PROFIL PRACOWNIKA: Danuta Urbaniak-Zając

PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE

CZYM SIĘ ZAJMUJĘ

Kierowanie zespołem Katedry w zakresie badań naukowych oraz pracy dydaktycznej, w tym zarządzanie kształceniem na specjalności pedagogika w zakresie opieki i terapii

Obowiązki dotyczą: prowadzenia badań naukowych, zajęć dydaktycznych (zajęcia na kierunku pedagogika I. i II. stopnia oraz w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych) oraz kierowania pracą Katedry Badań Edukacyjnych, jednostki organizacyjnej Wydziału Nauk o Wychowaniu

BIOGRAM

Prowadzone prace badawcze dotyczą metodologii empirycznych badań w naukach społecznych, zwłaszcza tzw. metodologii jakościowej; warunków kształcenia akademickiego; profesjonalizacji działań zawodowych pedagogów, teoretycznych podstaw pedagogiki społecznej. Dla przeciwdziałania depresyjnym nastrojom wynikającym z pandemii (i nie tylko) rozpoczynam nowy projekt badawczy, skoncentrowany na edukacyjnym (auto formacyjnym) znaczeniu aktywizmu społecznego młodych ludzi.

Tematyka prowadzonych zajęć dydaktycznych pokrywa się z tematyką badań naukowych.

Działania organizacyjne: pełnienie w latach 2012 - 2020 funkcji dziekana Wydziału Nauk o Wychowaniu oraz w latach 2005 - 2012 funkcji prodziekana; w latach 2005 - 2019 pełnienie funkcji kierownika Zakładu Metod Badań Jakościowych w Katedrze Badań Edukacyjnych, aktualnie kierowanie Katedrą Badań Edukacyjnych

ZAINTERESOWANIA

Podróże, czytelnictwo, zwierzęta

OSIĄGNIECIA

Kierowanie projektem badawczym NCN nr 3652/B/H03/2011/40 pt. Kształcenie akademickie pedagogów z perspektywy doświadczeń zawodowych absolwentów i wymogów praktyki. W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego; w latach 2009-2014 udział w kilku projektach realizowanych z europejskich funduszy strukturalnych

W semestrze zimowym 2008/2009 prowadzenie zajęć jako profesor wizytujący w Uniwersytecie im. J. Gutenberga w Moguncji.

Wybrane publikacje:

1. Empiryczne badania jakościowe w pedagogice, w: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.) Pedagogika. Podręcznik akademicki, WN PWN 2019

2. W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów. Badania rekonstrukcyjne, Impuls 2016

3. (redakcja wspólnie z J. Piekarskim) Akademickie kształcenie pedagogów w procesie zmiany, Impuls 2015

4. (wspólnie z E. Kos), Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka, Warszawa 2013, PWN

5. Pedagogika społeczna w Niemczech. Stanowiska teoretyczne i problemy praktyki, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego 2003

6. (redakcja wspólnie z J. Piekarskim) Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego 2001

KONTAKT I DYŻURY

Pomorska 46/48 91-408 Łódź

Dyżury

środa: 09:45-11:30 Budynek B pokój 108