- Uniwersytet Łódzki
- Strefa doktorancka
- Szkoła Doktorska Nauk Ścisłych i Przyrodniczych
Aktualności i komunikaty
Jak promować swoje badania? Praktyczne warsztaty dla doktorantów i pracowników
Popularyzacja badań to nie tylko sposób prezentowania uzyskanych wyników, lecz także element budowania wiarygodności eksperckiej. Zwiększona widoczność w środowisku naukowym może sprzyjać większej…
Pełnomocnik rektora Uniwersytetu Łódzkiego ds. szkół doktorskich
Pełnomocnik rektora Uniwersytetu Łódzkiego ds. szkół doktorskich odpowiada za zapewnienie wysokiej jakości kształcenia w szkołach doktorskich, nadzoruje ich procesy jakościowe, finansowe i…
Stypendium dla wybitnych młodych naukowców 2025
W okresie od 1 grudnia do 31 grudnia 2025 r. w systemie OSF odbędzie się nabór wniosków o przyznanie stypendium dla wybitnych młodych naukowców wykazujących się znaczącymi osiągnięciami w działalności…
Już w najbliższą niedzielę gala Nagrody Kotarbińskiego. Poznaj laureata lub laureatkę!
30 listopada 2025 roku o 17:00 w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się jedno z najbardziej oczekiwanych wydarzeń w świecie akademickim. Gala wręczenia Nagrody im. Prof. Tadeusza Kotarbińskiego będzie…
Nagroda Naukowa Rektora UŁ (2025/26)
O Nagrodę Naukową Rektora mogą ubiegać się doktorantki i doktoranci IV roku z wszystkich Szkół Doktorskich UŁ
Szkoły Doktorskie Uniwersytetu Łódzkiego w programie Łódzkie dla Młodych
W ramach dotacji celowej dla Szkół Doktorskich naszej uczelni z budżetu samorządu województwa łódzkiego w 2025 roku dofinansowano liczne aktywności o charakterze naukowym.
Efektywna współpraca doktoranta z promotorem – trwają zapisy na szkolenie
W listopadzie odbędzie się kolejna edycja warsztatów rozwijających kompetencje osób kształcących się w szkołach doktorskich oraz ich promotorów. Spotkanie poprowadzi dr Justyna Małkuch-Świtalska…
Komisja ds. Etyki Badań Naukowych – do 18 listopada trwa przyjmowanie wniosków na najbliższe posiedzenie
Przypominamy, że termin nadsyłania wniosków do Komisji ds. Etyki Badań Naukowych na najbliższe posiedzenie komisji, mija w dniu 18 listopada. Wnioski złożone po tym terminie będą kierowane na kolejne…
Visiting professor: Dr Massimo Zacchini (Włochy)
Zapraszamy na serię wykładów gościnnych, które poprowadzi dr Massimo Zacchini, pracownik naukowy włoskiej Narodowej Rady Badań Naukowych (Consiglio Nazionale delle Ricerche)
Nagroda Prezesa Rady Ministrów dla absolwenta Uniwersytetu Łódzkiego!
Dr Łukasz Szymon Biegała, absolwent Szkoły Doktorskiej Nauk Ścisłych i Przyrodniczych UŁ oraz Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska UŁ, został laureatem dorocznej Nagrody Prezesa Rady Ministrów za…
SIEDZIBA SZKOŁY DOKTORSKIEJ NAUK ŚCISŁYCH i PRZYRODNICZYCH UŁ:
XIV Dom Studenta UŁ
90-237 Łódź, ul. Matejki 21/23,
Sekretariat Szkoły Doktorskiej: pok. 113 (I piętro)
Szkoła Doktorska Nauk Ścisłych i Przyrodniczych UŁ zapewnia możliwość przygotowania rozprawy doktorskiej w następujących dyscyplinach:
- matematyka
- nauki biologiczne
- nauki chemiczne
- nauki fizyczne
- nauki o Ziemi i środowisku
- informatyka - od roku akademickiego 2024/2025
Szkoła Doktorska Nauk Ścisłych i Przyrodniczych stanowi ważny wkład w proces podnoszenia jakości zaawansowanego kształcenia na poziomie akademickim. Program stwarza doktorantowi możliwość uzyskania kwalifikacji na zaawansowanym poziomie w zakresie odnoszącym się nie tylko do procesu realizacji pracy doktorskiej, ale obejmujących także trening zawodowy (wzmacnianie warsztatu badawczego oraz podnoszenie kwalifikacji w zakresie pracy dydaktycznej) i rozwój osobisty (kompetencje miękkie, w tym kształcenie umiejętności aktywnego planowania własnej kariery oraz rozwój w zakresie kreatywnego rozwiązywania problemów). Umiejętności te są konieczne nie tylko do pomyślnego zakończenia kształcenia w Szkole Doktorskiej, ale także w rozwoju kariery zawodowej.
Doktorant deklaruje w procesie rekrutacji dyscyplinę naukową, w której będzie się rozwijał i przygotuje rozprawę doktorską.
Kształcenie trwa osiem semestrów. Prowadzone jest w formie stacjonarnej (zajęcia odbywają się w dni robocze) i jest nieodpłatne.
Siedziba szkoły
ul. Jana Matejki 21/23 (I piętro)
90-237 Łódź
Dyrektor szkoły
Centrum Szkół Doktorskich
ul. Jana Matejki 21/23
90-237 Łódź
I piętro, pok. 111
T. 42 635 55 86
E. Dyrektor.SDNSiP@biol.uni.lodz.pl
Dyżury
poniedziałek – godz. 10.00 – 11.00
czwartek - godz. 12.00 – 13.00
Spotkania możliwe po uprzednim umówieniu drogą elektroniczną (Dyrektor.SDNSiP@biol.uni.lodz.pl)
Rada szkoły
Przewodnicząca Rady Szkoły
prof. dr hab. Elżbieta Kuźniak-Gębarowska
Nauki biologiczne
dr hab. Joanna Kołodziejczyk-Czepas, prof. UŁ
dr hab. Joanna Żelazna-Wieczorek, prof. UŁ
Nauki chemiczne
dr hab. Ireneusz Piwoński, prof. UŁ
dr hab. Magdalena Małecka, prof. UŁ
Nauki fizyczne
dr hab. Jarosław Perkowski, prof. UŁ
Nauki o Ziemi i środowisku
dr hab. Włodzimierz Pawlak, prof. UŁ
dr hab. Danuta Dzieduszyńska, prof. UŁ
Matematyka
dr hab. Aleksandra Orpel, prof. UŁ
dr hab. Andrzej Komisarski, prof. UŁ
Informatyka
dr hab. Marek Śmietański, prof. UŁ
Przedstawiciele Doktorantów
mgr Agata Pyrzanowska-Banasiak
Sekretariat szkoły
Szkoła Doktorska Nauk Ścisłych i Przyrodniczych
Uniwersytetu Łódzkiego
Centrum Szkół Doktorskich
ul. Jana Matejki 21/23
90-237 Łódź
I piętro, pok. 113
T. 42 635 55 93
E. office.sdnsip@uni.lodz.pl
Dyżury
wtorek – godz. 11.00 – 14.30
czwartek – godz. 9.00 – 13.00
Przed wizytą warto mailowo umawiać się wcześniej – szczególnie w przypadku spraw wymagających obecności na miejscu.
mgr Ewa Mikołajczyk-Zając
Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
ul. Banacha 12/16
90-237 Łódź
III piętro, pok. 303
T. 42 635 44 23
E. office.sdnsip@uni.lodz.pl, education.sdnsip@biol.uni.lodz.pl
Dyżury
środa – godz. 11.00 – 13.00
czwartek – godz. 11.00 – 13.00
Informacja o przetwarzaniu danych osobowych
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Uniwersytet Łódzki, z siedzibą przy ul. Narutowicza 68; 90-136 Łódź.
2. W każdym przypadku Pani/Pan może skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych na wyżej wskazany adres korespondencyjny z dopiskiem: Inspektor Ochrony Danych, e-mailowo pod adresem poczty elektronicznej: iod@uni.lodz.pl
3. Podane przez Panią/Pana dane osobowe są przetwarzane w celach związanych z obsługą toku studiów oraz w celach statutowych, statystycznych i archiwalnych.
4. Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane:
1) na podstawie obowiązujących przepisów prawa m.in. ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz przyjętych w Uniwersytecie aktów wewnętrznych;
2) ponieważ jest to niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi;
3) gdyż jest to niezbędne do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą lub do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą przed zawarciem umowy;
4) na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody na przetwarzanie danych osobowych – w sytuacjach, gdy przepis prawa lub zawarta umowa nie daje podstaw do przetwarzania danych.
5. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny, zgodnie z przepisami o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach państwowych, innymi przepisami prawa oraz regulacjami wewnętrznymi Uczelni.
6. Odbiorcami danych osobowych będą podmioty uprawnione na podstawie przepisów prawa lub podmioty, którym Administrator powierzył przetwarzanie danych osobowych na podstawie umowy.
7. Przysługuje Pani/Panu prawo:
1) dostępu do treści swoich danych;
2) do ich sprostowania, gdy są niezgodne ze stanem rzeczywistym;
3) do ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, a także przenoszenia danych – w przypadkach przewidzianych prawem;
4) do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych;
5) do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed cofnięciem zgody;
6) do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2.
8. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne dla realizacji celów, o których mowa w pkt 3.
Przetwarzanie danych odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c), e), b) i a) oraz art. 9 ust. 2 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) w związku m.in. z przepisami ustawy z 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Regulamin szkoły
Rada Samorządu Szkoły Doktorskiej Nauk Ścisłych i Przyrodniczych UŁ
Zadaniem Rady Samorządu Szkoły Doktorskiej Nauk Ścisłych i Przyrodniczych UŁ jest nie tylko wsparcie doktorantów i działalność na rzecz ich społeczności, ale również pomoc w organizacji wydarzeń promujących Szkołę i Uniwersytet Łódzki oraz aktywne uczestnictwo w życiu Uczelni. Samorząd współpracuje z Władzami Szkoły oraz Uczelnianą Radą Samorządu Doktorantów UŁ. Członkowie Samorządu służą pomocą w każdej sprawie dotyczącej doktorantów kształcących się w Szkole Doktorskiej Nauk Ścisłych i Przyrodniczych.
Skład:
mgr Michał Świderski - przewodniczący
mgr Konrad Budziński - sekretarz
mgr Nasir Shakeel - członek zwyczajny
Kontakt: rssdnsip@uni.lodz.pl
Dofinansowanie "Łódzkie dla Młodych"
Umowy dotyczące wsparcia zostały zawarte w czerwcu 2025 r. Pałacu Herbsta w Łodzi. Z przedstawicielami uczelni podpisali je Joanna Skrzydlewska, marszałek województwa łódzkiego, oraz Artur Ostrowski, członek zarządu WŁ. Uniwersytet Łódzki podczas uroczystości reprezentowali: rektor prof. dr hab. Rafał Matera, dyrektor finansowy uczelni dr hab. Michał Mackiewicz, prof. UŁ, oraz kwestor Donat Kałuża.
Z dotacji Urzędu Marszałkowskiego dofinansowane zostaną wydatki związane z projektami badawczymi, naukowymi i artystycznymi realizowanymi przez osoby kształcące się w ramach szkół doktorskich. Umożliwi to realizację projektów, które znajdą zastosowanie w praktyce społeczno-gospodarczej województwa, przyczynią się do rozwoju innowacyjnych rozwiązań, transferu wiedzy do otoczenia społeczno-gospodarczego oraz zwiększenia atrakcyjności regionu dla kadry akademickiej i studentów.
Pieniądze przeznaczymy bezpośrednio na wsparcie doktorantek i doktorantów, na prace badawczo-rozwojowe, na wyjazdy, na staże. To elementy kształcenia, które dają bezpośrednią jakość. Mają przełożenie na praktykę, dzięki nim prace doktorskie są po prostu lepsze. Tych środków brakowało i dobrze, że możemy ogłosić, iż Urząd Marszałkowski myśli o tym, jak wspierać młodych, bo być może po ukończeniu nauki doktoranci i doktorantki zostaną w regionie, a bardzo nam na tym zależy
– podkreśla prof. dr hab. Rafał Matera, rektor Uniwersytetu Łódzkiego.

Poniżej informacje na temat indywidualnego wnioskowania o wsparcie w ramach programu.
Rzecznik praw doktoranta UŁ
https://www.uni.lodz.pl/aktualnosc/szczegoly/nowy-rzecznik-praw-doktoranta-ul
Mgr Kacper Stoś jest prawnikiem, doktorantem Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych UŁ, absolwentem Wydziału Prawa i Administracji UŁ, członkiem zespołu URSD UŁ ds. prawnych, przedstawicielem doktorantów w Uczelnianej Komisji Wyborczej UŁ na kadencję 2024-2028, przedstawicielem doktorantów w Radzie Wydziału Prawa i Administracji UŁ na kadencję 2024-2028, Lokalnym Ambasadorem Praw Doktoranta w Łodzi.
Zapraszamy do kontaktu z Rzecznikiem – tel. 536532322, e-mail: brpd@uni.lodz.pl
Kodeks dobrych praktyk / rozwiązywanie sytuacji spornych
Zachęcamy do zapoznania się z treścią dwóch ważnych dokumentów, mających na celu wspieranie przejrzystej, opartej na wzajemnym szacunku i odpowiedzialności, współpracy pomiędzy doktorantami a promotorami, a także wskazanie jasnych procedur rozwiązywania sytuacji spornych w szkołach doktorskich Uniwersytetu Łódzkiego:
Kodeks dobrych praktyk współpracy promotora i doktoranta w Uniwersytecie Łódzkim (załącznik do Zarządzenia Rektora nr 140 z dn. 17.04.2025 r.)
Wytyczne rozwiązywania sytuacji spornych i konfliktowych w szkołach doktorskich Uniwersytetu Łódzkiego (załącznik do Zarządzenia Rektora nr 141 z dn. 17.04.2025 r.)
do pobrania poniżej
Infrastruktura
Szkoły Doktorskie Uniwersytetu Łódzkiego tworzą dynamiczne środowisko akademickie ukierunkowane na nowoczesne i interdyscyplinarne kształcenie młodych naukowców. Ich największym atutem jest dostęp do rozbudowanej i zróżnicowanej infrastruktury badawczej, dydaktycznej i administracyjnej Uniwersytetu Łódzkiego. Obejmuje ona nowoczesne laboratoria, specjalistyczne pracownie, zasoby biblioteczne oraz cyfrowe, a także przestrzenie wspierające rozwój naukowy i osobisty doktorantów, takie jak Centrum Szkół Doktorskich zlokalizowane na pierwszym piętrze XIV Domu Studenckiego UŁ – znanego jako Wieża Babel – przy ul. Matejki 21/23 w Łodzi.
Szkoła Doktorska Nauk Ścisłych i Przyrodniczych Uniwersytetu Łódzkiego korzysta z zaawansowanej infrastruktury badawczej, dydaktycznej i administracyjnej, rozproszonej w ramach kilku wydziałów UŁ oraz scentralizowanej przestrzeni w Centrum Szkół Doktorskich (CSD).
https://www.cyber.uni.lodz.pl/projekty/centrum-szkol-doktorskich-ul-otwarte-siedziba-w-wiezy-babel
Centrum Szkół Doktorskich UŁ o powierzchni 1175 m² obejmuje:
- Strefę dydaktyczną:
- 4 sale dydaktyczne (15–20 osób)
- 1 duża sala warsztatowa (25–30 osób)
- Pokój pracy indywidualnej z komputerami dla doktorantów
- Pokój relaksu
- Pokój dla matek karmiących
- Strefę administracyjną:
- Biura dla dyrekcji i administracji szkół doktorskich
- 2 sale konferencyjne (15 i 30–40 osób)
- Wyposażenie multimedialne (tablice interaktywne, projektory, systemy AV)
Zaplecze badawcze Szkoły Doktorskiej Nauk Ścisłych i Przyrodniczych Uniwersytetu Łódzkiego rozproszone jest na wydziałach:
1. Wydział Biologii i Ochrony Środowiska (link) (link)
- Nowoczesne laboratoria biologii molekularnej, mikrobiologii, biotechnologii i ekologii
- Pracownie mikroskopii świetlnej i elektronowej
- Centrum Badań Biomedycznych i Biochemicznych
2. Wydział Chemii (link) (link) (link) (link) (link) (link) (link) (link) (link)
- Laboratoria chemii organicznej, nieorganicznej, fizycznej i analitycznej
- Zautomatyzowane linie analityczne (GC-MS, HPLC, NMR)
- Pracownie syntezy materiałów funkcjonalnych i chemii medycznej
3. Wydział Fizyki i Informatyki Stosowanej (link)
- Laboratoria spektroskopowe, optyczne i fizyki ciała stałego
- Sale komputerowe z dostępem do systemów obliczeniowych i modelowania fizycznego
- Pracownie nowoczesnej elektroniki i nanotechnologi
- Pomiary w nanoskali (link)
4. Wydział Matematyki i Informatyki (link) (link)
- Infrastruktura obliczeniowa i serwerowa (klastry komputerowe, dostęp do chmur obliczeniowych)
- Pracownie dydaktyczne z systemami CAS i oprogramowaniem matematycznym (MATLAB, Mathematica)
- Dostęp do repozytoriów danych i zasobów cyfrowych
5. Wydział Nauk Geograficznych (link) (link)
- Laboratoria GIS, geoinformacji, geologii, gleboznawstwa, meteorologii i hydrologii
- Stacje terenowe i aparatura do badań środowiskowych
- Centrum Analiz Przestrzennych
Dostęp do zasobów naukowych
- Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego – największy akademicki księgozbiór w regionie, z dostępem do baz: Scopus, Web of Science, SpringerLink, ScienceDirect
- Platforma Moodle i system USOS dla obsługi dydaktyki i administracji doktorantów
- Cyfrowe laboratoria i narzędzia e-learningowe
Dodatkowe zasoby i wsparcie
- Pracownie międzywydziałowe i centra badawcze (np. BioNanoPark)
- Możliwość korzystania z infrastruktury w ramach projektów grantowych (NCN, NAWA, Horyzont Europa)
- Wsparcie techniczne i administracyjne UŁ
