Katedra Pedagogiki Wieku Dziecięcego

Informacja o cookies!

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje

Przejdź do strony polityka prywatności

Opis zadań

Opis jednostki:

Podstawą i osią działań naukowo-badawczych pracowników Katedry są dwa obszary:

Pierwszy, osadzony w perspektywie antropocentrycznej, dotyczy procesów poznawczych dziecka (poznającego, uczącego się, oceniającego, rozwijającego swoje możliwości rozwojowe – naturalne, odkrywane oraz nabywane) oraz znaczenia poznawczej funkcji języka i roli komunikacji, a także kulturowo-społecznego kontekstu i warunków rozwijania dziecięcych kompetencji.

Obszar drugi tworzą (wybrane) warunki uczestnictwa społecznego nauczycieli i uczniów w różnych instytucjach i środowiskach zróżnicowanych społecznie i kulturowo. Celem nadrzędnym jest rekonstruowanie idei i koncepcji, które wzbogacają warsztat pedagogiczny nauczycieli, pozwalający na tworzenie warunków do wspierania rozwojowej zmiany poznawczej dziecka. Równie ważne są analizy teoretycznych założeń pedagogiki wczesnej edukacji, współczesnej myśli pedagogicznej, dyskursów naukowych oraz paradygmatów dydaktyki (obiektywistycznych, interpretatywno-konstruktywistycznych oraz transformatywnych).

Najważniejsze projekty

  1. Projekt Poznać-Zrozumieć-Doświadczyć. Praktyczne przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela wczesnej edukacji (POKL.03.03.02-00-020/20 Ośrodek Rozwoju Edukacji, Ministerstwo Edukacji Narodowej Program Operacyjny Kapitał Ludzki) projekt zespołowy pod kierownictwem Anny Buły (w latach 2010-2014).
  2. Projekt „Dwa Języki – Jedna Droga” – innowacyjny pakiet edukacyjny do nauki czytania i pisania w dwóch językach, polskim i angielskim, dla dzieci w wieku przedszkolnym (projekt wdrożeniowy MNiSW Inkubator Innowacyjności 2.0.) projekt indywidualny pod kierownictwem Moniki Wiśniewskiej-Kin (w latach 2019-2020).
  3. Projekt Modelowe kształcenie przyszłych nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (POWR.03.01.00-00-KN43/18 budżet – NCBR w ramach programu Unii Europejskiej: Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój), projekt zespołowy pod kierownictwem Jolanty Bonar (w latach 2019-2021).

Dane kontaktowe

Katedra Pedagogiki Wieku Dziecięcego

Skład osobowy

Lista jednostek