Katedra Socjologii Organizacji i Zarządzania

Opis zadań

PROFIL BADAWCZY

  • Socjologia pracy, organizacji i zarządzania
  • Socjologia jakościowa (jakościowe metody badań społecznych)

Katedra Socjologii Organizacji i Zarządzania jest silnym ośrodkiem socjologii jakościowej, prowadzącym badania empiryczne z zastosowaniem metodologii badań jakościowych. Równolegle rozwijana jest myśl teoretyczna i refleksje metodologiczne dotyczące teorii ugruntowanej, socjologii kontemplacyjnej, symbolicznego interakcjonizmu, także prace magisterskie i doktorskie powstające w Katedrze, odwołują się do paradygmatu interpretatywnego. Problematyka badań realizowanych w Katedrze koncentruje się wokół zagadnień socjologii pracy, organizacji i zarządzania, w tym zarządzania zasobami ludzkimi (HRM). W ramach badań własnych pracownicy Katedry realizują także projekty badawcze w innych obszarach.

Tematyka realizowanych badań:

  • socjologia pracy i organizacji, socjologia ekonomiczna,
  • przywództwo organizacyjne, zarządzanie zasobami ludzkimi (HRM), komunikowanie,
  • socjologia wizualna, teoria ugruntowana, etnografia,
  • socjologia kontemplacyjna, hatha – joga, medytacja
  • socjologia zmysłów
  • socjologia ciała
  • procesy tożsamościowe, rozwój kompetencji, świadomość społeczna,
  • pragmatyzm społeczny, analiza systemowa,
  • socjologia dewiacji,
  • problematyka światów społecznych,
  • socjologia emocji,
  • socjologia niepełnosprawności,
  • społeczne aspekty Internetu, interakcje człowiek-komputer (HCI),


CZASOPISMA NAUKOWE

Z inicjatywy pracowników Katedry powstały dwa ogólnodostępne (open access) pisma naukowe:

Pisma otwarte są na wszystkie odmiany jakościowego nurtu w naukach społecznych, dążące do integracji badaczy naukowych i tego, by wysoki poziom publikowanych artykułów połączyć z krótkim czasem oczekiwania na publikację.


WSPÓŁPRACA NAUKOWA


DYDAKTYKA

  • zajęcia obowiązkowe dla wszystkich typów studiów socjologicznych (m.in. socjologia mikrostruktur, metody badań jakościowych, psychologia),
  • zajęcia fakultatywne na innych kierunkach studiów (w tym m.in. metody jakościowych badań społecznych, Public Relations, coaching, komunikowanie, negocjacje, reklama, design thinking)
  • zajęcia dla prowadzonych przez Katedrę modułów „Socjologia Organizacji i Zarządzania” (Socjologia I st.), „Socjologia zmysłów” (Socjologia II st.), "Praca i zatrudnienie. Planowanie ścieżki rozwoju zawodowego" (Socjologia II st.)

Moduł specjalizacyjny „Socjologia organizacji i zarządzania”- zapoznaje z zagadnieniami zarządzania organizacjami, w tym z narzędziami umożliwiającymi badanie i tworzenie kultury organizacyjnej, tożsamości i wizerunku organizacji, procesów komunikowania i Public Relations, systemów motywacyjnych, systemów wynagrodzeń, systemów szkoleń. Dostarcza wiedzy metodologicznej i umiejętności metodycznych odnośnie diagnozy procesów zarządzania i procesów pracy (etnografia organizacyjna, analiza wizualnych aspektów pracy i organizacji, badanie karier zawodowych i biografii pracowniczych, itp.).

Socjologia organizacji i zarządzania (Socjologia Ist.)

  • Rekrutacja, selekcja, ocena – narzędzia zarządzania zasobami ludzkimi
  • Coaching, mentoring – rozwój kompetencji pracowników
  • Systemy motywowania pracowników
  • Etnografia organizacji oraz diagnoza kultur organizacyjnych
  • Wielokulturowość w zarządzaniu – metody badań procesów organizacyjnych
  • Public relations
  • Przekazy reklamowe a kształtowanie wizerunku - Psychologia reklamy
  • Komunikowanie i negocjacje w organizacjach

Moduł Socjologia zmysłów. Doświadczanie świata (Socjologia II st.)

  • Socjologia kontemplacyjna w badaniu ciała i zmysłowego postrzegania świata
  • Zmysłowe doświadczanie przestrzeni – miasto -wieś
  • Zmysły słuchu, smaku
  • Ciało i zmysły w relacjach intymnych. Doświadczanie bliskości
  • Socjologia i antropologia zmysłów – ujęcie kulturowe i historyczne
  • Odmienne stany świadomości. Emocje a doświadczanie percepcji zmysłowej
  • Odczuwanie architektury i designu
  • Badanie zmysłowego doświadczania świata przez osoby z niepełnosprawnościami
  • Marketing sensoryczny. Konstruowanie sposobów doświadczania świata
  • Doświadczanie zmysłowe – Wprowadzenie do analiz wizualnych

Moduł: Praca i zatrudnienie. Planowanie ścieżki rozwoju zawodowego (Socjologia II st.)

  • Historyczne uwarunkowania pracy i zatrudnienia we współczesnym społeczeństwie
  • Portfolio personalne
  • Kompetencje pracownicze
  • Budowanie marki osobistej
  • Współczesny rynek pracy


OFERTA STUDIÓW PODYPLOMOWYCH

Katedra prowadzi studia podyplomowe umożliwiające słuchaczom zdobycie specjalistycznej wiedzy w połączeniu z ćwiczeniami, pozwalającymi zastosować poznane narzędzia w praktyce.

Katedra oferuje także studia podyplomowe:

  • Socjologia Stosowana w Zarządzaniu Zasobami Ludzkimi
  • Public Relations
  • Joga i zarządzanie emocjami w biznesie
  • Uważność w edukacji. Rozwijanie kompetencji społecznych opartych na uważności u młodzieży i dzieci.
  • Zarządzanie przez uważność.


OFERTA KOMERCYJNYCH BADAŃ I USŁUG KONSULTACYJNO-DORADCZYCH

Katedra Socjologii Organizacji i Zarządzania specjalizuje się w badaniach dotyczące analizy pracy, organizacji i zarządzania - szeroko rozumianych zjawisk i procesów społeczno-organizacyjnych w przedsiębiorstwach, a także placówkach publicznych. Katedra zajmuje się realizacją projektów badawczych własnych oraz wynikających z programów naukowych Uniwersytetu, prowadzi także działalność nastawioną na obsługę podmiotów zewnętrznych.

Oferowane usługi konsultacyjno – doradcze, w ramach których realizowane są badania i analizy:

  • Etnografia organizacji - diagnoza kultury organizacyjnej,
  • Diagnoza systemów zarządzania ludźmi – przy pomocy metody etnograficznej,
  • Projektowanie systemów ocen,
  • Audyt personalny (metoda etnograficzna poparta badaniami ilościowymi),
  • Analiza potrzeb personalnych,
  • Projektowanie pracy zespołowej,
  • Coaching korporacyjny,
  • Ewaluacja wdrożeń w ramach polityki personalnej,
  • Postawy wobec planowanych zmian,
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi (HRM),

Prowadzone badania ukierunkowane są na poprawę efektywności działania firmy, szczególnie w obszarach:

  • skutecznego zarządzania potencjałem ludzkim,
  • możliwości i warunków wprowadzenia zmian organizacyjnych,
  • doskonalenia pracy zespołowej,
  • skuteczności prowadzonej polityki personalnej,
  • stopnia zadowolenia pracowników z miejsca pracy,
  • funkcjonowania komunikacji w firmie.

Projekty badawcze realizowane z użyciem metod i technik:

  • jakościowych – które, pozwalają na dotarcie do nieujawnianych w sposób bezpośredni przyczyn działań i zachowania interpersonalnych, a także ustalenie i zinterpretowanie głęboko ukrytych przekonań. Badania wykorzystują tzw. interakcjonistyczną etnografią i metodę case study, oraz techniki badań kontemplacyjnych. Badania jakościowe realizowane są za pomocą technik: obserwacji, wywiadów swobodnego i narracyjnego, autoobserwacji, analizy dokumentów, a także analizy fotografii i zapisów wideo. Przedstawiamy na koniec pełny raport etnograficzny z badanego obszaru.
  • ilościowych - dostarczają opisu rzeczywistości organizacyjnej opartych na danych ilościowych. Duża liczba zebranych danych pozwala na uzyskanie statystycznego obrazu badanej populacji pod kątem wybranych cech. Badania ilościowe realizowane technikami: wywiadu kwestionariuszowego i ankiety.

Wybrane publikacje pracowników Katedry 

  • Dymarczyk, Waldemar. 2023. “The Processual Nature of Volunteer Engagement: A Reconstruction of Career Pa terns Based on the Narratives of Interviewees Involved in Non-Proft Activities ”, Przegląd Socjologii Jakościowej, t. 19(4): 202–227, htps://doi.org/10.18778/1733-8069.19.4.09
  • Dymarczyk, Waldemar. 2020.Spatial and Temporal Dilemmas of Managers and Entrepreneurs. The Reconstruction of Neutralization Techniques.” Qualitative Sociology Review, 16(4)36-51. 
  • Dymarczyk, Waldemar. 2018. Przestrzenny wymiar karier menedżerów i przedsiębiorców. Analiza socjologiczna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Konecki, Krzysztof T., Aleksandra Płaczek, Dagmara Tarasiuk. 2024.  Experiencing the Body in Yoga Practice. Meanings and knowledge transfer.  New York: Routledge. 
  • Konecki, Krzysztof T. 2024. “ A Contemplative Sociologist Looks at War .” Polish Sociological Review, 4(228): 395-414.
  • Grant, Alec & Krzysztof T. Konecki. 2024. „ How to Fragment and Unite: An Autoethnography of Collage and Poems .”AutoEthnographer. 4(4) September 2024, online Open Access Journal.
  • Konecki, Krzysztof T. 2022 . The Meaning of Contemplation for Social Qualitative Research. Applications and Examples. London, New York: Routledge.
  • Konecki, Krzysztof T. 2022 . The Meaning of Contemplation for Social Qualitative Research. Applications and Examples. London, New York: Routledge.
  • Konecki Krzysztof T. 2018. Advances in Contemplative Social Research , Lodz: Lodz University Press / Krakow: Jagiellonian University Pre
  • Konecki, Krzysztof T. 2015. Is the Body the Temple of the Soul? Modern Yoga Practice as a Psychosocial Phenomenon . Kraków: Jagiellonian University Press
  • Marciniak, Łukasz. 2017. Bazary - konkurencja czy kooperacja? Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Niedbalski, Jakub. 2015. Living and Working in a Social Welfare Home in Poland A Sociological Study on the Interaction of Personnel with Mentally Handicapped Charges. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Niedbalski, Jakub. 2019. Niepełnosprawność i osoby z niepełnosprawnością. Od pasywności i wykluczenia do aktywności życiowej i integracji społecznej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Niedbalski, Jakub. 2023. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Tożsamościowy wymiar samostanowienia i (nie)zależności w kontekście życia rodzinnego. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Niedbalski, Jakub. 2023. “Life strategies parents of people with profound intellectual and multiple disabilities living in Poland regarding their children’s future.” Disability & Society, 1–22.  https://doi.org/10.1080/09687599.2023.2295795
  • Niedbalski, Jakub. 2024. “The impact of individuals with profound intellectual and multiple disabilities on peer relationships of typically developing siblings.” Journal of Intellectual Disabilities, 28(2), 514-532.  https://doi.org/10.1177/17446295231168184
  • Niedbalski, Jakub (2024). Experiences of typically developing siblings of children with profound intellectual and multiple disabilities during the COVID-19 pandemic in Poland. International Journal of Developmental Disabilities, 1–14. 
  • Ślęzak, Izabela. 2018. Praca nad zaufaniem. Etyczne, praktyczne i metodologiczne wyzwania w relacjach badacz–badani na przykładzie etnografii agencji towarzyskich.  Przegląd Socjologii Jakościowej 14(1), 138-162.
  • Ślęzak, Izabela. 2024. Morally tainted–consequences of stigma in three types of organizations supporting sex workers in Poland. Journal of the Society for Social Work and Research.
  • Ślęzak, Izabela. 2016. Praca kobiet świadczących usługi seksualne w agencjach towarzyskich. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Pawłowska, Beata. 2020. Praca nauczyciela w perspektywie badacza jakościowego. Mity a rzeczywistość. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Pawłowska, Beata. 2020. “Pride in Teachers’ Everyday Work. Conditions and Contexts.” Qualitative Sociology Review 16(1):28-48.
  • Pawłowska, Beata, 2021, “Emotions of Medical Personnel versus the Status and Power at Work in Hospital Wards.”  Przegląd Socjologii Jakościowej  17(4): 68-87.
  • Pawłowska, Beata. 2022. „Usłyszeć uśmiech” – praca emocjonalna przedstawiciela handlowego w kontekście interakcji z klientem przed pandemią covid-19 i w jej trakcieFolia Sociologica nr 81, s. 45-65.

Dane kontaktowe

Katedra Socjologii Organizacji i Zarządzania

  • Rewolucji 1905r 41/43 90-214 Łódź
tel: 42-635-52-63 e-mail: www: https://www.facebook.com/ksoiz?ref=ts&fref=ts

Skład osobowy