ZARZĄDZANIE DOSTĘPNOŚCIĄ W PRAKTYCE

Godło Polski
ZARZĄDZANIE DOSTĘPNOŚCIĄ W PRAKTYCE

INFORMACJE OGÓLNE

Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny Uniwerystetu Łódzkiego zaprasza na nowe studia podyplomowe: "Zarządzanie dostępnością w praktyce".

Podstawowym celem studiów jest przekazanie wiedzy i wykształcenie w słuchaczach umiejętności z zakresu dostosowania instytucji do wymogów Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. 2019 poz. 1696) oraz Ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych (Dz. U. 2019 poz. 848).


Zadaniem nadrzędnym jest przygotowanie słuchaczy do pełnienia funkcji koordynatora ds. dostępności, zarówno w jednostkach finansów publicznych, jak i w innych sektorach. Ponadto uczestnicy studiów otrzymają kompendium wiedzy oraz umiejętność korzystania z narzędzi do przeprowadzania audytów dostępności w ramach samooceny instytucji.


Uczestnicy studiów mają szansę pozyskać wiedzę i praktyczne umiejętności w zakresie: audytowania barier dostępności w instytucji, tworzenia planów poprawy stanu dostępności, opracowywania raportu o stanie dostępności i innych zadań wynikających z Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Ponadto nabędą wiedzę o wymogach prawa w zakresie różnych dziedzin dotyczących dostępności (prawo budowlane, standardy unijne, Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych, Ustawa o języku migowym i innych środkach komunikowania się, zamówienia publiczne itp.). Zajęcia obejmować będą też tematykę wiedzy o niepełnosprawności/szczególnych potrzebach oraz praktycznego wdrażania dostępności w instytucji we wszystkich obszarach wymaganych Ustawą (dostępność architektoniczna, cyfrowa, informacyjno-komunikacyjna, usług i procedur). 


Osoby prowadzące zajęcia to wieloletni praktycy w zakresie wdrażania dostępności dla osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami, eksperci w poszczególnych obszarach dostępności, specjaliści w zakresie niepełnosprawności, wśród nich również osoby z niepełnosprawnościami. Studia prowadzone będą metodami aktywnymi, warsztatowymi, gdzie wiodącą rolę pełnić będzie dyskusja z uczestnikami oraz praca na studiach przypadków z wykorzystaniem dostępnych narzędzi. 


Studia obejmują 190 godzin zajęć i trwają dwa semestry. Zajęcia odbywają się w systemie zaocznym, podczas dwudniowych sesji. Przedmioty są zaliczane na podstawie weryfikacji efektów uczenia się metodami wybranymi przez prowadzących. Studia kończą się pracą pisemną o charakterze praktycznym, przygotowaną pod kierunkiem wybranego prowadzącego.  Słuchacze uzyskują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych "Zarządzanie dostępnością w praktyce”.
 

ORGANIZACJA STUDIÓW

Studia obejmują 190 godzin zajęć i trwają dwa semestry.

Zajęcia odbywają się w systemie zaocznym, podczas dwudniowych sesji (soboty, niedziele).

Zajęcia powadzone są na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego, ul. Polskiej Organizacji Wojskowej 3/5, 90-255 Łódź

Przedmioty

Przedmioty są zaliczane na podstawie weryfikacji efektów uczenia się metodami wybranymi przez prowadzących.

Praca końcowa

Studia kończą się pracą pisemną o charakterze praktycznym, przygotowaną pod kierunkiem wybranego prowadzącego. 

Po otrzymaniu wszystkich zaliczeń, słuchacze uzyskują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych ZARZĄDZANIE DOSTĘPNOŚCIĄ W PRAKTYCE

Na ocenę końcową składają się: 

  • ocena z pracy końcowej (50%),
  • średnia ocen ze studiów (50%).

Opłata za całe studia (dwa semestry) wynosi 4500 zł. Opłatę należy wnieść do 31 października (harmonogram zostanie podany w umowie). W przypadku nieuruchomienia studiów nastąpi zwrot środków.
Opłatę należy wykonać po otrzymaniu informacji o przyjęciu na studia oraz podpisaniu umowy.

Studia zostaną uruchomione w przypadku zebrania co najmniej 20 słuchaczy.

Maksymalny limit miejsc wynosi 25 osób.

O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.

Zajęcia odbywają się w soboty i niedziele.

Terminy zjazdów:

Zjazd 1: 21-22.10.2023;

Zjazd 2: 04-05.11.2023;

Zjazd 3: 18-19.11.2023;

Zjazd 4: 02-03.12.2023;

Zjazd 5: 16-17.12.2023;

Zjazd 6: 13-14.01.2024;

Zjazd 7: 27-28.01.2024;

Zjazd 8: 24-25.02.2024;

Zjazd 9: 09-10.03.2024;

Zjazd 10: 23-24.03.2024;

Zjazd 11: 06-07.04.2024;

Zjazd 12: 20-21.04.2024;

Zjazd 13: 11-12.05.2024;

Zjazd 14: 25.05.2024 (tylko sobota).

Zajęcia odbywają się na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego, ul. Rewolucji 1905 r. 39, budynek T.

Plan zajęć do pobrania (po korekcie)

Pliki do pobrania

REKRUTACJA

Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe ZARZĄDZANIE DOSTĘPNOŚCIĄ W PRAKTYCE są ukończone studia wyższe (magisterskie, inżynierskie, licencjackie). 

Nabór na studia podyplomowe na rok akademicki 2023/2024 rozpocznie się 1 sierpnia i trwa do 6 października.

Rekrutacja w 3 krokach:

  1. Wypełnienie formularza online oraz dołączenie do niego skanów następujących dokumentów:
    • Kwestionariusza osobowego
    • Podania o przyjęcie na studia
    • Zobowiązania do pokrycia kosztów uczestnictwa
    • Skanu dyplomu studiów wyższych
  2. Po uzyskaniu informacji o przyjęciu na studia i zawarciu umowy pomiędzy Uniwersytetem Łódzkim, a słuchaczem studiów podyplomowych należy dokonać opłaty na wskazane konto.
  3. Oryginały dokumentów należy dostarczyć na uczelnię. Dostarczenie dokumentów możliwe jest w trakcie pierwszego zjazdu lub wcześniej.

Przed zgłoszeniem na studia prosimy o zapoznanie się z:

Informacją o przetwarzaniu danych osobowych dla osoby uczestniczącej w rekrutacji na studia podyplomowe

oraz

Regulaminem studiów podyplomowych w Uniwersytecie Łódzkim.

 

KONTAKT

dr Anisa Wykin - kierownik studiów podyplomowych "Zarządzanie dostępnością w praktyce"

anisa.wykin@uni.lodz.pl

tel. 502 108 731

PROGRAM STUDIÓW

Moduł 1 - Społeczne aspekty dostępności w praktyce (15 godz.)

  • Wprowadzenie w tematykę niepełnosprawności i szczególnych potrzeb
  • Założenia Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych i ich zastosowanie w tworzeniu dostępności
  • Polityka senioralna a dostępność. Polityka edukacyjna a dostępność

Moduł 2 - Przeciwdziałanie dyskryminacji (10 godz.)

  • Pojęcia: stereotypu, uprzedzenia, dyskryminacji; mechanizm dyskryminacji
  • Sposoby przeciwdziałania dyskryminacji
  • Wiedza z zakresu prawa antydyskryminacyjnego w zatrudnieniu

Moduł 3 - Prawne aspekty dostępności (10 godz.)

  • Analiza Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2022 r. poz. 2240)
  • Analiza Ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 82, 511)

Moduł 4 - Podstawy dostępności cyfrowej (20 godz.)

  • Prawidłowa budowa i działanie strony internetowej i aplikacji mobilnej
  • Teksty alternatywne
  • Specyfikacja materiałów (w tym multimediów) osadzanych na stronie
  • Zasady współpracy z wykonawcami

Moduł 5 - Audyt dostępności cyfrowej (10 godz.)

  • Zasady i narzędzia audytu dostępności cyfrowej

Moduł 6 - Dostępne materiały (10 godz.)

  • Zasady tworzenia i publikowania dostępnych dokumentów (dokument tekstowy; prezentacja; materiał filmowy)
  • Zasady tworzenia tekstu łatwego do czytania

Moduł 7 - Alternatywne formy komunikacji (30 godz.)

  • Zasady dostępności informacyjno-komunikacyjnej
  • Sposoby i urządzenia do zapewniania alternatywnych form komunikacji

Moduł 8 - Audyt dostępności informacyjno-komunikacyjnej (10 godz.)

  • Zasady i narzędzia audytu dostępności informacyjno-komunikacyjnej

Moduł 9 - Uniwersalne projektowanie i dostępność architektoniczna (25 godz.)

  • Zasady uniwersalnego projektowania
  • Racjonalne usprawnienie i dostęp alternatywny
  • Osoba ze szczególnymi potrzebami w przestrzeni publicznej
  • Zasady odbiorów technicznych

Moduł 10 - Audyt dostępności architektonicznej (10 godz.)

  • Zasady i narzędzia audytu dostępności architektonicznej

Moduł 11 - Finansowanie dostępności (10 godz.)

  • Źródła i zasady finansowania dostępności

Moduł 12 - Zarządzanie dostępnością w instytucji (20 godz.)

  • Monitorowanie dostępności
  • Tworzenie planu poprawy dostępności
  • Opracowanie raportów o stanie dostępności
  • Tworzenie deklaracji dostępności
  • Edukacja pracowników
  • Rozwiązywanie sytuacji trudnych

Moduł 13 - Seminarium (10 godz. )

  • Praca końcowa o charakterze aplikacyjnym­

W planie studiów podyplomowych ZARZĄDZANIE DOSTĘPNOŚCIĄ W PRAKTYCE praktyki nie są przewidziane. 

NASI WYKŁADOWCY

Agata Gawska

O prowadzącej:

Aktywistka, badaczka i doświadczona managerka, ekspertka rynku pracy i w zakresie dostępności. Swoje ponad 20- letnie doświadczenie we wsparciu osób z niepełnosprawnościami zdobywała zarówno w instytucjach publicznych, jak i w licznych organizacjach pozarządowych. Przez wiele lat zarządzała Fundacją Aktywizacja tworząc jej struktury w całej Polsce i realizując wiele projektów aktywizacyjnych, z których największy obejmował ponad 2000 osób- mieszkańców wsi i małych miasteczek.
Od kilku lat aktywnie wspiera podmioty publiczne w zakresie wdrażania dostępności. Realizowała i nadal realizuje działania doradcze w projekcie „Procedury bez barier”, który realizuje KPRM.
Od wielu lat pisze artykuły, publikacje dotyczące rynku pracy osób z niepełnosprawnościami oraz dotyczące dostępności. Realizuje wiele badań i analiz dotyczących osób z niepełnosprawnościami na rynku pracy i w zakresie dostępności podmiotów publicznych.
Zasiadała w wielu ciałach doradczych m.in. w Komitecie Umowy Partnerstwa, w Radzie Działalności Pożytku Publicznego oraz w Krajowej Radzie Konsultacyjnej ds. Osób Niepełnosprawnych czy w zespole ds. osób z niepełnosprawnościami przy Rzeczniku Praw Obywatelskich.
Byłą jedną z założycielek Sieci Pozarządowych Instytucji Rynku Pracy zrzeszającej blisko 100 organizacji z całej Polski i jej przewodniczącą przez 2 kadencje.
Tworzyła Grupę ON Inclusion, która zrzesza ekspertów pozarządowych i akademickich, a jej celem jest włączanie tematyki osób z niepełnosprawnościami do nurtu polityki publicznej. Największym sukcesem Grupy jest wprowadzenie Programu Dostępność Plus oraz doprowadzenie do stworzenia i wprowadzenia przepisów dot. dostępności.
W roku 2022 jako wolontariuszka stworzyła kuchnię w punkcie dla Uchodźców z Ukrainy zlokalizowanym w Arenie Ursynów. Kuchnia, którą zarządzała, codziennie wydawała kilkaset posiłków. Posiłki tworzone były, w znakomitej większości, z produktów pozyskanych od lokalnej społeczności oraz pozyskanych z restauracji. W niespełna 3 miesiące wraz z zespołem wolontariuszy nakarmiła 4000 Uchodźców i setki wolontariuszy.


Prowadzone moduły i ich wizja

Zarządzanie dostępnością w instytucji  

  1. Ustawa o dostępności, a zadania koordynatora, w tym:
    • Pożądane kompetencje koordynatora- co warto wiedzieć i umieć?
    • Gdzie szukać dobrych informacji o dostępności?
  2. Zarządzanie dostępnością w praktyce, w tym:
    • Miejsce koordynatora ds. dostępności w strukturze podmiotu.
    • Szczegółowe zdania koordynatora ds. dostępności.
    • Współpraca wewnątrz podmiotu.
    • Współpraca z innymi podmiotami publicznymi.
    • Współpraca z organizacjami pozarządowymi i ekspertami.
  3. Plan działania na rzecz poprawy dostępności, w tym:
    • Plan jako kluczowy element zarzadzania dostępnością.
    • Założenia dobrego planu,  w tym analiza stanu zastanego.
    • Przygotowanie planu dla swojej instytucji.

  
Finansowanie dostępności  

  1. Możliwe źródła finansowania dostępności.
  2. Finansowanie dostępności jako element realizowanych działań stałych/czasowych, w tym projektowych.
  3. Możliwe działania do podjęcia przez urząd bez lub z niskimi nakładami finansowymi.
     

O prowadzącym:

Adiunkt w Katedrze Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się m. in. socjologicznymi aspektami polityki społecznej wobec osób z niepełnosprawnościami ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnych i koncepcji niezależnego życia osób z niepełnosprawnościami. W kręgu jego zainteresowań znajduje się deinstytucjonalizacja wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami (w tym mieszkalnictwa oraz asystencji osobistej).
Od wielu lat działa w organizacjach pozarządowych wspierających osoby z niepełnosprawnościami w ich działaniach na rzecz poprawy jakości własnego życia. Współpracował m. in. z Polskim Forum Osób z Niepełnosprawnościami, Polskim Stowarzyszeniem na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, Fundacją Aktywizacja, Stowarzyszeniem Instytut Niezależnego Życia.

Prowadzone moduły i ich wizja

Społeczne aspekty dostępności w praktyce

Zajęcia wprowadzające w tematykę specjalnych potrzeb. Ich celem jest pokazanie społecznych aspektów (w tym trudności, obaw, wyzwań) związanych z wdrażaniem założeń dostępności dla osob ze szczególnymi potrzebami. Obejmują m. in. zagadnienia takie jak:

  1. Założenia Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych (KPON) i ich zastosowanie w tworzeniu dostępności. 
  2. Komentarze generalne Komitetu ONZ ds. Osób z Niepełnosprawnościami do KPON w kontekście dostępności. 
  3. Polityka senioralna, a dostępność. 
  4. Polityka edukacyjna a dostępność.
  5. Dostępność jako realizacja praw człowieka.
     

Tomasz Kasprzak

O prowadzącym:

Badacz społeczny, studia doktoranckie ukończył na Wydziale Socjologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Zakład Badań Problemów Społecznych i Pracy Socjalnej). Zainteresowania naukowo-badawcze koncentrują się wokół problematyki funkcjonowania społecznego osób głuchoniewidomych, a także analizy sytuacji osób ze sprzężoną niepełnosprawnością sensoryczną w  edukacji i na rynku pracy w Polsce. Autor i współautor wielu raportów badawczych i artykułów naukowych, z tych obszarów, opublikowanych w czasopismach i pracach naukowych. Autor publikacji "Świat społeczny osób głuchoniewidomych. Analiza socjologiczna" (Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022). W 2022 roku zajął I miejsce w XVIII edycji Ogólnopolskiego Konkursu PFRON "Otwarte Drzwi" na najlepsze prace magisterskie i doktorskie dotyczące niepełnosprawności. Odbył kilka staży naukowych i wizyt studyjnych w zagranicznych uniwersytetach (m. in. w Kanadzie, Czechach i na Węgrzech). Współpracuje z Sekcją Socjologii Niepełnosprawności PTS, a także z innymi grupami eksperckimi w zakresie badań o niepełnosprawności.

Prowadzone moduły i ich wizja

Alternatywne formy komunikacji

W programach realizowanych w ramach funduszy Unii Europejskiej, dostępność definiowana jest jako "własność środowiska fizycznego, transportu, technologii i systemów informacyjno-komunikacyjnych oraz towarów i usług, pozwalająca osobom z niepełnosprawnościami na korzystanie z nich na zasadzie równości z innymi osobami [...]." Akcent położony na system komunikacji w definicji dostępności jest niezmiernie ważny i związany jest m.in. z obsługą korzystania ze środków wspierających komunikowanie się, instalacją urządzeń (pętli indukcyjnych, systemów FM). 

W trakcie zajęć słuchacz studiów podyplomowych zdobędzie m.in. wiedzę o: 

  1. komunikacji językowej, komunikacji wspomagającej i alternatywnej (definicje pojęć, funkcje, klasyfikacja systemu AAC),
  2. historii powstania alternatywnego systemu komunikacji,
  3. metodyce doboru i wprowadzania alternatywnych i wspomagających metod porozumiewania się w poszczególnych grupach użytkowników,
  4. diagnozie potencjalnych użytkowników komunikacji alternatywnej,
  5. wybranych metodach AAC.
     

Anna LulekAndrzej Wójtowicz

O prowadzących:

Specjaliści w zakresie dostępności architektonicznej. Pracownicy Biura ds. Osób Niepełnosprawnych Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Współautorzy opracowań w zakresie wytycznych do zapewniania dostępności, m.in. „Standardów dostępności architektonicznej w budynkach oraz przestrzeni AGH”. Członkowie zespołów audytorskich oraz opracowujących rekomendacje w zakresie poprawy dostępności budynków użyteczności publicznej (w ponad 100 obiektach). Prowadzą konsultacje dla inspektorów budowlanych, architektów, wykonawców robót budowlanych oraz producentów i dystrybutorów produktów dedykowanych dla osób ze szczególnymi potrzebami. Trenerzy szkoleń z zakresu projektowania uniwersalnego i dostępności architektonicznej.

Prowadzone moduły i ich wizja

Uniwersalne projektowanie i dostępność architektoniczna;

Audyt dostępności architektonicznej

Celem zajęć jest zdobywanie kompetencji w zakresie:

  1. koordynacji procesu zapewniania dostępności architektonicznej w instytucji.
  2. realizacji obowiązków wynikających z przepisów prawa.
  3. poszukiwania, krytycznej oceny i wdrażania: wytycznych, standardów, dobrych praktyk.
  4. zasad tworzenia i funkcjonowania zespołów odpowiedzialnych za dostępność w organizacji.
  5. kreowania roli koordynatora dostępności architektonicznej na etapach: projekt, budowa, rady techniczne, odbiory.
  6. doboru środków zapewniających dostępność: zasad projektowania uniwersalnego i racjonalnych usprawnień.
  7. stosowania dostępu alternatywnego oraz prowadzenia racjonalnej polityki odstępstw.
  8. analizy stanu dostępności: zasad i narzędzi przeprowadzania audytów dostępności; oceny audytów zleconych.
  9. krytycznej oceny stanu zastanego, analizy proponowanych rozwiązań, produktów mających na celu zapewnienie/poprawę dostępności.
  10. trafnej analizy potrzeb: instytucji oraz użytkowników przestrzeni publicznej.
  11. tworzenia długofalowej polityki organizacyjnej bazującej na zasadach projektowania uniwersalnego.
     

O prowadzącej:

Ekspert-praktyk  w obszarze dostępności instytucji. Od ponad 18 lat wdraża i monitoruje dostępność we wszystkich jej obszarach w jednej z największych instytucji publicznych w Łodzi – Politechnice Łódzkiej. Trener dostępności z bogatym doświadczeniem szkoleniowym w kształceniu koordynatorów dostępności (ponad 700 godzin). 
Współpracuje z Centrum Projektów Polska Cyfrowa i Narodowym Centrum Badań i Rozwoju jako ekspert i konsultant w obszarze dostępności dla osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami. Członek Komisji ds. Wyrównywania Szans Edukacyjnych przy Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich. 
Adiunkt w Katedrze Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego UŁ, dr nauk społecznych, psycholog. Autorka wielu publikacji z dziedziny socjologii niepełnosprawności i dostępności instytucji szkolnictwa wyższego.  

Prowadzone moduły i ich wizja

Audyt dostępności informacyjno-komunikacyjnej

W trakcie zajęć uczestnicy poznają zasady i narzędzia przeprowadzania audytu dostępności informacyjno-komunikacyjnej. Otrzymają także praktyczne narzędzie do przeprowadzenia audytu dostępności informacyjno-komunikacyjnej, po użyciu którego dostaną informację zwrotną o stanie dostępności audytowanej jednostki. Omówione zostaną także przykłady „z życia” i dobre praktyki w zakresie wdrażania tego obszaru dostępności.
 

O prowadzącej:

Adiunkt w Katedrze Europejskiego Prawa Gospodarczego WPiA Uniwersytetu Łódzkiego, tutorka, autorka i współautorka publikacji z zakresu prawa własności intelektualnej, prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji, prawa reklamy, praw osób z niepełnosprawnościami. Kierownik grantu badawczego „Granice pluralizmu ochrony prawa własności intelektualnej a sytuacja prawna osób niepełnosprawnych w prawie własności intelektualnej – analiza prawnoporównawcza” finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki. Jest też polskim rzecznikiem patentowym (wice dziekanem Okręgu Łódzkiego) i pełnomocnikiem przed Urzędem Unii Europejskiej do Spraw Własności Intelektualnej.   

Prowadzone moduły i ich wizja

Prawne aspekty dostępności

Kurs koncentruje się na analizie prawnego kontekstu i regulacji dotyczących dostępności. Celem przedmiotu jest zapoznanie uczestników z podstawowymi problemami związanymi z dostępnością oraz przedstawienie przepisów prawnych, które mają na celu zapewnienie równych szans i pełnego uczestnictwa wszystkim członkom społeczeństwa. Podczas kursu omawiane zostaną akty prawa międzynarodowego m.in. konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, unijnego i polskiego, w celu rozwijania umiejętności analizy i interpretacji prawa. Uczestnicy będą analizować przypadki prawne związane z dostępnością i wezmą udział w dyskusjach na temat oceny skuteczności rozwiązań prawnych. 

Jacek Zadrożny

O prowadzącym:

Jest ekspertem do spraw dostępności. Dostępnością cyfrową zajmuje się od 1998 roku. Jest autorem wielu publikacji poświęconych dostępności cyfrowej i wykluczeniu osób z niepełnosprawnościami. Był członkiem Rady Dostępności, Rady do spraw Cyfryzacji, Komitetu Monitorującego Program Operacyjny Polska Cyfrowa, a od maja 2023 roku – grupy roboczej
„Sztuczna inteligencja w dostępności”. Obecnie pracuje w Fundacji Wspierania Zrównoważonego Rozwoju, a wcześniej w Ministerstwie Cyfryzacji, Polskim Związku Głuchych i wielu innych.

Prowadzone moduły i ich wizja

Podstawy dostępności cyfrowej

  1. Objaśnienie podstawowych pojęć
  2. Technologie asystujące i ich użytkownicy
  3. Standardy dostępności cyfrowej (WCAG, EN 301549)
  4. Kategorie treści cyfrowych i zapewnianie ich dostępności
  5. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w dostępności

Audyt dostępności cyfrowej

  1. Podstawowe informacje o przeprowadzaniu audytu cyfrowej dostępności
  2. Metodyka badania WCAG-EM
  3. Narzędzia wspomagające badanie dostępności cyfrowej
  4. Badanie z użytkownikami
  5. Tworzenie raportu i rekomendacji
     

O prowadzącym:

Informatyk, specjalista ds. dostępności cyfrowej w Biurze ds. Osób Niepełnosprawnych PŁ. 
Ukończył Wydział Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki uzyskując tytuł magistra inżyniera na kierunku informatyka na Politechnice Łódzkiej. Ukończył również studia podyplomowe pod nazwą Zarządzanie dostępnością – specjalista ds. dostępności na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Obecnie pracuje na stanowisku specjalisty ds. dostępności w Biurze ds. Osób Niepełnosprawnych Politechniki Łódzkiej oraz przewodniczy Radzie Studentów z Niepełnosprawnościami PŁ.

Prowadzone moduły i ich wizja

Dostępne materiały

Podczas zajęć omówimy oraz zastosujemy w praktyce zasady tworzenia dostępnych dokumentów tekstowych oraz prezentacji multimedialnych. Porozmawiamy także o sposobach publikacji dostępnych materiałów tak, aby zachowały swoją dostępność. W ramach zajęć poruszmy także kwestie związane z materiałami filmowymi oraz szeroko pojętymi multimediami, w tym napisami, transkrypcją oraz audiodeskrypcją.
Kolejnym poruszanym tematem będzie tekst łatwy do czytania (ang. ETR). Po zapoznaniu się z zasadami tworzenia takich tekstów podejmiemy próbę skonstruowania przykładowych informacji.
 

O prowadzącej:

kierownik studiów podyplomowych "Zarzadządzanie dostępnością w praktyce".

Zainteresowania naukowe: zarządzanie zasobami ludzkimi, determinanty efektywności szkoleń dla osób z  niepełnosprawnościami fizycznymi oraz zarządzanie strategiczne, w szczególności: kierowanie najwyższą kadrą kierowniczą, motywowanie pracowników, rozwijanie umiejętności zawodowych. Udział w ogólnopolskim projekcie jako ekspert audytorski, ekspert szkoleniowy i trener w kształceniu koordynatorów dostępności, dotyczący wymagań nakładanych na podmioty publiczne w zakresie zapewnienia dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej przez ustawę o zapewnianiu dostępności dla osób o szczególnych potrzebach (z dnia 19 września 2007 r. 2019). Opracowywanie i wdrażanie programów szkoleniowych (w tym dla osób ze szczególnymi potrzebami); autorka wielu akcji społecznych. Trener z 16 letnim stażem.
Autorka publikacji naukowych związanych z tematyką zatrudniania i motywowania do pracy osób z niepełnosprawnościami fizycznymi.
 

Prowadzone moduły i ich wizja


Przeciwdziałanie dyskryminacji.


Celem zajęć jest nabycie wiedzy i praktycznych umiejętności temat wybranych aspektów przeciwdziałania dyskryminacji.
W ramach zajęć będą poruszane następujące treści: 

  • Pojęcia: stereotypu, uprzedzenia, dyskryminacji; mechanizm dyskryminacji; sposoby przeciwdziałania dyskryminacji. 
  • Wiedza z zakresu prawa antydyskryminacyjnego w zatrudnieniu. 
  • Definicje (ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami).

Uczestnik po zakończeniu zajęć: 

  • ma podstawową wiedzę na temat pojęcia dyskryminacji i procesu przeciwdziałania jej, zna aspekty dyskryminacji społecznej
  • posiada umiejętności w zakresie identyfikacji dyskryminacji w miejscu pracy, 
  • ma świadomość na temat dyskryminacji społecznej w miejscu pracy osób z niepełnosprawnościami.