Jak zmierzyć zasoby wiedzy i ich wpływ na gospodarkę?

Jak można określić zasoby wiedzy w gospodarce? Jak oszacować wartość wiedzy nabywanej od innych jednostek? To pytania, z którymi zmaga się dziś wielu ekonomistów zarówno teoretyków, jaki i praktyków. Wiele badań dowodzi, że zdolność gospodarki do tworzenia własnych zasobów wiedzy, a także umiejętność absorpcji wiedzy ze źródeł zewnętrznych, są fundamentem trwałego sukcesu gospodarczego. Zasoby wiedzy są warunkiem koniecznym do tworzenia, wdrażania i komercjalizacji rozwiązań innowacyjnych, postrzeganych obecnie jako najważniejszy czynnik kształtujący przewagi konkurencyjne gospodarek narodowych, dlatego bardzo ważna staje się analiza ścieżek i przenikania się tych dwóch obszarów - gospodarki i wiedzy - w kontekście wzmacniania polskiej gospodarki.

 

Te właśnie kwestie porusza w swojej monografii dr Iwona Świerczewska. Głównym celem pracy Dyfuzja wiedzy w polskiej gospodarce. Ujęcie sektorowe jest określenie wpływu tak nieuchwytnego czynnika jakim są zasoby wiedzy na wzrost efektywności polskiej gospodarki, ze szczególnym uwzględnieniem korzyści wynikających z procesów rozprzestrzeniania się wiedzy.

Przez wiele stuleci wiedza w naukach ekonomicznych traktowana była jako dobro ogólnodostępne, nie podlegające regułom rynku, rozprzestrzeniające się w określonej przestrzeni w sposób niekontrolowany. Z czasem okazało się jednak, iż znaczna część istniejących w gospodarce światowej zasobów wiedzy jest niedostępna i podobnie jak inne dobra ekonomiczne może być przedmiotem transakcji rynkowych. Dostęp do zasobów wiedzy może okazać się kluczowym czynnikiem w osiągnięciu odpowiednio wysokiej pozycji konkurencyjnej, która może zadecydować o przyszłości funkcjonowania danej jednostki w określonej przestrzeni gospodarczej. Traktowanie wiedzy jako dobra będącego przedmiotem realnych transakcji rynkowych staje się coraz bardziej powszechne, a proces rozprzestrzeniania się wiedzy, tzw. dyfuzja wiedzy, staje się procesem podlegającym coraz większej kontroli.

/ dr Iwona Świerczewska Dyfuzja wiedzy w polskiej gospodarce. Ujęcie sektorowe/

Autorka prezentuje badania nad źródłami wzrostu efektywności polskiej gospodarki. Dzięki nim wskazano gałęzie gospodarki, które są głównymi dostarczycielami innowacji dla pozostałych gałęzi, a także te, które najwięcej z tego procesu odnoszą korzyści.

Zapraszamy do lektury!

Więcej -> https://wydawnictwo.uni.lodz.pl/produkt/dyfuzja-wiedzy-w-polskiej-gospodarce/

Więcej o książce również na portalu Forsal.pl


Uniwersytet Łódzki to największa uczelnia badawcza w centralnej Polsce. Jej misją jest kształcenie wysokiej klasy naukowców i specjalistów w wielu dziedzinach humanistyki, nauk społecznych i ścisłych. UŁ współpracuje z biznesem, zarówno na poziomie kadrowym, zapewniając wykwalifikowanych pracowników, jak i naukowym, oferując swoje know-how przedsiębiorstwom z różnych gałęzi gospodarki. Uniwersytet Łódzki jest uczelnią otwartą na świat - wciąż rośnie liczba uczących się tutaj studentów z zagranicy, a polscy studenci, dzięki programom wymiany, poznają Europę, Azję, wyjeżdżają za Ocean. Uniwersytet jest częścią Łodzi, działa wspólnie z łodzianami i dla łodzian, angażując się w wiele projektów społeczno-kulturalnych.

Zobacz nasze projekty naukowe na https://www.facebook.com/groups/dobranauka/

Źródło: Dyfuzja wiedzy w polskiej gospodarce. Ujęcie sektorowe dr Iwona Świerczewska

Redakcja: Centrum Promocji UŁ