|
|
Katedra Andragogiki i Gerontologii Społecznej posiada potencjał instytucjonalny i kadrowy niezbędny do prawidłowej realizacji działalności B+R. Główne kierunki badań mieszczą się w obszarze andragogiki, gerontologii społecznej i geragogiki (gerontologii edukacyjnej).
ANDRAGOGIKA
1. Zakres prac badawczych: Podniesienie jakości nauczania, w odniesieniu do aspektów:
2. Uczenie się przez całe życie, w odniesieniu do aspektów:
3. Systemy stymulujące zmianę jakości życia w społeczeństwie informacyjnym w odniesieniu do aspektów:
GERONTOLOGIA SPOŁECZNA I GERAGOGIKA
1. Uczenie się przez całe życie, w odniesieniu do aspektów:
2. Badania w zakresie dziedzictwa materialnego i duchowego społeczeństwa, w odniesieniu do aspektów:
3. Aktywizacja zawodowa i społeczna osób starszych, w odniesieniu do aspektów:
4. Kształtowanie nowej struktury potrzeb i dostępu do dóbr i usług cyfrowych pokolenia 50+, w odniesieniu do aspektów:
Wspólne projekty realizowane w Katedrze Andragogiki i Gerontologii Społecznej
Projekty indywidualne realizowane w Katedrze Andragogiki i Gerontologii Społecznej
Zrealizowane projekty wspólne w Katedrze Andragogiki i Gerontologii Społecznej
1. Elmii -- enhancing labour market integration of elderly family carers through skills improving
2. Miejsca w przestrzeni miasta i ich funkcje w świetle biograficznych narracji
3. Lives in changing - a multicultural approach of initial expectations (the before), learning process (the during) and the final outcomes (the after)
4. Qualification of seniors coming from restructuring sectors for the intergenerational knowledge transfer
5. Adults mentoring
Zrealizowane projekty indywidualne w Katedrze Andragogiki i Gerontologii Społecznej
1. Uczenie się stawania się osobą starą
2. Humanistyczny obraz starości. Przesłanki dla gerotnologii humanistycznej.
3. Tanatos w literaturze dziecięcej i jego pedagogiczny wymiar.
4. Uczenie się dorosłych w zabawie
5. Autokreacja małżonków bezdzietnych do wielowymiarowego rodzicielstwa adopcyjnego
6. Transformacja w coachingu. Doświadczenia uczenia się dorosłych
EXLIBRIS BIBLIOTEKA GERONTOLOGII SPOŁECZNEJ
Serdecznie zapraszamy do zgłaszania artykułów naukowych, zarówno prac oryginalnych, przeglądowych, teoretycznych, do publikacji w czasopiśmie „Exlibris Biblioteka Gerontologii Społecznej”, z zakresu szeroko rozumianej starości jak i starzenia się. Prace publikowane są w języku polskim i angielskim. Podstawą do przyjęcia artykułów zgłoszonych do publikacji są recenzje wykonywane w systemie tzw. ślepej recenzji, w ramach której zarówno autorzy, jak i recenzenci nie znają swojej tożsamości. Artykuły należy zgłaszać poprzez system OJS. Exlibris Biblioteka Gerontologii Społecznej (EBGS) znajduje się na liście czasopism punktowanych Ministerstwa Edukacji i Nauki. Za publikację w EBGS Autorzy otrzymują 20 punktów.

Konferencje naukowe dotychczas zorganizowane przez Katedrę:
Andragogiczne:
Gerontologiczne:
25.09.2025 Zebranie robocze przed nowym rokiem akademickim godz. 15:00
30.09.2025 Wydziałowa inauguracja roku akademickiego 2025/26, godz. 10:00 Aula Wydziału Nauk o Wychowaniu
16.10.2025 referat naukowy – dr Anna Gutowska
20.11.2025 referat naukowy – dr hab. Marcin Muszyński, prof. UŁ
18.12.2025 zebranie świąteczne, podsumowanie roku 2025
15.01.2026 referat naukowy – dr Wojciech Świtalski
17-18.02.2026 XIV Łódzka Konferencja Biograficzna
19.03.2026 referat naukowy – dr Justyna Sztobryn-Bochomulska
16.04.2026 referat naukowy – dr hab. Arkadiusz Wąsiński, prof. UŁ
21.05.2026 referat naukowy – prof. dr hab. Elżbieta Dubas
25.06.2026 Zebranie robocze na koniec roku akademickiego
Egzaminy dyplomowe – podział zadań i terminy protokół z zebrania dydaktycznego (JSB).
Katedra zajmująca się badaniami procesów edukacji człowieka w wieku dorosłym, istnieje w Uniwersytecie Łódzkim od 1.10.1980 roku - do 1.10.2005 roku pod nazwą Zakładu Oświaty Dorosłych. W ciągu tych ponad dwudziestu lat umiejscowiony był on wpierw w strukturze Wydziału Filozoficzno–Historycznego w ramach Instytutu Pedagogiki i Psychologii. Po przekształceniu Instytutu w katedry, afiliowany został odpowiednio najpierw przy Katedrze Historii i Teorii Wychowania, a później przy Katedrze Teorii Wychowania, przy czym od 1991 roku na Wydziale Nauk o Wychowaniu. Następnie, decyzją Rektora Uniwersytetu Łódzkiego z dnia 1.10.2005 roku, jako Zakład Andragogiki i Gerontologii Społecznej, stał się samodzielną jednostką organizacyjną w tej Uczelni. Korzenie Katedry sięgają początków łódzkiej szkoły andragogicznej, której twórczynią była Helena Radlińska (1879 – 1954). W latach 1946 – 1952 kierowała ona Zakładem Pedagogiki Społecznej w Uniwersytecie Łódzkim. W swych pracach naukowych, także z okresu międzywojennego, stworzyła podwaliny dla polskiej myśli andragogicznej, odnosząc się do historii pracy społecznej i oświatowej, czytelnictwa i samokształcenia, teorii oświaty dorosłych i teorii pracy społecznej. Andragogiczną refleksję następnie kontynuował Aleksander Kamiński (1903 -1978) wraz ze swymi współpracownikami, od 1961 roku w ramach powołanej w Uniwersytecie Łódzkim Katedry Pedagogiki Społecznej. Nie do przecenienia jest wkład Kamińskiego w rozwój polskiej pedagogicznej refleksji gerontologicznej, która rozwinęła andragogikę jako dyscyplinę pedagogiczną o refleksję i badania nad człowiekiem starszym, jego rolami społecznymi oraz jego edukacją. Dojrzała andragogiczna perspektywa badawcza pozwoliła w 1980 roku na utworzenie w Uniwersytecie Łódzkim Zakładu Oświaty Dorosłych, wywodząc go z Katedry Pedagogiki Społecznej, wówczas kierowanej przez prof. dr hab. Irenę Lepalczyk. Pierwszym i długoletnim kierownikiem tego Zakładu była prof. dr hab. Olga Czerniawska. Olga Czerniawska, wraz z zespołem, rozwinęła łódzką szkołę andragogiczną, kontynuując pogłębione badania nad szeroko pojętą edukacją człowieka dorosłego oraz człowieka w wieku starszym. Wprowadziła andragogikę łódzką w międzynarodową dyskusję specjalistów, scalała polskie środowisko andragogiczne. W badaniach edukacji człowieka dorosłego uwypukliła wymiar biograficzny. Zakład Andragogiki i Gerontologii Społecznej był w pełni spadkobiercą i kontynuatorem takiego uprawiania andragogiki. 01.10.2019 roku Zakład przekształcił się w Katedrę Andragogiki i Gerontologii Społecznej.
Dotychczasowi kierownicy Zakładu/Katedry:
LISTA CZASOPISM PUNKTOWANYCH - STAN Z 5 STYCZNIA 2024 ROKU
Komunikat Ministra Nauki z dnia 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych
Katedra sprawuje opiekę merytoryczną nad kształceniem na kierunku pedagogika w zakresie edukacji dorosłych z coachingiem:
SYLWETKA ABSOLWENTA UŁ NA KIERUNKU: PEDAGOGIKA, SPECJALNOŚCI: EDUKACJA DOROSŁYCH Z COACHINGIEM
Studia pierwszego stopnia
Absolwent tej specjalności jest przygotowany do wspierania człowieka dorosłego w procesie jego rozwoju i edukacji (zarówno w instytucjach, jak i poza nimi) oraz w procesie samokształcenia. Jest gotowy do planowania, kierowania i prowadzenia szeroko rozumianej działalności edukacyjnej na rzecz osób dorosłych. Posiada wiedzę pedagogiczną, andragogiczną i gerontologiczną, sprzyjającą pełniejszemu rozumieniu dorosłości i może efektywnie wspierać człowieka dorosłego w jego rozwoju i aktywności edukacyjnej. Posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie diagnozowania, projektowania i prowadzenia szeroko rozumianej działalności edukacyjnej dorosłych, posługiwania się warsztatem pracy coacha, komunikacji społecznej, technik pracy umysłowej, e-learningu, działań twórczych, edukacji gerontologicznej, działalności instytucji wspierających i edukacyjnych dla dorosłych. Zna podstawowe metody, techniki i zasady kształcenia dorosłych oraz specyfikę nauczania i uczenia się dorosłych i różnorodne uwarunkowania tych procesów. Posiada kompetencje do pracy w zespołach interdyscyplinarnych. Jest przygotowany do podjęcia studiów II stopnia.
Absolwent tej specjalności uzyskuje kwalifikacje do pracy na stanowisku: „Pedagoga” (235921), „Andragoga” (235101), „Wykładowcy na kursach (edukator, trener)” (235915), „Trenera osobistego (coach, mentor, tutor)” (235920), „Pozostałych specjalistów nauczania i wychowania gdzie indziej niesklasyfikowanych” (235990). Może być zatrudniony w instytucjach edukacji dorosłych, w instytucjach wsparcia społecznego, w instytucjach działalności na rzecz pomocy osobom starszym, w zakładach pracy zatrudniających andragoga, w instytucjach szkoleniowych, doradczych i kulturalnych w sektorze publicznym i niepublicznym. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach realizujących działania andragogiczne i coachingowe.
Studia drugiego stopnia
Absolwent tej specjalności studiów dysponuje pogłębioną wiedzą o procesach edukacji dorosłych. Posiada kompetencje w zakresie prowadzenia badań naukowych (w tym badań jakościowych – biograficznych), a także samodzielnej i twórczej aktywności w różnych obszarach działalności edukacyjnej na rzecz osób dorosłych. Dysponuje interdyscyplinarną, uporządkowaną wiedzą dotyczącą procesów rozwoju dorosłych. Ma teoretyczne przygotowanie o charakterze andragogicznym i gerontologicznym zorientowane na działalność wspierającą rozwój człowieka dorosłego w różnych obszarach jego funkcjonowania. Ma zaawansowaną i uporządkowana wiedzę z zakresu coachingu. Posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu gerontologii społecznej i poradnictwa dla dorosłych. Potrafi w twórczy sposób wykorzystać wiedzę teoretyczną w praktyce i jest przygotowany między innymi do: diagnozowania środowiska życia człowieka dorosłego, planowania i realizacji projektów edukacyjnych, kreowania różnorodnych środowisk edukacyjnych, prowadzenia szkoleń i treningów dla dorosłych, wspierania dorosłego w rozwoju w obszarze życia codziennego, rodzinnego, zawodowego, edukacyjnego, społecznego, głównie poprzez działania z zakresu coachingu. Potrafi pracować w zespole o charakterze interdyscyplinarnym, przyjmować i wyznaczać zadania. Ma pogłębioną świadomość własnego rozwoju i dysponuje kompetencjami w zakresie tworzenia własnego warsztatu zawodowego. Jest przygotowany do podjęcia studiów w szkole doktorskiej.
Ukończenie specjalności daje kwalifikacje do pracy w instytucjach, organizacjach i placówkach działających na rzecz różnorodnych środowisk społecznych w zakresie rozwoju i edukacji człowieka dorosłego (zarówno sektora publicznego, jak i niepublicznego), zakotwiczone w zawodach: „Pedagoga” (235921), „Andragoga” (235101), „Wykładowcy na kursach (edukator, trener)” (235915), „Trenera osobistego (coach, mentor, tutor)” (235920), a także „Specjalisty do spraw szkoleń” (242403), „Pozostałych specjalistów do spraw szkoleń zawodowych i rozwoju kadr” (242490) „Pozostałych specjalistów nauczania i wychowania gdzie indziej niesklasyfikowanych” (235990).
Absolwent może być zatrudniony w instytucjach edukacji dorosłych, w instytucjach wsparcia społecznego, w instytucjach działalności na rzecz pomocy osobom starszym, w zakładach pracy zatrudniających andragoga, w instytucjach szkoleniowych, doradczych i kulturalnych w sektorze publicznym i niepublicznym. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach realizujących działania andragogiczne i coachingowe. Po spełnieniu dodatkowych wymagań będzie gotów do wykonywania zadań kierowniczych w zakresie „Kierownika działu szkoleń” (121202). Dodatkowo w przypadku posiadania przygotowania pedagogicznego oraz uprawnień z zakresu zarządzania placówkami, może także wykonywać zadania „Pozostałych kierowników w instytucjach edukacyjnych” (134590).
PEDAGOGIKA W ZAKRESIE EDUKACJI DOROSŁYCH Z COACHINGIEM - STUDIA PIERWSZEGO STOPNIA
Praktyki pedagogiczne śródroczne, techniki pracy umysłowej, dydaktyka dorosłych, wprowadzenie do coachingu, warsztat pracy coacha, diagnostyka andragogiczna, andragogika pracy z coachingiem zawodowym, projektowanie andragogiczne i gerontologiczne, warsztaty kompetencyjne, edukacja gerontologiczna, warsztaty przyszłości, komunikacja społeczna i coaching relacji, instytucje wsparcia społeczno-edukacyjnego, andragogika czasu wolnego, działania twórcze w edukacji dorosłych, warsztaty biograficzne, andragogika rodziny i life coaching, e-learning w edukacji dorosłych.
PEDAGOGIKA W ZAKRESIE EDUKACJI DOROSŁYCH Z COACHINGIEM - STUDIA DRUGIEGO STOPNIA
Teoretyczne podstawy coachingu, auksologia andragogiczna i coaching rozwojowy, gerontologia społeczna, poradnictwo andragogiczne, biograficzność w andragogice, edukacja dorosłych na odległość, metodyka coachingu, wykład monograficzny
PLANY STUDIÓW OBOWIĄZUJĄCE W CYKLU KSZTAŁCENIA W ROKU AKADEMICKIM 2023/2024
ROK AKADEMICKI 2025/2026
3-LETNIE STUDIA STACJONARNE PIERWSZEGO STOPNIA W ZAKRESIE EDUKACJI DOROSŁYCH Z COACHINGIEM
DRUGI ROK
TRZECI ROK
REGULAMIN PRAKTYKI PEDAGOGICZNEJ – CIĄGŁEJ
REGULAMIN PRAKTYKI PEDAGOGICZNEJ – ŚRÓDROCZNEJ
Studenci kierunku pedagogika w zakresie edukacji dorosłych z coachingiem (I stopień) odbywają obecnie praktykę śródroczną w Uniwersytecie Trzeciego Wieku jak i w Domach Pomocy Społecznej:
Łódzki Uniwersytet Trzeciego Wieku im. Heleny Kretz
strona www.3wiek.uni.lodz.pl
Dom Pomocy Społecznej
ul. Dojazdowa 5/7 Kontakt 42 659 87 99
Kalendarz akademicki 2025/2026
Zarządzenie Rektora UŁ nr 148 z dnia 05.05.2025 w sprawie: podziału roku akademickiego 2025/2026
1) I semestr (zimowy) trwa od 1 października 2025 r. do 22 lutego 2026 r.
2). II semestr (letni) trwa od 23 lutego do 30 września 2026 r.:








































































Pracownicy
Uniwersytet Łódzki
Wydział Nauk o Wychowaniu
Katedra Andragogiki i Gerontologii Społecznej
91-408 Łódź, ul. Pomorska 46/48
(budynek B, pokój nr 114, 112)
Tel.42 665 50 83