryzysie bezdomności, w tym młodych dorosłych
Podejścia mediacyjne w przestrzeni szkoły, mediacje nieletnich
Środki wychowawcze wobec nieletnich z orzeczeniem o demoralizacji
Wzmacnianie więzi rodzinnych w warunkach izolacji więziennej
Analiza aktywności asystentów rodziny
Działania kuratorów sądowych w terenie
Wychowawca i małe dziecko w żłobku – perspektywa społeczno-pedagogiczna
Klimat wychowawczy placówek wychowawczych
Świat społeczny pedagogów resocjalizacyjnych
Społeczno-pedagogiczne konteksty terapii uzależnień
Katedra jest również organizatorem otwartych Warsztatów Pedagogiki Interpretatywnej (pedagogika.interpretatywna@gmail.com), comiesięcznych spotkań, podczas których analizowane są materiały badawcze, teksty empiryczne i teoretyczne.
Dane kontaktowe
Katedra Pedagogiki Społecznej i Resocjalizacji