Katedra Historii Wychowania i Pedeutologii

About us

Description of scientific and research activities

Department of History of Education and Pedeutology

Research directions of the Department

The research concerns the history of education, care, teaching, family, childhood and educational, cultural and scientific organizations. The area of interest also includes the biographies of scholars, teachers and socio-educational activists of the 19th and 20th centuries, with particular emphasis on the second half of the 19th century and the early years of the 20th century and the interwar period.

Most important publications:

Bołdyrew A., Społeczeństwo Królestwa Polskiego wobec patologii społecznych w latach 1864-1914, (The society of the Kingdom of Poland towards social pathology in the years 1864-1914), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, ss. 370.

Bołdyrew A., Warunki i strategie działalności naukowej polskich akademiczek na niwie pedagogiki i psychologii w latach 1918-1939, (The conditions and strategies of the polish female scholars’ scientific activity in the field of psychology and pedagogy in 1918–1939), „Kwartalnik Pedagogiczny” 2018, nr 4, s. 140-151.

Bołdyrew A., Dorastanie w okowach higieny i eugeniki w świetle piśmiennictwa Warszawskiego Towarzystwa Higienicznego na początku XX wieku, (Growing up in the bonds of hygiene and eugenics in the light of the writings of the Warsaw Hygiene Society (Warszawskie Towarzystwo Higieniczne) at the beginning of the 20th century) „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2020, t. 11, nr 2, s. 20-33.

Cybulska K., O niepodległość i prawa kobiet. Zofia Moraczewska (1873-1958) – życie i działalność (For independence and women's rights. Zofia Moraczewska (1873-1958) – life and activity), Instytut Pamięci Narodowej, Warszawa 2021, ss. 368.

Cybulska K., Radomskie Towarzystwo Kursów Technicznych (1927–1939), (The Society for Technical Courses in Radom (1927–1939)), „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2020, t. 11, nr 2, s. 264-274.

Cybulska K., Laura Guérin (1817-1883) – zapomniane tradycje oświaty dla kobiet, (Laura Guérin (1817-1883) – forgotten traditions of education for women), „Piotrkowskie Zeszyty Historyczne” 2021, t. 22, z. 3, s. 43-62.

Krakowiak M., Warunki życia warszawskich rodzin robotniczych w II Rzeczypospolitej jako determinanty socjalizacji i wychowania młodego pokolenia, (Living conditions of Warsaw working-class families in the Second Polish Republic as determinants of socialization and upbringing of the young generation), „Wychowanie w Rodzinie” 2018, t. 18, nr 2, s. 137-154.

Krakowiak M., Edukacja akademicka kobiet w przekazie prasy społeczno-kulturalnej i pedagogicznej Królestwa Polskiego na przełomie XIX i XX wieku, (Women's academic education in the socio-cultural and pedagogical press of the Kingdom of Poland at the turn of the 20th century), „Biuletyn Historii Wychowania” 2020, t. 42, s. 61-74.

Krakowiak M., Wychowanie w rodzinie włościańskiej w świetle listów czytelników „Zorzy” (1905-1918), (Upbringing in a peasant family in the letters from readers of "Zora" (1905-1918)), „Wychowanie w Rodzinie” 2021, nr 1, s. 13-24.

Michalski G., Kierunki zaangażowania Jana Korneckiego w prace zjednoczeniowe polskich towarzystw oświatowych w latach 1923-1935, (Directions of Jan Kornecki's involvement in the unification work of Polish educational societies in 1923-1935), „Studia Edukacyjne” 2018, nr 48, s. 151-168.

Michalski G., W trosce o szkołę z opieką lekarską. Wskazania higieniczno-pedagogiczne Adolfa Klęska w przekazie „Przyjaciela Szkoły” (1922-1936), (In care of the school with medical care. Hygienic and pedagogical indications of Adolf Klass in the message of the "Friend of School" (1922-1936)), „Forum Pedagogiczne” 2019, nr 1, s. 45-56.

Michalski G., O potrzebie kształcenia technicznego w odbudowie niepodległej Polski w przekazie „Przeglądu Technicznego” z lat 1914-1918, (On the need for technical education in the reconstruction of independent Poland in the message of the "Technical Review" from 1914-1918), „Studia Edukacyjne” 2019, nr 53, s. 41-57.

Sosnowska J., Opieka nad dziećmi w Łodzi w latach I wojny światowej, (Childcare in Lodz during the years of World War I), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017, ss. 498.

Sosnowska J., Z dziejów opieki społecznej w Polsce międzywojennej. Półkolonie letnie w Łodzi, (From the history of social welfare in interwar Poland. Summer semi-camps in Lodz), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018, ss. 282.

Sosnowska J., Opieka nad dzieckiem w Polsce międzywojennej. Robotnicze Towarzystwo Przyjaciół Dzieci – Oddział Łódzki (1923–1939), (Child care in interwar Poland. Workers' Society of the Friends of Children - Lodz Branch (1923-1939)), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, ss. 400.

Major research projects

Implementation of a research project titled “Education and upbringing in the formation of Polish modernity and independence in the years 1905-1918” under the programme of the Ministry of Science and Higher Education under the name “Paths to Independent Poland” in 2018-2023. Headed by: dr. hab. A. Bołdyrew, prof. of the University of Lodz.

Cooperation with academic centers from Poland and abroad

As part of the research project “Education and upbringing in the formation of Polish modernity and independence in the years 1905-1918” cooperation with the University of Warsaw, Nicolaus Copernicus University, Maria Curie-Skłodowska University, Kazimierz Wielki University, as well as the Institute of Lithuanian History in Vilnius.

The most important awards and prizes

Honorable mention for the monograph by J. Sosnowska entitled „Child Care in interwar Poland. Workers’ Society of Friends of Children - Lodz Branch (1923-1939)” in the competition of the scientific award of the Lodz Scientific Society named after Professor Irena Lepalczyk for research works in the field of social pedagogy (2021).

Contact details

Department of History of Education and Pedeutology

Staff