Drugie spotkanie na UŁDD

Podczas drugiego wykładu na Uniwersytecie Łódzkim dla Dzieci, młodzi słuchacze dowiedzą się m.in. skąd się biorą pieniądze. Kolejne spotkanie już 8 grudnia na Wydziale Fizyki i Informatyki Stosowanej (ul. Pomorska 149/153), w godz. 11:00-12:00. Rejestracja trwa do piątku 6 grudnia (do godz. 13:00). Szczegóły i zapisy na stronie: https://dzieci.uni.lodz.pl/ Zapraszamy!

 

Podczas drugiego wykładu na Uniwersytecie Łódzkim dla Dzieci, młodzi słuchacze dowiedzą się m.in. skąd się biorą pieniądze. Kolejne spotkanie już 8 grudnia na Wydziale Fizyki i Informatyki Stosowanej (ul. Pomorska 149/153), w godz. 11:00-12:00. Rejestracja trwa do piątku 6 grudnia (do godz. 13:00). Szczegóły i zapisy na stronie: https://dzieci.uni.lodz.pl/https://dzieci.uni.lodz.pl/ Zapraszamy!

Skąd się biorą pieniądze w bankomacie, czy siedzi tam krasnoludek, który je drukuje? A skąd biorą się w portfelu mamy? Dlaczego mama chodzi do pracy i dlaczego babcia dostaje pieniądze, a nie chodzi do pracy? Jak to się dzieje, że w sklepie trzeba za wszystko płacić, a u lekarza już nie? Czy karta, którą mama wkłada do bankomatu jest magiczna i co to znaczy, że może nią płacić, skoro pani sprzedawczyni ją jej oddaje? Kto robi pieniądze i czemu nie może wyprodukować więcej, żeby wszyscy mieli tyle ile chcą? Pytania się mnożą, ale dyskusja zapowiada się bardzo ciekawa. Absolwentem wykładu będzie przedsiębiorczy uczeń. Wykład przeznaczony jest dla dzieci w wieku 7-12 lat, poprowadzi go dr hab. Halina Waniak-Michalak (Wydział Zarządzania UŁ).

Równolegle prowadzony będzie wykład dla opiekunów - Wychowanie do życia w zrównoważonym świecie. Wykładowcą będzie dr hab. Aneta Rogalska - Marasińska, prof. UŁ, Zakład Pedagogiki Porównawczej, Wydział Nauk o Wychowaniu.

Wykład poświęcony będzie problematyce edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju, którą (niezależnie od działań edukacji formalnej - szkoły) powinni podejmować rodzice. Rodzina jest bowiem pierwotnym środowiskiem wychowawczym.

W toku rozważań przybliżone zostaną kwestie wskazujące na stan globalnego niezrównoważenia - rozchwiania i destrukcji podstawowych wymiarów życia człowieka: środowiska przyrodniczego, kulturowego, społecznego i gospodarczo-ekonomicznego. Wprowadzone zostanie także pojęcie antropocenu i śladu ekologicznego, jako symptomów niszczących praktyk człowieka. Kierunkiem możliwych działań naprawczych jest odwołanie się do Celów Zrównoważonego Rozwoju, przyjętych na lata 2015-2030 przez ONZ.

Przykłady realizacji zaleceń Celów Zrównoważonego Rozwoju oraz sugestie, jaką pracę wychowawczą powinni podejmować rodzice, by młode pokolenia chciały świadomie i odpowiedzialnie pracować na rzecz takiego rozwoju ludzkości, który byłby zrównoważony, będą stanowić cel i główne przesłanie wykładu. Imperatyw wychowania do życia w zrównoważonym świecie staje się bowiem warunkiem naszego przetrwania i godnego życia następnych generacji.

Szczegóły i zapisy na stronie: https://dzieci.uni.lodz.pl/

Serdecznie zapraszamy!