SZKOLENIA W RAMACH GEP

Godło Polski
SZKOLENIA W RAMACH GEP

IDEA SZKOLEŃ

Zadaniem przyjętego w 2022 r. Planu na rzecz równych szans (GEP) jest promowanie, monitorowanie i ocena równości oraz różnorodności w obrębie wspólnoty akademickiej, a także włączenie tych kwestii do podstawowych zasad funkcjonowania Uniwersytetu Łódzkiego. Jedną z form promowania równości oraz różnorodności jest cykl szkoleń pod wspólna nazwą W drodze do doskonałości i zrównoważonego rozwoju. Od wyzwań dyskryminacji i uprzedzeń do włączenia i różnorodności.

To unikalne doświadczenie, które łączy różnorodne formy edukacji, ciekawe metody nauczania, oraz tematy o istotnym znaczeniu dla społeczności akademickiej i pracowników naszego Uniwersytetu. Oferujemy tradycyjne warsztaty, szkolenia on-line, a także „krótkie formy rozwojowe”. Dzięki temu każdy uczestnik i uczestniczka mogą wybrać sposób rozwoju, który najlepiej odpowiada ich stylowi i celom. 

CZEGO DOTYCZĄ SZKOLENIA?

Proponowane tematy szkoleń dotyczą różnych aspektów badania relacji z miejscu pracy, poruszają zagadnienia związane zarówno z trudnymi sytuacjami jak dyskryminacja, przeprowadzają przez sposoby radzenia sobie z wyzwaniami oraz uczą o zmianie organizacyjnej.   

W trakcie szkoleń dużą uwagę będziemy poświęcać budowaniu bezpiecznych, satysfakcjonujących relacji w miejscu pracy, zachęcając Państwa do poznania najważniejszych mechanizmów psychologicznych i komunikacyjnych, które wpływają na ww. relacje. Będziemy pokazywać użyteczne i efektywne narzędzia i sposoby reagowania, które pozwolą Państwu jeszcze lepiej radzić sobie w różnych sytuacjach trudnych i konfliktowych, których możecie doświadczyć w pracy. 

Nasz cykl szkoleń to nie tylko teoria, ale przede wszystkim praktyka. Uczestnicy i uczestniczki zdobywają praktyczne umiejętności i strategie, które mogą zastosować w swoim życiu zawodowym i osobistym. To kompleksowe podejście, które zachęca do refleksji, zmiany, i rozwoju osobistego, przyczyniając się do bardziej otwartego, włączającego i zrozumiałego społeczeństwa. 

Co miesiąc będziemy informować Państwa o bieżących szkoleniach, zachęcając tym samym do udziału i rozpowszechniania informacji wśród społeczności akademickiej. Możecie Państwo skorzystać z dowolnej liczby szkoleń. 

Zapisy na każde szkolenie zamykane są na 4 dni przed wydarzeniem. Na każde szkolenie obowiązują limity miejsc. Po osiągnięciu określonej liczby uczestników formularz zapisu jest zamykany.

Istnieje możliwość przeprowadzenia szkoleń dedykowanych dla grup studenckich z listy oferowanych tematów w wymiarze 2-4h. Osoby zainteresowane taką formą współpracy proszone są o kontakt z agata.rudnicka@uni.lodz.pl. Zapraszamy do współpracy.

WYBIERZ SZKOLENIE DLA SIEBIE

 Kiedy i dla kogo? 

  • Szkolenie dla kadry zarządzającej wyższego szczebla; kadry zarządzającej niższego szczebla (dyrektorzy i kierownicy); kadry badawczej i dydaktycznej; kadry administracyjnej 
    24.04.2024 r./9:00-15:00/stacjonarne: Instytut Psychologii UŁ/trener: dr Marta Kucharska- Hauk 
    Zapisy na szkolenie zostały zamknięte, gdyż grupa osiągnęła maksymalną liczbę uczestników.

  • Szkolenie dla studiujących i doktoryzujących się
    23.04.2024 r./14:00-17:00/stacjonarne: Instytut Psychologii UŁ/trener: mgr Olga Zwardoń-Kuchciak 
    Zapisy na szkolenie zostały zamknięte, gdyż grupa osiągnęła maksymalną liczbę uczestników.

  • Szkolenie dla kadry zarządzającej wyższego szczebla; kadry zarządzającej niższego szczebla (dyrektorzy i kierownicy); kadry badawczej i dydaktycznej; kadry administracyjnej 
    08.05.2024 r./9:00-15:00/stacjonarne: Instytut Psychologii UŁ/trener: dr Marta Kucharska- Hauk 
    Zapisy na szkolenie zostały zamknięte, gdyż grupa osiągnęła maksymalną liczbę uczestników.

  • Szkolenie dla studiujących i doktoryzujących się 
    20.05.2024 r./stacjonarne/ 12:30-15:30/Instytut Psychologii UŁ/trenerka: dr Marta Kucharska-Hauk
    Zapisz się na szkolenie

Korzyści z uczestnictwa:

  • zwiększenia świadomości odnośnie ważnych mechanizmów psychologicznych wpływających na jakość relacji (w miejscu pracy/nauki i w domu); 
  • poznanie czynników hamujących otwarty przepływ informacji w miejscu pracy/nauki; 
  • poznanie sposobów budowania satysfakcjonujących relacji w miejscu pracy/nauki (zarówno w pracy stacjonarnej, jak i zdalnej); 
  • przyjrzenie się sobie w kontekście relacji z innymi; 
  • rozwój osobisty; 
  • wymiana doświadczeń z innymi osobami z UŁ. 

Program

  • wprowadzenie w koncepcję Analizy Transakcyjnej: najważniejsze potrzeby według Analizy Transakcyjnej, znaki rozpoznania – czym są i jakie są rodzaje znaków rozpoznania; 
  • mechanizmy psychologiczne dotyczące znaków rozpoznania; 
  • co robić, aby budować dobre relacje w miejscu pracy/nauki i nie tylko - 10 dobrych praktyk pozwalających na budowanie bardziej opłacalnych i trwałych relacji z innymi; 
  • autoanaliza i analiza najbliższego otoczenia uczelnianego pod kątem jakości relacji i wymiany znaków rozpoznania; 
  • ekonomia znaków rozpoznania – dlaczego niekiedy trudno zbudować dobre relacje: zakazy i przekonania dotyczące znaków rozpoznania według Clauda Steinera; 
  • identyfikacja hamujących przekonań u siebie i innych; 
  • wymiana pomysłów i doświadczeń związanych z budowaniem satysfakcjonujących relacji. 

Prowadzone szkolenie będzie bazować na wybranych elementach Analizy Transakcyjnej, czyli teorii wykorzystywanej do pracy z ludźmi w organizacjach na całym świecie. Dostarcza ona prostych modeli, pozwalających na pogłębione rozumienie siebie i innych oraz wprowadzanie opłacalnych zmian.

Kiedy i dla kogo? 

  • Szkolenie dla kadry zarządzającej wyższego szczebla; kadry zarządzającej niższego szczebla (dyrektorzy i kierownicy); kadry badawczej i dydaktycznej; kadry administracyjnej 
    16.05.2024 r./stacjonarne/ 9:00-15:00/Instytut Psychologii UŁ/trener: dr Mateusz Hauk 
    Zapisy na szkolenie zostały zamknięte, gdyż grupa osiągnęła maksymalną liczbę uczestników.

Korzyści

  • zwiększenie świadomości odnośnie ważnych mechanizmów psychologicznych wpływających na jakość relacji; 
  • poznanie koncepcji gier psychologicznych i trójkąta dramatycznego (jako podstawy konfliktów i trudnych sytuacji); 
  • przyjrzenie się sobie w kontekście doświadczanych trudności w relacji z innymi (dlaczego niektóre sytuacje ciągle kończą się tak samo); 
  • wypracowania sposobów na radzenie sobie z trudnościami we współpracy; 
  • rozwój osobisty; 
  • wymiana doświadczeń z innymi osobami w UŁ. 

Program

  • definicja i wyznaczniki gier; 
  • omówienie gry na przykładzie specjalnie stworzonego casu; 
  • Trójkąt Dramatyczny i role w grach: Prześladowca, Ratownik, Ofiara – charakterystyka; 
  • dynamika gier; 
  • konsekwencje gier: „pozorne korzyści” i przyczyny (dlaczego i po co gramy); 
  • gry psychologiczne a konflikty, sytuacje trudne i „zrzucanie odpowiedzialności; 
  • omówienie realnych przypadków (sytuacje trudne w relacjach w środowisku uczelnianym) w odniesieniu do gier psychologicznych; 
  • sposoby niewchodzenia w gry lub jak najszybszego wychodzenia z gier; 
  • które gry zauważam w moim najbliższym otoczeniu – analiza gier, w które grają inni, analiza gier, w których uczestniczę. 

Prowadzone szkolenie będzie bazować na wybranych elementach Analizy Transakcyjnej, czyli teorii wykorzystywanej do pracy z ludźmi w organizacjach na całym świecie. Dostarcza ona prostych modeli, pozwalających na pogłębione rozumienie siebie i innych oraz wprowadzanie opłacalnych zmian.

Kiedy i dla kogo? 

  • Szkolenie dla kadry zarządzającej wyższego szczebla; kadry zarządzającej niższego szczebla (dyrektorzy i kierownicy); kadry badawczej i dydaktycznej; kadry administracyjnej 
    12.04.2024 r./9:00-15:00/stacjonarne: Instytut Psychologii UŁ/trener: dr Mateusz Hauk 
    Zapisy na szkolenie zostały zamknięte, gdyż grupa osiągnęła maksymalną liczbę uczestników.

  • Szkolenie dla studiujących i doktoryzujących się
    22.04.2024 r./14:00-17:00/stacjonarne: Instytut Psychologii UŁ/trenerka: mgr Olga Zwardoń-Kuchciak
    Zapisy na szkolenie zostały zamknięte, gdyż grupa osiągnęła maksymalną liczbę uczestników

  • Szkolenie dla studiujących i doktoryzujących się
    20.05.2024 r./stacjonarne/ 8:45-11:45/Instytut Psychologii UŁ/trenerka: dr Marta Kucharska-Hauk 
    Zapisz się na szkolenie 

 

Korzyści

  • przyjrzenie się sobie w kontekście uczestniczenia w sytuacjach trudnych w relacji z innymi,  konfliktach i radzenia sobie z nimi; 
  • poznanie technik interweniowania w sytuacjach trudnych, napędzających konflikty i spory; 
  • trening w zakresie narzędzi komunikacji ułatwiających zarządzanie konfliktem i wychodzenie z niego w duchu współpracy (w taki sposób, aby nikt nie był osoba przegraną); 
  • rozwój osobisty; 
  • wymiana doświadczeń z innymi osobami z UŁ. 

Program

  • jak mogą wyglądać bezpieczne i satysfakcjonujące relacje – Kredo Moich Relacji (Thomas Gordon); 
  • problem jest tego, kogo boli – jak interweniować w sytuacjach trudnych w oparciu o „Okno Zachowań” (Thomas Gordon); 
  • siatka stylów budowania relacji – jak zazwyczaj funkcjonujemy w sytuacjach spornych; 
  • mechanizm projekcji w komunikacji, wpływ na budowanie relacji w sytuacjach trudnych; 
  • model Stanowisko-Kontekst-Interesy i jego użyteczność w negocjowaniu rozwiązań opłacalnych dla obu stron; 
  • negocjacje nastawione na współpracę – jak do nich przystępować i jak za ich pomocą wychodzić z sytuacji konfliktowych? 

Kiedy i dla kogo? 

Terminy kolejnego szkolenia podamy wkrótce.

Korzyści

  • wzmocnienie się w roli lidera_liderki w rzeczywistości akademickiej; 
  • zwiększenie wiedzy i świadomości odnośnie najważniejszych mechanizmów psychologicznych i komunikacyjnych, które zachodzą w relacjach Przełożony_Przełożona – Podwładny_Podwładna; 
  • zwiększenie wiedzy i świadomości na temat wagi stawiania oczekiwań w kontekście zarządzania, w tym wspierania równości i różnorodności; 
  • poznanie i przećwiczenie praktycznych narzędzi liderskich pomocnych w określeniu i komunikowaniu oczekiwań; 
  • rozwój osobisty; 
  • wymiana doświadczeń z innymi pracownikami UŁ. 

 Program

  • opłacalny ciąg interwencji liderskich budujących samodzielność i odpowiedzialność Pracowników_Pracowniczek – od stawiania oczekiwań do egzekwowania; 
  • psychologiczne mechanizmy komunikacji w roli lidera_liderki wzmacniające zaufanie i współpracę: mechanizm (negatywnych) projekcji i jego wpływ na nasze postrzeganie; 
  • jak stawiać i komunikować oczekiwania szefowskie; 
  • model „podwójnych oczekiwań” – dlaczego warto określić granice akceptacji i obszary preferencji; 
  • algorytm stawiania oczekiwań („expose” szefowskie), trening w zakresie stawiania oczekiwań; 
  • algorytm kontraktowania (umawianie się na standardy współpracy), trening w zakresie kontraktowania. 

Kiedy i dla kogo? 

  • Szkolenie dla kadry zarządzającej wyższego szczebla; kadry zarządzającej niższego szczebla (dyrektorzy i kierownicy) 
    10.05.2024 r./stacjonarne/ Instytut Psychologii UŁ / 9:00-15:00/trener: dr Mateusz Hauk 
    Szkolenie zostało odwołane. Wkrótce zaproponowany zostanie kolejny termin.

Korzyści

  • wzmocnienie się w roli lidera_liderki w rzeczywistości akademickiej; 
  • zwiększenie wiedzy i świadomości odnośnie mechanizmów psychologicznych zachodzących w trakcie egzekwowania, w tym przekazywania i przyjmowania informacji zwrotnej (zwłaszcza tej krytycznej); 
  • poznanie i przećwiczenie praktycznych sposobów i narzędzi na przekazywanie informacji zwrotnej; 
  • rozwój osobisty; 
  • wymiana doświadczeń z innymi pracownikami UŁ. 

 Program

  • dlaczego tak trudno dawać konstruktywny feedback; 
  • opory nadawcy przed daniem krytycznej informacji zwrotnej; 
  • trudne reakcje innych na krytyczny feedback – jak radzić sobie ze złością i oporem współpracowników_współpracowniczek; 
  • pułapki i błędy związane z feedbackiem – jak unikać barier komunikacyjnych; 
  • feedback w duchu „Radykalnej Szczerości” – jak nie wpadać w rujnującą empatię i nieprzyjemną agresję; 
  • podstawy dobrego feedbacku: komunikat Ty versus Komunikat Ja/model FUKO jako punkt wyjścia pod wzmacniającą i krytyczną informację zwrotną/ budowanie gruntu pod odbiór krytycznej informacji zwrotnej/ radzenie sobie z emocjami rozmówcy podczas trudnych informacji zwrotnych. 

Adresaci i adresatki: kadra zarządzająca wyższego szczebla; kadra zarządzająca niższego szczebla (dyrektorzy i kierownicy) 

Czas trwania szkolenia:  7 godzin  

Forma szkolenia:  stacjonarne

Kiedy i dla kogo? 

  • Szkolenie dla kadry zarządzającej wyższego szczebla; kadry zarządzającej niższego szczebla (dyrektorzy i kierownicy) 
    08.04.2024 r./9:00-15:00/stacjonarne: Instytut Psychologii UŁ/trener: dr Mateusz Hauk 
    Zapisz się na szkolenie 

Korzyści

  • wzmocnienie się w roli lidera_liderki w rzeczywistości akademickiej; 
  • zwiększenie wiedzy i świadomości odnośnie mechanizmów psychologicznych zachodzących w trakcie egzekwowania, w tym prowadzenia rozmowy o problemie i kontraktowania ustaleń; 
  • poznanie i przećwiczenie praktycznych sposobów i narzędzi na prowadzenie rozmowy o powtarzających się problemach; 
  • poznanie i przećwiczenie praktycznych sposobów i narzędzi na kontraktowanie ustaleń; 
  • rozwój osobisty; 
  • wymiana doświadczeń z innymi pracownikami UŁ. 

 Program

  • dlaczego współpracownicy_współpracowniczki nie zawsze trzymają się standardów i nie zawsze spełniają oczekiwania – najczęstsze przyczyny; 
  • dlaczego warto szukać przyczyn zachowań łamiących standardy - praktyczne zastosowanie filozofii „szukaj przyczyn, a nie winnego”; 
  • rozmowa o problemie, czyli diagnoza przyczyn trudności i kontraktowania nowych rozwiązań; 
  • jak efektywnie kontraktować ustalenia ze współpracownikami_współpracowniczkami? 

Adresaci i adresatki: kadra zarządzająca wyższego szczebla; kadra zarządzająca niższego szczebla (dyrektorzy i kierownicy) 

Czas trwania szkolenia:  7 godzin  

Forma szkolenia: stacjonarne 

Kiedy i dla kogo? 

Terminy szkolenia podamy wkrótce. 

Korzyści

  • wzmocnienie się w roli lidera_liderki w rzeczywistości akademickiej; 
  • zwiększenie wiedzy i świadomości odnośnie mechanizmów psychologicznych zachodzących w trakcie egzekwowania, w tym w trakcie sankcjonowania i dyscyplinowania; 
  • poznanie i przećwiczenie praktycznych sposobów i narzędzi na prowadzenie rozmowy dyscyplinującej; 
  • poznanie praktycznych sposobów na radzenie sobie z oporem i emocjonalnymi reakcjami pracowników_pracowniczek; 
  • wymiana doświadczeń z innymi pracownikami UŁ. 

Program

  • czy sankcjonowanie i dyscyplinowanie ma sens – możliwe konsekwencje zastosowania sankcji, sankcje formalne versus nieformalne; 
  • jak i kiedy wprowadzać sankcje, tak aby uniknąć zachowań odwetowych ze strony współpracowników_współpracowniczek? 
  • proponowanie pomocy i kontraktowanie rozwiązań w trakcie wdrażania sankcji; 
  • rozmowa dyscyplinująca (plan naprawczy) jako ostatnie narzędzie egzekwowania. 

Adresaci i adresatki: kadra zarządzająca wyższego szczebla; kadra zarządzająca niższego szczebla (dyrektorzy i kierownicy) 

Czas trwania szkolenia:  7 godzin  

Forma szkolenia: stacjonarne 

Kiedy i dla kogo? 

Termin kolejnego szkolenia podamy wkrótce.

Korzyści:  

  • wzmocnienie się w roli lidera_liderki w rzeczywistości akademickiej,  
  • zwiększenie wiedzy i świadomości na temat ważnych mechanizmów psychologicznych i komunikacyjnych zachodzących w relacji Przełożony_Przełożona – Podwładny_Podwładna  
  • rozwój osobisty,  
  • wymiana doświadczeń z innymi pracownikami UŁ.  

Program:  

  • dlaczego przypisujemy innym negatywne intencje (motywy) działania i jak wpływa to na nasze relacje – o mechanizmie negatywnych projekcji  
  • jak minimalizować ryzyko negatywnych projekcji i tworzyć grunt pod dobre rozmowy: ujawnianie intencji i „ludzkiej twarzy”  
  • im więcej wiemy o sobie, tym mniejsze pole do domysłów – o potrzebie ujawniania siebie i rozmawiania o tym, co ważne w naszych relacjach  
  • jak wzmacniać otwartość w relacji – modelowanie i reguła wzajemności w relacjach służbowych 

Kiedy i dla kogo? 

  • Szkolenie dla kadry zarządzajacej wyższego szczebla; kadry zarządzajacej niższego szczebla; kadry badawczej i dydaktycznej; kadry administracyjnej 
    17.05.2024 r./9:00-15:00/stacjonarne: Instytut Psychologii UŁ/trenerka: dr Karolina Kossakowska 
    Zapisz się na szkolenie

Korzyści

  • budowanie i rozwijanie wiedzy, poszerzanie świadomości na temat work-life balance (WLB) i innych koncepcji związanych z integracją różnych sfer życia; 
  • skupienie się na zrozumieniu wzajemnych relacji między poszczególnymi obszarami naszej aktywności (praca, rodzina, znajomi, rozrywka, duchowość, zdrowie etc. – konflikt i facylitacja); 
  • autorefleksja na temat własnego funkcjonowania w różnych rolach życiowych; 
  • rozwój osobisty; 
  • wymiana doświadczeń z innymi osobami ze społeczności UŁ: badaczami_kami, nauczycielami_kami, doktorantami_tkami, studentami_kami. 

 Program

  • wprowadzenie w koncepcję work-life balance: sposoby definiowania, krytyka, koncepcje alternatywne; 
  • konfliktowe i facylitujące (wspierające) interakcje między dominującymi obszarami życia; 
  • uwarunkowania indywidualnej równowagi między pracą a życiem prywatnym; 
  • model wymagań i zasobów pracy Bakkera i Demerouti i jego użyteczność dla oceny oczekiwań i możliwości; 
  • integracja ról życiowych na różnych etapach życia – czy płeć ma znaczenie dla jej kształtowania? 
  • wyzwania na drodze do WLB na uniwersytecie dla osób na różnych szczeblach kariery naukowej, administracyjnej i studenckiej; 
  • jak się nie potknąć o kamienie, czyli dobre praktyki w budowaniu satysfakcjonujących relacji między poszczególnymi sferami życia. 

Warsztat daje możliwość uzyskania wiedzy o koncepcji work-life balance oraz zrozumienia tego, jak życie rodzinne i zawodowe/studenckie na uczelni mogą wzajemnie się przenikać. Pozwala na autorefleksję w zakresie własnego funkcjonowania na uniwersytecie i poza nim. Jest on skierowany także do studentów chcących dowiedzieć się więcej na temat możliwości efektywnego łączenia różnych sfer życia. 

Kiedy i dla kogo? 

  • Szkolenie dla kadry zarządzającej niższego szczebla (dyrektorzy i kierownicy); kadry badawczej i dydaktycznej; kadry administracyjnej  
    19.04.2024 r./ 9:00-15:00/stacjonarne: Instytut Psychologii UŁ/trenerka: dr Karolina Kossakowska 
    Zapisy na szkolenie zostały zamknięte, gdyż grupa osiągnęła maksymalną liczbę uczestników.

  • Szkolenie dla kadry zarządzającej wyższego szczebla; kadry zarządzającej niższego szczebla (dyrektorzy i kierownicy); kadry badawczej i dydaktycznej; kadry administracyjnej
    28.05.2024 r./stacjonarne/ 8:30 -14:30/Instytut Psychologii UŁ/trenerka: dr Paulina Szymańska
    Zapisy na szkolenie zostały zamknięte, gdyż grupa osiągnęła maksymalną liczbę uczestników.

  • Szkolenie dla studiujących i doktoryzujących się 
    14.05.2024 r./stacjonarne/12:00-15:00/Instytut Psychologii UŁ/trenerka: dr Paulina Szymańska  
    Zapisz się na szkolenie 

 

Korzyści

  • poznanie przydatnych narzędzi i metod odnoszących się do work-life balance: kontrakty, asertywna prośba, asertywna odmowa; 
  • trening i doskonalenie poznanych narzędzi i metod w realnych sytuacjach uczestników; 
  • analiza sposobów zawierania kontraktów przydatnych w uzyskaniu właściwej równowagi między sferą zawodową i pozazawodową; 
  • wymiana pomysłów na użyteczne sposoby radzenia sobie z przeciążeniem i zmniejszania wymagań wynikających z wielu ról; 
  • rozwój osobisty; 
  • wymiana doświadczeń z innymi osobami ze społeczności UŁ: badaczami_kami, nauczycielami_kami, doktorantami_tkami, studentami_kami. 

Program

  • dlaczego warto rozmawiać i umawiać się na różne rzeczy - rola kontraktowania w. procesie balansowania między życiem prywatnym a zawodowym; 
  • kontrakt w ujęciu teorii Erica Berne'a; 
  • jak efektywnie się dogadać - zasady dobrego kontraktu; 
  • rola asertywności w odniesieniu do relacji między życiem prywatnym a zawodowym; 
  • zasady asertywnego formułowania próśb; 
  • algorytm asertywnej odmowy; 
  • trening w zakresie asertywności i kontraktowania w sytuacji zaburzonej równowagi między różnymi domenami życia. 

Warsztat daje możliwość nabycia wiedzy i wykorzystania w praktyce uniwersyteckiej idei kontraktowania. Pozwala zbudować kompetencje w zakresie asertywności i stawiania granic w odniesieniu do sytuacji społecznych przekraczających nasze możliwości lub wykraczających poza naszą gotowość do podejmowania działań w określonym charakterze. 

Adresaci/adresatki: kadra zarządzająca, pracownicy badawczy, badawczo-dydaktyczni, dydaktyczni, kadra administracyjna, doktoranci, studenci 

Czas trwania szkolenia: 6 lub 7 godzin

Forma szkolenia: stacjonarne

Kiedy i dla kogo? 

 Korzyści

  • zwiększenie wiedzy i świadomości na temat zjawisk agresji, mobbingu i molestowania seksualnego w miejscu pracy i nauki; 
  • koncentracja na zrozumieniu cech, definicji i konsekwencji (zarówno dla jednostki, jak i szerszego środowiska społecznego i organizacyjnego) wyżej wymienionych zjawisk; 
  • rozwój osobisty; 
  • wymiana doświadczeń z innymi osobami ze społeczności UŁ: badaczami_kami, nauczycielami_kami, doktorantami_tkami, studentami_kami. 

Program

  • jakie zagrożenia psychospołeczne dostrzegamy w środowisku akademickim – różnicowanie pojęć agresji, przemocy, dyskryminacji, molestowania seksualnego, podstawowe typologie; 
  • przyczyny i czynniki ryzyka niewłaściwych zachowań w miejscu pracy i nauki: społeczne, ekonomiczne, organizacyjne – perspektywa sprawcy i ofiary; 
  • różnice kulturowe i płciowe a zachowania agresywne; 
  • konsekwencje oddziaływania psychospołecznych zagrożeń na uniwersytecie. 

Warsztat ma charakter wprowadzenia teoretycznego w problematykę zróżnicowanych form agresji i ich skutków dla funkcjonowania akademickiego. Jego celem jest budowanie świadomości i wrażliwości na działania agresywne na uczelni oraz dyskusja z uczestnikami na temat ich doświadczeń w tym obszarze.

Kiedy i dla kogo? 

  • Szkolenie dla kadry zarządzającej wyższego szczebla; kadry zarządzającej niższego szczebla (dyrektorzy i kierownicy); kadry badawczej i dydaktycznej; kadry administracyjnej  
    10.05.2024 r./stacjonarne/ 8:30-14:30/Instytut Psychologii UŁ/trenerka: dr Paulina Szymańska/ mgr Olga Zwardoń-Kuchciak
    Zapisy na szkolenie zostały zamknięte, gdyż grupa osiągnęła maksymalną liczbę uczestników.

  • Szkolenie dla kadry zarządzajacej wyższego szczebla; kadry zarządzajacej niższego szczebla; kadry badawczej i dydaktycznej;  kadry administracyjnej
    13.05.2024 r./09.00-15.00/Instytut Psychologii UŁ/trenerka: dr Karolina Kossakowska
    Zapisz się na szkolenie

  • Szkolenie dla studiujących i doktoryzujących się 
    14.05.2024 r./stacjonarne/ 8:30-11:30/Instytut Psychologii UŁ/trenerka: dr Paulina Szymańska  
    Zapisz się na szkolenie 

Korzyści

  • zapoznanie z problematyką komunikacji bez przemocy; 
  • poznanie przydatnych narzędzi i metod reagowania na niewłaściwe zachowania na uniwersytecie: istota adekwatnej informacji zwrotnej (feedback) i stawiania granic; 
  • trening i doskonalenie poznanych form reagowania w realnych, trudnych sytuacjach uczestników; 
  • analiza roli emocji w procesie komunikacji; 
  • rozwój osobisty; 
  • wymiana doświadczeń z innymi osobami ze społeczności UŁ: badaczami_kami, nauczycielami_kami, doktorantami_tkami, studentami_kami. 

 Program

  • idea komunikacji bez przemocy (Marshall B. Rosenberg); 
  • dawanie informacji zwrotnej w sytuacji przekraczania granic psychicznych i fizycznych – wyzwania i możliwości z perspektywy świadka i ofiary; 
  • czy da się obserwować i nie oceniać – wyrażanie własnych poglądów bez oceny zachowania innych; 
  • komunikat Ja vs. Ty – podstawowe różnice i konsekwencje dla relacji społecznych; 
  • jak wyrażać sprzeciw wobec przemocy i innych niewłaściwych zachowań – model informacji zwrotnej FUKO; 
  • dlaczego warto rozpoznawać i korzystać z emocji w sytuacji trudnej; 
  • co może być naszym zapleczem w środowisku akademickim - Procedura antydyskryminacyjna i antymobbingowa na UŁ. 

Ideą warsztatu jest pokazanie sposobów sprzeciwiania się niewłaściwym zachowaniom w środowisku uniwersyteckim zarówno w kontekście relacji z przełożonymi, kolegami i koleżankami, ale także na relacji linii wykładowca_czyni – student_ka z uwzględnieniem koncepcji komunikacji bez przemocy Marshalla Rosenberga.

Kiedy i dla kogo?

Korzyści

  • zwiększenie wiedzy, świadomości i poczucia współodpowiedzialności za wdrażanie i zakorzenianie kultury różnorodności w instytucjach szkolnictwa wyższego; 
  • zwiększenie świadomości na temat mechanizmów psychologicznych wpływających na uprzedzenia i dyskryminację; 
  • odkrywanie i doświadczanie narzędzi oraz metod wspierających różnorodność i inkluzję; 
  • poznanie i wymiana sposobów oraz dobrych praktyk sprzyjających wdrażaniu kultury różnorodności i włączania w instytucjach szkolnictwa wyższego i innych organizacjach; 
  • wypracowanie sposobów sprzyjających różnorodności i włączeniu w UŁ; 
  • rozwój osobisty; 
  • wymiana doświadczeń z innymi pracownikami UŁ. 

 Program

  • wprowadzenie w tematykę DEI – różnorodności, równości i inkluzji; 
  • różnorodność niejedno ma imię… – o kategoriach i typach różnorodności; 
  • różnorodność i włączanie w Uniwersytecie (główne założenia, korzyści w wyzwania wynikające z różnorodności w organizacji, włączanie grup podatnych na wykluczenie: kobiety, osoby neuroróżnorodne, LGBTQIA, migranci, etc.) 
  • autoanaliza i analiza otoczenia zawodowego w kontekście poszanowania i doceniania różnorodności; 
  • psychospołeczne mechanizmy zachowań dyskryminacyjnych – błędy poznawcze, stereotypy i uprzedzenia; 
  • ocena własnych postaw wobec mniejszości i osób odmiennych od siebie; 
  • identyfikacja własnych zachowań przyczyniających się do dyskryminacji; 
  • różnorodność i inkluzja w badaniach i nauczaniu; 
  • budowanie kultury inkluzywnej – UŁ jako organizacja otwartych drzwi; 
  • zarządzanie różnorodnością w organizacjach; 
  • opłacalne techniki i narzędzia do zwiększania świadomości indywidualnej jak i grupowej 
  • dobre praktyki – wymiana pomysłów i doświadczeń związanych z budowaniem uczelni otwartych drzwi.

Kiedy i dla kogo? 

 

Korzyści

  • poznanie znaczenia równości płci w UE;
  • zrozumienie istoty Planu na rzecz równości płci w uczelni; 
  • umiejętność wyznaczania priorytetów dla projektowania GEP w uczelni; 
  • świadomość konsekwencji wdrożenia GEP w środowisku akademickim; 
  • umiejętność definiowania roli interesariuszy w procesie projektowania i wdrażania GEPu. 

Program

  • idea równości płci - regulacje europejskie i prawo krajowe; 
  • od danych statystycznych do działań organizacyjnych; 
  • równość płci w środowisku akademickim; 
  • idea Planów na rzecz równości płci - strategiczne narzędzie wspierania równości płci i różnorodności na uczelni; 
  • rola integracji GEP z misją, wizją i strategią uczelni; 
  • GEP krok po kroku; 
  • wyzwania, ryzyka i możliwe opory wobec wdrażania GEP; 
  • rola i obowiązki różnych jednostek i interesariuszy. 

W czasie spotkania przedstawione zostaną kluczowe elementy związane z projektowaniem i wdrażaniem planów w uczelni ze szczególnym uwzględnieniem aspektów teoretycznych.

Kiedy i dla kogo? 

Termin kolejnego szkolenia podamy wkrótce.

Korzyści

  • umiejętność skutecznego wdrażania GEP;
  • zdolność do projektowania, wdrażania i monitorowania wskaźników GEP; 
  • znajomość cyklu PDCA w tworzeniu i wdrażaniu GEP; 
  • świadomość czynników sukcesu dla GEP; 
  • umiejętność integrowania komunikacji o GEP w strategii komunikacji uczelni; 
  • znajomość roli interesariuszy w tworzeniu i wdrażaniu GEPu. 

Program

  • jak uczynić plan na rzecz równości szans strategicznym narzędziem zwiększania równości płci? 
  • dobre praktyki wdrożeniowe;
  • analiza szans i ryzyk dla wdrożenia GEP w uczelni;
  • przejście z GEP 1.0 do GEP 2.0; 
  • czynniki sukcesu dla wdrożenia GEP; 
  • zaangażowanie interesariuszy (współtworzenie dokumentu); 
  • komunikowanie i upowszechnianie działań na rzecz równości płci;
  • mierzenie postępów; 
  • jakość GEP; 
  • plan ciągłego doskonalenia.

Szkolenie adresowane jest do osób odpowiedzialnych za wdrożenie planów na rzecz równości płci zarówno zarządzających tym obszarem jak również osób z administracji, które wspierają realizację procesu. 

Adresaci/adresatki: kadra zarządzająca wyższego szczebla; kadra zarządzająca niższego szczebla (dyrektorzy i kierownicy); kadra administracyjna 

Czas trwania szkolenia: 7 godzin  

Forma szkolenia: stacjonarne 

Kiedy i dla kogo? 

 

Korzyści

  • poznanie roli zarządzania różnorodnością na uczelni wyższej; 
  • umiejętność wdrażania założeń zarządzania różnorodnością do różnych obszarów funkcjonowania uczelni; 
  • znajomość regulacji i dobrych praktyk w obszarze zarządzania różnorodnością; 
  • poznanie dokumentów takich jak polityka i strategia różnorodności i włączenia jako dokumentów porządkujących zagadnienia organizacyjne. 

Program

  • rola różnorodności i włączenia:
    - prawa człowieka i ich wpływ na zarządzanie uczelnią; 
    - intersekcjonalność w działaniach na rzecz różnorodności; 
    - dlaczego różnorodność i włączenie są ważne na uczelni? 
  • jak zacząć praktykować zarządzanie różnorodnością? 
    - różnorodność w procesach zarządzania uczelnią;
    - ustalanie priorytetów; 
    - komunikowanie o różnorodności.
  • polityka i strategia różnorodności i włączenia: 
    - kluczowe obszary; 
    - ustalanie wskaźników; 
    - monitorowanie działań. 

Warsztat obejmuje podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem różnorodnością i włączaniem, W czasie spotkania osoby uczestniczące będą miały możliwość poznania kluczowych obszarów zarządzania uczelnią z perspektywy różnorodności i włączenia.

Kiedy i dla kogo? 

 

Korzyści

  • poznanie istoty dyskryminacji, jej rodzajów i przejawów w organizacji; 
  • zrozumienie wyzwań i kosztów związanych z pojawianiem się negatywnych zjawisk w organizacji; 
  • umiejętność definiowania sytuacji dyskryminacyjnych i ukrytych uprzedzeń oraz ich eliminowania; 
  • zwiększenie świadomości mechanizmów stojących u podstaw dyskryminacji, uprzedzeń i stereotypów i możliwości ich przerywania; 
  • umiejętność rozpoznania niewłaściwych zachowań w organizacji. 

Program

  • kwestia dyskryminacji i konsekwencje bycia dotkniętym dyskryminacją; 
  • rodzaje nieodpowiednich zachowań w miejscu pracy; 
  • łańcuch dyskryminacji; 
  • stereotypy i uprzedzenia - czynniki powstawania, mechanizmy i przykłady; 
  • koszty niewłaściwych zachowań w miejscu pracy; 
  • nieuświadomione uprzedzenia w miejscu pracy; 
  • przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w miejscu pracy. 

Warsztat ukierunkowany jest na praktykę. W czasie spotkania osoby uczestniczące poznają mechanizmy towarzyszące powstawaniu stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji a także błędów poznawczych. Tematyka wyzwań organizacyjnych będzie punktem wyjścia do omówienia wybranych sposobów eliminowania tych negatywnych zjawisk z organizacji oraz budowania organizacji szanujących prawa człowieka.

Kiedy i dla kogo?

Korzyści

  • poznanie naukowego rozumienia terminów: płeć społeczno-kulturowa, różnorodność, intersekcjonalność, mainstreaming, perspektywa włączająca i wrażliwa na różnice; 
  • odpowiedź na pytanie, dlaczego włączanie kontekstu różnorodności i wielokulturowości w badaniach naukowych (np. pracach dyplomowych) jest ważna i potrzebna; 
  • praca z narzędziem "koło uprzywilejowania i władzy" (wheel of privilege and power) - autorefleksja nad własnym usytuowaniem społecznym, ekonomicznym i kulturowym; 
  • refleksja nad tym, jak przygotować pracę dyplomową albo innego rodzaju pracę akademicką w sposób wrażliwy na różnice; 
  • zapoznanie się z gender/diversity impact assessment - jak krok po kroku wykorzystać to narzędzie w studenckiej pracy badawczej czy zawodowej; 
  • wymiana doświadczeń z osobami zainteresowanymi problematyką wykluczenia i działaniami antydyskryminacyjnymi. 

 Program:  

  • gender/diversity mainstreaming w życiu codziennym i w nauce; 
  • znaczenie perspektywy płci w nauce - krótkie wprowadzenie do problematyki; 
  • intersekcjonalność w badaniach i w uniwersytecie - czym jest intersekcjonalna akademia; 
  • „koło uprzywilejowania i władzy" jako narzędzie rozmowy o wykluczeniu i nakładających się procesach dyskryminacji; 
  • GIA (Gender Impact Assessment) - narzędzie ułatwiające włączenie perspektywy płci i różnorodności do badań naukowych i prac dyplomowych. 

Warsztat ma na celu pokazanie, w jaki sposób można włączać perspektywę płci, różnorodności i intersekcjonalności w działania na uczelni, a przede wszystkim w badania naukowe (bez względu na dyscyplinę naukową). Ma charakter praktyczny polegający na zaznajomieniu osób uczestniczących z konkretnymi narzędziami (wypracowanymi w ramach międzynarodowych projektów badawczych) służącymi ocenie wpływu płci w planowaniu badań. Wprowadza także w problematykę gender mainstreamingu i intersekcjonalności, jak również wyjaśnia wymogi Komisji Europejskiej w tym względzie podczas aplikowania o środki finansowe.

HARMONOGRAM SZKOLEŃ

  • Poniedziałek
  • Wtorek
  • Środa
  • Czwartek
  • Piątek
  • Sobota
  • Niedziela
  • PN
  • WT
  • ŚR
  • CZ
  • PT
  • SB
  • ND

POZNAJ NASZYCH TRENERÓW I TRENERKI

Asystentka w Katedrze Amerykanistyki i Mass Mediów, współpracuje z Ośrodkiem Naukowo-Badawczym Problematyki Kobiet Uniwersytetu Łódzkiego. Swoje zainteresowania badawcze koncentruje w obszarze interdyscyplinarnych studiów genderowych. Współredaktorka tomu poświęconego tematyce gender w życiu społecznym i kulturze. Uczestniczka kilkudziesięciu konferencji i warsztatów naukowych w kraju i zagranicą. Badaczka, wykładowczyni i członkini zarządu w międzynarodowych projektach naukowych (np. UPGEM, WS Debate, ACT, INSPIRE) i dydaktycznych (np. GEMMA, InterGender). 

 

Doktor nauk społecznych w zakresie psychologii, adiunkt w Instytucie Psychologii UŁ, trener biznesu i umiejętności interpersonalnych. Specjalizuje się w rozwoju umiejętności szefowskich i menedżerskich, budowaniu i usprawnianiu pracy zespołów, zarządzaniu emocjami w pracy menedżera, pomocy w rozwiązywaniu trudnych sytuacji i wdrażaniu zmian, facylitacji i moderacji, działaniach ukierunkowanych na poprawę relacji w miejscu pracy (zarówno w otoczeniu wewnętrznym, jak i zewnętrznym organizacji) przy równoczesnym zwiększaniu efektywności.  

Doktora nauk społecznych w zakresie psychologii, adiuntka Zakładzie Psychologii Klinicznej i Psychopatologii w Instytucie Psychologii UŁ, psycholożka, trenerka umiejętności interpersonalnych. Uczestniczka europejskich projektów badawczych i edukacyjnych związanych z dobrostanem psychicznym dzieci, młodzieży i dorosłych, gdzie była współautorką interaktywnych materiałów szkoleniowych dla edukatorów, mających na celu kształtowanie i rozwijanie kompetencji interpersonalnych wspierających szeroko rozumiany dobrostan psychiczny. 

 

Doktora nauk społecznych w zakresie psychologii, adiunktka Zakładzie Psychologii Społecznej i Badań nad Rodziną w Instytucie Psychologii UŁ, trenerka umiejętności interpersonalnych od 2010 roku. Współtwórczyni merytoryczna platform e-learningowych i e-coachigowych. Projektuje i realizuje programy szkoleniowe, dydaktyczne oraz gry symulacyjne w biznesie i edukacji. Specjalizuje się w szkoleniach z zakresu współpracy i efektywności osobistej, komunikacji i asertywności, różnorodności i inkluzywności, regulacji emocji i zarządzania stresem oraz wspierania dobrostanu. Członkini zespołu projektowego RESET. 

Doktor habilitowany w naukach o zarządzaniu i jakości. Zajmuje się społecznymi i środowiskowymi aspektami zarządzania, społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstw (CSR), etyką biznesu, zarządzaniem środowiskowym oraz problematyką rozwoju zrównoważonego; osobnym obszarem jego zainteresowania i działalności praktycznej jest zarządzanie organizacjami pozarządowymi oraz w sektorze przedsiębiorczości społecznej. Jest autorem, współautorem i redaktorem kilku książek, oraz autorem ponad 100 artykułów naukowych i popularnonaukowych.  

Doktora nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, magistra stosunków międzynarodowych (studia amerykanistyczne), adiunkta w Katedrze Badań Kulturowych Wydziału Filologicznego, kierowniczka Ośrodka Naukowo-Badawczego Problematyki Kobiet UŁ, ekspertka w dziedzinie gender studies, kierowniczka międzynarodowych projektów badawczych RESET (Horyzont 2020)  i FEAST (Horyzont Europa) oraz studiów magisterskich GEMMA (Erasmus Mundus), wykonawczyni w projekcie MiEN “Teatralne dziedzictwo polskich migrantów. Interdyscyplinarne badania kultury polskiej za granicą”. 

Od 15 lat zawodowo zajmuje się problematyką społecznej odpowiedzialności i rozwoju zrównoważonego. Doktor nauk ekonomicznych. Od początku swojej aktywności zawodowej zajmuje się edukacją i promocją zrównoważonego rozwoju i CSR. Związana z Wydziałem Zarządzania UŁ. Ekspertka Forum Odpowiedzialnego Biznesu i Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, Członkini Rady Naukowej Centrum Innowacji Społecznych UŁ oraz Rady Programowej Centrum Studiów Zrównoważonego Rozwoju UŁ. W latach 2010-2021 prezeska Fundacji CSR Impact. W latach 2018-2020 Pełnomocniczka Rektora UŁ ds. społecznej odpowiedzialności uczelni. Zaangażowana społecznie w działania na rzecz upowszechniania CSR m.in. w ramach Fashion Revolution Poland, Polskiego Komitetu Normalizacyjnego (praca nad standardem ISO 26000, koordynacja działań związanych z publikacją ISO 20400), Ministerstwa Gospodarki (od 2009 do teraz, w ramach członkostwa i przewodniczenia grupom roboczym. Głównymi obszarami jej zainteresowań są: strategiczne podejście do społecznej odpowiedzialności, zrównoważone modele biznesowe, problematyka rozwoju zrównoważonego i odpowiedzialności w łańcuchach dostaw oraz kwestie związane z edukacją na rzecz CSR i rozwoju zrównoważonego a także przedsiębiorczość społeczna. Szczególnie bliska jest jej problematyka mody zrównoważonej i odpowiedzialnej. Członkini zespołów realizujących międzynarodowe projekty edukacyjne i badawcze. Uczestniczka wielu konferencji naukowych i branżowych poświęconych problematyce zrównoważonego rozwoju, CSR i łańcucha dostaw. Prelegentka i moderatorka na wydarzeniach poświęconych problematyce zrównoważonego rozwoju. Współpracuje z przedstawicielkami i przedstawicielami różnych sektorów wspierając je w zmianie na rzecz zrównoważonego rozwoju. Certyfikowana trenerka, menadżerka projektów, tutorka, mediatorka. Nieustannie pracuje nad doskonaleniem kompetencji szkoleniowych poprzez udział w licznych kursach i szkoleniach. Pasjonatka metody Design Thinking. Została wyróżniona jako jedna z kobiet polskiego CSRu przez FOB (2013) oraz jedna z 25 Liderek Zrównoważonego Rozwoju przez Forbes Women (2021). 

Doktora nauk społecznych w zakresie psychologii, adiunktka i zastępczyni dyrektora w Instytucie Psychologii UŁ Aktualnie związana zawodowo z Zakładem Psychologii Społecznej i Badań nad Rodziną, gdzie pracuje dydaktycznie oraz prowadzi badania naukowe, głównie dotyczące różnych aspektów życia rodzinnego. Doświadczenie praktyczne zdobywała udzielając wsparcia psychologicznego oraz prowadząc warsztaty i treningi dla różnych grup wiekowych m.in. z zakresu akceptacji, tolerancji, problematyki wartości, wzorów i autorytetów czy też konfliktów rodzinnych. Uczestniczka europejskich projektów badawczych i edukacyjnych związanych z redukcją stresu i edukacją włączającą, gdzie była współautorką interaktywnych gier i materiałów szkoleniowych dla edukatorów, pomagających promować włączenie w różnych obszarach w oparciu o równość płci i dywersyfikację kontekstu społeczno-kulturowego. Aktualnie członkini zespołu projektowego RESET. 

 

Asystentka w Zakładzie Psychologii Pracy, Organizacji i Doradztwa Kariery w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Łódzkiego, psycholożka, trenerka biznesu i umiejętności interpersonalnych. W pracy badawczej podejmuje zagadnienie rozwoju kapitału psychologicznego w kontekście efektywności zawodowej pracowników i budowania dobrostanu. Członkini zespołu projektowego GIG-OSH, wykonawczyni w projekcie RESET. W pracy trenerskiej specjalizuje się w rozwoju umiejętności psychospołecznych związanych z regulacją emocji i napięcia, komunikacją, budowaniem relacji i dobrostanu w miejscu pracy i poza nim. 

KONTAKT

Jeśli macie Państwo pytania związane ze szkoleniami w ramach GEP zapraszamy do kontaktu mailowego z: