Modelowe kształcenie przyszłych nauczycieli przedmiotów humanistycznych w Uniwersytecie Łódzkim

Informacja o projekcie

Fundusze Europejskie Wiedza Edukacja Rozwój Rzeczpospolita Polska Uniwersytet Łódzki Unia Europejska Europejski Fundusz Społeczny

Tytuł Projektu

Modelowe kształcenie przyszłych nauczycieli przedmiotów humanistycznych w Uniwersytecie Łódzkim.

Okres realizacji Projektu

od 2019-01-02 do 2023-11-30

Wartość Projektu

  • Projekt finansowany jest ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Wartość projektu: 3 140 799,50 zł.
  • Dofinansowanie ze środków europejskich: 2 647 065,82 zł
  • Dofinansowanie ze środków dotacji celowej: 399 507,68 zł
  • Wkład własny UŁ: 94 226,00 zł

Cel główny

  • Podniesienie kompetencji nauczycieli poprzez opracowanie i realizację nowego programu ich kształcenia w naukach humanistycznych (historia, WOS, filologia polska, filologia angielska, filologia włoska).

Programy kształcenia zostaną stworzone w oparciu o „Propozycję nowego modelu kształcenia przyszłych nauczycieli” i zgodnie z potrzebami gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa.

Zakres Projektu

  • opracowanie programów w zakresie modułów wspólnych dla specjalności nauczycielskiej na Wydziale Filologicznym
  • opracowanie programów dla specjalności nauczycielskiej na Wydziale Filozoficzno-Historycznym
  • realizacja programów kształcenia nauczycieli w zakresie modułów wspólnych na Wydziale Filologicznym i Wydziale Filozoficzno-Historycznym

Grupa docelowa

Grupa studentów I i II stopnia studiów stacjonarnych Wydziału Filologicznego i Filozoficzno-Historycznego.

Planowane efekty

  • podniesienie kompetencji nauczycieli poprzez opracowanie i realizację nowego programu ich kształcenia w naukach humanistycznych (historia, WOS, filologia polska, filologia angielska, filologia włoska);
  • współdziałanie uczelni ze szkołami i integrację treści modułów kształcenia przedmiotowego z praktyką w szkole; wprowadzenie praktyk śródrocznych;
  • nabycie praktycznych umiejętności zawodowych i kompetencji miękkich pozwalających na zwiększenie elastyczności oraz systematycznego aktualizowania posiadanej wiedzy;
  • rozwój kompetencji pedagogicznych i kompetencji społecznych studentów.

Zadania

Zadanie 1

Tytuł Zadania
Opracowanie programu w zakresie modułów wspólnych dla specjalności nauczycielskiej na Wydziale Filologicznym

Szczegółowy opis ZADANIA nr 1
Program przewiduje opracowanie i prowadzenie części zajęć (wyłącznie w j. polskim) wspólnie dla wszystkich studentów Wydziału Filologicznego, biorących udział w projekcie (Zadanie 1 i 2).

Nowy program będzie określać efekty kształcenia oraz metody ich osiągania przez studentów, odpowiadające wyzwaniom obecnie stającym przed nauczycielem, a także potrzebom edukacyjnym współczesnych studentów. Będzie zawierać treści istotne z punktu widzenia rozwoju społeczno-gospodarczego.

Stworzony program kształcenia przyczyni się również do rozwoju kompetencji pedagogicznych i społecznych studentów. W stosunku do dotychczas realizowanego programu znacząco będzie zwiększona indywidualizacja nauczania, co zostanie osiągnięte przede wszystkim poprzez realizację zajęć w małych grupach, częściowo w formie e-learningu, oraz wprowadzenie do procesu kształcenia metody tutoringu i zwiększenie liczby godzin praktyk śródrocznych.

Zostaną także wprowadzone nowe kursy, dzięki czemu rozszerzone będą treści kształcenia w zakresie prawa oświatowego, podstaw pedagogiki specjalnej, diagnostyki edukacyjnej i kultury języka.

Praktyka psychologiczno-pedagogiczna będzie realizowana w formie praktyki śródrocznej, co wpłynie na zwiększenie możliwości kontroli jej przebiegu i wzrost efektywności kształcenia.

Zespół realizujący ZADANIE nr 1
Kierownik merytoryczny projektu – dr Weronika Szubko-Sitarek

dr Anna Parr-Modrzejewska

dr Łukasz Salski

mgr Sylwia Błaszczyk (administracja)

Zadanie 2

Tytuł Zadania
Realizacja programu kształcenia nauczycieli w zakresie modułów wspólnych na Wydziale Filologicznym

Szczegółowy opis zadania
Program kształcenia uwzględnia efekty kształcenia określone w modelu „Propozycja nowego modelu kształcenia przyszłych nauczycieli”

Czas trwania:
Filologia angielska:

  • październik 2019-wrzesień 2022 (edycja studiów I stopnia 2019-2022 oraz studiów 2 stopnia 2020/2022)

Filologia polska:

  • październik 2019-wrzesień 2022 (edycja studiów I stopnia 2019-2022 oraz studiów 2 stopnia 2020/2022)

Filologia włoska:

  • październik 2019-wrzesień 2021 (edycja studiów II stopnia)
     

1.Realizacja zajęć w ramach modułów wspólnych.

2.Realizacja kursów online do modułów wspólnych.

3.Wizyty wykładowców zagranicznych i realizacja warsztatów w ramach modułów wspólnych.

4 Realizacja praktyk psychologiczno-pedagogicznych.
 

Zaangażowana kadra:

pracownicy Wydziału Filologicznego UŁ

Kierownik merytoryczny projektu – dr Weronika Szubko-Sitarek

Zadanie 3

Tytuł Zadania

Filologia angielska- opracowanie programu kształcenia nauczycieli w zakresie języka angielskiego.

Szczegółowy opis zadania

Program oparty na modelu „Propozycja nowego modelu kształcenia przyszłych nauczycieli” wykorzystuje dotychczasowe rozwiązania oraz nowe formy kształcenia. Finansowane w projekcie będą wyłącznie ponadwymiarowe i nowe elementy kształcenia.

Czas trwania: styczeń 2019 – czerwiec 2023

  1. Opracowanie programu do modułów przedmiotowych.
  2. Opracowanie sylabusów do modułów przedmiotowych.
  3. Opracowanie kursów online.
  4. Opracowanie programu kształcenia nauczycieli z elementami tutoringu.
  5. Weryfikacja programu i sylabusów do zajęć modułów przedmiotowych ujętych w programie specjalności nauczycielskiej dla filologii angielskiej (po zakończonych edycjach).

Zespół realizujący ZADANIE nr 3
Zaangażowana kadra – pracownicy naukowo-dydaktyczna Wydziału Filologicznego UŁ

Kierownik merytoryczny projektu – dr Weronika Szubko-Sitarek

Zadanie 9

OPRACOWANIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELI NA I I II STOPNIU STUDIÓW, kierunek HISTORIA na Wydziale Filozoficzno-Historycznym UŁ, nauczanie Historii i Wiedzy o społeczeństwie

Szczegółowy opis  
Na Wydziale Filozoficzno-Historycznym opracowany zostanie nowy program specjalności nauczycielskiej. Studenci tej specjalności będą mieli do dyspozycji specjalnie przygotowaną pracownię, wyposażoną w odpowiedni sprzęt oraz nowoczesne i tradycyjne pomoce dydaktyczne. Program napisanie zostanie w oparciu o „Propozycję nowego modelu kształcenia przyszłych nauczycieli”.

Efekty kształcenia nowego programu osiągnięte zostaną z zastosowaniem metod odpowiadających potrzebom edukacyjnym studentów oraz wyzwaniom, z którymi spotyka się współczesny nauczyciel. Treści programu będą istotne dla rozwoju społeczno-gospodarczego w regionie i w kraju. Nowy program przyczyni się również do rozwoju kompetencji pedagogicznych i społecznych studentów, przyszłych nauczycieli. Realizacja zajęć w małych grupach oraz wprowadzenie do procesu kształcenia metody tutoringu, a także zwiększenie liczby godzin praktyk śródrocznych, doprowadzi do znacznego zindywidualizowania nauczania. Wprowadzenie nowych kursów, pozwoli na poszerzenie treści kształcenia o problematykę prawa oświatowego, podstaw pedagogiki specjalnej, diagnostyki edukacyjnej, a także kultury języka. Zajęcia z technologii informacyjno-komunikacyjnych dla nauczycieli umożliwią zapoznanie studentów z technikami pracy nauczyciela w środowisku wirtualnym, w tym nauczania metodą blended-learning.

Czas trwania: styczeń 2019 – lipiec 2019; czerwiec 2020

  1. Opracowanie programu
  2. Opracowanie sylabusów
  3. Opracowanie programu kształcenia nauczycieli z elementami tutoringu
  4. Przygotowanie pracowni dydaktycznej dla studentów specjalności nauczycielskiej
  5. Ewaluacja i weryfikacja programów

Zespół realizujący zadanie

dr hab. Anna Kowalska-Pietrzak, prof. UŁ (kierownik merytoryczny projektu)
dr hab. Aneta Bołdyrew, prof. UŁ
dr Marzena Iwańska
dr Andrzej Kompa
dr Krzysztof Mucha
mgr Krystyna Gawrońska (administracja)

Zadanie 10

REALIZACJA PROGRAMU KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELI NA I I II STOPNIU STUDIÓW,

kierunek HISTORIA na Wydziale Filozoficzno-Historycznym UŁ  

Czas trwania: październik 2019 – wrzesień 2023

Historia (nauczanie Historii i Wiedzy o społeczeństwie)

  • październik 2019-wrzesień 2022 (I edycja studiów I stopnia)
  • październik 2019-wrzesień 2021 (I edycja studiów II stopnia)
  • październik 2020-wrzesień 2023 (II edycja studiów I stopnia)
  • październik 2020-wrzesień 2022 (II edycja studiów II stopnia)

Szczegółowy opis zadania

  1. Realizacja zajęć w Instytucie Historii, zgodnie z nowym programem nauczania napisanym w oparciu o „Propozycję nowego modelu kształcenia przyszłych nauczycieli”.
  2. Realizacja praktyk śródrocznych i ciągłych (psychologiczno-pedagogicznych oraz z zakresu nauczania Historii i Wiedzy o społeczeństwie) w placówkach zewnętrznych
  3. Opieka tutorów nad studentami

Kadra realizująca zadanie

  • dr hab. Anna Kowalska-Pietrzak, prof. UŁ (kierownik merytoryczny projektu)
  • Pracownicy Wydziału Filozoficzno-Historycznego UŁ; pracownicy szkół, opiekujący się studentami w czasie praktyk; specjaliści-praktycy zaangażowani jako osoby wspierające proces kształcenia w zakresie edukacji psychologicznej i pedagogicznej
  • mgr Krystyna Gawrońska, mgr Dorota Marciniak, mgr Beata Stopka (administracja)

Biuro projektu

Zespół zarządzający

Kierownik projektu: Prorektor ds. kształcenia, prof. dr hab. Sławomir Cieślak

Koordynator zadań na Wydziale Filologicznym UŁ: dr Weronika Szubko-Sitarek

Koordynator zadań na Wydziale Filozoficzno-Historycznym UŁ: dr hab. Anna Kowalska-Pietrzak

Koordynacja działań finansowych

Barbara ŁUKOMSKA– koordynator działań finansowych  (E: barbara.lukomska@uni.lodz.pl; T: 635 4820)

Marlena KURYŁEK – opiekun projektu w Centrum Nauki (E: marlena.kurylek@uni.lodz.pl; T: 635 4757)

Monitoring uczestników

Agnieszka WOJNAROWSKA – koordynator ds. monitorowania  uczestników (E: agnieszka.wojnarowska@uni.lodz.pl, T: 635 49 49)

Monika GUT – GRZEJDZIAK – specjalista ds. monitorowania uczestników (E: monika.grzejdziak@uni.lodz.pl, T: 635 4281)

Ogłoszenia

budynek uniwersytetu Łódzkiego

Nabór na stanowisko starszego wykładowcy (1/2 etatu) w Instytucie Historii UŁ

Zgłoszenia przyjmujemy do 6 września 2019 r.

06 sierpnia 2019 | Aktualności
Kategoria: Uniwersytet
Kobieta w niebieskiej kurtce

Postępowanie przetargowe na dostawę kserokopiarek

Dostawa kserokopiarek nr sprawy 31/ZP/2019

19 czerwca 2019 | Aktualności
Kategoria: Uniwersytet
kobieta w okularach

Postępowanie przetargowe

Mobilna tablica interaktywna

16 maja 2019 | Aktualności
Kategoria: Uniwersytet
Uśmiechnięta kobieta

Postępowanie przetargowe znak sprawy 25/ZP/20119

Informujemy, że w dniu 18 kwietnia 2019 r. opublikowane zostało postępowanie przetargowe znak sprawy 25/ZP/20119

19 kwietnia 2019 | Aktualności
Kategoria: Uniwersytet
Starsi Mężczyźni podający sobie ręce

Dostawa sprzętu

Dostawa sprzętu projekcyjnego, niszczarek, kserokopiarki, laminatora, dyktafonów oraz sprzętu AGD dla jednostek organizacyjnych UŁ

20 marca 2019 | Aktualności
Kategoria: Uniwersytet

Kontakt

Biuro Projektu
Uniwersytet Łódzki
ul. Uniwersytecka 3, 90-137 Łódź
Pokój 110
e-mail: nauczyciele.ph@uni.lodz.pl

Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych i Profilaktyki Uzależnień UŁ
ul. Rodzeństwa Fibaków 3
91-404 Łódź
tel. 42 235 01 71
e-mail: niepelnosprawni@uni.lodz.pl

Kontakt

nauczyciele.ph@uni.lodz.pl

Wydział Filologiczny UŁ
ul. Pomorska 171/173
90-263 Łódź
pokój 3.22

Wydział Filozoficzno-Historyczny UŁ
ul. A. Kamińskiego 27a
90-219 Łódź
pokój 0.19

 

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR