- Uniwersytet Łódzki
- Współpraca
- Dla klas
- Uniwersytet Zawsze Otwarty
- Wydział Filologiczny
Wydział Filologiczny
ul. Pomorska 171/173,
91-404 Łódź
Zajęcia dla uczniów – lista tematów
Zajęcia będą poświęcone przybliżeniu literackiego sposobu przedstawiania miasta; słuchacze dowiedzą się o różnych literackich strategiach i narracjach opisujących Łódź; będziemy mówić o klasycznych utworach („Ziemia obiecana”, „Kwiaty polskie”), ale także o piosenkach rockowych i hip-hopowych; spróbujemy odpowiedzieć na pytanie o trafność metafor opisujących miasto.
Forma zajęć: Wykład z elementami konwersatorium
Czas trwania zajęć: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: od 24 do 30 osób
Warsztat ma na celu przybliżenie dźwięku i rytmu języka niemieckiego, a tym samym doskonalenie poprawności fonetycznej. Zajęcia mają charakter komunikatywny, odrobina dawka teorii nie powinna popsuć zabawy.
Forma zajęć: Brak danych
Czas trwania zajęć: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestników: Brak danych
Fałszywi przyjaciele tłumacza w językach: polskim, serbskim, bułgarskim, słoweńskim i czeskim. Zajęcia w formie prezentacji.
Forma zajęć: Prezentacja
Czas trwania zajęć: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestników: Brak danych
Sporo się dzisiaj pisze o różnych technikach tzw. „mindfulness”, które można tłumaczyć jako uważność albo pełnię bycia. Prowadzący przedstawi zalety „twórczego pisania” jako techniki osiągania takiej pełni bycia.
Forma zajęć: Brak danych
Czas trwania zajęć: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestników: Brak danych
Zajęcia w formie prezentacji poświęconej wynalazkom i wynalazcom.
Forma zajęć: Prezentacja
Czas trwania zajęć: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestników: Brak danych
Warsztat ma na celu zapoznanie uczestników z językiem niderlandzkim – jego brzmieniem, podstawowymi formami oraz zwrotami. Zajęcia mają charakter interaktywny, prowadzone są w formie klasycznej lekcji pokazowej.
Forma zajęć: Lekcja pokazowa
Czas trwania zajęć: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestników: Brak danych
Celem zajęć będzie omówienie specyfiki literatury dla czytelnika niedorosłego. Na przykładach pokazana zostanie różnorodność tematyczna i gatunkowa literatury dla dzieci oraz jej funkcje i zadania. Omówione zostaną współczesne przykłady przekształceń tradycyjnych wątków baśniowych, a także inne formy istnienia literatury dziecięcej (audiobooki, słuchowiska itd.).
Zajęcia w formie wykładu z elementami warsztatowymi, przeznaczone dla wszystkich poziomów nauczania.
Forma zajęć: Wykład / Warsztat
Czas trwania zajęć: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestników: Brak danych
Zajęcia mają na celu przybliżenie uczestnikom wybranych zagadnień z zakresu językoznawstwa kognitywnego (np. metafory, metonimii, personifikacji): w jaki sposób postrzeganie świata jest odzwierciedlane w formie językowej.
Forma zajęć: Wykład / Warsztat
Czas trwania zajęć: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestników: Brak danych
Zajęcia mają na celu ukazanie, czym jest retoryka i jakie pożytki płyną z jej znajomości w życiu codziennym, jak również zwłaszcza stosowania w procesie przygotowywania prac pisemnych i wystąpień ustnych. W trakcie spotkania prowadzący określi, czym jest retoryka, przybliży główne rodzaje wymowy, etapy przygotowania wypowiedzi pisemnej i ustnej, omówi budowę mowy, wybrane figury słów i myśli, scharakteryzuje retoryczną amplifikację, przybliży zespół argumentów odnoszących się do osoby oraz przeprowadzi ćwiczenia praktyczne, czerpiąc z zasobu zadań szkolnych, jakie praktykowano w XVII i pierwszej połowie XVIII wieku, jak też stosując przedstawione schematy do omawianych lektur.
Forma zajęć: Brak danych
Czas trwania zajęć: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Brak danych
Na zajęciach prowadząca opowie, jak wygląda dzień pracy dziennikarzy prasowych i internetowych. Zaprezentuje podział pracy w redakcji, omówi działy redakcyjne, harmonogram pracy dziennikarza i przybliży proces powstawania prasy codziennej i czasopism.
Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zajęć: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: do 30 osób
Forma zajęć: Brak danych
Czas trwania zajęć: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestników: Brak danych
Forma zajęć: Wykład z elementami konwersatorium
Czas trwania zajęć: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: od 24 do 30 osób
Forma zajęć: Wykład z elementami konwersatorium
Czas trwania zajęć: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: od 24 do 30 osób
.
Forma zajęć: Wykład z elementami konwersatorium
Czas trwania zajęć: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: od 24 do 30 osób
.
Forma zajęć: Wykład z elementami konwersatorium
Czas trwania zajęć: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: od 24 do 30 osób
.
Forma zajęć: Wykład z elementami konwersatorium
Czas trwania zajęć: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: od 24 do 30 osób
.
Forma zajęć: Wykład z elementami konwersatorium
Czas trwania zajęć: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: od 24 do 30 osób
Zajęcia dostępne tylko w semestrze zimowym 2025.
Forma zajęć: Wykład z elementami konwersatorium
Czas trwania zajęć: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: od 24 do 30 osób
.
Forma zajęć: Wykład z elementami konwersatorium
Czas trwania zajęć: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: od 24 do 30 osób
.
Forma zajęć: Wykład z elementami konwersatorium
Czas trwania zajęć: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: od 24 do 30 osób
.
Forma zajęć: Wykład z elementami konwersatorium
Czas trwania zajęć: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: od 24 do 30 osób
.
Forma zajęć: Wykład z elementami konwersatorium
Czas trwania zajęć: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: od 24 do 30 osób
"Dlaczego Hiszpanie boją się kokosa, czyli o historiach ukrytych w hiszpańskich wyrażeniach" to fascynująca podróż przez kulturowe tajniki języka hiszpańskiego. Uczestnicy poznają ciekawe i bardzo zaskakujące historie, które dały początek niektórym hiszpańskim zwrotom i wyrażeniom idiomatycznym.
Forma zajęć: Wykład interaktywny
Czas trwania zajęć: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: 30 osób
Forma zajęć: Wykład z elementami konwersatorium
Czas trwania zajęć: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: od 24 do 30 osób
.
Forma zajęć: Wykład z elementami konwersatorium
Czas trwania zajęć: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: od 24 do 30 osób
Przedmiotem warsztatów jest zaznajomienie uczniów ze specyfiką i działaniem strony przeznaczonej dla pisarzy (Wattpad). Badania pokazują, że niemal 90% użytkowników portalu to młodzież do 18 roku życia, a wśród dominujących gatunków literackich znajdują się teksty spod znaku YA (young adult) oraz fantastyki, które znacząco wpłynęły na większe zainteresowanie literaturą (wg badań z 2023 roku przeprowadzonych przez Bibliotekę Narodową). W ramach zajęć zaplanowano przedstawienie charakterystki Wattpada i najpopularniejszych gatunków, jak i - w formie zabawy - ćwiczenia z pisania literatury zgodne z poetyką gatunków preferowaną przez poszczególnych uczniów.
Forma zajęć: brak informacji
Czas trwania zajęć: brak informacji
Dopuszczalna liczba uczestników: brak informacji
We współczesnym świecie środki masowego przekazu kreują rzeczywistość i wpływają na jej postrzeganie. Żadne medium nie jest obiektywne, każde prezentuje określone poglądy, do których chce przekonać odbiorcę, a przekonanego w nim utwierdzić. W tym celu wykorzystywane są metody i techniki manipulacji, a także narzędzia które pozwalają kierować użytkownikami. Żeby nie zostać zmanipulowanym, warto wiedzieć, na czym polegają i jak się przed nimi strzec. W wykładzie zostaną omówione najważniejsze metody, techniki i narzędzia manipulacji.
Forma zajęć: brak informacji
Czas trwania zajęć: brak informacji
Dopuszczalna liczba uczestników: brak informacji
Wywieranie wpływu to między innymi oddziaływanie na kogoś (lub coś) w określony sposób oraz z pewną siłą, po to, aby osiągnąć wcześniej założony cel. Takie działanie można łączyć z manipulacją, perswazją i argumentacją. W trakcie wykładu omówione zostaną zasady, reguły i techniki wywierania wpływu na ludzi, a także to, kto (zgodnie z wynikami badań) jest na nie najbardziej podatny. Określone będą zarówno cechy demograficzne potencjalnego odbiorcy, jak i jego cechy osobowościowe. Podane przykłady odnosić się będą do środków masowego przekazu i do życia codziennego, w którym z jednej strony często ulegamy określonym wpływom, ale z drugiej sami wywieramy nacisk na innych.
Forma zajęć: brak informacji
Czas trwania zajęć: brak informacji
Dopuszczalna liczba uczestników: brak informacji
Główny cel spotkania, to uwrażliwienie uczestników na problematykę poprawności fonetycznej w języku niemieckim – głównie akcentuację, długość / krótkość samogłosek oraz rytm. W czasie zajęć o charakterze praktycznym wykorzystamy szereg materiałów tekstowych – od łamańców językowych po przysłowia oraz teksty poetyckie.
Forma zajęć: brak informacji
Czas trwania zajęć: brak informacji
Dopuszczalna liczba uczestników: brak informacj
Zajęcia będą poświęcone amerykańskiemu dziennikarstwu śledczemu na przykładzie afery Pentagon Papers (1971). Uczestnicy poznają zarówno kulisy pracy dziennikarzy śledczych, jak i etyczne oraz prawne wyzwania, z jakimi mierzyli się reporterzy redakcji m.in. „New York Timesa” oraz „Washington Post”. Podczas zajęć szczególną uwagę poświęcimy roli sygnalistów oraz ich znaczeniu dla ujawniania informacji w interesie publicznym. Podczas zajęć uczestnicy zobaczą fragmenty filmu „Czwarta władza” (2017, reż. Steven Spielberg), które posłużą jako ilustracja omawianych zagadnień, a także będą stanowić punkt do dyskusji na temat kontrolnej funkcji mediów.
Forma zajęć: Brak danych
Czas trwania zajęć: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestników: Brak danych
Na zajęciach zostaną przedstawione podstawowe zagadnienia dotyczące współczesnych seriali telewizyjnych. Omówione zostaną różne strategie narracyjne, które sprawiają, że seriale są tak angażujące. W trakcie zajęć porozmawiamy o tym, jak kultura, i społeczeństwo wpływają na treść i formę seriali. Przedstawiony zostanie krótki rys historyczny, który pokaże ewolucję seriali od prostych opowieści telewizyjnych po tzw. „seriale premium”. Omówione będą także mechanizmy powstawania seriali – od roli producentów i scenarzystów, przez pracę reżyserów, aż po proces realizacji. Analizie zostaną poddane wybrane przykłady znanych produkcji amerykańskich i europejskich. Zajęcia zachęcą do krytycznego oglądania seriali i odkrywania mechanizmów narracyjnych. Celem spotkania będzie nie tylko poznanie teorii, ale także praktyczne zrozumienie, dlaczego współczesne seriale stały się tak ważną częścią kultury popularnej.
Forma zajęć: Brak danych
Czas trwania zajęć: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestników: Brak danych
Zajęcia koncentrują się wokół hiszpańskiej powieści Don Kichot Miguela de Cervantesa. W świetnym przekładzie Wojciecha Charchalisa będziemy szukać odniesień metaliterackich, które często polegają na zabawnej grze z czytelnikiem. Od początku powieści narrator ostrzega czytelnika, że powinien być uważny, potem zaś wiele razy wskazuje na pośredników, dzięki którym poznał historię Don Kichota. Uważny i świadomy czytelnik potrafi dostrzec ironię i wielopoziomową konstrukcję narratora. To bardzo ciekawe i na wskroś nowoczesne doświadczenie czytelnicze, jakie funduje nam siedemnastowieczna powieść. Zajęcia mogą być wartościowym uzupełnieniem zajęć z literatury polskiej, zwłaszcza jako kontekst dla omawianych lektur.
Forma zajęć: Brak danych
Czas trwania zajęć: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestników: Brak danych
Każdy z nas wie, że niemal na każdym kroku spotykamy się z odwołaniami do kultury antycznej. Nie wszyscy jednak zdajemy sobie sprawę z tego, jak często używamy słów wywodzących się ze starożytnej greki. A robimy to idąc do szkoły, teatru, kina czy korzystając z telefonu. Liceum, akademia, biblioteka...co naprawdę znaczą te słowa i skąd się wzięły? Na te pytania spróbujemy sobie odpowiedzieć w trakcie konwersatorium.
Forma zajęć: Brak danych
Czas trwania zajęć: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestników: Brak danych
Warsztat krytyki teatralnej pozwoli spojrzeć na dziennikarski dział kulturalny. W ramach zajęć odbędzie się analiza tekstów, a także próba napisania recenzji według wybranej przez siebie metody. Prowadzący wskaże owe metody, zwróci uwagę na różnice oraz wskaże krytyków teatralnych, którzy realizują ten styl pisania. Warsztaty pozwolą zapoznać się ze współczesnym teatrem, a także będą okazją do poćwiczenia twórczego pisania.
Forma zajęć: Brak danych
Czas trwania zajęć: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestników: Brak danych
Rachilde (1860-1953), za życia uznana za skandalistkę, po śmierci nie wyzbyła się całkowicie tej etykietki. Wydaje się, że głównym tego powodem były i pozostają poruszane przez nią tematy. W swoich powieściach dotyka ona problematyki tożsamości płciowej, orientacji seksualnej, a także granic wolności, jakie konserwatywne społeczeństwo wyznacza kobietom. Mimo to Rachilde ostro sprzeciwiała się klasyfikowaniu jej jako feministki. W proponowanym wystąpieniu postaram się wyjaśnić zarówno źródła tego sprzeciwu, jak i, w oparciu o przykłady z twórczości Rachilde, zastanowić się nad odbiorem tej rzekomo skandalizującej literatury w dzisiejszym świecie. Po tej prezentacji liczę na inspirującą dyskusję.
Forma zajęć: Brak danych
Czas trwania zajęć: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestników: Brak danych
Futuryzm to awangardowy nurt, który powstał we Włoszech na początku XX wieku i zrewolucjonizował literaturę, sztukę oraz sposób myślenia o świecie. Podczas zajęć przyjrzymy się sylwetce Filippa Tommasa Marinettiego i najciekawszym punktom stworzonego przez niego futurystycznego manifestu, w którym wychwalał agresję, szybkość, technologię i… prowokował kontrowersyjnymi poglądami. Zrozumienie tej radykalnej wizji wymaga poznania kontekstu historycznego Włoch – kraju pełnego sprzeczności: znanego z piękna kultury, ale i burzliwej polityki. Poezja futurystów, niezależnie od tego, czy zgadzamy się z ich światopoglądem, do dziś pozostaje fascynującym zjawiskiem: łamie konwenanse, buntuje się przeciw tradycji i eksperymentuje z formą. Na zajęciach zapoznamy się z wybranymi utworami poetów-futurystów, a następnie spróbujemy stworzyć własne teksty inspirowane ich stylem – futuryzm XXI wieku.
Forma zajęć: Brak danych
Czas trwania zajęć: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestników: Brak danych
Zapraszamy na wyjątkowe warsztaty, podczas których wykorzystasz wszystkie zmysły, by przekonać się, w jaki sposób ludzie epok dawnych doświadczali dwóch nieposkromionych uczuć: miłości i strachu. Przeniósłszy się w czasy, gdy sztuka uwodzenia była prawdziwym rytuałem, a afrodyzjaki – najpilniej strzeżonymi sekretami, odkryjesz najpierw fascynującą historię miłosnych eliksirów i przypraw, posłuchasz opowieści o renesansowych mistrzach flirtu, dworskich intrygach i magicznych recepturach na miłość. Następnie będziesz mógł poczuć, powąchać i spróbować wybranych afrodyzjaków, poznać ich francuskie nazwy i sprawdzić, jak działają na zmysły.
Wreszcie, poznasz historie tajemniczych potworów, które budziły wówczas lęk, nierzadko będących owocem owych miłosnych perypetii. Obejrzysz je na dawnych rycinach – ilustracjach z kronik, które przedstawiały te niezwykłe stworzenia oczami ówczesnych ludzi, i sam zdecydujesz, ile jest prawdy w tych opowieściach. Czeka na ciebie także interaktywny konkurs z nagrodami. To świetna okazja, by zanurzyć się w dawnych wierzeniach i historiach pełnych grozy!
Forma zajęć: Brak danych
Czas trwania zajęć: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestników: Brak danych
Na zajęciach uczniowie poznają zjawisko neologizmów w języku rosyjskim, ich genezę i rolę w życiu społecznym oraz kulturze. Celem spotkania będzie rozwinięcie świadomości językowej młodzieży oraz pokazanie, jak nowe słowa odzwierciedlają zmieniającą się rzeczywistość. W pierwszej części przewidziany jest krótki wykład o żywotności neologizmów pochodzących z mediów, Internetu i mowy potocznej w języku rosyjskim. Następnie uczniowie w grupach przeanalizują wybrane rosyjskie teksty (posty internetowe, fragmenty artykułów, nagłówki), by odnaleźć i spróbować wyjaśnić znaczenie nowych słów. Kolejnym etapem jest stworzenie przez uczniów własnych neologizmów, przedstawienie ich funkcji i kontekstów użycia. Zajęcia zakończą się krótką dyskusją podsumowującą – jak neologizmy mogą wpływać na język, tożsamość i sposób myślenia młodego pokolenia.
Forma zajęć: Brak danych
Czas trwania zajęć: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestników: Brak danych
Zajęcia mają na celu pokazanie uczniom, że język to nie tylko zestaw słów, ale także humor i kultura. Punktem wyjścia jest tytuł rosyjskiego serialu animowanego „Смешарики”, którego tłumaczenie na język polski sprawia trudność. Uczniowie dowiadują się o pochodzeniu nazwy i sposobu jej interpretacji; poznają bohaterów kreskówki i ich portret językowy; podejmują próbę objaśnienia gry słownej; analizują wersję rosyjską, a także wersję stworzoną przez AI, dyskutują o trudnościach przekładu maszynowego i próbują przetłumaczyć zwroty oparte na grze językowej na język polski. Zajęcia rozwijają kreatywność językową i krytyczne podejście do technologii. Uczniowie wychodzą z przekonaniem, że człowiek wciąż lepiej rozumie żart niż komputer.
Forma zajęć: Brak danych
Czas trwania zajęć: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestników: Brak danych
Zajęcia pt. Słowa mogą ranić - rozpoznaianie mechanizmów przemocy werbalnej i psychicznej mają na celu zwiększenie świadomości uczniów na temat zjawiska przemocy słownej i psychicznej oraz jej konsekwencji. Uczestnicy poznają definicje, formy i skutki przemocy, a także nauczą się rozpoznawać sytuacje przemocowe i reagować w sposób asertywny. W części praktycznej przewidziane są ćwiczenia, takie jak odgrywanie scenek, trening asertywności czy dyskusja grupowa, które pozwolą na przećwiczenie strategii obrony i budowanie postaw empatycznych. Spotkanie zakończy się refleksją nad rolą słów w relacjach międzyludzkich.
Forma zajęć: Brak danych
Czas trwania zajęć: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestników: Brak danych
