PROFIL PRACOWNIKA: Katarzyna Kopycka

PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE

CZYM SIĘ ZAJMUJĘ

Prowadzenie badań naukowych oraz prowadzenie zajęć dydaktycznych na kierunku socjologia, a także dla studentów w ramach wymiany Erasmus+.

BIOGRAM

Katarzyna Kopycka jest pracownikiem naukowym Instytutu Socjologii Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego. Studiowała socjologię na Uniwersytecie Łódzkim. Doktorat dotyczący problematyki zatrudnienia w sektorze publicznym obroniła na Uniwersytecie Halle-Wittenberg. Realizowała projekty naukowe dotyczące karier zawodowych i mobilności młodych dorosłych na Uniwersytecie Halle-Wittenberg, w Polskiej Akademii Nauk oraz na Uniwersytecie Warszawskim.

ZAINTERESOWANIA

- Nierówności w przebiegu życia,

- Nierówności edukacyjne,

- Ruchliwość społeczna

- Przebieg karier zawodowych.

OSIĄGNIECIA

Publikacje


Książki

Sackmann, Reinhold/ Bartl, Walter/ Jonda, Bernadette/ Kopycka, Katarzyna/ Rademacher, Christian (2015): Coping with demographic change. A comparative view on Germany and Poland. Dordrecht: Springer

Kopycka, Katarzyna (2013) Demografischer Wandel, Bildungspolitik und Lehrerbeschäftigung. Das Beispiel Polen. Studien zur Schul- und Bildungsforschung 45. Wiesbaden: Springer VS

Artykuły/ Rozdziały

Kopycka, Katarzyna (2023): Escaping uncertainty through downward mobility? Occupational mobility upon transition to permanent employment in Germany and in Poland. In: Research in Social Stratification and Mobility, 83, 100768. https://doi.org/10.1016/j.rssm.2023.100768

Kopycka, Katarzyna (2021): Higher education expansion, system transformation, and social inequality. Social origin effects on tertiary education attainment in Poland for birth cohorts 1960 to 1988. In: Higher Education, 81(3), 643–664

Kopycka, Katarzyna/ Petelewicz, Marta (2019): Zróżnicowanie subiektywnego dobrostanu w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. In: Przegląd Socjologiczny 68 (2). 33-54

Kopycka, Katarzyna (2017): The Effects of Social Origin and Formal Education on First Job in the Process of Transformation to Market Capitalism: A Cohort Analysis of Data from the Polish Panel Survey. In: Polish Sociological Review 200. 465-484

Kopycka, Katarzyna (2014): Determinants of early retirement transitions of teachers in Poland. Does regional heterogeneity play a role? In: Studia Humanistyczne AGH [Contributions to Humanities] 13 (4). 97-124.

Kopycka, Katarzyna/ Sackmann, Reinhold (2010): Ambivalente Generationsverhältnisse hinter der „génération précaire“. Am Beispiel eines deutsch-polnischen Vergleichs. In Busch, Michael/ Jeskow, Jan/ Stutz, Rüdiger (Hrsg.): Zwischen Prekarisierung und Protest. Die Lebenslagen und Selbstbilder von Jugendlichen in Ost und West. Bielefeld: Transcript. S. 131-154.

Kopycka, Katarzyna (2009): Expansive Umgangsweisen mit dem demographischen Wandel im bildungspolitischen Bereich – Vorteile und Gefahren am Beispiel des polnischen öffentli­chen Bildungssektors. In Neu, Claudia (Hrsg.): Daseinsvorsorge - Eine gesellschaftswissen­schaftliche Annäherung, Wiesbaden: VS Verlag. S. 170-185.

Kopycka, Katarzyna/ Reinhold, Maria (2008): Der polnische Lehrerarbeitsmarkt im Spiegel der Flexibilitätsdebatte. In Sackmann, Reinhold/Jonda, Bernadette/Reinhold, Maria (Hrsg.): Demo­graphie als Herausforderung für den öffentlichen Sektor. Wiesbaden: VS Verlag. S. 121-143.

Kopycka, Katarzyna (2008): Reform des polnischen Bildungssystems – eine expansive Strategie des Staates gegenüber dem demographischen Wandel? In Werz, Nikolaus (Hrsg.): Demografischer Wandel – Politische und gesellschaftliche Implikationen. Baden-Baden: Nomos. S. 111-124.

Kopycka, Katarzyna (2006): Ruch społeczny „Solidarność” – proces kolektywny w indywidualnych doświadczeniach biograficznych Łódzkich działaczy. In: Studia Socjologiczne 183. 107-126.

Working Papers

Eulenberger, Jörg/ Kopycka Katarzyna/ Schubert, Christoph/ Sackmann Reinhold (2012) Elterliche Einrichtungswahl 2010. Online-Befragungen als Möglichkeit der Untersuchung von Bildungsentscheidungen. Der Hallesche Graureiher 2012-5

Sackmann, Reinhold/ Kopycka, Katarzyna (2010): International anti-ageist policy versus national context? Halle: Institut für Soziologie (Der Hallesche Graureiher 2010-2)

Reinhold Sackmann; Walter Bartl; Katarzyna Kopycka; Christian Rademacher (Hg.) (2007): Strategien zur Bewältigung des demographischen Wandels im öffentlichen Sektor: interkommunale Vergleiche in Ost- und Westdeutschland sowie in Polen. (Mitteilungen SFB 580, Nr. 24). Halle (Saale): SFB 580.

Kopycka, Katarzyna (2007): Employment strategies in Polish public schools under changing demographic conditions. In Reinhold Sackmann u.a. (Hrsg.): Strategien zur Bewältigung des demographischen Wandels im öffentlichen Sektor. Heft 24 der wissenschaftlichen Mitteilungen des SFB 580. Jena: SFB 580. S. 98-131.

KONTAKT I DYŻURY

Dyżury

wtorek: 11:30-13:00 A113