Katedra Teorii Wychowania

Opis zadań

W strukturze organizacyjnej Katedry są dwa Zakłady: Zakład Teorii Kształcenia i Wychowania oraz Zakład Pedagogiki Porównawczej. Główne obszary działalności:

  1. Badania z teoretycznych podstaw socjalizacji, kształcenia i wychowania. Metodologiczne podstawy badań makropolitycznych i komparatystycznych.
  2. Współczesna myśl pedagogiczna - główne nurty, prądy, kierunki, doktryny i modele.
  3. Międzynarodowa współpraca naukowo-badawcza z Katedrą Pedagogiki Uniwersytetu Karola w Pradze (z prof. Stanislavem Bendlem) w zakresie badań nad procesami wychowawczymi; współpraca z prof. Alena Valisova z Uniwersytetu Ostrawskiego w Ostrawie (Department of Education and Adult Education) – Czeska Republika w zakresie psychologicznych uwarunkowań autorytetu w wychowaniu oraz z Wydziałem Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Justusa Liebiga w Giessen (prof. Christine Wiezorek) w zakresie edukacji w demokracji.
  4. Prowadzenie Ogólnopolskiego Seminarium Doktorskiego i Podoktorskiego z podstaw pedagogiki i badań procesów socjalizacyjnych oraz wychowawczych, z polityki oświatowej, porównawczej i współczesnej myśli pedagogicznej.
  5. Współpraca z ośrodkami oświatowymi, nauczycielami poszukującymi innowacji pedagogicznych;
  6. Wspierania edukacji alternatywnej w szkolnictwie publicznym, niepublicznym i w edukacji domowej.

Zakład Pedagogiki Porównawczej

Krótki opis obszaru i kierunków badań:

Badania komparatystyczne w zakresie demokratyzacji polityki oświatowej; systemów szkolnych; edukacji globalnej i międzykulturowej; edukacji alternatywnej na świecie; edukacji seksualnej dzieci i młodzieży, badania nad doświadczeniami inicjacyjnymi jako czynnikiem współformującym proces wychowania i jego efekty, metateoretyczne i komparatystyczne analizy współczesnych dziedzin, nurtów i teorii pedagogicznych na świecie. Socjopedagogiczne założenia badań jakościowych.

Najważniejsze publikacje:

Chojnowski D., Pedagogiczne implikacje teorii dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021

Chojnowski D., Krytyka kapitalizmu jako droga do otwierania nowych obszarów emancypacji w oświacie, Studia z Teorii Wychowania, TOM XI: 2020 NR 2(31), s. 263-297

  • Karkowska M., (współaut. W.Czarnecka), Przemoc w szkole, Impuls, Kraków, 1993
  • Karkowska M.,Uczeń i nauczyciel. Interakcje a wartości w klasie szkolnej.Analiza etnograficzna, Impuls, Kraków, 2005
  • Karkowska M.,Socjologia wychowania- wybrane elementy. Mechanizmy socjalizacji i edukacja szkolna, wyd. nauk. AHE, Łódź 2007
  • Karkowska M., (współaut. T. Skalski), Kultura, socjalizacja, tożsamość, Impuls, Kraków 2010
  • Karkowska M.,Tożsamość młodzieży polskiej na przełomie wieków w perspektywie badań fenomenologicznych.Wyzwania współczesności, WUŁ, Łódź 2013
  • Karkowska M. (red.), Biografie nieoczywiste-przełom, kryzys, transgresja w perspektywie interdyscyplinarnej,WUŁ, Łódź 2018
  • Karkowska M., Skrypty, opowieści i narracje w perspektywie pedagogicznej.Ku świadomości wychowania, Impuls, Kraków 2020
  • Karkowska M.,Analiza ramowa jako metoda badania interakcji w klasie szkolnej [w:] Granice autonomii teorii i praktyki edukacyjnej, Gajdamowicz H, Szmidt K.J, Bilski D,(red.), Łódź 2002
  • Karkowska M.,Literackie obrazy relacji uczeń -Mistrz w wychowaniu [w:]Idee pedagogiki filozoficznej, Śliwerski B, Sztobryn S(red.), Łódź 2003
  • Karkowska M.,Tożsamość jednostki a nabywanie wyobrażeń o rolach społecznych [w:] Zeszyty Naukowe WSHE seria II, 4(39), wyd nauk AHE, Łódź 2003
  • Karkowska M., Metody ilościowe i jakościowe w naukach społecznych -wzajemne relacje [w:]Rocznik Edukacji Alternatywnej 1/2004
  • Karkowska M.,Socjalizacja rodzajowa dziewcząt i chłopców a ukryty program edukacji szkolnej [w:] Płeć i edukacja. Konteksty teoretyczne[w:] M. Chomczyńska -Rubacha (red.),wyd nauk AHE, Łódź 2006
  • Karkowska M., Ewolucja koncepcji autorytetu w wybranych filozofiach wychowania.Tradycja i wspólczesność filozofii wychowania [w:]Pedagogika Filozoficzna on -line, Sztobryn S. (red.), 1/2006
  • Karkowska M., Tożsamość kulturowa młodzieży polskiej u progu XXI wieku. Dylematy i wyzwania międzykulturowości [w:]Przegląd Badań Edukacyjnych 1/2006
  • Karkowska M .,Rodzina jako środowisko wychowawcze, w kształtowanie się świadomości międzykulturowej dziecka [w:] Pedagogika Rodziny 1/2007
  • Karkowska M.,Tożsamość kobiet a socjalizacja rodzajowa.Wyzwania rozwojowe i emancypacyjne [w:]Płeć i rodzaj w edukacji, M Chomczyńska -Rubacha (red.) wyd. nauk. AHE, Łódź 2007
  • Karkowska M., Tożsamość kulturowa młodzieży polskiej u progu XXI wieku.Pedagogiczne problemy recepcji kultury popularnej, [w:]Pedagogika alternatywna.Postulaty, projekty i kontynuacje, B.Śliwerski (red.) Impuls, Kraków 2007
  • Karkowska M., Współczesne konteksty tożsamości a sytuacja społeczna młodzieży w Polsce, [w:]Pedagogika Filozoficzna, Bochomulska J.Łatacz E.Sztobryn S.(red.) Łódź 2010
  • Karkowska M., Szkoła jako miejsce kształtowania tożsamości uczniów i nauczycieli.Komunikacja-przestrzeń – rytuał, [w :]Edukacja a kapitał społeczny. Oczekiwania -realizacje -efekty, A. Rogalska -Marasińska, L. Janiszewska (red.)PWN, Warszawa 2012
  • Karkowska M., Tożsamość twórców akademickich w perspektywie badań biograficznych [w:]Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, M.Modrzejewska -Świgulska(red.)WUŁ, Łódź 2016
  • Karkowska M.,Konstruowanie biografii w popkulturze.Rozważania o tworzywie i kontektach biografii sportowych [w:]Pedagogika kultury popularnej-teorie, metody i obszary badań [w:] Jakubowski W.(red.) Impuls, Kraków 2016
  • Karkowska M., Tajemnice i ich biograficzne znaczenia a proces kształtowania tożsamości [w:] Biografie nieoczywiste-przełom, kryzys, transgresja w perspektywie interdyscyplinarnej
  • Karkowska M., Autoetnografia w perspektywie badań biograficznych-rozważania o metodzie tworzywie i sposobach analizy narracji [w:] Biografie nieoczywiste-przełom, kryzys, transgresja w perspektywie interdyscyplinarnej, M Karkowska (red.) WUŁ, Łódź 2018
  • Karkowska M., Odmienność w kulturze akademickiej. W poszukiwaniu tożsamości outsidera [w:] Studia z Teorii Wychowania 1/(IX)2018
  • Karkowska M., Perspektywa biograficzna w badaniach nad pamięcią [w:]U podstaw pedagogiki Auchwitz i Holokaustu, P.Trojański, A Czajkowska (red.),wyd. Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau, Oświęcim 2018
  • Karkowska M., Jak badać szkołę? Przykłady zastosowania badań jakościowych i mieszanych w analizie i interpretacji rzeczywistości szkolnej na tle dyskusji dotyczącej strategii badawczych [w:] Rocznik Pedagogiczny 41/2018, wyd. nauk UAM
  • Karkowska M., Terapeutyczne aspekty wywiadu narracyjnego w perspektywie prowadzenia badań biograficznych [w:] Studia Edukacyjne UAM, 1(50)/2018
  • Karkowska M., Narracyjne strategie tworzenia tożsamości-wokół biograficznych opowieści [w:] Biografistyka Pedagogiczna,1(5)/2020
  • Karkowska M., Medialne konstrukcje tożsamości w dobie pandemii-implikacje rozwojowe i edukacyjne [ w:]Podstawy Edukacji t. 13/2020: Dyskusje wokół kultury popularnej jako edukacyjnej przestrzeni
  • Karkowska M., Biografie i badania biograficzne-pojęcia, tworzywo, funkcje [w:] Biografistyka Pedagogiczna 1(6)/2021
  • Karkowska M., Dyskretny urok władzy czyli kilka słów o tym dlaczego ulegamy wpływowi populistów? Perspektywa krytyczna [w:] Studia Edukacyjne UAM 61(1)/2021
  • Karkowska M., Reprezentacje społeczne pandemii COVID 19.Strategie pancjentów POZ wobec zagrożenia chorobą , O .Hucko-Biernat (współaut) [w:] Lockdown.Prawo i społeczeństwo, K. Łakomiak (red.),wyd. nauk. Archeagraph, Łódź 2021
  • Karkowska M., Doświadczanie wielokulturowości osób pochodzenia żydowskiego w perspektywie dialogu międzypokoleniowego, A.Krawczyk (współaut.)[w:] Podstawy Edukacji t. 14/2021:Wielokulturowość.Międzykulturowość. Transkulturowość
  • Kosiorek M. (współaut. R. Góralska). Instrumentalizacja myślenia. O iluzji refleksyjności w kształceniu nauczycieli, Kwartalnik Pedagogiczny, 2021, nr 3(261), s. 104-123.
  • Kosiorek M. (współaut. R. Góralska). The (un)presence of emotions in teacher education. A critical analysis of the academic curriculum discourse in Poland, Przegląd Badań Edukacyjnych, nr 35 (2/2021), s. 131–151.
  • Kosiorek M., Prawo do petycji jako przykład partycypacji rodziców w kształtowaniu polityki oświatowej, Studia z Teorii Wychowania, 2021, nr 4 (37), s. 167-182.
  • Kosiorek M.,Partycypacyjny potencjał terenowych rad oświatowych w kreowaniu społeczeństwa obywatelskiego, Studia Edukacyjne, 2020 nr 59, s. 61-73
  • Kosiorek M., (2020). Civic Councils for Education.Critical discourse analysis, Interdyscyplinarne konteksty pedagogiki specjalnej, nr 28, s. 21-36.
  • Kosiorek M., Pedagogiczno-społeczne konteksty bierności obywatelskiej w III RP, [w:] Pedagogika i edukacja wobec kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii, red. J. Madalińska-Michalak, A. Wiłkomirska, Wydawnictwa UW: Warszawa 2020, s. 177-188.
  • Kosiorek M., Zaangażowanie społeczne nauczycieli w obliczu kultury nieufności, Przegląd Pedagogiczny 2020 nr 2, s. 48-57.
  • Kosiorek M., Terenowe rady oświatowe w procesie uspołecznienia edukacji szkolnej, Rocznik Pedagogiczny, 2018 nr 41, s. 81-91.
  • Ratkowska-Pasikowska, J. (2018). Pedagogy towards the problem of initiation. The first installment: from concept to application, an attempt to reconstruct literature on the subject. Threads scaterred. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas Pedagogika, 17/2018.
  • Ratkowska-Pasikowska, J. (2018). Badania nad Seksualnością dziecka. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce 13(4):103-112
  • Ratkowska-Pasikowska, J. Pasikowski, S. (2018). Seksualność dziecka jako przedmiot publikacji prasowych. Wstępny komunikat z badań. Przegląd pedagogiczny. 2019, nr 1, s. 155-167
  • Ratkowska-Pasikowska, J. (2019). Infantylizm -niewykorzystany potencjał w perspektywie stawania się dorosłym. Mały książę Antoine’a de Saint-Exupéry’ego - "doświadczenie infantylizmu". Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce 14(1(51)):9-19
  • Ratkowska-Pasikowska, J. (2018). Womanhood in prison isolation. Recovering fragments of normative order womanhood in a force of meanings. Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy, 13
  • Ratkowska-Pasikowska, J. (2018). Poland: Homosexuality Yesterday and Today. In: Kristof De Witte, Oliver Holz, Lotte Geunis (eds.) Somewhere over the rainbow. Discussions on homosexuality in education across Europe, WAXMANN
  • Ratkowska-Pasikowska, J. (2020). Sztuka kochania Michaliny Wislockiej - w darze kobietom. W: Prawa kobiet dawniej i dziś. W 100-lecie nadania praw wyborczych kobietom w Polsce, (red.) Agnieszka Teterycz-Puzio, Wanda Kamińska, Patrycja Osińska, Akademia Pomorska w Słupsku, (p.193-203)
  • Ratkowska-Pasikowska, J. (2021). On Excluding and Erasing Death from the Education of a Child Adult Literature as an Educational Potential for Death on the Example of Stephen King – Pet Sematary Voices from the Classroom: A Celebration of Learning, WAXMANN, (s.297-307)
  • Ratkowska-Pasikowska, J. (2021). Lolitki, nimfetki i inne „demoniczne” dziewczęta na przykładzie Lolity Vladimira Nabokova, Galerianek Katarzyny Rosłaniec, Ślicznotki Louisa Mallego i Leona zawodowca Luca Bessona Przemoc seksualna Interdyscyplinarne studium zjawiska, IMPULS (s.73-87)
  • Rogalska-Marasińska A., Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017.
  • Rogalska-Marasińska A., Creating Stories by Student Teachers as a Space for Multifaceted Adult Learning. Sustainable and Multicultural Perspective, Studia z Teorii Wychowania, 2021; XII (2(35)), s. 47–56.
  • Rogalska-Marasińska A., Międzykulturowa transgresja szansą na zrównoważone i wielokulturowe społeczeństwo, [w:] J. Nikitorowicz, A. Młynarczuk-Sokołowska, U. Namiotko (red.), Przestrzenie międzykulturowe w badaniach i praktyce edukacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku 2019.
  • Rogalska-Marasińska A., Człowiek – postczłowiek – transczłowiek: kto podejmie edukację na rzecz zrównoważonego rozwoju? „Teraźniejszość – człowiek – edukacja”, 2019 t. 22, nr 1(85), s. 131–152.
  • Idea zrównoważonego rozwoju w kształceniu studentów kierunków nauczycielskich, „Kultura i edukacja”, 2018 nr 3 (121), s. 104–125, DOI: 10.15804/kie.2018.03.07
  • Rogalska-Marasińska A., Effects of Using Musical Fairy Tales in the Classroom: Action Research in Poland, “Journal of language and Cultural education”, 2018,m 6(2), s. 47–70, DOI: 10.2478/jolace-2018-0015.
  • Rogalska-Marasińska A., Międzykulturowa animacja muzyczna na rzecz synergetycznego rozwoju ucznia, „Studia z Teorii Wychowania”, TOM:VIII: 2017 NR 4(21), s. 13–36.
  • Rogalska-Marasińska A., Zrównoważone współistnienie wielokulturowego świata według koncepcji Ernesto Laclau’a. Ku sanacji edukacji międzykulturowej, „Studia Pedagogiczne” L(50), s. 155–180.
  • Rogalska-Marasińska A., Kształtowanie trzeciej natury ludzkiej wychowanka poprzez edukację międzykulturową, „Transdyscyplinarne Studia o Kulturze (i) Edukacji”, nr 11, s. 174–200.
  • Rogalska-Marasińska A., University in front of the necessity of teacher development towards intercultural dialogue and understanding - forms and methods, “Kwartalnik Pedagogiczny”, 3(241), s. 135–158.
  • Suwalska A., English Educational Policy, Contemporary Challenges In a Historical-Comparative Context, Łódź-Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, The Jagiellonian University Press, koedycja Columbia University Press 2017.
  • Suwalska A., Refleksyjność a bezrefleksyjność w świetle neoliberalnej gry interesów w edukacji brytyjskiej, w: Refleksyjne wychowanie-profilaktyka edukacyjna i rodzinna, Tom 3, Wydawnictwo " Scriptum" 2017, s.110-123.
  • Suwalska A., High-trust to teachers’ job in Finland after 1970s, Studia z Teorii Wychowania 2018, vol. 9 (3 (24), s. 273-287.
  • Suwalska A., The Direction of Educational Reforms and Challenges for Sustainable Development in Finnish Education, Forum Pedagogiczne 2019, vol. 9 (2/2), s. 259-269 .
  • Suwalska A., The last educational change in Finland-its Dimensions and Multiliteracy teaching, Studia Edukacyjne 2021, vol. 60, s. 199-211
  • Suwalska A., The roots of educational changes in the perspective of democracy challenges in Finland and England in the 20th century, Edukacja Międzykulturowa 2021, vol. 14, s. 219-231.
  • Suwalska A., The tasks of basic education for adults 2017 in Finland in the light of basic education, assessment and support for learning, Studia z Teorii Wychowania 2021, vol. 12 (2(35)), s. 131-145.
  • Suwalska, A., Values and their influence on learning in Basic Education in Finland - selected aspects, Roczniki Pedagogiczne, 2021, vol. 13, s. 141-154.
  • Suwalska A., Transversal Competencies in Physical Education in the Finnish National Core Curriculum 2014 for Basic Education, Annales. Paedagogia-Psychologia 2021, vol. 34, s. 83–94.
  • Suwalska A., Implikacje myśli pedagogicznej Johna Deweya w fińskiej edukacji, Biografistyka pedagogiczna 2021, vol. 6 (1), s. 211-227.
  • Śliwerski B., (współaut. Szkudlarek T., Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, NWH "Impuls", Kraków 1991 (wyd. 2 poprawione, rozszerzone), Kraków 1993
  • Śliwerska W., Śliwerski B., Edukacja w wolności, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 1991 (II wyd. Kraków 1993).
  • Śliwerski B., Przekraczanie granic wychowania. Od "pedagogiki dziecka" do antypedagogiki, Acta Universitas Lodziensis, Folia Paedagogica et Psychologica, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1992
  • Śliwerski B., Wyspy oporu edukacyjnego, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 1993 (wyd. II, 2008)
  • Śliwerski B., Klinika szkolnej demokracji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1996 (wyd. II, 2008)
  • Śliwerski B., Edukacja autorska, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1996, (wyd. II, 2008)
  • Śliwerski B., Jak zmieniać szkołę? Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1998 (wyd. II, 2008)
  • Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1998 (wyd. IX, 2015)
  • Śliwerski B., Bariery i możliwości wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w reformowanej szkole, Towarzystwo Pomocy Dzieciom i Młodzieży, Łódź 1999
  • Leksykon PWN – Pedagogika, współred. z B. Milerskim, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  • Śliwerski B., Edukacja pod prąd, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2001, (wyd. II, 2008)
  • Śliwerski B., Program wychowawczy szkoły, WSiP, Warszawa 2001
  • Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk: Pedagogika GWP 2007.
  • Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009
  • Śliwerski B., Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia. Klasyfikacje. Badania, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2009.
  • Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2010.
  • Śliwerski B., Myśleć jak pedagog, Sopot: GWP 2010
  • Śliwerski B., Klinika akademickiej pedagogiki, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2011.
  • Śliwerski B., Szkoła na wirażu zmian politycznych. Bez cenzury, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2012
  • Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2012.
  • Śliwerski B., Przyrzeczenie harcerskie. Historia. Metodyka. Manipulacje, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2012.
  • Śliwerski B., Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2013.
  • Śliwerski B., Edukacja (w)polityce. Polityka (w)edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2015.
  • Śliwerski B., (współaut. R. Nowakowska-Siuta), Racjonalność procesu kształcenia. Studium z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2015,
  • Śliwerski B., Harcerstwo źródłem pedagogicznej pasji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2016.
  • Śliwerski B., Książki (nie)godne czytania? Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2017 .
  • Śliwerski B., Meblowanie szkolnej demokracji, Warszawa: Wolters Kluwer 2017.
  • Śliwerski B., Habilitacja. Diagnoza. Procedury Etyka. Postulaty, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2017.
  • Śliwerski B., Turystyka habilitacyjna Polaków na Słowację w latach 2005-2016. Studium krytyczne, Łódź: Wydawnictwo UŁ 2018.
  • Śliwerski B., Pedagogia harcerskiego wychowania, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2018.
  • Maliszewski K., Stępkowski D., Śliwerski B. (2019). Istota, sens i uwarunkowania (wy)kształcenia. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls:.
  • Śliwerski B. (2019). „Przyrzeczenie wierności sprawie socjalizmu...” – czyli jak ZHP stało się organizacją wychowania socjalistycznego w świetle doktryny pedagogicznej po 1944 roku, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
  • Śliwerski B.,(2019). Filozofia kordialna ukraińskiej pedagogiki serca Wasyla Suchomlińskiego/Кордіалъна філософія українсъкої педагогіки серця Василя Сухомлинсъкого, Kijów: TOB « Видавицтво » Энания України » 2019
  • Murzyn A., Śliwerski B. (2020). Irlandia. Zielona Wyspa międzykulturowej oraz egalitarnej edukacji i opieki, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
  • Śliwerski B. (2020). (Kontr)rewolucja oświatowa. Studium z polityki prawicowych reform edukacyjnych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
  • Śliwerski B. (2020). Pedagogika holistyczna. Studium z perspektywy metanauk społecznych, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej,
  • Śliwerski B., Paluch M. (2021). Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Śliwerski B., Wprowadzenie do teorii krytykoznawstwa. Krytyka naukowa (nie tylko) w pedagogice, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2021,
  • Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, tom 1, WN PWN, Warszawa 2003
  • Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, tom 2, WN PWN, Warszawa 2003
  • Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, red. Bogusław Śliwerski, tom 1, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2006
  • Pedagogika. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, red. Bogusław Śliwerski , tom 2, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2006.
  • Pedagogika. Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badan naukowych, red. Bogusław Śliwerski, tom 3, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2006.
  • Pedagogika. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, tom 4, red. Bogusław Śliwerski, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2010
  • Pedagogika. red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2019.
  • Edukacja w wolności, red. B. Śliwerski, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 1992,.
  • Edukacja alternatywna - dylematy teorii i praktyki, red. B. Śliwerski, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 1992 (Wyd. II zmienione, Kraków 1993).
  • . Kontestacje Pedagogiczne, Materiały III Sekcji Zjazdu Pedagogów, red. i wstęp B. Śliwerski, Warszawa 10-12 1993, ZG PTP, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Warszawa 1993
  • Karkowska M., Czarnecka W., Przemoc w szkole, red. B. Śliwerski, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 1994
  • Pedagogika alternatywna - dylematy teorii, Wstęp, red. B. Śliwerski, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1995 (II wyd. Kraków 2000).
  • Pedagogika alternatywna – dylematy teorii i praktyki, red. B. Śliwerski, Impuls, Kraków 1998
  • Jak skutecznie nauczać i wychowywać we współczesnej szkole? wstęp i red. B. Śliwerski, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1999
  • Pedagogiczne drogowskazy, współred. B. Juraś-Krawczyk, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000
  • Edukacja alternatywna. Nowe teorie, modele badań i reformy, współred. Jacek Piekarski, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000
  • Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku, red. Bogusław Śliwerski, , Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2001
  • Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie. Materiały z IV Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego, red. Eugenia Malewska i Bogusław Śliwerski, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2002
  • Idee pedagogiki filozoficznej. Pedagogika filozoficzna I, red. Sławomir Sztobryn i Bogusław Śliwerski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2003
  • Pedagogika alternatywna. Postulaty, projekty i kontynuacje, tom I. Teoretyczne konteksty alternatyw edukacyjnych i wychowawczych, red. B. Śliwerski, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2007.
  • Pedagogika alternatywna. Postulaty, projekty i kontynuacje. Tom II. Innowacje edukacyjne i reformy pedagogiczne, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2007
  • Teoretyczne podstawy edukacji alternatywnej, red. B. Śliwerski, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2009.
  • Edukacja alternatywna w XXI wieku, red. Zbyszko Melosik, Bogusław Śliwerski, Kraków: Oficyna Wydawnicza „IMPUSL” 2010.
  • O pedagogice Profesora Bogdana Suchodolskiego, red. Czesław Kupisiewicz, Bogusław Śliwerski, Sosnowiec: Wyższa Szkoła „Humanitas” 2014
  • Pedagogika serca. Wychowanie emocjonalne w XXI wieku, red. Ewa Lewandowska-Tarasiuk, Jan Łaszczyk, Bogusław Śliwerski, Warszawa: Difin SA 2016
  • Wybór tekstów Profesora Bogdana Nawroczyńskiego, red. Bogusław Śliwerski, Marek Walancik, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” , Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej 2017
  • Ku życiu wartościowemu. Idee-Koncepcje-Praktyki. Tom 1, red. Maria Czerepaniak-Walczak, Joanna Madalińska-Michalak, Bogusław Śliwerski, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2018
  • Alternatywy w edukacji, red. B. Śliwerski, A. Rozmus, Kraków-Rzeszów: Oficyna Wydawnicza „Impuls” , Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie 2018
  • Pedagogika serca. Wychowanie emocjonalne w XXI wieku, red. Ewa Lewandowska-Tarasiuk, Jan Łaszczyk, Bogusław Śliwerski, wyd. II uzupełnione i rozszerzone, Warszawa: Difin SA 2020
  • Śliwerski B., Walancik M. (2020)(red.). Bogdan Nawroczyński. Inspiracje dla współczesności, Dąbrowa Górnicza: Akademia WSB.

Najważniejsze projekty badawcze;

Kosiorek M. (czł. zespołu pod kierunkiem dr J. Leek) grant NCN: Badania porównawcze funkcji międzynarodowych programów kształcenia w Polsce 2020/38/E/HS6/00048

Ratkowska-Pasikowska, J., O stawaniu się. Narracje rodziców dorosłych dzieci transpłciowych. Grant: IDUB, 27/2021.

Krótki opis współpracy realizowanej z ośrodkami akademickimi z Polski i z zagranicy;

  • Podpisane umowy w ramach Erasmusa i umów bilateralnych:
  • Wydział Nauk Pedagogicznych, Katedra Pedagogiki - Uniwersytetu Karola w Pradze (Czechy)
  • Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogicka fakulta
  • Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytet im. Justusa Liebiga w Giessen (Niemcy)
  • University of Eastern Finland (Finlandia).
  • University of Bari, Aldo Moro(Włochy).
  • Współpraca poza umowami bilateralnymi:
  • Uniwersytet Baty w Zlinie w Czechach.
  • Uniwersytet Ostrawski w Ostrawie (Department of Education and Adult Education).
  • Katedra Teorii i Historii Pedagogiki Instytutu Pedagogicznego Kijowskiego Uniwersytetu imienia Borysa Hrinczenki (Ukraina)
  • Middlesex University London (Wielka Brytania)
  • University of Tuzla (Turcja)
  • Freie Universität Berlin (Niemcy)

Najważniejsze nagrody i wyróżnienia pracowników danej Jednostki.

dr hab. Magda Karkowska, prof. UŁ,

  • Medal Srebrny Za Długoletnią Służbę

dr Małgorzata Kosiorek,

  • Medal Komisji Edukacji Narodowej

dr hab. Aneta Rogalska-Marasińska, prof. UŁ

  • Medal Komisji Edukacji Narodowej
  • Medal Srebrny Za Długoletnią Służbę

Dr Arleta Suwalska

  • Medal Komisji Edukacji Narodowej

prof. Bogusław Śliwerski

  • doktor honoris causa: UMCS (2014), UKW (2016), KUL (2018), UKSW (2020), Narodowej Akademii Nauk Pedagogicznych Ukrainy (2019).
  • Członek Międzynarodowej Rady Uniwersytetu Tomasza Baty w Zlinie (Republika Czeska) - The International Board of Tomas Bata University in Zlin.
  • Złoty Krzyż Zasługi
  • Krzyż Za Zasługi dla ZHP
  • Medal Komisji Edukacji Narodowej

dr Wojciech Mikołajewicz

  • Medal Złoty za Długoletnią Służbę

mgr Iwona Brzozowska-Kempska

  • Medal Srebrny za Długoletnią Służbę

dr Justyna Ratkowska-Pasikowska

  • Medal Komisji Edukacji Narodowej

dr Bożena Banasiak

  • Złota Odznakę UŁ

dr hab. Alina Wróbel

  • Złota Odznakę UŁ

Dane kontaktowe

Katedra Teorii Wychowania

  • Pomorska 46/48 91-408 Łódź
tel: 42-665-50-85 e-mail:

Skład osobowy

Lista jednostek