Dr Aleksandra Różalska pracuje w Katedrze Badań Kulturowych Wydziału Filologicznego i jest kierowniczką Ośrodka Problematyki Kobiet UŁ. Jest zaangażowana w realizację kilku projektów międzynarodowych, o których piszemy poniżej. W centrum jej zainteresowań badawczych znajdują się amerykańskie dyskursy telewizyjne oraz edukacja antydyskryminacyjna i prorównościowa.
Co zainspirowało Panią do zostania naukowczynią?
Z pewnością zainteresowanie nauką wyniosłam z domu, jako że moi rodzice wykładali na uczelni. Ostatnie lata studiów przyniosły chęć pogłębienia interesujących mnie tematów, zwłaszcza z dziedziny medioznawstwa, studiów amerykanistycznych oraz gender studies. Ważnym powodem była też możliwość międzynarodowej współpracy naukowej.
Jaki wpływ na otaczającą rzeczywistość wywiera Pani praca?
Wierzę, że moja praca naukowa przyczynia się do uwrażliwienia na problematykę nierówności społecznych oraz do lepszego zrozumienia grup nieuprzywilejowanych czy wykluczonych w różnych kontekstach kulturowych. Natomiast moje badania z zakresu krytycznej analizy dyskursów medialnych wskazują na kluczowe znaczenie edukacji medialnej i międzykulturowej w procesie kształcenia.
Jak Pani rozumie pojęcie: zawód naukowca?
Bycie naukowczynią kojarzy mi się z ciekawością i chęcią dogłębnej analizy otaczających nas zjawisk i procesów. Ważna jest dla mnie także wrażliwość na opinie innych badaczy i badaczek z różnych części świata i uwzględnianie ich dorobku w pracy naukowej i dydaktycznej.
Dr Aleksandra Różalska jest zaangażowana obecnie w następujące projekty
GEMMA to międzynarodowy projekt dydaktyczny w ramach programu Erasmus Mundus, w ramach którego prowadzone są studia magisterskie Master's Degree in Women's and Gender Studies. W szczególności projekt zajmuje się polityką równościową i antydyskryminacyjną w różnych kontekstach społeczno-kulturowych, a także przyczynami i skutkami nierówności społecznych (m.in. ekonomicznych) oraz wykluczeniem społecznym ze względu na różne czynniki, takie jak płeć, rasa, etniczność, narodowość, wyznanie, niepełnosprawność, orientacja psychoseksualna itd. Studia skupiają się także na takich zagadnieniach jak międzynarodowa ochrona praw człowieka w różnych kontekstach społeczno-politycznych, w szczególności praw mniejszości, a także analizują zjawiska migracji, uchodźctwa, obywatelskości oraz praw mniejszości z perspektywy studiów kulturowych, feministycznych i postkolonialnych. W skład konsorcjum projektowego wchodzi
- Uniwersytet w Granadzie (Hiszpania; koordynator),
- Uniwersytet w Oviedo (Hiszpania),
- Uniwersytet w Bolonii (Włochy),
- Uniwersytet w Utrechcie (Niderlandy),
- Uniwersytet w Yorku (Wielka Brytania),
- Central European University (Austria) oraz
- Uniwersytet Łódzki.
RESET (Redesigning Equality and Scientific Excellence Together) to projekt, którego celem jest zapewnienie równości kobiet i mężczyzn w instytucjach badawczych. RESET koncentruje się na działaniach umożliwiających realne wyrównanie szans w instytucjach badawczych. Realizacja projektu zmierza do stworzenia przestrzeni, w ramach której badaczki i badacze będą mogli w pełni realizować swój potencjał naukowy i organizacyjny. RESET wykorzystuje intersekcjonalne (krzyżowe) podejście do koncepcji (nie)równości i zmierza do wypracowania Planów na rzecz równych szans (GEP), które zostaną wcielone w instytucjach partnerskich projektu, w oparciu o analizę potrzeb i doświadczeń każdej z nich. Celem projektu jest także opracowanie i wdrożenie szkoleń antydyskryminacyjnych i równościowych. W inicjatywie tej – finansowanej w ramach prestiżowego programu Unii Europejskiej Horyzont 2020 – udział bierze siedem uczelni europejskich: Uniwersytet w Bordeaux (Francja; koordynator projektu), Uniwersytet Arystotelesa w Salonikach (Grecja), Uniwersytet Łódzki (Polska), Uniwersytet w Porto (Portugalia), Uniwersytet Ruhry w Bochum (Niemcy), Uniwersytet w Oulu (Finlandia) oraz Instytut Nauk Politycznych w Paryżu (Francja).
Niewidzialne bohaterki nauki - startuje kampania projektu RESET
W projekcie FEAST (Food Systems That Support Transitions to Healthy and Sustainable Diets) partnerzy reprezentujący różne dziedziny i dyscypliny naukowe, pracujący w różnego typu instytucjach (publicznych, prywatnych i społecznych) postanowili podejść w sposób kompleksowy do wyzwania, jakim jest analiza zachowań żywieniowych wrażliwych grup społecznych (vulnerable social groups), z uwzględnieniem uwarunkowań geograficznych, społeczno-ekonomicznych, behawioralnych, płciowych i kulturowych. Poprzez „wrażliwe grupy społeczne” projekt rozumie przede wszystkim grupy nieuprzywilejowanie, tj. grupy o nierównym, relatywnie gorszym dostępie do zasobów i/lub o relatywnie niższym statusie społeczno-ekonomicznym. Zespół z UŁ skupi się na seniorach – ich wzorcach żywieniowych i specjalnym zapotrzebowaniu dietetycznym. Celem projektu, poza wymiarem badawczym, edukacyjnym i szkoleniowym, jest wypracowanie rekomendacji w dziedzinie polityki żywnościowej, szczególnie w odniesieniu do instytucji opiekuńczych dla osób starszych w Polsce. Do współpracy z naukowcami przystąpił Dzienny Dom Senior-Wigor w Tuszynie, który będzie funkcjonował jako „środowisko testowe” (Living Lab) do dalszej działalności badawczej, warsztatowej i wdrożeniowej. Konsorcjum, zawiązane na 5 lat w ramach programu Horyzont Europa, zrzesza aż 35 partnerów z 15 krajów członkowskich UE, a koordynatorem jest Uniwersytet w Heidelbergu (Niemcy).
Więcej o pracy dr Aleksandry Różalskiej
Gender Equality Plan - Plan na rzecz równych szans na UŁ
Powołano Radę ds. Równego Traktowania na UŁ
ORCID
Scopus
Materiał źródłowy: dr Aleksandra Różalska (Wydział Filologiczny)
Redakcja: Michał Gruda (Centrum Komunikacji i PR)
Misją Uniwersytetu Łódzkiego jest rzetelne prowadzenie badań naukowych oraz aktywne głoszenie prawdy z nich płynącej, tak by mądrze kształcić kolejne pokolenia, być użytecznym dla społeczeństwa oraz odważnie odpowiadać na wyzwania współczesnego świata. Doskonałość naukowa jest dla nas zawsze najlepszym kompasem. Nasze wartości to: odwaga, ciekawość, zaangażowanie, współpraca i szacunek.