KIERUNEK: PEDAGOGIKA

Opis studiów

Studia na kierunku PEDAGOGIKA prowadzą do pogłębionego rozumienia uwarunkowań oraz przebiegu procesów rozwoju, wychowania i edukacji człowieka na różnych etapach życia, toczących się zarówno w specjalnie powołanych do tego instytucjach (np. edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych, artystycznych, poradniczo-terapeutycznych, wsparcia rodziny i seniorów, kultury i rekreacji, coachingowych), jak i w środowisku życia człowieka (w rodzinie, w grupach rówieśniczych, w grupach wsparcia itp.). Studia pedagogiczne przygotowują do pracy z ludźmi w różnym wieku (od dzieciństwa do starości), z osobami znajdującymi się w różnych sytuacjach. Dlatego też, w zależności od wybranej specjalności, nasi studenci przygotowywani są do prowadzenia działań opiekuńczych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych, socjalno-wspierających, sportowych, artystycznych. 

Kierunek Pedagogika na II stopniu studiów stanowi atrakcyjną ofertę dla absolwentów:

  • dowolnych specjalności pedagogicznych,
  • kierunków z dziedziny nauk społecznych, takich jak psychologia, socjologia, kulturoznawstwo i in.,
  • kierunków z dziedziny nauk humanistycznych, takich jak historia, filozofia, filologia i in.,
  • kierunków edukacja techniczno-informatyczna, edukacja artystyczna.

Kierunek PEDAGOGIKA jest dla Ciebie, jeśli:

  • chcesz osiągnąć niezbędny na wielu stanowiskach tytuł magistra pedagogiki,
  • chcesz zdobyć lub wznieść na wyższy poziom swoje kwalifikacje pedagogiczne,
  • pragniesz rozszerzyć swoje spojrzenie na współczesne problemy wychowania i edukacji w obszarach praktyki pedagogicznej zgodnych z ofertą specjalności, 
  • przygotowujesz się do kariery naukowej z zakresu nauk społecznych,

Najważniejsze korzyści z podjęcia studiów na kierunku PEDAGOGIKA:

  • osiągniesz liczące się na rynku pracy, profesjonalne wykształcenie,
  • zdobędziesz kluczowe kompetencje i umiejętności praktyczne poparte naukową wiedzą,
  • poznasz innowacyjnych, pełnych zapału wykładowców – uznane autorytety, a jednocześnie przyjaznych partnerów w dyskusji,
  • weźmiesz udział w atrakcyjnych, twórczych zajęciach z wykorzystaniem warsztatów, projektów, gier dydaktycznych, ćwiczeń praktycznych,
  • będziesz mieć szansę dołączyć do kół naukowych i wielu innych organizacji studenckich,
  • możesz podjąć współpracę z pracownikami akademickimi w formie udziału w organizowanych na Wydziale konferencjach, badaniach i publikacjach naukowych,
  • możesz aktywnie uczestniczyć w międzynarodowym programie mobilnościowym Erasmus+, biorąc udział w zajęciach na innych prestiżowych uczelniach zagranicznych oraz nawiązując kontakty ze studentami z całego świata.

Możliwe miejsca i środowiska pracy po ukończeniu studiów na kierunku PEDAGOGIKA:

  • placówki oświatowe, m.in. szkoły, poradnie psychologiczno-pedagogiczne
  • instytucje opieki, m.in. domy dziecka, pogotowie opiekuńcze, domy pomocy społecznej, żłobki
  • ośrodki kultury, m.in. centra zajęć pozaszkolnych, domy kultury
  • przedsiębiorstwa komercyjne, m.in. w działach szkoleniowo-rozwojowych
  • instytucje terapii i resocjalizacji, m.in. młodzieżowe ośrodki wychowawcze, ośrodki socjoterapii, ośrodki leczenia uzależnień, wychowawcy w jednostkach penitencjarnych,
  • przedsiębiorstwa komercyjne, m.in. prowadzenie działań szkoleniowo-rozwojowych, firmy szkoleniowe, działy HR

Szczegółowa charakterystyka przyszłego miejsca pracy zależy od wyboru specjalności (zobacz: zakładki „Specjalności” i „Sylwetka absolwenta”).

Specjalności

Studia na kierunku Pedagogika od czwartego semestru będą realizowane w ramach następujących specjalności:
    
Struktura specjalności na studiach II stopnia na kierunku PEDAGOGIKA jest następująca:

  • Pedagogika w zakresie edukacji dorosłych z coachingiem 
  • Pedagogika resocjalizacyjna
  • Pedagogika społeczna: praca opiekuńczo-wychowawcza i środowiskowa
  • Pedagogika w zakresie opieki i terapii pedagogicznej
  • Edukacja artystyczna z animacją kulturową (tylko studia stacjonarne)

Specjalność Pedagogika w zakresie edukacji dorosłych z coachingiem

Specjalność pedagogika w zakresie edukacji dorosłych z coachingiem koncentruje się na wspieraniu człowieka dorosłego w procesie jego rozwoju i edukacji  (zarówno w instytucjach, jak i poza nimi) oraz w procesie samokształcenia. Specjalność przygotowuje do nauczania osób dorosłych, kształtuje umiejętności w zakresie coachingu i mentoringu.

Specjalność Pedagogika w zakresie edukacji dorosłych z coachingiem jest dla Ciebie, jeśli:

  • łatwiej nawiązujesz kontakt z dorosłymi niż z dziećmi i młodzieżą,
  • fascynuje Cię fenomen uczenia się człowieka w ciągu całego jego życia,
  • odkrywasz, że bliżej Ci postawą do niedyrektywnego facylitatora niż autorytarnego nauczyciela,
  • wiążesz swoją przyszłość z dobrze płatną branżą szkoleniową,
  • interesują Cię zagadnienia związane ze starością i starzeniem się,

Główne treści kształcenia:

  • współczesne teorie uczenia się i edukacji człowieka dorosłego w warunkach formalnych, pozaformalnych i nieformalnych,
  • wybrane konteksty praktyki edukacji dorosłych,
  • koncepcje rozwoju człowieka dorosłego i ich andragogiczne implikacje,
  • problemy współczesnej gerontologii,
  • zasady i metodyka coachingu.

Potencjalne miejsca i stanowiska pracy absolwenta specjalności Pedagogika w zakresie edukacji dorosłych z coachingiem:

  • profesjonalne firmy szkoleniowe jako trener, szkoleniowiec, metodyk kształcenia zdalnego,
  • ośrodki kultury i rekreacji, działy edukacyjne itp. jako edukator dorosłych, animator,
  • uniwersytety trzeciego wieku, 
  • firmy coachingowe,
  • wewnętrzne działy związane z HR, rozwojem, szkoleniami, mentoringiem w przedsiębiorstwach komercyjnych,
  • instytucje świadczące usługi wspierające i doradcze,
  • centra seniorów, domy dziennego pobytu, jako opiekun lub animator wolnego czasu
  • fundacje, organizacje pozarządowe, projekty unijne związane z edukacją i działaniami społecznymi na rzecz osób dorosłych i starszych.

Więcej o specjalności Pedagogika w zakresie edukacji dorosłych z coachingiem znajduje się w zakładkach „Przedmioty” i  „Sylwetka absolwenta”.

Specjalność Pedagogika resocjalizacyjna

Studia na specjalności obejmują wiedzę teoretyczną z obszaru resocjalizacji, prawnych i etycznych aspektów pracy pedagoga, jak również umiejętności i kompetencje niezbędne do pracy pedagoga w instytucjach wychowawczych i środowisku otwartym, ze szczególnym uwzględnieniem metodyki pracy z osobami niedostosowanymi społecznie i zagrożonymi niedostosowaniem. Studia na tej specjalności są ukierunkowane na poznanie i zrozumienie teorii resocjalizacji oraz ogólnych modeli diagnozowania niedostosowania społecznego, a także zastosowanie narzędzi diagnostycznych wymaganych w praktyce zawodowej. Ponadto są one ukierunkowane na praktyczne aspekty organizowania procesu wychowania resocjalizującego, projektowania oddziaływań profilaktycznych i terapeutycznych oraz stosowania wybranych, metod i środków w pracy wychowawczej.
Więcej o specjalności Pedagogika resocjalizacyjna znajduje się w zakładkach „Przedmioty” i  „Sylwetka absolwenta”.

Specjalność Pedagogika społeczna: praca opiekuńczo-wychowawcza i środowiskowa

Studia na specjalności obejmują pogłębioną, zaawansowaną wiedzę i umiejętności z zakresu metod pracy opiekuńczo-wychowawczej i środowiskowej w zróżnicowanych grupach i społecznościach lokalnych, a także rozbudowane kompetencje w zakresie posługiwania się konkretnymi narzędziami pracy z wybranymi kategoriami osób, czy środowisk społecznych. Studia na tej specjalności oparte są na  oryginalnym modelu polegającym na opracowaniu przez studentów profesjonalnych projektów socjalnych i ich wdrażaniu w placówkach i w środowisku otwartym.

Więcej o specjalności Pedagogika społeczna: praca opiekuńczo-wychowawcza i środowiskowa znajduje się w zakładkach „Przedmioty” i  „Sylwetka absolwenta”.

Specjalność Pedagogika w zakresie opieki i terapii pedagogicznej

Studia na specjalności obejmują pogłębioną, zaawansowaną wiedzę, kompetencje i umiejętności z zakresu rozpoznawania sytuacji wymagających podejmowania działań opiekuńczych oraz planowania działań mających na celu profesjonalne wspieranie pedagogiczne dzieci z różnego rodzaju nieprawidłowościami w rozwoju i w zachowaniu.

Więcej o specjalności Pedagogika w zakresie opieki i terapii pedagogicznej znajduje się w zakładkach „Przedmioty” i  „Sylwetka absolwenta”.

Specjalność Edukacja artystyczna z animacją kulturową

Studia na specjalności obejmują pogłębioną, zaawansowaną wiedzę i umiejętności konieczne do profesjonalnej pracy pedagoga, edukatora sztuki w zakresie prowadzenia i animacji zajęć artystycznych z dziećmi i młodzieżą. Specjalność ta ukierunkowana jest z jednej strony na zdobywanie wiedzy o sztuce i jej funkcjach wychowawczych, a z drugiej strony na umiejętności praktyczne związane z planowaniem, organizacją i realizacją działań artystycznych, rozwijających zainteresowania dzieci i młodzieży. Do osiągnięcia założonych efektów uczenia się wykorzystywane są różne rodzaje ekspresji oraz odbioru sztuki jak: taniec, drama, fotografia, grafika komputerowa w nauczaniu plastyki, impresje muzyczne i wokalne.

Więcej o specjalności Edukacja artystyczna z animacją kulturową znajduje się w zakładkach „Przedmioty” i  „Sylwetka absolwenta”.

Główne przedmioty

Wszystkie zajęcia na kierunku pedagogika prowadzone są z zachowaniem właściwej równowagi pomiędzy osiąganiem efektów w postaci teoretycznej wiedzy naukowej, a kształtowaniem praktycznych kompetencji i umiejętności. Przedmioty realizowane są z wykorzystaniem m.in.:

  • wykładów,
  • ćwiczeń,
  • praktyk,
  • seminariów,
  • konwersatoriów.

Główne przedmioty kształcenia ogólnego (dla wszystkich studentów kierunku):

  • Współczesna myśl pedagogiczna 
  • Społeczne uwarunkowania procesów wychowawczych
  • Psychologiczne uwarunkowania procesów wychowawczych
  • Metodologia badań edukacyjnych
  • Andragogika
  • Edukacja międzykulturowa
  • Edukacja twórczości 

Główne przedmioty specjalnościowe:

Specjalność Pedagogika w zakresie edukacji dorosłych z coachingiem:

  • Teoretyczne podstawy coachingu
  • Metodyka coachingu
  • Edukacja dorosłych na odległość
  • Poradnictwo andragogiczne
  • Auksologia andragogiczna i coaching rozwojowy
  • Biograficzność w andragogice

Specjalność Pedagogika resocjalizacyjna:

  • Diagnoza i terapia sprawców przestępstw seksualnych
  • Warsztat kompetencji pedagoga resocjalizacyjnego
  • Mediacja rówieśnicza
  • Warsztat metodyki resocjalizacyjnej nieletnich
  • Warsztat metodyki resocjalizacji osób dorosłych
  • Interwencja kryzysowa i pomoc psychopedagogiczna

Specjalność Pedagogika społeczna: praca opiekuńczo-wychowawcza i środowiskowa:

  • Orientacje metodologiczne w badaniach społeczno-pedagogicznych
  • Studium dyskusyjne relacji Ja-Ty-refleksyjność pedagoga społecznego w polu praktyki
  • Koncepcje i praktyka przeciwdziałania wyłączaniu społecznemu
  • Aksjologia pracy socjalnej
  • Międzynarodowa praca socjalna
  • Społeczno-pedagogiczne aspekty rewitalizacji

Specjalność Pedagogika w zakresie opieki i terapii pedagogicznej:

  • Diagnoza dojrzałości szkolnej
  • Diagnoza psychopedagogiczna potrzeb edukacyjnych ucznia
  • Projektowanie działań opiekuńczo-wychowawczych
  • Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i terapeutycznych z uczniem ze SPE
  • Konstruowanie indywidualnych programów terapii i edukacji ucznia
  • Metodyka pracy z rodziną w opiece i terapii

Specjalność Edukacja artystyczna z animacją kulturową:

  • Metodyka zajęć teatralnych i filmowych
  • Arteterapia
  • Edukacja wizualna z metodyką
  • Multimedialna edukacja muzyczna z metodyką
  • Diagnoza i wspieranie młodzieży uzdolnionej artystycznie
  • Projektowanie form animacji społeczno-kulturalnej 

Sylwetka absolwenta

Absolwent studiów na kierunku PEDAGOGIKA jest przygotowany do pełnienia roli pedagoga oraz szeregu funkcji i wykonywania zadań z nią związanych. 

Kluczowe efekty uczenia się absolwenta studiów na kierunku PEDAGOGIKA:

  • pogłębiona teoretyczna wiedza pedagogiczna, 
  • szeroka znajomość kontekstów historyczno-filozoficznych, antropologicznych, socjologicznych i psychologicznych warunkujących procesy wychowania, edukacji, opieki,
  • rozwinięte umiejętności metodologiczne w zakresie rozpoznawania zjawisk związanych z wychowaniem, edukacją, opieką,
  • specjalistyczne umiejętności metodyczne dotyczące planowania i realizacji procesów wychowania, edukacji, opieki,
  • wszechstronne umiejętności i kompetencje miękkie, takie jak krytyczne myślenie, komunikacja, działania projektowe, współpraca w grupie, zdolności organizacyjne, rozwiązywanie problemów, wystąpienia publiczne i in.,
  • wysoki poziom etyki w działaniach pedagogicznych.

Dopełnieniem charakterystyki absolwenta studiów na kierunku PEDAGOGIKA jest opis wynikły z obranej w toku studiów specjalności:

Specjalność Pedagogika w zakresie edukacji dorosłych z coachingiem

Kluczowe efekty uczenia się realizowane na specjalności Pedagogika w zakresie edukacji dorosłych z coachingiem:

  • pogłębiona znajomość teorii uczenia się i  edukacji człowieka dorosłego,
  • wysokie umiejętności metodologiczne dotyczące diagnozowania zjawisk związanych z edukacją osób dorosłych,
  • rozbudzona postawa refleksyjnego praktyka wobec problemów uczenia się człowieka dorosłego,
  • pogłębiona świadomość rozwoju własnego i kompetencje w zakresie tworzenia własnego warsztatu zawodowego,
  • znajomość problematyki gerontologicznej i umiejętność twórczej ingerencji w środowisko osób starszych,
  • pogłębiona znajomość zasad i narzędzi stosowanych w coachingu.

Absolwent tej specjalności Pedagogika w zakresie edukacji dorosłych z coachingiem studiów dysponuje pogłębioną wiedzą o procesach edukacji dorosłych. Posiada kompetencje w zakresie prowadzenia badań naukowych (w tym badań jakościowych – biograficznych), a także samodzielnej i twórczej aktywności w różnych obszarach działalności edukacyjnej na rzecz osób dorosłych. Dysponuje interdyscyplinarną, uporządkowaną wiedzą dotyczącą procesów rozwoju dorosłych. Ma teoretyczne przygotowanie o charakterze andragogicznym i gerontologicznym zorientowane na działalność wspierającą rozwój człowieka dorosłego w różnych obszarach jego funkcjonowania. Ma zaawansowaną i uporządkowana wiedzę z zakresu coachingu. Posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu gerontologii społecznej i poradnictwa dla dorosłych. Potrafi w twórczy sposób wykorzystać wiedzę teoretyczną w praktyce i jest przygotowany między innymi do: diagnozowania środowiska życia człowieka dorosłego, planowania i realizacji projektów edukacyjnych, kreowania różnorodnych środowisk edukacyjnych, prowadzenia szkoleń i treningów dla dorosłych, wspierania dorosłego w rozwoju w obszarze życia codziennego, rodzinnego, zawodowego, edukacyjnego, społecznego, głównie poprzez działania z zakresu coachingu. Potrafi pracować w zespole o charakterze interdyscyplinarnym, przyjmować i wyznaczać zadania. Ma pogłębioną świadomość własnego rozwoju i dysponuje kompetencjami w zakresie tworzenia własnego warsztatu zawodowego. Jest przygotowany do podjęcia studiów w szkole doktorskiej.

W myśl Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 13 listopada 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, absolwent tej specjalności jest przygotowany do pracy na stanowisku: „Pedagoga” (235921), „Andragoga” (235101), „Wykładowcy na kursach (edukator, trener)” (235915), „Trenera osobistego (coach, mentor, tutor)” (235920), a także „Specjalisty do spraw szkoleń” (242403), „Pozostałych specjalistów do spraw szkoleń zawodowych i rozwoju kadr” (242490) „Pozostałych specjalistów nauczania i wychowania gdzie indziej niesklasyfikowanych” (235990). 

Absolwent może być zatrudniony w instytucjach edukacji dorosłych, w instytucjach wsparcia społecznego, w instytucjach działalności na rzecz pomocy osobom starszym, w zakładach pracy zatrudniających andragoga, w instytucjach szkoleniowych, doradczych i kulturalnych w sektorze publicznym i niepublicznym. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach realizujących działania andragogiczne i coachingowe. Po spełnieniu dodatkowych wymagań będzie gotów do wykonywania zadań kierowniczych w zakresie „Kierownika działu szkoleń” (121202). Dodatkowo w przypadku posiadania przygotowania pedagogicznego oraz uprawnień z zakresu zarządzania placówkami, może także wykonywać zadania „Pozostałych kierowników w instytucjach edukacyjnych” (134590).

Specjalność Pedagogika resocjalizacyjna

Absolwent specjalności Pedagogika resocjalizacyjna posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną z obszaru resocjalizacji oraz rozbudowane umiejętności i kompetencje konieczne do profesjonalnej pracy z osobami niedostosowanymi społecznie, bazującej na współczesnych modelach postępowania z osobami przestępczymi i zagrożonymi przestępczością. Zna i rozumie współczesne nurty i systemy resocjalizacyjne. Potrafi biegle posługiwać się narzędziami diagnostycznymi oraz projektować indywidualne programy oddziaływań wychowawczych i resocjalizacyjnych. Posiada kompetencje do organizowania oddziaływań wychowawczych w ramach pracy instytucjonalnej i środowiskowej, a także działań na rzecz pozytywnej readaptacji społecznej. Jest przygotowany do projektowania oddziaływań profilaktycznych oraz posiada wiedzę z zakresu zróżnicowanych form terapii. Zna i potrafi zastosować zasady prawidłowej komunikacji w praktyce zawodowej. Jest przygotowany do podjęcia studiów w szkole doktorskiej.

W myśl Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 13 listopada 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, absolwent tej specjalności jest przygotowany do pracy na stanowisku: Pedagoga” (235921), „Specjalisty resocjalizacji” (263505), „Wychowawcy w jednostkach penitencjarnych” (263506), „Animatora czasu wolnego młodzieży (pracownik młodzieżowy)” (235916), „Wychowawcy w placówkach oświatowych, wsparcia dziennego oraz instytucjach całodobowej socjalizacji, opieki i pieczy zastępczej” (235914), „Pozostałych specjalistów nauczania i wychowania gdzie indziej niesklasyfikowanych” (235990). Ponadto w przypadku posiadania przygotowania pedagogicznego, może także pracować jako „Nauczyciel niedostosowanych społecznie (pedagog resocjalizacji, socjoterapeuta)” (235202), „Pedagog szkolny” (235912), „Wychowawca w jednostkach penitencjarnych” (263506). 

Podobnie, jak absolwent specjalności na studiach I stopnia, posiada wykształcenie stanowiące warunek wstępny i sprzyjający podjęciu pracy w jednostkach penitencjarnych (zakłady karne i areszty śledcze). Posiada przygotowanie do pracy w organizacjach pozarządowych działających na rzecz zapobiegania demoralizacji i patologiom społecznym. Po spełnieniu dodatkowych wymagań z zakresu przygotowania pedagogicznego może być zatrudniony na stanowisku pedagoga i wychowawcy w młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, w schroniskach dla nieletnich, pogotowiu opiekuńczym i zakładach poprawczych. W przypadku spełnienia dodatkowych wymagań z zakresu zarządzania placówkami może także wykonywać zadania „Dyrektora zakładu dla nieletnich” (134902).

Specjalność Pedagogika społeczna: praca opiekuńczo-wychowawcza i środowiskowa

Absolwent specjalności Pedagogika społeczna: praca opiekuńczo-wychowawcza i środowiskowa posiada w zaawansowanym i interdyscyplinarnym zakresie wiedzę, obejmującą wybrane specjalistyczne podejścia teoretyczne do analizy pola działania oraz aktywności społeczno-pedagogicznej. Umożliwia ona poznanie kontekstu(ów) społecznych problemów społeczno-wychowawczych jednostek i społeczności oraz istoty związków między zjawiskami, jak również w wiedzę metodologiczną, pozwalającą na projektowanie i realizację jakościowych i ilościowych badań podejmowanych w ramach pedagogiki społecznej. Szczególny nacisk położono na kształtowanie umiejętności abstrahowania, uogólniania i myślenia kompleksowego, mechanizmu tworzenia elementów teorii, rozumienia różnych paradygmatów analizy pola praktyki, w tym też ich przemyślanego integrowania, a także krytycznego myślenia w analizowaniu rzeczywistości wychowawczej, samodzielnego formułowania i klasyfikowania problemów opiekuńczych i socjalno-wychowawczych oraz dokonywania wyboru orientacji działania w polu praktyki. W rezultacie, absolwent pedagogiki społecznej jest wyposażony w następujące umiejętności i kompetencje społeczne: definiowanie sytuacji wymagającej działania, wyjaśnianie, określenie kryteriów aksjologicznych postępowania, umiejętności metodyczne przydatne do podjęcia działania pedagogicznego w różnych polach aktywności. Absolwenci pedagogiki społecznej podejmują pracę w różnych zawodach w obszarze edukacji, opieki, pomocy. Absolwent jest w tym kontekście przygotowany do profesjonalnego działania w polu praktyki (pracy środowiskowej, socjalno-wychowawczej, społecznej, asystentury rodziny) w środowisku otwartym i instytucjonalnym, a także kompleksowej diagnozy uwarunkowań rozwoju człowieka, ze szczególnym akcentem na rozpoznanie barier rozwojowych indywidualnych i środowiskowych oraz sił tkwiących w nim samym i jego otoczeniu. Jest przygotowany do podjęcia studiów w szkole doktorskiej.

W myśl Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 13 listopada 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, absolwent tej specjalności jest przygotowany do pracy na stanowisku: Pedagoga” (235921), „Animatora czasu wolnego młodzieży (pracownik młodzieżowy) (235916), „Pozostałych specjalistów do spraw społecznych” (263590), „Wychowawcy w placówkach oświatowych, wsparcia dziennego, wychowawczych i opiekuńczych oraz instytucjach pieczy zastępczej” (235914), „Asystenta rodziny” w ramach wspierania systemu pieczy zastępczej (341207), „Pozostałych pracowników wsparcia rodziny, pomocy społecznej i pracy socjalnej” (341290), „Pozostałych specjalistów nauczania i wychowania gdzie indziej niesklasyfikowanych” (235990). W przypadku posiadania przygotowania pedagogicznego, absolwent może także wykonywać zadania „Pedagoga szkolnego” (235912), „Wychowawcy w placówkach oświatowych, wsparcia dziennego, wychowawczych i opiekuńczych oraz instytucjach pieczy zastępczej” (235914). Dodatkowo, po uzyskaniu szczegółowych uprawnień z zakresu zarządzania placówkami, może także wykonywać zadania „Kierownika placówki wsparcia dziennego” (134105), „Dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej” (134107). 
Absolwent może być zatrudniony w instytucjach, organizacjach i placówkach działających na rzecz różnorodnych środowisk społecznych w zakresie edukacji, opieki, pomocy społecznej, sądownictwa, administracji lokalnej, zdrowia, przeciwdziałania uzależnieniom, kultury i turystyki, ośrodkach szkolno-wychowawczych, hospicjach, fundacjach i stowarzyszeniach, domach dziecka, instytucjach wsparcia rodziny. 

Specjalność Pedagogika w zakresie opieki i terapii pedagogicznej

Absolwent tej specjalności Pedagogika w zakresie opieki i terapii pedagogicznej zna i rozumie w pogłębionym zakresie teorie opieki i terapii pedagogicznej oraz rozwinięte modele diagnozowania potrzeb rozwojowych, w tym edukacyjnych jednostki i grupy społecznej, a także twórczo je adaptuje na potrzeby działań praktycznych. Potrafi opracować narzędzia diagnostyczne i zastosować w praktyce pedagogicznej narzędzia standaryzowane. Posiada kompetencje do organizowania procesu opieki i wychowania oraz projektowania i prowadzenia procesu terapii pedagogicznej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zna podstawy prawne oraz etyczne pracy pedagoga. Jest przygotowany do podjęcia studiów w szkole doktorskiej.

W myśl Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 13 listopada 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, absolwent tej specjalności jest przygotowany do pracy na stanowisku: Pedagoga” (235921), „Pedagoga szkolnego” (235912), „Wychowawcy w placówkach oświatowych, wsparcia dziennego oraz instytucjach całodobowej socjalizacji, opieki i pieczy zastępczej” (235914), „Dziennego opiekuna małego dziecka” (531108), „Opiekuna dziecięcego” (325905), „Opiekuna osoby starszej” (341202) w domach opieki senioralnej, oraz „Asystenta rodziny” w ramach wspierania systemu pieczy zastępczej (341207), „Pozostałych pracowników wsparcia rodziny, pomocy społecznej i pracy socjalnej” (341290), „Pozostałych specjalistów nauczania i wychowania gdzie indziej niesklasyfikowanych” (235990). Po uzupełnieniu wiedzy, umiejętności i kompetencji określonych w standardach kształcenia nauczycieli w drodze kształcenia podyplomowego, także na stanowisku „Nauczyciela specjalisty terapii pedagogicznej” (235909) zatrudnionego w przedszkolach, szkołach i placówkach wsparcia dziennego. Ponadto jest przygotowany do pracy w organizacjach pozarządowych działających na rzecz opieki i terapii osób czasowo lub trwale niesamodzielnych w społecznym funkcjonowaniu. 

Po uzyskaniu szczegółowych uprawnień z zakresu zarządzania placówkami, może także wykonywać zadania „Kierownika placówki wsparcia dziennego” (134105), „Dyrektora ośrodka adopcyjnego (134106), „Dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej” (134107) oraz zadania zawarte w grupie zawodów „Pozostali kierownicy w instytucjach edukacyjnych (134590). 

Specjalność Edukacja artystyczna z animacją kulturową

Absolwent tej specjalności Edukacja artystyczna z animacją kulturową studiów dysponuje pogłębioną wiedzą o procesach edukacji dorosłych. Posiada kompetencje w zakresie prowadzenia badań naukowych (w tym badań jakościowych – biograficznych), a także samodzielnej i twórczej aktywności w różnych obszarach działalności edukacyjnej na rzecz osób dorosłych. Dysponuje interdyscyplinarną, uporządkowaną wiedzą dotyczącą procesów rozwoju dorosłych. Ma teoretyczne przygotowanie o charakterze andragogicznym i gerontologicznym zorientowane na działalność wspierającą rozwój człowieka dorosłego w różnych obszarach jego funkcjonowania. Ma zaawansowaną i uporządkowana wiedzę z zakresu coachingu. Posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu gerontologii społecznej i poradnictwa dla dorosłych. Potrafi w twórczy sposób wykorzystać wiedzę teoretyczną w praktyce i jest przygotowany między innymi do: diagnozowania środowiska życia człowieka dorosłego, planowania i realizacji projektów edukacyjnych, kreowania różnorodnych środowisk edukacyjnych, prowadzenia szkoleń i treningów dla dorosłych, wspierania dorosłego w rozwoju w obszarze życia codziennego, rodzinnego, zawodowego, edukacyjnego, społecznego, głównie poprzez działania z zakresu coachingu. Potrafi pracować w zespole o charakterze interdyscyplinarnym, przyjmować i wyznaczać zadania. Ma pogłębioną świadomość własnego rozwoju i dysponuje kompetencjami w zakresie tworzenia własnego warsztatu zawodowego. Jest przygotowany do podjęcia studiów w szkole doktorskiej.

W myśl Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 13 listopada 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, absolwent tej specjalności jest przygotowany do pracy na stanowisku: Pedagoga” (235921), „Animatora kultury” (343901), „Pedagoga animacji kulturalnej” (235911), „Instruktora amatorskiego ruchu artystycznego” (235501), „Animatora czasu wolnego młodzieży” (235916), „Pozostałych specjalistów nauczania i wychowania gdzie indziej niesklasyfikowanych” (235990), a w przypadku posiadania przygotowania pedagogicznego, może także wykonywać zadania „Nauczyciela muzyki w placówkach pozaszkolnych” (235401), „Pozostałych nauczycieli sztuki w placówkach pozaszkolnych” (235590).

Po uzyskaniu szczegółowych uprawnień z zakresu zarządzania placówkami, może także wykonywać zadania „Kierownika centrum rozrywki dla dzieci” (134101), „Kierownika domu kultury” (143105), „Pozostałych kierowników w instytucjach edukacyjnych” (134590). Potencjalnymi miejscami zatrudnienia są publiczne, pozarządowe i niepubliczne placówki upowszechniania kultury i sztuki, w tym pałace dla młodzieży, domy kultury, centra kultury i sztuki oraz rozrywki dla dzieci i młodzieży, także wydziały kultury i sztuki w organach administracji publicznej.

Zasady przyjęć

Dla absolwentów studiów pierwszego stopnia (licencjackich) ukończonych na kierunkach: humanistycznych, społecznych, edukacja techniczno-informatyczna, edukacja artystyczna oraz dla absolwentów studiów magisterskich drugiego stopnia i jednolitych magisterskich ukończonych na kierunkach humanistycznych i społecznych.

Kandydaci będą kwalifikowani na podstawie oceny z dyplomu licencjackiego lub magisterskiego.

Studia od II semestru będą realizowane w ramach specjalności. W trakcie elektronicznej rekrutacji kandydat wskazuje preferowaną przez siebie specjalność.

Co dalej?

Kontakt dla kandydata

E-mail: rekrutacja.wnow@uni.lodz.pl

Telefon: (42) 665 57 20

Dane wydziału i lokalizacja

Wydział Nauk o Wychowaniu

Pomorska 46/48 90-225 Łódź

Pomorska 46/48 90-225 Łódź

Pomorska 46/48 91-408 Łódź