Eksperci z Uniwersytetu Łódzkiego w akcji „Posłuchaj naukowca”

Naukowcy z Uniwersytetu Łódzkiego obalają mity, walczą z zalewem nieprawdziwych informacji w Internecie, dzielą się wiedzą ekspercką. Tym razem w ramach ogólnopolskiej akcji "Posłuchaj naukowca" zainicjowanej przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW). Pojawiło się kolejne nagranie, tym razem dr Dominiki Kaczorowskiej-Spychalskiej, która odpowiada m.in. na pytania czy zagraża nam nowy wirus - dezinformacji, jak walczyć z infodemią?

 

Posłuchaj Naukowca - dr Dominika Kaczorowska-Spychalska

- Dostęp do sprawdzonych komunikatów i komentarzy eksperckich to kwestia kluczowa w dobie Internetu i pandemii. Połączenie tych dwóch ostatnich tworzy szczególnie dobre warunki do powstawania fake newsów i nierzetelnych artykułów. Dlatego, szczególnie teraz, tak wielką rolę odgrywa rozpowszechnianie treści pochodzących od godnych zaufania autorytetów, w tym wypadku naukowców - zauważa dr Dominika Kaczorowska-Spychalska.

W pierwszym odcinku serii wypowiadała się dr Joanna Kulesza (Posłuchaj Naukowca - dr Joanna Kulesza).

MNiSW przy współpracy ze Stowarzyszeniem Rzecznicy Nauki, zamieszczają od kwietnia br. w każdy piątek jedną wideorozmowę, na swoich stronach internetowych oraz na Facebooku: https://www.facebook.com/MNiSW/. W krótkich wywiadach naukowcy reprezentujący różne dziedziny nauki odpowiadają na pytania i rozwiewają wątpliwości internautów.

Dr Joanna Kulesza prawnik, specjalistka ds. prawa międzynarodowego, zarządzania Internetem, cyberbezpieczeństwa, dark Internetu, wolności słowa, mówi przede wszystkim o bio-paszportach i niebezpieczeństwach czyhających w sieci oraz sposobach obrony przed nimi.

Dr Kaczorowska-Spychalska, marketingowiec, specjalistka ds. Internetu rzeczy, sztucznej inteligencji i jej wpływu na zachowanie konsumentów zmierza się z tematem fake newsów - sposobów odróżniania informacji rzetelnych od nieprawdziwych, konsekwencjach nieprawdziwych informacji, również w wymiarze politycznym i biznesowym.

Kampania, która początkowo miała za celu przekazywanie rzetelnych informacji na temat koronawirusa i obalanie związanych z nim fake newsów, szybko ewoluowała w kierunku rozprawiania się z nieprawdziwymi informacjami dot. różnych zagadnień pojawiających się w przestrzeni medialnej i internetowej.

- Niezwykle ważne jest przeciwdziałanie, posługiwanie się sprawdzonymi źródłami, zachęcanie do zapoznawania się z komentarzami autorstwa uznanych ekspertów i naukowców - podkreśla dr Kaczorowska-Spychalska z Uniwersytetu Łódzkiego. - Zarówno samopoczucie, jak i zdrowie odbiorców treści zależy od działań, które mają na celu propagowanie istotnych, konkretnych i popartych dowodami komunikatów. Można powiedzieć, że walka z dezinformacją i epidemią strachu to na tę chwilę jeden z najważniejszych egzaminów, przed jakim stanęliśmy w obecnych czasach.

Obydwie naukowczynie - dr Kulesza, dr Kaczorowska-Spychalska - należą do Bazy Ekspertów Uniwersytetu Łódzkiego i regularnie współpracują z Centrum Promocji UŁ, dostarczają treści eksperckich do mediów, popularyzują naukę: https://biuroprasowe-uni-lodz.prowly.com/releases/eksperci-ul

Uniwersytet Łódzki, konsekwentnie, od wielu tygodni wspiera naukowców w rozpowszechnianiu komentarzy, które prezentują obecną sytuację w Polsce i na świecie, zarówno z perspektywy nauk ścisłych, jak i humanistyki. Eksperci UŁ dementują fake newsy, tłumaczą na czym polega zjawisko zbiorowej paniki, wspierają laboratoria diagnostyczne, wyjaśniają konsekwencje, jakie pandemia wywiera na gospodarce, polityce oraz społeczeństwie, a ich wypowiedzi odbijają się szerokim echem w mediach.

Baza ekspertów znajdująca się na stronie Biura Prasowego Uniwersytetu Łódzkiego, gotowych udzielić komentarza w obszarze swoich zainteresowań naukowych, to zaledwie jedno z miejsc, które Uniwersytet Łódzki konsekwentnie rozwija od kilku lat. Do dyspozycji mediów i odbiorców jest również rozbudowany kanał wideo na YouTube, kanał audio na Soundcloud, strona uczelni (aktualności, zakładka https://covid19.uni.lodz.pl/), newsletter, media społecznościowe (fanpage Uniwersytetu Łódzkiego, fanpage Nagrody im. T. Kotarbińskiego, grupy tematyczne, Instagram) oraz Biuro Prasowe, gdzie pojawiają się artykuły, wykłady oraz komentarze audio i wideo, ukierunkowane na bieżące wydarzenia z Polski i ze świata.

Promocja nauki i doświadczonych naukowców to jeden z najważniejszych elementów polityki komunikacyjnej uczelni. Wypowiedzi eksperckie dotyczące różnych obszarów ekspertyzy ukazują się w kanałach uczelni, przez cały rok, a co za tym idzie, w lokalnych i ogólnopolskich mediach, regularnie dostarczając odbiorcom rzetelnych informacji.


Uniwersytet Łódzki to jedna z największych polskich uczelni. Misją UŁ jest kształcenie wysokiej klasy naukowców i specjalistów w wielu dziedzinach humanistyki, nauk społecznych, przyrodniczych, ścisłych, nawet medycznych. UŁ współpracuje z biznesem, zarówno na poziomie kadrowym, zapewniając wykwalifikowanych pracowników, jak i naukowym, oferując swoje know-how przedsiębiorstwom z różnych gałęzi gospodarki. Uniwersytet Łódzki jest uczelnią otwartą na świat - wciąż rośnie liczba uczących się tutaj studentów z zagranicy, a polscy studenci, dzięki programom wymiany, poznają Europę, Azję, wyjeżdżają za Ocean. Uniwersytet jest częścią Łodzi, działa wspólnie z łodzianami i dla łodzian, angażując się w wiele projektów społeczno-kulturalnych.

Zobacz nasze projekty naukowe na https://www.facebook.com/groups/dobranauka/

Redakcja: Centrum Promocji UŁ