Tytuł Projektu: Modelowe kształcenie przyszłych nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Okres realizacji Projektu: od 01.02.2019r. do 30.11.2021r.
Wartość Projektu
Projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich pn. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; III Osi priorytetowej: Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju; Działania: 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym. Wartość Projektu: 1 217 520, 00 zł
• Dofinansowanie ze środków europejskich: 1 026 125, 86 zł.
• Dofinansowanie ze środków dotacji celowej: 154 868, 54 zł.
• Wkład własny UŁ: 36 525, 60 zł.
Głównym celem projektu jest podniesienie kompetencji przyszłych nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej zgodnie z potrzebami gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa poprzez merytoryczną i organizacyjną modyfikację – rozszerzenie programu kształcenia realizowanego na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego
Grupa docelowa: studenci studiów stacjonarnych I stopnia na kierunku: Pedagogika, na specjalności: edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne.
W projekcie stawiamy na:
• Personalizację procesu kształcenia przyszłych nauczycieli.
• Uczenie się poprzez refleksyjną praktykę.
• Rozwijanie kompetencji badawczych.
• Rozwijanie umiejętności pozwalających skutecznie korzystać z wiedzy w sytuacjach zawodowych i osobistych.
• Rozwijanie kompetencji kulturowej.
• Wzbogacenie wiedzy i umiejętności poprzez udział w wizytach studyjnych w wybranych europejskich ośrodkach stosujących niekonwencjonalne podejście edukacyjne na etapie wczesnej edukacji.
Kierownik projektu: dr hab. prof. UŁ Jolanta Bonar
Kierownik organizacyjny: dr Anna Buła
Projekt Modelowe kształcenie przyszłych nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej adresowany jest do studentów WNoW UŁ, roku ukończyli I rok studiów na kierunku pedagogika i w roku akademickim 2019/2020 zadeklarowali chęć studiowania na specjalności: edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne.
Rekrutacja rozpoczyna się z dniem ogłoszenia informacji dla wszystkich studentów studiów stacjonarnych na I roku Pedagogiki o terminie wyboru specjalności poprzez logowanie w systemie USOS na Wydziale Nauk o Wychowaniu.
W wyznaczonym terminie odbędzie się spotkanie informacyjne z kandydatami, podczas którego udzielimy wszelkich informacji na temat:
Kandydat staje się Uczestnikiem projektu po podpisaniu i złożeniu do Biura Projektu wymaganej dokumentacji
Dokumenty zgłoszeniowe dostępne także na stronie internetowej Projektu należy wypełnić czytelnie i podpisać oraz dostarczyć do Biura Projektu – Wydział Nauk o Wychowaniu, 91-408 Łódź, ul. Pomorska 46/48, Bud. A, pokój 317
Opracowanie elementów programu kształcenia dla studentów edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego z uwzględnieniem założeń wynikających z projektu modelowego kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej
W okresie 1.02-30.06.2019 r. zrealizowano następujące działania prowadzące do opracowania modyfikacji, jako uzupełnienia/rozszerzenia programu kształcenia nauczycieli na specjalności edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne (dalej: ewiwp): na studiach stacjonarnych I stopnia w UŁ:
Zaproponowany blok/moduł zajęć obejmuje:
Zajęcia realizowane będą w ciągu czterech semestrów od października 2019 roku do czerwca 2021 roku.
Ad.1.
Tutoring, w dosłownym tłumaczeniu z j. angielskiego, oznacza „korepetycje”. Podobieństwo jednak do tradycyjnie rozumianych korepetycji ogranicza się w zasadzie tylko do indywidualnej pracy tutora ze studentem. Poza tym, metoda ta znacznie różni się od korepetycji głównie ze względu na zadania, które ma do wypełnienia. Nie chodzi w niej bowiem o typowe przekazywanie wiedzy czy jej utrwalanie, ale przede wszystkim o wspieranie rozwoju osobistego i zawodowego studenta. Tutoriale, czyli indywidualne sesje i spotkania, nastawione są między innymi na „wyłapywanie” i rozwijanie szczególnych umiejętności oraz predyspozycji studentów. Ponadto, ich celem jest także zachęcanie młodych ludzi do samodzielnej eksploracji naukowej, pogłębiania zdobytej już wiedzy i odkrywania swoich mocnych stron. Dopiero bowiem połączenie wiedzy, różnych zdolności i umiejętności może pomóc w osiąganiu szeroko rozumianych sukcesów.
Każdy student otrzyma 14 godzin indywidualnego wsparcia w ciągu czterech semestrów: rok akademicki 2019/20 – 7 godzin, rok ak. 2020/21 – 7 godz. (szczegółowy opis w zakładce: zadanie 2).
Ad.2.
Uważna i wnikliwa obserwacja oraz trafna interpretacja jej wyników to to ważny obszar aktywności każdego nauczyciela. Trafnie zinterpretowane wyniki rzetelnej obserwacji dają nauczycielowi podstawę do podejmowania decyzji w odniesieniu do pojedynczych uczniów jak i klasy jako całości oraz monitorowania efektów własnej działalności edukacyjnej. Zdobyte tą drogą informacje pozwalają by decyzje nauczyciela rzeczywiście służyły wspomaganiu rozwoju jego uczniów i budowały tym samym jego poczucie sprawstwa będącego podstawą silnej wewnętrznej pozytywnej motywacji do działania. Obserwacja obejmuje trzy obszary: 1. monitorowanie rozwoju dziecka, czyli obserwację różnych obszarów rozwoju – lokomocji, komunikacji, rozwoju poznawczego i emocjonalnego; 2. monitorowanie otoczenia społecznego 3. monitorowanie otoczenia fizycznego. Wzięcie pod uwagę tych trzech obszarów – wzajemnie ze sobą powiązanych – pozwala na uzyskanie nie tylko szerokiego obrazu warunków rozwoju dziecka, ale także wiedzy o zasobach potencjalnie ten rozwój wspierających i o czynnikach ryzyka potencjalnie ten rozwój zakłócających.
Realizacja tych warsztatów rozłożona jest na 2 semestry roku akademickiego 2019/20 – semestr zimowy: 25 godzin (obserwacja w przedszkolu) i sem. letni: 20 godzin (obserwacja w szkole) – szczegółowy opis w zakładce: zadanie 3.
Ad.3.
W jakościowo zorientowanych badaniach problematyki dotyczącej dziecka i dzieciństwa szczególnego znaczenia nabierają dydaktyczne działania interwencyjne, które umożliwiają wnikanie w głąb badanych zjawisk z perspektywy uczestniczącej. Zdaniem Doroty Klus-Stańskiej służą one „intencjonalnej kreacji warunków dydaktycznych, których nie można znaleźć w szkolnictwie powszechnym, po to by móc obserwować procesy uczenia się w sytuacjach przez instytucje nieprzewidzianych i nieproponowanych”. Planowanie zmiany zostanie omówione zgodnie z zaproponowaną przez Dorotę Gołębniak metodologiczną procedurą: (a) działanie i obserwowanie procesu i konsekwencji zmian; (b) refleksja nad tymi procesami i konsekwencjami; (c) powtórne planowanie; (d) kolejne działanie i obserwowanie; (e) kolejna refleksja itd. Te działania będą zmierzały do krytycznej analizy własnego działania, z uwzględnieniem jego kontekstualności i możliwych rezultatów, bez której niemożliwe jest efektywne funkcjonowanie w zmieniającej się rzeczywistości. Finalnym efektem warsztatów będzie zorganizowanie przedsięwzięcia o charakterze dydaktycznym, z cyklicznie po sobie następującymi fazami. Fazy te zostaną zaplanowane w taki sposób, by rozwinąć w studentach zdolność krytycznego myślenia, pobudzić ich do współdziałania, merytorycznej dyskusji, międzygeneracyjnego dialogu oraz rozwoju kompetencji społecznych, obywatelskich, interkulturowych oraz etnograficznych, które oscylują wokół widzenia/dostrzegania, a nie tylko patrzenia.
Realizacja tych warsztatów rozłożona jest na 2 semestry roku akademickiego 2020/21 – semestr zimowy: 25 godzin (badania w działaniu w przedszkolu) i sem. letni: 20 godzin (badania w działaniu w szkole) – szczegółowy opis w zakładce: zadanie 4.
Ad.4.
Decydując się na zajęcia z wykorzystaniem koncepcji DKF stawiamy na rozwijanie cech przyszłego nauczyciela będącego świadomym i krytycznym interpretatorem zarówno własnej aktywności jak i otaczającego świata. Zajęcia sprzyjają rozwijaniu u przyszłych nauczycieli postawy refleksyjnej. Dlatego studenci będą uczestniczyli w projekcji czterech (po jednym w semestrze) specjalnie dobranych filmów zawierających wątki edukacyjne, pokazujących różne sytuacje i strategie wychowawcze i dydaktyczne. Prezentacje będą odbywały się w przestrzeni kina studyjnego a po projekcji filmowej odbędzie się moderowana dyskusja. Efektem realizacji tego zadania będzie zdobywanie umiejętności uczenia się na podstawie doświadczeń innych, negocjowania, wypracowywania wspólnego rozumienia celów i zadań edukacyjnych, rozwinięcie kompetencji komunikacyjnych, zdobycie wiedzy z obszaru edukacji międzykulturowej.
Zadanie będzie realizowane w roku akad. 2019/20 – dwa filmy dla każdej grupy i 2020/21 – dwa filmy dla każdej grupy studentów (szczegółowy opis w zakładce: zadanie 5).
Ad.5.
Zajęcia dydaktyczne z elementami kultury w terenie wyrastają z koncepcji i idei odnoszących się do tworzenia bogatego środowiska edukacyjnego poprzez likwidację opozycji pomiędzy sferą szkolną a edukacja niesformalizowaną i kreujących warunki do wspierania rozwojowej zmiany poznawczej u dziecka. Instytucje funkcjonujące w miastach (muzea, galerie sztuki, biblioteki…) są w nich postrzegane jako nisze edukacyjne, sprzyjające integracji wiedzy płynącej do uczącego się i badającego swoje otoczenie dziecka i mogące pełnić funkcje katalizatora zmiany edukacyjnej. Działania na rzecz poszerzania środowiska uczenia się i jego reorganizacji wydają się szczególnie ważne w dobie poszukiwania nowych rozwiązań edukacyjnych. Ewolucja szkoły, podążającej w stronę żywego, często dysharmonijnego otoczenia, wchłaniającej jego ożywcze elementy może sprzyjać integracji wiedzy, jaką ono oferuje, z przekazem szkolnym. Przy doborze określonych placówek kierowano się głównie ich funkcjami edukacyjnymi, szeroko rozumianym wychowaniem przez sztukę (edukacja muzyczna i edukacja muzealna) oraz wychowaniem ekologicznym.
Realizacja zadania rozłożona jest na 4 semestry. W tym czasie studenci będą uczestnikami zajęć dla dzieci organizowanych w czterech instytucjach. Planujemy, by były to: Filharmonia Łódzka, Centrum Edukacji Ekologicznej, Muzeum Ms2, Łódzkie Planetarium (szczegółowy opis w zakładce: zadanie 6).
Ad. 6.
Otwartość szkoły wyższej to nie tylko swobodna wymiana myśli i wiedzy poprzez otwarty dostęp do publikacji oraz doświadczeń naukowych. To także rozwijanie międzynarodowej współpracy między uczelniami i zapewnienie możliwości polskim studentom i pracownikom szkół wyższych kontaktu z zagranicznymi przedstawicielami ośrodków naukowych. Wizyty i wykłady przedstawicieli znanych ośrodków edukacyjnych w Europie, propagujących przygotowanie nauczycieli do tworzenia alternatywnych warunków edukacyjnych na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym są niecodzienną okazją do rozwoju osobowościowego i metodycznego uczestników projektu. Poprzez możliwość uczestnictwa w bezpośrednich spotkaniach z Visiting Professors studenci rozwiną swą otwartość na nowe doświadczenia i gotowość do podejmowania w przedszkolach i szkołach podstawowych działań innowacyjnych (opartych na design thinking i postawie refleksyjnego praktyka). W konsekwencji – w naturalny sposób – wpłynie to w przyszłości na rozwój dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Wśród koncepcji preferowanych przez autorów projektu są m.in. koncepcja pracy metodą projektu w przedszkolach włoskich Reggio Emilia oraz koncepcja organizacji aktywności dziecka według planu daltońskiego w holenderskich przedszkolach i szkołach. Zaplanowano spotkania z dwoma wizytującymi profesorami – w 2020 i 2021 roku (szczegółowy opis w zakładce: zadanie 7).
Ad.7.
Charakterystyczną cechą umiejętności transferowalnych (tzw. uniwersalnych lub przekrojowych) jest możliwość „przeniesienia” i zastosowania ich w innych/nowych sytuacjach zawodowych lub osobistych. Pozwalają one na rozwój i funkcjonowanie w różnych i odmiennych rolach oraz na różnych etapach życia oraz kariery szkolnej i zawodowej. Wśród transferowalnych umiejętności wyróżnia się komunikację werbalną i pozawerbalną, twórczość i przedsiębiorczość, umiejętność rozwiązywania problemów, umiejętność organizacji pracy i współdziałania w zespole oraz umiejętność uczenia się. Takie umiejętności są potrzebne zarówno nauczycielom jak i ich uczniom.
Realizacja tych warsztatów rozłożona jest na 4 semestry. W ciągu dwóch lat realizacji projektu każdy uczestnik projektu zrealizuje 120 godzin warsztatów (szczegółowy opis w zakładce: zadanie 8).
Ad. 8.
Zważywszy na powszechną zgodę, co do ważności praktycznego kształcenia nauczycieli, zaplanowano intensyfikację aktywności studentów w tej dziedzinie. Zwiększona liczba godzin rzeczywistego kontaktu studenta z placówką oświatową, nauczycielami, wychowankami i uczniami i ich rodzicami oraz z całokształtem procesu dydaktyczno-wychowawczego oraz indywidualna opieka opiekunów praktyk w placówkach i na uczelni zapewni studentom wszechstronne przygotowanie praktyczne do zawodu nauczyciela w przedszkolu i w klasach początkowych szkoły podstawowej. Każda forma praktyki wymaga etapu przygotowania studenta do jej odbycia (zajęcia na uczelni), działania z wykorzystaniem superwizji, (zajęcia w placówkach edukacyjnych) i etapu refleksji nad działaniem (zajęcia na uczelni). Każda forma praktyki realizowana będzie w modelu interakcyjnym zwiększającym osobiste zaangażowanie studenta, nauczyciela – opiekuna praktyki w placówce oświatowej oraz opiekuna z uczelni. Praktyki będą służyły budowaniu przestrzeni wzajemnej edukacji pozwalającej na wykorzystanie wiedzy teoretycznej w projektowaniu i interpretowaniu działalności praktycznej. Przestrzeń będzie wypełniana przez triady edukacyjne składające się ze studentów, badaczy i nauczycieli praktyków współpracujących w małych grupach.
Stawiamy na samodzielność, twórczość i refleksyjność studenta. W toku studiów I stopnia na specjalności edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne uczestnik projektu odbędzie 220 godzin praktyki w wybranych przedszkolach i szkołach podstawowych w Łodzi pod opieką doświadczonych nauczycieli praktyków, rozłożonych w następujących sekwencjach i formach:
(szczegółowy opis w zakładce: zadanie 9)
Ad.9.
Podstawowym celem warsztatu jest projektowanie działań wspierających proces kształcenia kulturowej kompetencji przyszłych nauczycieli. Kluczowym zadaniem w procesie wrastania w język i czynienia zeń narzędzia interpretacji rzeczywistości i spoiwa relacji międzyludzkich będzie doświadczenie wychowania językowego w wybranych kategoriach teatralnych:adaptacja wątków literackich, improwizacja, scenografia, świadomość ciała, krytyka teatralna, reżyseria scen, pedagogika teatru. Efektem realizacji tych warsztatów będzie rozwój postawy badawczej, aktywności poznawczej, sprawności językowych studentów. Tak zaprojektowane kształcenie pozwoli studentom – przyszłym nauczycielom samodzielnie dochodzić do coraz poważniejszych odpowiedzi na pytania, czym jest język, literatura, kultura w ludzkim życiu. Proces ten będzie się toczył w przestrzeni teatru, wokół ważnych zagadnień, przy zaangażowaniu różnych rodzajów aktywności (pobudzone zostaną różne kanały sensoryczne). Zakładamy, że dostęp do różnych sposobów używania języka zmienia uczącego się (studenta, późniejszego nauczyciela a także jego wychowanka), motywując jego rozwój osobowy.
Realizacja zadania obejmuje cykl sześciu spotkań po 5 godzin dla każdej grupy. Będą one realizowane w roku akademickim 2020/21 (szczegółowy opis w zakładce: zadanie 10).
Ad.10.
Wizyty studyjne w wiodących ośrodkach edukacyjnych w Europie to kolejna i nieco inna (por. pkt 6.) szansa na rozwijanie międzynarodowej współpracy między uczelniami i zapewnienie możliwości polskim studentom i pracownikom szkół wyższych kontaktu z zagranicznymi przedstawicielami ośrodków naukowych. Pozwalają one nie tylko na poznanie alternatywnych koncepcji, ale także na obserwację rzeczywistych warunków edukacyjnych tworzonych w odwiedzanych ośrodkach. Szansą na zdobycie wiedzy z zakresu alternatywnych form edukacji, np. Reggio Emilia we Włoszech, czy Szkoła Daltonschool de Leeuwerik w Leinderdorp w Holandii, która może być inspirująca w planowaniu i organizowaniu własnej pracy.
Zaplanowano dwa 1-tygodniowe wyjazdy dla 10-cio osobowych grup studentów w 2020 i 2021 roku (szczegółowy opis w zakładce: zadanie 11).
Realizacja spotkań doradztwa indywidualnego – tutoring
Modelowe cele tutoringu wpisują się w cele i zadania modernizacji programu kształcenia nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, zwłaszcza w koncepcję personalizacji procesu kształcenia w oparciu o indywidualną opiekę nad studentami. Cele wyznacza potrzeba wspierania studentów w następujących obszarach:
Rok akademicki 2020/21
Realizacja warsztatów: „Obserwacja jako źródło wiedzy o zasobach dziecka i środowisku jego rozwoju”
Prowadzący warsztaty:
Dr hab. Jolanta Bonar prof. UŁ
Dr hab. Monika Wiśniewska-Kin prof. UŁ
Realizacja warsztatów: „Obserwacja jako źródło wiedzy o zasobach dziecka i środowisku jego rozwoju”.
Uważna i wnikliwa obserwacja oraz trafna interpretacja jej wyników to to ważny obszar aktywności każdego nauczyciela. Trafnie zinterpretowane wyniki rzetelnej obserwacji dają nauczycielowi podstawę do podejmowania decyzji w odniesieniu do pojedynczych uczniów jak i klasy jako całości oraz monitorowania efektów własnej działalności edukacyjnej. Zdobyte tą drogą informacje pozwalają by decyzje nauczyciela rzeczywiście służyły wspomaganiu rozwoju jego uczniów i budowały tym samym jego poczucie sprawstwa będącego podstawą silnej wewnętrznej pozytywnej motywacji do działania.
Obserwacja obejmie trzy obszary:
Wzięcie pod uwagę tych trzech obszarów – wzajemnie ze sobą powiązanych – pozwala na uzyskanie nie tylko szerokiego obrazu warunków rozwoju dziecka, ale także wiedzy o zasobach potencjalnie ten rozwój wspierających i o czynnikach ryzyka potencjalnie ten rozwój zakłócających.
Warsztat służy rozwinięciu umiejętności obserwacja dzieci w sytuacji zabawy i w sytuacji zadaniowej, która jest podstawą refleksji w działaniu i nad działaniem. Efektem realizacji tego zadania będzie: zdobycie umiejętności budowania profesjonalnego osądu w oparciu o analizy indywidualnych przypadków poprzez: uświadomienie uczestnikom konieczności oddzielenia tego, co spostrzegane od tego, co, to oznacza, czyli różnicowanie spostrzeżeń od interpretacji, kształtowanie umiejętności szybkiego notowania, umiejętność konstruowania arkuszy obserwacyjnych o różnym stopniu szczegółowości.
Warsztat będzie okazją do rozwijania warsztatu badawczego studenta.
Zajęcia warsztatowe przewidziane na dzień 23.03.2020 zostały opracowane w wersji cyfrowej do pobrania i umieszczone w zakładce Dla studentów
Realizacja warsztatów: Badanie w działaniu
Badania w działaniu rozumiemy jako dydaktyczne działania interwencyjne, które umożliwiają wnikanie w głąb badanych zjawisk z perspektywy uczestniczącej. Służą one „intencjonalnej kreacji warunków dydaktycznych, których nie można znaleźć w szkolnictwie powszechnym, po to by móc obserwować procesy uczenia się w sytuacjach przez instytucje nieprzewidzianych i nieproponowanych” (D. Klus-Stańska 2010: 131–132).
W ramach warsztatów zostanie uruchomiony namysł wokół wybranych obszarów: określenie istoty i znaczenia badań w działaniu, teoretyczne rozważania nad procedurą planowania zmiany, projektowanie edukacyjnych badań w działaniu w praktyce.
Finalnym efektem warsztatów będzie zorganizowanie przedsięwzięcia o charakterze dydaktycznym, z cyklicznie po sobie następującymi fazami: (a) koncepcyjną (planowania) zmierzającą do opracowania planu działań, usprawniających wybrany fragment rzeczywistości dydaktycznej oraz zaprojektowania działań w celu realizacji planu, (b) realizacyjną i obserwacyjną (działanie, obserwacja efektów działań w kontekście, w którym one następują), (c) analizy i interpretacji (rozważania obserwowanych efektów jako bazy dalszego planowania i działania). Fazy te zostały zaplanowane w taki sposób, by rozwinąć w studentach zdolność krytycznego myślenia, pobudzić ich do współdziałania, merytorycznej dyskusji, międzygeneracyjnego dialogu oraz rozwoju kompetencji społecznych, obywatelskich, interkulturowych oraz etnograficznych, które oscylują wokół widzenia/dostrzegania, a nie tylko patrzenia (Červinková, 2012, s. 273).
Zadanie 5.
Realizacja spotkań w ramach dyskusyjnego klubu filmowego: „Obraz filmowy jako źródło refleksji pedagogicznej”
Realizator zadania/prowadzący spotkania
Dr Anna Buła
Rok akademicki 2020/21
W semestrze letnim 2020/2021 oferujemy uczestnictwo w 1 seansie – ( 5, 15, 29 marca, 19, 26 kwietnia)
Informuję, że wznawiamy realizację zadania 5: Dyskusyjny Klub Filmowy. W semestrze zimowym 2020/2021 oferujemy uczestnictwo w 2 seansach filmowych – Zakazana edukacja 13, 14, 15 października od godz. 13 – 17.30, 2 listopada od godz 9.00 – 13.30, 6 listopada od godz 13 – 17.30, oraz Przedszkolanka (19, 22, 23, 24 i 26 lutego 2021 w godz 8.45 – 15.30)
Nasze zajęcia odbędą się w kinie Bodo w Łodzi, ul Rewolucji 1905 roku 78/80
24 listopada godz 13 – 17.30 z powodu zamknięcia instytucji kultury ten seans nie odbędzie się.
Rok akademicki 2019/2o
UWAGA!
Zmodyfikowane daty realizacji zajęć w semestrze letnim w ramach Zadania 5. zostaną podane do 12 kwietnia 2020r.
Zajęcia dydaktyczne z elementami kultury w terenie: „Obserwacja i analiza procesu uczenia się w niszy edukacyjnej”
Rok akademicki 2020/21
W semestrze letnim proponujemy Państwu zajęcia w Centrum Nauki i Techniki EC1
Na terenie zbudowanej w 1907 roku najstarszej łódzkiej elektrowni EC1 zaplanowano centrum kultury na miarę XXI wieku. Mimo konieczności dostosowania obiektu do zupełnie nowych funkcji, jego postindustrialny charakter został zachowany.
Centrum Nauki i Techniki oferuje bardzo szeroki program naukowy, popularnonaukowy a także rozrywkowy. W programie tym znajdujemy bardzo ciekawe i wartościowe projekcje dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów klas I-III szkół podstawowych.
Częścią kompleksu CNiT jest Planetarium, które zwyciężyło w rankingu National Geographic Traveler na 7 nowych cudów Polski w 2016 roku. Odbywają się w nim seanse edukacyjne przeznaczone dla różnych grup wiekowych, od starszych grup przedszkolnych do szkół średnich. Prezentują przede wszystkim zagadnienia z dziedziny astronomii (Gwiazdozbiory wiosennego nieba, Gwiazdozbiory zimowego nieba, Kosmos dla najmłodszych, Czarne dziury), ale także przyrody (Dobór naturalny) i skorelowane są z podstawą programową szkół.
Realizator zadania/prowadzący spotkania
21.05 (piątek) godz. 10.00 P2
25.05 (wtorek) godz. 10.00 grupa P1
27.05 (czwartek) godz. 10.00 P 3
28.05 (piątek) godz. 10.00 P 5
08.06 (wtorek) godz. 10.00 grupa P4
W semestrze zimowym proponujemy:
Realizator zadania/prowadzący spotkania
Ośrodek Edukacji Ekologicznej w Lesie Łagiewnickim (Łodź, ul. Wycieczkowa 107) to drugie z czterech miejsc, w których realizujemy zadanie 6 projektu: Zajęcia dydaktyczne z elementami kultury w terenie. Celem tych zajęć jest obserwacja i analiza procesu uczenia się w niszy edukacyjnej realizującej edukację przyrodniczą dostosowaną do możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Z bogatej oferty Ośrodek Edukacji Ekologicznej wybrałyśmy zajęcia dostosowane do grupy dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Będzie wygodnie i
bezpiecznie jeśli nasze ubrania i buty dostosujemy do pory roku i warunków atmosferycznych panujących w lesie.
Zajęcia realizowane będą w październiku i listopadzie 2020 roku. (Są to zajęcia przeniesione z semestru letniego 2019/2020.)
Terminy zajęć do wyboru przez studentów:
Ośrodek Edukacji Ekologicznej jest placówką samorządową, która prowadzi edukację ekologiczną. Głównym terenem jego działań jest Las Łagiewnicki w Łodzi, ale realizuje również programy, które swoim zasięgiem obejmują całe miasto, a często i województwo. Prowadzi zajęcia dla klas, kół zainteresowań i grup zorganizowanych, organizuje konferencje i seminaria dla nauczycieli, konkursy dla dzieci i młodzieży niezależnie od pory roku. Głównym zadaniem Ośrodka jest propagowanie wiedzy przyrodniczej, kształtowanie postaw proekologicznych i odpowiedzialności za stan środowiska, w którym żyjemy. Tym samym wpisuje się w programy edukacji ekologicznej w przedszkolu i klasach I-III.
MUZEUM SZTUKI W ŁODZI (MS2)
Realizator zadania/prowadzący spotkania
Współcześnie muzea są edukacyjnymi instytucjami kultury. Są miejscem komunikacji i integracji społecznej. Inicjują partycypację społeczeństwa w kulturze. To zadanie jest wypełniane głównie przez edukację. Ze względu na coraz jej ważniejsze miejsce w instytucji muzealnej mówi się nawet o „zwrocie edukacyjnym” w muzeach. Potencjał dydaktyczny muzeów to nie tylko przekazywanie wiedzy, dostarczanie przeżyć, ale przede wszystkim pobudzanie krytycznego, twórczego myślenia i rozwoju osobowości odwiedzających w każdym wieku.
Łódzkie Muzeum Sztuki posiada status jednostki naukowo-badawczej. Zespół pracowników Muzeum prowadzi szeroki zestaw prac badawczych związanych bezpośrednio z aktualnymi wystawami, niezwykle różnorodną kolekcją i archiwami, ale też takich, które wspomagają procesy autorefleksji. Budują i poddają krytycznej ocenie rozumienie roli instytucji kultury, zwłaszcza miejsca i funkcji muzeum sztuki w zmieniających się warunkach społecznych, ekonomicznych i politycznych, a może przede wszystkim w obliczu zmian w obszarze produkcji artystycznej. Ms² to także wystawy czasowe, warsztaty, wykłady, spotkania z artystami i projekcje filmowe.
Terminy zajęć:
Uwaga: w związku z zamknięciem instytucji kultury w Polsce informujemy, że zaplanowane zajęcia w Muzeum MS2 zostają odroczone do stycznia – lutego 2021. Nowe terminy podamy w najbliższym możliwym czasie.
W związku z uwolnieniem instytucji kultury od początku Lutego 2021 r wznawiamy organizację zajęć w Muzeum
Terminy zajęć do wyboru:
16.02 (wt.) 13.00
18.02 (czw.) 13.00
23.02 (wt.) 13.00
25.02 (czw.) 13.00
26.02 (pt.) 13.00
Zajęcia odbędą się Muzeum Sztuki w Łodzi przy ulicy Więckowskiego 36 (wejście od ulicy Gdańskiej).
Aby ustalić skład grup odbędzie się spotkanie organizacyjne na platformie TEAMS w dn.
10.02 (śr.) o godz. 12.00 (kod do zespołu: 3u69945).
Rok akademicki 2019/20
Zajęcia dydaktyczne z elementami kultury w terenie: „Obserwacja i analiza procesu uczenia się w niszy edukacyjnej”
Realizator zadania/prowadzący spotkania
UWAGA!
Zmodyfikowane daty realizacji zajęć w semestrze letnim w ramach Zadania 6. zostaną podane do 12 kwietnia 2020r.
Celem tych zadań jest obserwacja i analiza procesu uczenia się w niszy edukacyjnej. Jako nisze edukacyjne w projekcie przyjęto łódzkie instytucje kulturalne realizujące szeroki i wartościowy program edukacyjny adresowany do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Są to:
1. Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina
2. Muzeum Ms2
3. Centrum Edukacji Ekologicznej w Łodzi
4. Łódzkie Planetarium Ec1
Przy doborze określonych placówek kierowałyśmy się głównie ich funkcjami edukacyjnymi, szeroko rozumianym wychowaniem przez sztukę (edukacja muzyczna i edukacja muzealna) oraz wychowaniem ekologicznym.
Realizacja zadania 6 rozłożona jest na 4 semestry. W tym czasie studenci będą uczestnikami zajęć dla dzieci organizowanych w czterech wymienionych instytucjach. Zajęcia odbędą się w 10-12 osobowych grupach po 6 godzin na każdą z nich. Ponieważ zajęcia dla dzieci odbywają się w mniejszych jednostkach czasowych przewidujemy rozszerzenie zajęć o dyskusję z osobami prowadzącymi oraz omówienie stosowanych form i metod. Każda grupa studencka odbędzie 24 godziny zajęć w niszy edukacyjnej/ placówce pozaszkolnej.
Przewidujemy następujący plan zajęć:
I semestr – Filharmonia Łódzka
II semestr – Centrum Edukacji Ekologicznej
III semestr – Muzeum Ms2
IV semestr – Łódzkie Planetarium Ec1
Filharmonia Łódzka dla dzieci
Filharmonia to jedno z czterech miejsc, w których będziemy realizować zadanie 6 projektu: Zadania dydaktyczne z elementami kultury w terenie.
Celem tych zadań jest obserwacja i analiza procesu uczenia się w niszy edukacyjnej realizującej edukację muzyczną dostosowaną do możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Z bogatej oferty Filharmonii Łódzkiej wybrałyśmy zajęcia dostosowane do grupy dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Pewnym rozszerzeniem są zajęcia dla grupy dzieci najmłodszych (od 0 do 3 lat).
„Odkrywcy muzyki – nowe przygody” to spotkania, na które składają się warsztaty i koncert kameralny, podczas którego warsztatowicze stają się artystami. Warsztaty prowadzą doświadczeni instruktorzy z Polskiego Towarzystwa Carla Orffa, stosujący metodę pracy tego znanego niemieckiego kompozytora i pedagoga. Warsztaty odbywają się jednocześnie w trzech grupach wiekowych: najmłodsza grupa, 4-5-latków pracuje w Sali Kameralnej, starsza, 5-6 lat, na Sali Koncertowej, a najstarsi Odkrywcy – na głównym foyer FŁ. Po warsztatach i krótkiej przerwie organizowany jest koncert, w który aktywnie angażowana jest cała publiczność.
Zajęcia umuzykalniające Baby Boom Bum dla dzieci w wieku od 0 do 3 lat są przygotowywane w oparciu o nowatorską metodę amerykańskiego muzyka i badacza Edwina E. Gordona. W przyjaznej i kameralnej atmosferze, w obecności rodziców nawet najmłodsze dziecko poczuje się na tyle swobodnie, by wraz z prowadzącymi „popróbować się” dźwiękowo. Zajęcia to również szansa dla maluchów na dostrzeżenie innych dzieci i nawiązanie pierwszych kontaktów rówieśniczych. Podczas wspólnych zabaw muzycznych dzieci w zależności od wieku ćwiczą wiele układów: mowy, słuchu, układ oddechowy, propriocepcji (zmysł orientacji ułożenia części własnego ciała), a także pamięć, koncentrację i zręczność ciała.
Zajęcia w Filharmonii Łódzkiej będą się odbywały w terminach podanych w planie zajęć.
Zadanie 7.
Wykład z udziałem visiting professors
3.
18.03. Join Zoom Meeting
https://zoom.us/j/91079732377?pwd=cDE4V0J5WEVUWVVMRVRWSDdNdFROZz09
2. Informujemy, że zaplanowano kolejne spotkanie w ramach zadania 7 z pedagogami w Reggio Emilia. Terminy, jakie zostały wstępnie uzgodnione to: 26 stycznia, i 2 lutego – wtorki w godzinach – 13 -16, oraz 5 lutego – piątek, godz 9.30 – 12.30. spotkanie odbędą się zw języku angielskim.
linki do trzech webinariów poświęconych podejściu Reggio Emilia przesłano mailem via USOS
Tłumaczenie wykładu znajduje się w zakładce: materiały dla studentów
link do spotkania
Piet van der Ploeg is inviting you to a scheduled Zoom meeting.
Join Zoom Meeting
https://zoom.us/j/4139092737?pwd=Z2xxeGVmNTYrMWtMWDFKVlNiYklrdz09
Meeting ID: 413 909 2737
Passcode: 8ctjnS
One tap mobile
+16699006833,,4139092737#,,,,,,0#,,756359# US (San Jose)
+12532158782,,4139092737#,,,,,,0#,,756359# US (Tacoma)
Dial by your location
+1 669 900 6833 US (San Jose)
+1 253 215 8782 US (Tacoma)
+1 346 248 7799 US (Houston)
+1 408 638 0968 US (San Jose)
+1 301 715 8592 US (Washington D.C)
+1 312 626 6799 US (Chicago)
+1 646 876 9923 US (New York)
Meeting ID: 413 909 2737
Passcode: 756359
Find your local number: https://zoom.us/u/acPugQYXO4
Zadanie 8.
Realizacja warsztatów przygotowujących do rozwijania zasobów transferowalnych (własnych i uczniów)
IV. Warsztaty rozwijające twórczą aktywność plastyczną
Prowadzący warsztaty:
Dr hab. Joanna Sosnowska prof.UŁ
Twórcza aktywność plastyczna oraz twórcza ekspresja są naturalnymi sposobami wyrazu i interpretacji otaczającego świata przez dziecko w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Dlatego we właściwie przygotowanym otoczeniu edukacyjnym na terenie przedszkola i szkoły powinny one być rozwijane i stymulowane we właściwy, profesjonalny sposób. A zatem warsztaty o tej tematyce na studiach dla przyszłych nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych przygotowują studentów do realizacji twórczych zajęć plastycznych z dziećmi. Wymaga to jednak rozbudzenia ich własnej ekspresji plastycznej poprzez plastyczne działania oparte na wiedzy dotyczącej wychowania estetycznego i edukacji plastycznej.
Dlatego w ramach tych warsztatów studenci doskonalą w praktyce realizację możliwych twórczych działań plastycznych w ramach różnych technik i typów zajęć oraz wykorzystanie formalnych środków wyrazu artystycznego (linii/kreski, plamy, koloru/barwy, faktury, tekstury, kompozycji). Podczas prezentacji i omawiania powstałych podczas warsztatów prac plastycznych operują językiem plastycznym oraz tworzą ekspozycje własnych wytworów. Na bazie wiedzy o zasadach i celach z zakresu wychowania estetycznego i edukacji plastycznej rozwijają swoje kompetencje metodyczne w zakresie organizowania twórczej aktywności plastycznej z dzieckiem. Ponadto, powstałe podczas warsztatów wytwory plastyczne są podstawą dyskusji nad sposobami oraz możliwościami i ograniczeniami przeprowadzenia podobnych ćwiczeń z dziećmi w przedszkolu i uczniami w szkole.
Materiały opracowane przez uczestników podczas warsztatów:
Prowadzący warsztaty:
dr Elżbieta Płóciennik
Postawa twórcza – przy definiowaniu tej umiejętności transferowalnej warto zwrócić uwagę na słowa B. Suchodolskiego, który stwierdził, że jest to „postawa wobec życia mająca swój wyraz w umiejętności samodzielnego myślenia i rozwiązywania nieznanych problemów i zadań” (B. Suchodolski, Pedagogika. Podręcznik dla kandydatów na nauczycieli, Warszawa: PWN, 1980, s. 535) – nowe jakości i wartości w otoczeniu jednostki są zatem wynikiem jej osobistych działań i poszukiwań. Postawa twórcza przejawia się m.in. we wrażliwości na problemy (dostrzeganie braków, niezwykłości, potrzeb i niedostatków), płynności i oryginalności, skuteczności reagowania na zmiany, wyodrębniania szczegółów w spostrzeganych obiektach i pomysłach czy tworzenia nowych całości z elementów. Samą twórczość natomiast można rozpatrywać w czterech wymiarach: wytworu i aktywności włożonej w jego powstanie, procesu psychicznego i wykorzystania w nim operacji intelektualnych, percepcji, myślenia, pamięci, prowadzących do ujawniania się twórczych idei, osoby twórcy oraz jego zaangażowania intelektualno-sprawnościowego oraz uczuciowo-wolicjonalnego. Ostatnim wymiarem twórczości są czynniki zewnętrzne warunkujące proces tworzenia (K. J. Szmidt, Pedagogika twórczości, Sopot: GWP, 2013, s. 96-107).
Materiały opracowane przez uczestników podczas warsztatów:
Prowadzący warsztaty:
Dr hab. Joanna Sosnowska prof.UŁ
Mgr Agata Czajkowska
Komunikowanie się z innymi – to złożony proces, który łączy przekaz werbalny i niewerbalny w spójną całość, to nie jest tylko wymiana i przekazywanie informacji – to proces, w którym aktywnie uczestniczą emocje, myśli oraz zachowania. Czynniki te warunkują się wzajemnie, ale bardzo często czynnik psychologiczny i emocjonalny dominuje we wzajemnej komunikacji. Dlatego każdy powinien zwrócić uwagę zarówno na samą treść komunikatów, jak i na sposób komunikacji i oraz możliwości odbiorców uczestniczących w procesie komunikowania się. Przy definiowaniu tego pojęcia zwraca się także uwagę, że nadawca komunikatu stosuje pewne środki „z zamiarem wywołania u odbiorcy pewnej reakcji” (M. Mrozowski, Media masowe. Władza, rozrywka, biznes, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, 2001, s. 14). Dlatego prawidłowe komunikowanie się z innymi pozwala nie tylko wyrazić siebie i własne myśli, ale także osiągnąć porozumienie, wywierać wpływ, rozwiązywać problemy czy rozwiązywać konflikty w otoczeniu. Jest też warunkiem zaspokojenia potrzeb psychospołecznych nadawców i odbiorców komunikatów (potrzeba bezpieczeństwa, potrzeba łączności emocjonalnej z innymi, szacunku, uznania, samorealizacji).
Prowadzący warsztaty:
Dr Elżbieta Płóciennik
Dr hab. Joanna Sosnowska prof.UŁ
Współdziałanie z innymi – to działanie prowadzące do współpracy z kimś lub pomagania w jakimś działaniu. Przy współdziałaniu występuje zwykle wysoka interakcja i koordynacja wysiłków, podział pracy oraz skuteczna komunikacja. Podczas współdziałania z innymi buduje się wzajemna sympatia, wysoki poziom zaufania, akceptacji i wsparcia, emocjonalnego zaangażowania wszystkich. Ponadto współdziałanie pozwala na wymianę myśli i wyzwala efekty zróżnicowanego myślenia przy braku porównywania się z innymi. Współdziałanie daje lepsze efekty niż w sytuacji współzawodnictwa czy pracy indywidualnej, zmienia także relacje interpersonalne. Jego efektem są m.in.: większa tolerancja i zrozumienie innych, więcej zachowań wspomagających i koleżeńskich, wyższe poczucie własnej wartości i zadowolenia z uczenia się, zdolności rozwiązywania problemów. Uczący się poprzez współdziałanie stosują bardziej złożone strategie poznawcze, lepiej rozumieją, zapamiętują i przekazują złożony materiał, lepiej precyzują swoje werbalne wypowiedzi.
Dlatego podczas warsztatów rozwijających umiejętność współdziałania uczestnicy poznawali:
Integracji sprzyjają także czytelne i opracowane wspólnie Zasady współpracy w grupie, które w przedszkolach można spotkać w formie umów (przykład: Zdjęcia form umów społ. z przedszkoli), powinny przyjmować także formę graficzną (przykład Wizualizacja umów grupowych) oraz poszukiwanie wspólnych zainteresowań, tego co łączy członków grupy; przykład: Herby grupowe
W ramach tej grupy technik definiowaliśmy wspólnie technikami Lista cech, „słoneczko” lub „gwiazda skojarzeń”, pojęcia takie jak: „współpraca”, Rywalizacja, „partnerstwo” „samotność w grupie” czy Korzyści wynikające ze współpracy
Uściślając definicje i podając do nich przykłady oglądaliśmy takie filmy, jak:
– prezentację Doroty Krzywickiej pt. „Współpraca i rywalizacja wśród dzieci” (https://www.youtube.com/watch?v=wtfcLJcEcsA)
– „Role społeczne wg Belbina” (https://www.youtube.com/watch?v=fkp0Aaf6Imc)
– „Przedszkole Daltońskie” (https://www.youtube.com/watch?v=AKtYoZBSbPw)
– „Wspólne dzieło”, np. taniec (https://www.youtube.com/watch?v=ygKY5eH2YM8)
– Metoda projektów w przedszkolu https://www.youtube.com/watch?v=8_bGJR8cA4M
– Metoda projektu w klasach I-III środek multimedialny https://www.youtube.com/watch?v=uhL-5w5kL0I
W ramach tej grupy technik poznawaliśmy przebieg i zastosowanie technik podczas rozwiązywania problemów:
– Metaplan: poszukiwanie sposobów radzenia sobie z negatywnymi postawami w zespole, przykład: Metaplan – wypełniona karta,
– Mapa myśli
– Plusy i minusy bycia gwiazdą grupy
– Metoda trójkąta – sposoby przeciwdziałania wykluczeniu, samotności w grupie
– „Gwiazda pytań” – planowanie wspólnej wycieczki np. do teatru.
– „Wspólne dzieło”: podstawy dobrej współpracy z grupie, przykład: Warunki dobrej współpracy
Stosowanie informacji zwrotnej od uczestników warsztatów ukazuje możliwości poznawania ich przeżyć, refleksji na temat przebiegu warsztatów i własnej aktywności. Pozwala to budować u uczestników świadomość własnych preferencji, umiejętności, wiedzy oraz zachowania. Jest to także przejaw uwzględniania przez prowadzącego zasad pedagogiki humanistycznej, gdzie indywidualizacja i podmiotowość uczestnika są podstawą oddziaływań edukacyjnych i dlatego jest on aktywnie włączany w przebieg, analizę i wartościowanie procesu dydaktycznego. Dlatego podczas warsztatów udzielana była informacja zwrotna od uczestników takimi technikami, jak”
Zadanie 9.
rok akademicki 2020/2021
Realizacja praktyk nauczycielskich w przedszkolach i szkołach.
Opiekunowie śródrocznej praktyki badawczej – semestr letni 2020/21
Realizację praktyki badawczej zaczynamy od dn. 11 maja 2021, zajęcia przewidziane są we wtorki 11 V, 18 V, 20 V, 1 VI, 8VI, 15 VI 2021 (ew. inne dni po ustaleniu z opiekunem) w godzinach uzgodnionych z placówką.
dr Anna Buła: grupa P2 Salezjańska Szkoła Podstawowa im. Księdza Bosko, ul. Wodna 34.
dr Anna Tyl: grupa P4 Międzynarodowa Szkoła Podstawowa Edukacji Innowacyjnej w Łodzi; 90-225 Łódź, ul. Pomorska 83/85
dr Aleksandra Sieczych-Kukawska : grupa P5
dr Elżbieta Płóciennik: grupa P3: Szkoła Podstawowa nr 1 im Adama Mickiewicza w Łodzi, ul. Sterlinga 24
mgr Magdalena Kaliszewska-Henczel: grupa P1 Salezjańska Szkoła Podstawowa im. Księdza Bosko, ul. Wodna 34.
Opiekunowie praktyk ciągłych w szkołach semestr letni 2020/21 – spotkania i konsultacje:
dr hab. Jolanta Bonar prof UŁ: grupa P2
dr Anna Buła: grupa P4
dr Elżbieta Płóciennik: grupa P3
dr hab. Beata Szczepańska prof. UŁ: grupa P1
dr hab. Monika Wiśniewska-Kin prof. UŁ: grupa P5
Opiekunowie praktyk śródrocznych w szkołach semestr letni 2020/21
dr Anna Buła: grupa P5 Salezjańska Szkoła Podstawowa im. Księdza Bosko, ul. Wodna 34.
dr Anna Tyl: grupa P1 Międzynarodowa Szkoła Podstawowa Edukacji Innowacyjnej w Łodzi; 90-225 Łódź, ul. Pomorska 83/85
dr hab. Beata Szczepańska prof. UŁ: grupa P3, Szkoła Podstawowa Społecznego Towarzystwa „EDUKACJA” im. ks. Józefa Poniatowskiego w Łodzi, ul Inżynierska 2/4, 90-001 Łódź
dr Aleksandra Sieczych-Kukawska : grupa P2
mgr Magdalena Henczel: grupa P4
Nasze propozycje – zdalna edukacja w przedszkolu tutaj
UWAGA! Plan praktyk on-line podany tutaj
UWAGA! Zmodyfikowane daty realizacji zajęć w semestrze letnim w ramach Zadania 9. zostaną podane do 12 kwietnia 2020r.
Opiekunowie praktyk z ramienia UŁ, semestr letni 2019/20:
Dr Aleksandra Sieczych-Kukawska – grupa P1
Dr hab. Beata Szczepańska – grupa P2
Dr Anna Buła – grupa P3
Dr Elżbieta Płóciennik – grupa P4
Mgr Marta Kwella – grupa P5
Opiekunowie praktyk z ramienia UŁ, semestr zimowy 2019/20:
Dr Anna Buła – grupa P1
Dr Aleksandra Feliniak – grupa P2
Dr Monika Modrzejewska-Świgulska – grupa P3
Dr Aleksandra Sieczych-Kukawska – grupa P4
Mgr Marta Kwella – grupa P5
Zadanie 10.
Realizacja warsztatów: „Projektowanie procesu kształcenia kulturowej kompetencji”
rok akademicki 2020/2021
Problematyka dotycząca procesu kształcenia kulturowej kompetencji należy do szczególnie ważnych w procesie nauczania-uczenia się, ponieważ kompetencje stanowią niezbywalny element kultury uczenia się. Uruchamia myślenie wokół pytań: jak zaprojektować warunki do rozwijania studenckich kompetencji kulturowych oraz czy taka zmiana jest możliwa (wczesne doświadczanie szkoły na trwałe rzutuje na późniejsze jej rozumienie D. Klus-Stańska 2010). Mówiąc o zmianie mam na myśli zmianę wewnętrzną, głęboką, rzeczywistą a nie zewnętrzną i powierzchowną.
Podstawowym celem warsztatu jest „dorastanie do…”. Dlatego w ramach projektu Modelowe kształcenie przyszłych nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej zaplanowano projektowanie działań wspierających proces kształcenia kulturowej kompetencji, które zakładają konieczność przeformułowania koncepcji tradycyjnej edukacji językowej i literackiej. Skupiona na wiedzy o języku, nie służy rozwijaniu ani kompetencji językowych, ani tym bardziej komunikacyjnych najmłodszych użytkowników języka. Kluczowym zadaniem w procesie wrastania w język i czynienia zeń narzędzia interpretacji rzeczywistości i spoiwa relacji międzyludzkich będzie doświadczenie wychowania językowego w wybranych kategoriach teatralnych: ADAPTACJA WĄTKÓW LITERACKICH, IMPROWIZACJA, SCENOGRAFIA, ŚWIADOMOŚĆ CIAŁA, KRYTYKA TEATRALNA, REŻYSERIA SCEN, PEDAGOGIKA TEATRU.
Zadanie 11.
Wizyta studyjna w wiodącym ośrodku edukacyjnym w Europie
Szczegółowy opis realizacji zadania zostanie dokonany w roku akademickim 2020/2021.
Ze względu na trudną sytuację związaną z pandemią zmuszeni byliśmy wprowadzić zmianę w realizacji zadania nr 11. W dn. 25 marca 2021r. otrzymaliśmy zgodę na realizację tego zadania wg. zaproponowanych zmian.
Wizyty studyjne odbędą się drogą on line w jednym ośrodku edukacyjnym w Europie – we Włoszech oraz w dwóch w ośrodkach edukacyjnych w Polsce
Przedstawiamy harmonogram wizyt online połączonych z warsztatami w Przedszkolu Akademia Junior w Koninie.
19.04 10.00-14.30 P1
22.04 13.30-18.00 P5
29.04 13.30-18.00 P3
06.05 13.30-18.00 P4 Przepraszamy, ale z powodu choroby prowadzącej zajęcia przeniesione na 13.05 w godz.13.30-18.00.
10.06 10.00-14.30 P2
koordynator spotkań – mgr Marta Kwella
Wizyta studyjna online w formie webinariów poświęconych codzienności przedszkoli w Reggio Emilia we Włoszech odbędą się za pośrednictwem platformy Ms Teams w dniach
17.05, poniedziałek godz. 09:00 – 12:00
18.05, wtorek godz. 09:00 – 12:00
20.05, czwartek godz. 09:00 – 12:00
koordynator spotkań – mgr Aleksandra Maj
ul. Pomorska 46/48 (Wydział Nauk o Wychowaniu - A317)
91-408 Łódź