CZYM JEST MOLESTOWANIE?

Molestowanie seksualne to każde niepożądane zachowanie o charakterze seksualnym odnoszące się do płci, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności osoby, a w szczególności stworzenie wobec niej zastraszającej, wrogiej, poniżającej, upokarzającej lub uwłaczającej atmosfery. Na zachowanie to mogą się składać elementy fizyczne, werbalne lub pozawerbalne.

Molestowanie seksualne jest jedną z form dyskryminacji.

ZGŁOSZENIE MOLESTOWANIA

Jeżeli uważasz, że doświadczył_ś  molestowania seksualnego, możesz dokonać zgłoszenia w celu przeprowadzenia postepowania naprawczego.

KTO MOŻE DOKONAĆ ZGŁOSZENIA?

  • osoby należące do społeczności akademickiej UŁ, inne niż osoby pracujące
  • osoby pracujące, w tym na podstawie innej niż umowa o pracę

Osobą, wobec której składa się zgłoszenie musi być pracownik_ca, doktorant_ka lub student_ka UŁ, inny pracownik UŁ, zaś zdarzenie musi mieć miejsce na terenie Uniwersytetu lub być funkcjonalnie związane z jego działalnością.

JAK ZGŁOSIĆ SPRAWĘ?

Sprawę możesz zgłosić bezpośrednio do:

  • Koordynatorki ds. przeciwdziałania dyskryminacji, mobbingowi i innym zachowaniom niepożądanym,
  • Rzecznika Praw Akademickich lub Rzeczników Sekcji Postępowań Wyjaśniających i Dyscyplinarnych.
  • lub kliknij w ZGŁOŚ SPRAWĘ, wypełnij wzór formularza i wyślij na adres: razem@uni.lodz.pl 

JAK WYGLĄDA POSTĘPOWANIE NAPRAWCZE

Postępowanie w sprawie odbywa się na podstawie obowiązującej Procedury antydyskryminacyjnej i antymobbingowej, stanowiącej część szerszych rozwiązań przyjętych na Uniwersytecie Łódzkim w celu przeciwdziałania dyskryminacji, mobbingowi i innym zachowaniom niepożądanym. (link do procedury). Procedura określa zasady, na których opierają się działania prewencyjne i interwencyjne, służące niwelowaniu skutków stwierdzonych przypadków przemocy w środowisku pracy i studiów, dyskryminacji, mobbingu i innych zachowań niepożądanych, a także konsekwencje prawne wobec osób naruszających przepisy.

Postępowanie naprawcze prowadzone przez Koordynatorkę ds. przeciwdziałania, mobbingowi i innym zachowaniom niepożądanym

  • Zgłoszenie sprawy do Koordynatorki ds. przeciwdziałania dyskryminacji, mobbingowi i innym zachowaniom niepożądanym. 
  • Koordynatorka w ciągu 14 dni podejmie decyzję czy zgłoszenie jest zasadne czy nie. Koordynatorka może zwrócić sprawę ze względu na braki formalne w formularzu zgłoszenia.
  • W przypadku potwierdzenia przez Koordynatorkę znamion wystąpienia dyskryminacji lub nierównego traktowania, zgłoszenie zostaje procedowane w toku następującej kolejności działań:
  • Spotkanie z osobą poszkodowaną/osobami poszkodowanymi i wstępnie zbadanie sprawy. Wysłuchanie, udzielenie wsparcia lub konsultacji- nakreślenie możliwości rozwiązania problemu, w tym pomoc w nazwaniu i zdiagnozowaniu potencjalnych naruszeń w kontekście prawnym i psychologicznym oraz przedstawienie stosownych informacji, zasad i regulacji prawnych obowiązujących na Uniwersytecie Łódzkim.
  • Interwencja w sprawie, np. poprzez rozmowę ze stroną będącą potencjalnym sprawcą naruszeń lub (w następnej kolejności) jej przełożonymi. Celem rozmowy jest poinformowanie stronę o nieprawidłowościach i wezwanie do zaprzestania naruszeń.
  • W sytuacji, gdy strony wyrażą zgodę na mediację, przekazanie sprawy do rozwiązania na drodze działań mediacyjnych wybranemu mediatorowi/mediatorce. 
  • W razie, gdy strony nie wyrażą zgody na mediacje, przekazanie sprawy zgodnie z właściwością rzeczową do Komisji ds. przeciwdziałania dyskryminacji i innym zachowaniom niepożądanym lub Komisji antymobbingowej.

Koordynator/ka podczas rozpatrywania zgłoszenia może:

  • w przypadku stwierdzenia istotnych braków formalnych zgłoszenia, wezwać osobę zgłaszającą do ich uzupełnienia w terminie 7 dni liczonych od dnia, w którym osoba mogła się z takim wezwaniem zapoznać, a w przypadku nieuzupełnienia braków w tym terminie pozostawić zgłoszenie bez rozpoznania;
  • za zgodą obu stron, przekazać sprawę wybranemu przez strony mediatorowi lub mediatorce;
  • w przypadku braku zgody na mediacje lub braku zawarcia ugody w wyniku przeprowadzonej mediacji, przekazać sprawę Komisji ds. przeciwdziałania dyskryminacji i innym zachowaniom niepożądanym albo do Komisji antymobbingowej,
  • stwierdzić, że zgłoszenie w sposób oczywisty nie dotyczy zachowania mogącego nosić znamiona dyskryminacji, mobbingu lub innego zachowania niepożądanego i pozostawić sprawę bez rozpoznania (z jednoczesnym poinformowaniem osoby zgłaszającej o tym fakcie);
  • stwierdzić, że zgłoszenie dotyczy sprawy, która powinna zostać rozpoznana w trybie postępowania dyscyplinarnego i przekazać sprawę jednostce właściwej do spraw dyscyplinarnych w UŁ.
  • od odmownej decyzji koordynatora/ki nie przysługuje odwołanie.

Do Koordynatorki ds. przeciwdziałania dyskryminacji, mobbingowi i innym zachowaniom niepożądanym można się zgłaszać osobiście, mailowo lub telefonicznie. Konieczne jest wcześniejsze mailowe lub telefoniczne umówienie spotkania.

Postępowanie naprawcze prowadzone przez Komisję ds. przeciwdziałania dyskryminacji i innym zachowaniom niepożądanym

Postępowanie naprawcze zostaje uruchomione w sytuacji, gdy działania poczynione na drodze postępowania naprawczego, prowadzone przez koordynatorkę, nie przyniosą skutku lub gdy obie strony nie wyrażą zgody na mediacje. Obejmuje ono następujące działania:

  • Komisja ds. przeciwdziałania dyskryminacji i innym zachowaniom niepożądanym zgłoszenia przeprowadza postępowanie wyjaśniające na podstawie zgłoszenia przekazanego przez Koordynatorkę ds. przeciwdziałania dyskryminacji, mobbingowi i innym zachowaniom niepożądanym.
  • Komisja po przeprowadzeniu podstępowania wydaje opinię w sprawie zaistnienia nierównego traktowania lub dyskryminacji i przekazuje ją wraz z dokumentacją sprawy, do wiedzy Rektora UŁ. Opinia Komisji może również zawierać rekomendacje np. przekazania sprawy właściwemu rzecznikowi dyscyplinarnemu.
  • Postępowanie powinno zakończyć się w ciągu dwóch miesięcy od momentu powołania składu komisji (w uzasadnionych okolicznościach termin ten może ulec przedłużeniu).
  • Komisja jest uprawniona do rekomendowania działań naprawczych, odnoszących się do kontekstu danej sprawy, polegających w szczególności na:
    • przeniesieniu osoby pracującej na inne stanowisko lub do innej jednostki organizacyjnej;
    • zmianie grupy zajęciowej – w przypadku osób studiujących; 
    • intensywnym okresowym wsparciu psychologicznym; 
    • przekazaniu sprawy do rozpoznania zgodnie z właściwością organów powołanych w strukturze UŁ do przeciwdziałania i zapobiegania występowaniu zachowaniom niepożądanym w środowisku akademickim (np. właściwemu rzecznikowi dyscyplinarnemu zgodnie z przepisami ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce). 
  • Opinia Komisji ma charakter doradczy dla pracodawcy. Ostateczną decyzję w procedowanych sprawach podejmuje Rektor UŁ.
  • Dokumentacja indywidualnej sprawy, w tym protokoły z posiedzeń Komisji i przeprowadzanych rozmów nie są udostępniane stronom.
  • Opinia Komisji, wraz z ewentualnymi rekomendacjami, jest przekazywana stronom. 

Jeśli po zapoznaniu się z powyższą procedurą, uważasz, że doświadczył_ś molestowania seksualnego, kliknij w ZGŁOŚ SPRAWĘ, wypełnij wzór formularza i wyślij na adres: razem@uni.lodz.pl